Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3272789
Iemand bekend met deze enting? Ik belde voor een dhp voor Lotte. Assistente legde uit dat de honden die klachten kregen na de L4 enting, nu deze enting kunnen krijgen. Hier zijn de bijwerkingen dan minder van kennelijk.
Gr. Ingrid
Door Martine-Tom
#3272817
Lizzy schreef:L4 = L4 = L4. Er zit kwik in en de bijwerkingen zijn gewoon hetzelfde en mij kunnen ze niks anders wijsmaken.
Ik was ff aagje en ben gaan zoeken, volgens de bijsluiter zit er dit in:
Kaliumchloride
Natriumchloride
Kaliumdiwaterstoffosfaat
Dinatriumfosfaat dihydraat
Water voor injecties

(Aan hulpstoffen dan ;) )

Hier beschermt het tegen:
Vaccin tegen Leptospira (geïnactiveerd) bij honden.
Na toediening induceert het vaccin een immuunreactie tegen Leptospira interrogans serogroup
Canicola, Leptospira interrogans serogroup Icterohaemorrhagiae en Leptospira kirschneri serogroup
Grippotyphosa leptospirose bij honden, aangetoond door challenge.
Door Lizzy
#3272833
Martine-Tom schreef:Ik was ff aagje en ben gaan zoeken, volgens de bijsluiter zit er dit in:
Kaliumchloride
Natriumchloride
Kaliumdiwaterstoffosfaat
Dinatriumfosfaat dihydraat
Water voor injecties

(Aan hulpstoffen dan ;) )

Hier beschermt het tegen:
Vaccin tegen Leptospira (geïnactiveerd) bij honden.
Na toediening induceert het vaccin een immuunreactie tegen Leptospira interrogans serogroup
Canicola, Leptospira interrogans serogroup Icterohaemorrhagiae en Leptospira kirschneri serogroup
Grippotyphosa leptospirose bij honden, aangetoond door challenge.
Nobivac zegt ook dat er geen kwik in zit he. Totdat je er verder in duikt. En wat blijkt er dan in te zitten? Kwik. Alleen precies het niveau kwik dat ze niet hoeven te vermelden. Dus ik ben er nog niet zeker van.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3272856
Lizzy schreef:Nobivac zegt ook dat er geen kwik in zit he. Totdat je er verder in duikt. En wat blijkt er dan in te zitten? Kwik. Alleen precies het niveau kwik dat ze niet hoeven te vermelden. Dus ik ben er nog niet zeker van.
Neem aan dat je thiomersal bedoeld? Dat valt toch wel mee qua 'er in duiken'.
Bij nobivac staat het vermeld bij de lijst met hulpstoffen en in de bijsluiter en bij de eurican inderdaad niet

En even googlen op thiomersal levert op
Thiomersal (INN), ook wel thimerosal ofnatriumethylkwikthiosalicylaat genoemd, is eenorganokwikverbinding die als antisepticum en antimycoticumwerd ingezet in onder meer vaccins en antigif. Thiomersal valt in het lichaam uiteen in ethylkwik ennatriumthiosalicylaat. Het gebruik in vaccins was in de 20e eeuw al omstreden[1] en is inmiddels bijna overal verboden.[2
Thiomersal zit trouwens ook in de nobivac rabies enting
Door vagebond
#3272866
Hoe komen ze er bij dat honden die eerst klachten hadden na de "gewone L4", nu in ene geen klachten meer hebben? Mss omdat de enting apart gedaan wordt? Ik kan vrijdag nog eens de da vragen waar het verschil nou precies in zit.
Door Lizzy
#3272987
pluk schreef:Neem aan dat je thiomersal bedoeld? Dat valt toch wel mee qua 'er in duiken'.
Bij nobivac staat het vermeld bij de lijst met hulpstoffen en in de bijsluiter en bij de eurican inderdaad niet

En even googlen op thiomersal levert op


Thiomersal zit trouwens ook in de nobivac rabies enting
Toen de L4 net op de markt kwam, adverteerde de fabrikant dat er geen thiomersal meer in de enting zat. Dat werd zelfs aan dierenartsen verteld op bij de praatjes die ze hielden om de nieuwe L4 enting te slijten. En toentertijd was er vrijwel niets te vinden waar in stond dat er wel thiomersal in de enting zat (in den beginne kon je zelfs nog geen bijsluiters op Internet vinden van de L4). Dus nee, dat viel helemaal niet mee dat "er in duiken". En gelukkig voor mij bewaren wij al die oude meuk topics op Barfplaats. Hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... nobivac+L4 . En daar staat:

Nobivac Lepto4
This treatment applies to the following species:
•Dogs

Manufacturer: Merck Animal Health
Leptospira Canicola-Grippotyphosa-Icterohaemorrhagiae-Pomona Bacterin

IN THE ABSENCE OF A VETERINARIAN-CLIENT-PATIENT RELATIONSHIP, U.S. FEDERAL REGULATIONS PROHIBIT THE RELABELING, REPACKAGING, RESALE, OR REDISTRIBUTION OF THE INDIVIDUAL CONTENTS OF THIS PACKAGE.

