Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Qwea
#3221722
Ik ben even benieuwd;

Mijn eigen DA liet me laatst terug komen. Ze hadden het bloed vanwege spoedgevallen vergeten gelijk te verwerken in de vaccicheck. Ze wilden geen risico nemen dus ik moest even opnieuw bloed laten prikken (het bloed stond zo'n 12u).

Nu heeft mijn zus woensdag bij haar DA een titerbepaling laten doen, bloed afgenomen (hele fucking preek gehad over lepto :D ;D ) en ze zou worden gebeld. Gisteren niks. Dus ze belt vandaag zelf, ja nee het bloed is nog niet verwerkt want vanwege de drukte kwamen ze daar niet aan toe.

Nu heb ik NMLhealth gebeld, mijn eigen DA en anyanimal. Deze geven eigenlijk alle 3 aan dat er geen risico genomen moet worden, maar duidelijke richtlijnen zijn er niet.

Kan iemand hier misschien opheldering over geven? Het lijkt mij dat als bloed 48u staat het te lang staat om nog antistoffen in aan te kunnen tonen? Overigens is de dierenarts gebeld en die kwam met een verhaal dat het afgedraaid is als serum en het dan nog zelfs 5 jaar na het prikken gebruikt kan worden....
#3221749
ligt eraan in wat voor buis ze het bemonsterd hebben maar meestal zit er genoeg antistolling in (EDTA) om stolling tegen te gaan en als ze het op lage temperatuur bewaren is er sowieso weinig aan de hand.
Daarnaast betreffen het antilichamen die heel wat moeilijker kapot gaan dan puur incuberen, sterker nog ze zijn er juist voor om in extreme condities (ziekte) hun werk te doen. Als het als serum is afgedraaid is het al helemaal geen probleem.
#3221992
Oke.... ik weet van 1 dierenarts met veel ervaring. Daar kun je een druppeltje bloed op tissue laten vallen, dat aan 2 kanten van die ene tussue. En dan de tissue opsturen, en daar wordt dan gewoon nog een titer bepaling mee gedaan met goede/betrouwbare uitslag.....
Dus ik denk dat langer laten staan ook geen probleem is.
Laatst gewijzigd door miik op zo 29 mei 2016, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#3222155
Hier is de dierenarts met ervaring. Alleen bewaar ik bloed nooit lang. Ik heb begrepen dat als het afgedraaid is en je serum of plasma hebt je dat gekoeld rustig een paar dagen kunt bewaren. Volbloed minder lang, maar 12 uur moet zeker wel kunnen En wat ik inderdaad wel eens doe is 4 druppels op een vloeipapiertje of keukenpapiertje laten drogen en dan kan heel lang bewaard blijven en dan nog gebruikt worden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door