Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door petralita
#3223150
Voorheen altijd scalibor gebruikt bij lita ivm de teken.
Ze kreeg deze dan zo'n 3 week om, dan werkt dit tegen de teken, deed de band dan af tot ik weer merkte dat ze teken kreeg.vond het wel ideaal dat ze de band niet fulltime omhoefde.
Nu ik naast het bos ben komen te wonen en we afgelopen jaar maar 1 mnd geen teken hebben gezien ben ik aan het rond kijken geweest. Roeska kreeg voorheen bij de vorige eigenaren druppels of een spray, maar op de plek waar ik nu woon is dat niet haalbaar.

Seresto werkt langer, maar is ook duurder. Daarnaast werkt seresto ook tegen vlooien, al heb ik met scalibor ook geen vlooien bemerkt bij lita.

Wat is jullie ervaring met seresto ten opzichte van scalibor? Kan seresto ook op en af gedaan worden? Hoe is de werkzaamheid tegen teken? Etc.
Door Parelridder
#3223159
Als ik de Scaliborband gebruikte, droegen ze die eerst een week 24/7 en daarna 12 van de 24 uur. Ze bleven daarmee succesvol teekvrij. Ik deed 'm 's avonds om, dan hangen ze namelijk niet meer ketend in elkaars nek. En overdag, wanneer ze nog wel eens in elkaar nek en oor willen hangen tijdens keten, was de band af. Zo was de band in ieder geval nooit rechtstreeks in een bek (of zwemwater).
De Seresto heb ik bij een kat om gehad, die echt onder de teken zat. Katten verdragen geen Scalibor. Ik vind de kleur er van voor een zwarte hond veel mooier, maar deze band bleek niet goed af te doen te zijn. De Scalibor trok ik zo over hun koppie (het model van hun hoofd maakt dit mede mogelijk, maar ook is het van soepel, ietsje rekkend materiaal) en anders had ik 'm moeiteloos uit de gesp kunnen trekken, het is immers helemaal glad materiaal. De Seresto band heeft 'kartels' waarmee de band veel strakker vast zit in de gesp. Daarnaast is het van stug, niet rekkend, materiaal. Al met al héél veel lastiger om uit de gesp te trekken. Ik was voornemens de kat de band ook de helft van de tijd af te doen, als de Scalibor bij de honden, maar dit was daardoor niet uitvoerbaar.
Mijn kat kreeg overigens last van de Seresto band, de huid reageerde, dus ik heb 'm al vlot & definitief moeten verwijderen.
Waarop je dier al dan niet reageert is natuurlijk niet te voorspellen, wat de een verdraagt kan bij en ander reacties geven en vice versa. Maar als iets goed gaat, is dat wat mij betreft wel iets om mee te wegen wanneer je een ander middel overweegt: als Scalibor goed werkt voor haar, wil je dan uitproberen of dat ook geldt voor de Seresto?
Door petralita
#3223165
Dat ze minder goed af te doen zijn is wel erg goed te weten, dank je.

De seresto kwam in beeld omdat deze langer werkzaam is en wij hier nu veel meer en langer last van teken hebben dan we voorheen hadden.

Daarnaast heeft aleen lita ooit een band omgehad, maar roeska nog nooit. Voor roeska weet ik ook niethoe ze reageerd.
Door malinois.
#3223181
Ik heb de scalibor alleen voor t buitenland gehad in voorgaande jaren ivm hartworm en teken. Dit jaar zoveel teken hier in NL dat ik van ellende maar een seresto heb gehaald. Deze ivm de langere werking en niet schadelijk voor zwemwater en de dieren etc. Ze hebben hem hier wel 24/7 om en hij werkt prima. Vind hem dan weer wat fijner dan de scalibor ivm zijn stevigheid. En ziet er wat beter uit dan die witte scalibor maar blijf t niks vinden die dingen om. Maar ja per wandeling tig teken te moeten plukken is erger...
Door Parelridder
#3223392
Waar lezen jullie dat de Seresto band niet schadelijk is voor het milieu en in het water levende dieren/vissen?
Ik kan mij daar niets bij voorstellen. De Scalibor waarschuwt er expliciet voor, meldt dat de hond er wel mee mag zwemmen als het gaat om het behoud van de werking, omdat de band desondanks werkzaam blijft, maar het niet goed is voor de vissen en het daarom de voorkeur geniet de band dan even af te doen. De Seresto meldt dat langdurig of frequent zwemmen de werking doet afnemen. Het middel komt middels zwemmen dus in het zwemwater. En ik zou mij niet kunnen voorstellen waarom dat onschadelijk is voor vissen/milieu.

