Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3296555
poe :-[ haha
dankje. er zullen vast wat betere zijn met meer ervaring maar die missen vaak de algemene microscopische kennis en daar ben ik vooral weer heel goed in.
Ramses ben je in de buurt toevallig morgen? want het is nogal een stukje van huis maar misschien kan je een stuk samen met MillyMol rijden, volgens mij kwam die ook van noord holland.
#3296568
Lizzy schreef:Ik hoop ook dat het goed komt. Jammer hoor, dat er maar zo weinig mensen geïnteresseerd zijn in de cursus :-\ . Het valt me echt tegen, de opkomst :-\

De mensen die wel komen hebben mazzel, zij hebben de beste van NL en omstreken voor deze materie!
Zoals ik het nu overzie komt het helemaal goed hoor :)
En voor wat Tom betreft ben ik het helemaal met je eens! Echt fantastisch dat hij dit doet!
#3296614
TomsBorders schreef:
@Anne uit Duitsland,
je bent er ook nooit he... Maar als ik een keer naar Zweden kom zal ik mijn spullen mee nemen in ruil voor een overnachting ofzo ;)
Jaaa, gezellig! Ik kan ook voor elandenpoep en berendrollen zorgen, allemaal vers uit het bos! ;D

Ik woon inderdaad wat onhandig uit de buurt, maar zo is het leven. Misschien kan iemand een verslagje-voor-blondines maken morgen, en dat aan mij opsturen? Een microscoop heb ik, alleen geen flauw idee nog hoe ik daarmee naar vieze beestjes kan speuren! :biggrin2:

Veel plezier morgen allemaal (en Zanie, beterschap)!
#3296700
Wat een leerzame dag vandaag, Tom enorm bedankt voor de duidelijke uitleg, en Hedwich voor de organisatie.
Ik heb bij thuiskomst meteen wat materiaal besteld en ga de komende week met het geleerde aan de slag.
Vooral voorzichtig schenken :biggrin2:
16996FDE-FADE-49CC-9940-B9448237661E.jpg
16996FDE-FADE-49CC-9940-B9448237661E.jpg (944.68 KiB) 6550 keer bekeken
#3296777
mizzsylver schreef:Wat een leerzame dag vandaag, Tom enorm bedankt voor de duidelijke uitleg, en Hedwich voor de organisatie.
Ik heb bij thuiskomst meteen wat materiaal besteld en ga de komende week met het geleerde aan de slag.
Vooral voorzichtig schenken :biggrin2:

16996FDE-FADE-49CC-9940-B9448237661E.jpg

Haaa, ik zie de bekende poep in een glaasje! Proost! ;D

Ziet er retewetenschappelijk verantwoord uit allemaal. En gezellig ook!
#3296788
iedereen graag gedaan, hopelijk was het niet teveel informatie allemaal en voldoende afwisseling van theorie en praktijk. Ik ben blij te horen dat het goed was te doen.
bedankt Hedwich voor het organiseren en de gastvrijheid!

Ja indd haha iets voorzichtiger het laatste beetje schenken ;) ;)
#3297628
Heeft er al iemand thuis onderzoek gedaan?
Ik had wat spullen besteld en ben aan de gang gegaan maar ben erachter dat zonder een centrifuge het nog best lastig is.
Ik heb veel last van schuim wat zich bovenin de reageerbuis vormt en dus een dekglaasje vol met luchtbellen. :-\
Ook heb ik niet genoteerd hoelang het dekglaasje erop moet liggen.

De suikeroplossing is wel gelukt, wat een plakspul ;D
#3297633
Ik vind, dat het zonder centrifuge gewoon goed gaat. Het kost wat tijd, maar dat is alles.
Nooit geen schuim, gelukkig maar. Als de poep bezonken is voorzichtig het water er af halen met een pipet. Weinig beweging, dan suikerwater er bij, voor de helft, beetje schudden en dan verder afvullen, daar gebruik ik ook een pipet voor. Gaat altijd goed. Er moet een meniscus op het glas zitten en dan je dekglaasje er op. Paar uur wachten en klaar. Heb je geen informatie op papier gekregen, die is helemaal makkelijk en geen geschuim, als je doet wat er staat.
Maar dan, daarna kom ik in de problemen, want wat zie ik? Ooit hoop ik dat te leren.
Want met Juul, veel vezels en ander spul, Loesje zwarte rondjes en paar eivormige rommeltjes, bruin in het hart, Roos ronde rommeltjes met groen hart, niet zo veel en dan Karmijn veel zwart omrandde rondjes en enkele kleine iets afgeplatte dubbelwandige rommeltjes. Veel bruin spul, lijkt wel zeewier.
Dat probeer ik dan op te zoeken in de informatie, die ik heb en dan zweer ik, dat ik de zooi weg doe en wel twee keer per jaar een kuurtje geef, maar nog steeds heb ik dat niet gedaan. Ik moet dat toch kunnen leren.
Nogmaals, als je doet wat in de informatie staat, gaat het goed, hier tenminste wel en dan moet het bij een ander ook goed gaan.
succes

Hanny
#3297634
Pipetten heb ik idd ook, misschien moet ik nog langer wachten voor ik de suikeroplossing doe.
We hebben geen papieren meegekregen maar ik heb wel foto's en aantekeningen van de presentatie gemaakt.
Even wachten of ze poepen bij de volgende ronde, kan ik het opnieuw proberen ;D
#3297965
mizzsylver schreef:Heeft er al iemand thuis onderzoek gedaan?
Ik had wat spullen besteld en ben aan de gang gegaan maar ben erachter dat zonder een centrifuge het nog best lastig is.
Ik heb veel last van schuim wat zich bovenin de reageerbuis vormt en dus een dekglaasje vol met luchtbellen. :-\
Ook heb ik niet genoteerd hoelang het dekglaasje erop moet liggen.