THIMEROSAL FREE

For veterinary use in dogs only. Store at 2° - 7°C (35° - 45°F). Do not freeze.

PRODUCT DESCRIPTION:

Nobivac® Lepto4 bacterin is recommended for the vaccination of healthy dogs as an aid in the prevention of disease and mortality caused by L. canicola, L. icterohaemorrhagiae, L. pomona, and L. grippotyphosa; the prevention of leptospiruria (shedding of Leptospira in the urine) caused by L. canicola, L. icterohaemorrhagiae, and L. grippotyphosa; and as an aid in the prevention of leptospiruria caused by L. pomona.

DOSAGE/ADMINISTRATION:

Vaccinate with one dose (1 mL) subcutaneously at 8 weeks of age or older. Booster 2 - 4 weeks later. Annual revaccination with one dose is recommended. Following the advice of the American Veterinary Medical Association on Vaccination Principles, an appropriate revaccination program for individual animals should be made based upon veterinarian-client-patient relationships. Use entire contents immediately.

Precautions

- Store at 2° - 7°C (35° - 45°F).

- Do not freeze.

- Do not mix with other vaccines.

- Use entire contents when first opened.

- Vaccinate only healthy, non-parasitized dogs.

- Use new, non-chemically sterilized needles and syringes.

- Mix well before use.

Warnings

- Contains gentamicin and amphotericin B as preservatives.

- Studies have not been performed in pregnant bitches.

- The use of a biological product may produce anaphylaxis and/or other inflammatory immune-mediated hypersensitivity reactions. Antidote: Epinephrine, corticosteroids, and antihistamines may all be indicated depending on the nature and severity of the reaction.

Intervet Inc., Omaha, NE 68103 USA

U.S. Veterinary License No. 165A

1 800 224-5318 (USA)

1 888 306-0069 (Canada)

Code


25x1 DOSE

068616

108439-02

NAC No.: 12082272
MERCK ANIMAL HEALTH
Intervet Canada Corp.
16750 ROUTE TRANSCANADIENNE, KIRKLAND, QC, H9H 4M7
Gebruikersavatar
Door pluk
#3273015
dat dierenartsen wat is wijsgemaakt geloof ik direct maar ik vind toch echt diverse bronnen uit 2013 waarin het al staat (google kan zoeken in bepaalde periode)
in datzelfde topic komt Annemarie Rijnveld in april 2014 met een document waaruit blijkt dat er wel thiomersal in zit.
Dit document is in januari 2013 voor het eerst gepubliceerd in de database van de EMA.

de aangehaalde bron https://www.drugs.com/vet/nobivac-lepto4-can.html vermeldt overigens nog steeds thimerosal free
Door Lizzy
#3273021
pluk schreef:dat dierenartsen wat is wijsgemaakt geloof ik direct maar ik vind toch echt diverse bronnen uit 2013 waarin het al staat (google kan zoeken in bepaalde periode)
in datzelfde topic komt Annemarie Rijnveld in april 2014 met een document waaruit blijkt dat er wel thiomersal in zit.
Dit document is in januari 2013 voor het eerst gepubliceerd in de database van de EMA.

de aangehaalde bron https://www.drugs.com/vet/nobivac-lepto4-can.html vermeldt overigens nog steeds thimerosal free
Ik ben niet duidelijk. Het vaccin werd toentertijd verkocht als thiomersal-vrij. Dit werd door de fabrikant verteld. Daar werd mee geadverteerd. En fanatiek ook. Dus dat is wat wij (de consument) te horen kregen. En je moest dus google op om erachter te komen dat er wel degelijk thiomersal in zat. En dat waren geen Nederlandse artikelen. Precies mijn punt.
Nobivac zegt ook dat er geen kwik in zit he. Totdat je er verder in duikt. En wat blijkt er dan in te zitten? Kwik.
Het is toch van de zotte dat een fabrikant mag adverteren met een product dat thiomersal-vrij is terwijl er thiomersal in zit?
Door Lizzy
#3273030
Martine-Tom schreef:Ik was ff aagje en ben gaan zoeken, volgens de bijsluiter zit er dit in:
Kaliumchloride
Natriumchloride
Kaliumdiwaterstoffosfaat
Dinatriumfosfaat dihydraat
Water voor injecties