4.5
(...)
Het product is bestand tegen water; het blijft werkzaam als het dier nat is. Men moet niettemin een langdurig en intens contact met water, evenals een intensief gebruik van shampoo vermijden, want dit zou de werkingsduur van het product kunnen verminderen.
(...)
Dieren die de halsband dragen zouden niet in hetzelfde bed mogen slapen als hun eigenaars, in het bijzonder bij kinderen. Personen
met een bekende overgevoeligheid voor de bestanddelen van de halsband, dienen contact met de halsband te vermijden.
Door Parelridder
#3223409
Ik was erg nieuwsgierig geworden of/hoe dit kon, dus heb de werkzame stoffen opgezocht. Ik zal hieronder schrijven wat ik er over vond. Als het gaat om het milieu en m.n. al wat in het water leeft, zou ik deze band absoluut NIET gebruiken. Omdat hij zo lastig af te doen is (en er zit een 'breekpunt' ingebouwd, om 'm toch af te krijgen als de hond ergens aan vast komt te zitten, dus al te vaak er aan trekken om 'm uit de gesp te krijgen lijkt ook niet verstandig) is wat mij betreft het dagelijks af doen t.b.v. zwemmen geen optie.

De werkzame stoffen van de Seresto:

* imidacloprid
Dit is een insecticide, het zogenaamde 'bijengif', waarvan de glastuinbouw moet voorkomen dat het in het oppervlaktewater terechtkomt. Volgens wetenschappelijke studies leidt het middel tot sterfte onder veel meer insecten dan waar het voor bedoeld is. Ook vogels lijden eronder. Het middel zit ook in het oppervlaktewater met fatale gevolgen voor sommige vogelsoorten.
Greenpeace stapte vorig jaar vanwege de gevolgen van dit bestrijdingsmiddel naar de rechter.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid

*flumethrine
Flumethrine is zeer giftig voor vissen en ongewervelde waterdieren (meer in koud dan in warm water).
https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search
Door Parelridder
#3223431
petralita schreef:Seresto werkt langer, maar is ook duurder. Daarnaast werkt seresto ook tegen vlooien, al heb ik met scalibor ook geen vlooien bemerkt bij lita.
Scalibor werkt tot 8 mnd. en Seresto werkt tot 6 mnd. Wist je dat?
Door petralita
#3223433
Parelridder schreef:Scalibor werkt tot 8 mnd. en Seresto werkt tot 6 mnd. Wist je dat?
Op de site van scalibor staat 6 mnd
En voor seresto 8mnd.
Weet niet wasr je deze info vandaan haalt?
Door Parelridder
#3223437
petralita schreef:Op de site van scalibor staat 6 mnd
En voor seresto 8mnd.
Weet niet wasr je deze info vandaan haalt?
Oh sorry, dat bedoel ik! :biggrin2: Scalibor tot 6, Seresto tot 8. Klopt hoor! Ik bedoelde met mijn opmerking dat er niet zo heel vel verschil zit in werkingsduur.
Door petralita
#3223439
Parelridder schreef:Oh sorry, dat bedoel ik! :biggrin2: Scalibor tot 6, Seresto tot 8. Klopt hoor! Ik bedoelde met mijn opmerking dat er niet zo heel vel verschil zit in werkingsduur.
Ah oke :)
#3223443
Parelridder schreef: Oh sorry, dat bedoel ik! :biggrin2: Scalibor tot 6, Seresto tot 8. Klopt hoor! Ik bedoelde met mijn opmerking dat er niet zo heel vel verschil zit in werkingsduur.
Nou 2 maanden vind ik best veel eigenlijk... zeker met deze zachte winters... ik had in januari de eerste teken alweer en in november vorig jaar de laatste...
Kan net genoeg zijn... Afbeelding
#3223547
Ik heb alleen ervaring met de Seresto...zoals Parelridder al aangeeft is deze net zo slecht voor het milieu als alle andere gif tegen vlooien teken enz enz.

Mijn honden, ondanks de natuurlijke mideltjes, zaten onder de teken de afgelopen tijd, dus ik ben weer de Seresto gaan gebruiken: vanaf het moment dat zij de band droegen heb ik geen teek meer gevonden :P de werking is kennelijk zeer effectief.

De eerste twee dagen hebben de honden de band 24/24 uur gedragen, en nu doe ik de band alleen om als we gaan wandelen. Tot nog toe is dit afdoende.

Houd er ook rekening mee dat de werking een stuk minder is als de hond in de rui is!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door