De suikeroplossing is wel gelukt, wat een plakspul ;D
mizzsylver schreef:Pipetten heb ik idd ook, misschien moet ik nog langer wachten voor ik de suikeroplossing doe.
We hebben geen papieren meegekregen maar ik heb wel foto's en aantekeningen van de presentatie gemaakt.
Even wachten of ze poepen bij de volgende ronde, kan ik het opnieuw proberen ;D
In welke fase krijg je dit schuim dan (waterig of glucose oplossing?). Klopt het dat je pups hebt al of is dit wel van je volwassen honden?
Ik ben inderdaad vergeten ieders email adres te vragen zodat ik nog wat documentatie na kan sturen, maar in principe is het wachten tot de boel niet meer alle kanten op beweegt dus dat wat wil zinken gezonken is en wat wil drijven is gaan drijven, een evenwicht zeg maar. Daar is niet echt een tijdsstip aan vast "knopen" maar ik zal toegeven dat het met een centrifuge wat sneller gaat.
Als je veel last hebt van schuim dan kan je ook de boel laten staan zonder meniscus maar iets lager en dan een beetje van de top af pipeteren.

De suikeroplossing plakt inderdaad lekker... haha ;)

Hier nog even de handleiding: http://docdro.id/B0tf7VT
Hanny schreef:Ik vind, dat het zonder centrifuge gewoon goed gaat. Het kost wat tijd, maar dat is alles.
Nooit geen schuim, gelukkig maar. Als de poep bezonken is voorzichtig het water er af halen met een pipet. Weinig beweging, dan suikerwater er bij, voor de helft, beetje schudden en dan verder afvullen, daar gebruik ik ook een pipet voor. Gaat altijd goed. Er moet een meniscus op het glas zitten en dan je dekglaasje er op. Paar uur wachten en klaar. Heb je geen informatie op papier gekregen, die is helemaal makkelijk en geen geschuim, als je doet wat er staat.
Maar dan, daarna kom ik in de problemen, want wat zie ik? Ooit hoop ik dat te leren.
Want met Juul, veel vezels en ander spul, Loesje zwarte rondjes en paar eivormige rommeltjes, bruin in het hart, Roos ronde rommeltjes met groen hart, niet zo veel en dan Karmijn veel zwart omrandde rondjes en enkele kleine iets afgeplatte dubbelwandige rommeltjes. Veel bruin spul, lijkt wel zeewier.
Dat probeer ik dan op te zoeken in de informatie, die ik heb en dan zweer ik, dat ik de zooi weg doe en wel twee keer per jaar een kuurtje geef, maar nog steeds heb ik dat niet gedaan. Ik moet dat toch kunnen leren.
Nogmaals, als je doet wat in de informatie staat, gaat het goed, hier tenminste wel en dan moet het bij een ander ook goed gaan.
succes

Hanny
Hanny,
Het klinkt alsof je toch al een eind komt inmiddels, maar je mag altijd proberen foto's te maken en mijn mening erover vragen.
Veel vezels en ander spul klinkt gewoon als materiaal wat ze binnenkrijgt van speeltjes, snacken en dergelijke, misschien zijn het zelfs haren van de hond. De eivormige rommeltjes, bruin in het hart klinkt een beetje als de toxocara canis maar dat kan ik niet zonder foto's zeggen, het kan ook weer iets heel anders zijn natuurlijk. Het vele geelbruinige spul is meestal afbraakproducten van het voedsel.
Je kan bijvoorbeeld dit document nog een paar keer goed doorkijken http://www.midamericaagresearch.net/doc ... 20dogs.pdf en als je met het 10x objectief kijkt moet je ongeveer hetzelfde formaat zien van de eitjes als op de afbeeldingen. Als je vragen hebt kan je altijd een berichtje sturen
#3297979
@ Tom.

Het document dat je aanraad heb ik en daar probeer ik wijs uit te worden. Dat staat dan op mijn scherm en de microscoop er naast, zodat ik alles goed kan bekijken, maar dan nog! Bij hoeveel zou je moeten ontwormen? Gelukkig lijken de honden prima in orde.
Eind verleden jaar was Loesje toch bij tijden wat dun op haar poep, nagekeken, ik zag niets geen speciaals. Ze bleef rommelen en voelde zich niet topfit. Zou gedekt worden, dus toen toch maar eerst een kuurtje er in en hoppa, helemaal goed te pas. Ik vond het toen wel heel jammer, dat ik juist bij haar niets geen vervelende dingen zag, maar goed, later zes dikke gezonde pupjes, bij een teefje dat goed fit is, is ook wat waard.
Ik schrijf op, wat ik zie en over een periode test ik weer en dan besluit ik hoe, of wat.
De test voor longworm heb ik nog nooit gedaan, misschien binnenkort eens voor de aardigheid, gelukkig zijn er geen klachten.

Hanny
#3297982
De de Franse hartworm, wil je de klachten juist voor zijn. Ik heb inmiddels de Baermann test voor beide honden uitgevoerd. Het ging best wel goed, maar ik denk dat voor deze test horloge glaasjes toch gemakkelijker zijn. Ik zal eens kijken hoe ik daar aan kan komen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door