(Aan hulpstoffen dan ;) )

Hier beschermt het tegen:
Vaccin tegen Leptospira (geïnactiveerd) bij honden.
Na toediening induceert het vaccin een immuunreactie tegen Leptospira interrogans serogroup
Canicola, Leptospira interrogans serogroup Icterohaemorrhagiae en Leptospira kirschneri serogroup
Grippotyphosa leptospirose bij honden, aangetoond door challenge.
Volgens mij zit er in deze enting inderdaad geen thiomersial. In de L2 variant van dit merk zat het wel, in de multi variant zit het niet:

https://openagrar.bmel-forschung.de/ser ... -05-09.pdf (wordt wel weer geadviseerd om 'm samen met de DHPPi te geven en daar zit zowel alu als thiomersial in maar je kunt 'm ook los krijgen).

De hulpstoffen die er wel in zitten daar kun je hier meer over lezen: http://www.familieblij.nl/page97.php (die lijken me niet te verschrikkelijk).

Ik ben benieuwd wat iemand als Tannetje van deze enting vindt vagebond! Misschien kun jij het haar eens vragen, als je er toch bent? Misschien verdiend dit merk de voorkeur boven de L4 van Nobivac (ondanks dat er 1 serovar minder in zit dan in de L4 van Nobivac - je zou dan moeten weten of deze missende serovar veel voor komt in NL. Maar ja, helaas dat de UU en dierenartsen steeds maar niet kunnen achterhalen met welke serovar een Lepto-besmette-hond geïnfecteerd is dus dat is nog een lastig puntje).
Door vagebond
#3273084
Ik ga vrijdag naar de plaatselijke da hier voor een dhp, dus ik kom pas volgend jaar weer bij Tannetje, kan haar wel eens mailen. Ik ben wel benieuwd wat ze ervan vindt, ook om de andere pupkopers hierover te informeren.
Door vagebond
#3273830
Ben geweest bij de da. Deze da heeft dus klachten gekregen na enting van de L4 bij honden. Echt veel honden die dus bulten kregen, hoge leverwaardes en erg ziek waren. Daarom is hij gestart met de Uricam L multi. Het vervelende is dat hij totaal geen bijval over de bijwerkingen van de L4 van andere collega da'sen krijgt. Het lijkt erop alsof hij alleen "slachtoffers" heeft gemaakt. Je hoofd boven het maaiveld uitsteken in het dierenartsengilde is een soort van zelfmoord kennelijk, te belachelijk voor woorden dat andere da'sen alles wegwuiven.
Wat hij zei: ik ben geen dierenarts geworden om dieren dit aan te doen, tja zo zou elke dierenarts moeten denken lijkt me.
Voor het titeren is totaal geen animo in deze regio, de vaccichecks konden in de kliko. Meeste mensen weten niet wat titeren is, er zou een folder, of info avond, om klanten te informeren, georganiseerd moeten worden.
Hij vertelde ook dat de productie van de L2 verlengd is.
Door Eef+Stippels
#3278323
Xindy had 2 jaar geleden behoorlijke bijwerkingen van de nobivac lepto (bloedende bultjes op haar hoofd, jeuk, oorontsteking), dus afgelopen jaar heeft ze geen lepto gehad. Voor het overige titeren we altijd.

Nav dit topic heb ik mijn da gevraagd naar deze Eurican L multi, want Xindy is eigenlijk weer aan de beurt voor lepto.
Mijn da zag niet echt een voordeel in deze enting. Je hebt bepaalde hulpstoffen nodig die in beide vacc zitten. Het zou wel kunnen zijn dat er geen kwik in zit..
Ze geeft ook aan eigenlijk geen bijwerkingen te zien van Nobivac lepto.

Ik vraag me af of het zin heeft om deze Eurican l multi te proberen. Zijn er al goede ervaringen mee? Honden die nu geen bijwerkingen krijgen en die met nobivac wel hadden?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278848
Ik weet het niet, het is nog maar net op de markt, dus ik kijk nog even de kat uit de boom. Het zou kunnen dat deze minder of minder heftige bijwerkingen heeft.
Ik heb nog steeds de L2 van Vanguard in de koelkast.
Door Eef+Stippels
#3279038
Lastige keuze zo... Ik wil Xindy de bijwerkingen besparen maar liever niet meer risico dan nodig nemen..

Edit: ik heb besloten geen Lepto te laten zetten.
Ik overweeg het volgend jaar opnieuw. Misschien zijn er dan meer goede ervaringen met Eurican multi (bekend).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door