Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Mijati
#3220249
Vanaf volgende maand gaat mijn vaste dierenarts ook titeren, super natuurlijk. Maar ik wilde wel eerst wat meer informatie. Dus ook gaan vragen voor hoelang zij een titer aftekenen. Volgens hun is dat dus maar voor een jaar, want langer zou niet mogen volgens de fabrikant. Toch zag ik net in een topic over de titer van Link (naam eigenaar even kwijt), dat er dus ook rustig door een dierenarts afgetekend word voor 3 jaar.
Hoe zit dat nu en als ik hier een posititeve titer heb, zou ik dan ook gewoon zelf kunnen beslissen (eventueel met jullie mee kijk hulp) dat ik pas over een 2-3 jaar opnieuw laat titeren?
#3220250
Je móet natuurlijk helemaal niks. De d.a. waar ik Mahru onlangs liet titeren raadde ons aan volgend jaar opnieuw te doen omdat één waarde vrij laag was. Maar anderen mochten bij hele hoge waarden over 3 jaar terugkomen. In het paspoort werd ook deze 'geldigheidsdatum' opgeschreven.
Door Lizzy
#3220251
Mijati schreef:Vanaf volgende maand gaat mijn vaste dierenarts ook titeren, super natuurlijk. Maar ik wilde wel eerst wat meer informatie. Dus ook gaan vragen voor hoelang zij een titer aftekenen. Volgens hun is dat dus maar voor een jaar, want langer zou niet mogen volgens de fabrikant. Toch zag ik net in een topic over de titer van Link (naam eigenaar even kwijt), dat er dus ook rustig door een dierenarts afgetekend word voor 3 jaar.
Hoe zit dat nu en als ik hier een posititeve titer heb, zou ik dan ook gewoon zelf kunnen beslissen (eventueel met jullie mee kijk hulp) dat ik pas over een 2-3 jaar opnieuw laat titeren?
Leuk. Maar kan deze dierenarts ook juist interpreteren? Want dat titeren is leuk maar je moet de interpretatie kunnen doen. En ja, tot dus ver is Tannetje Koning de enige die echt goed kan interpreteren en heeft zij Goddank meerdere dierenartsen opgeleid. Geen idee wie, maar dat zou je kunnen vragen. En ja zeker dat ze langer dan voor 1 jaar mogen aftekenen bij een hoge titer! Dus tja, bij alleen deze opmerking van je dierenarts zeg ik al "zoek een ander want deze moet het nog leren" (en eerst huiswerk, dan titeren).
#3220256
Tannetje heeft een lange periode ieder jaar titertesten afgenomen bij honden. Dat heeft ze ook gedocumenteerd. Het bleek dat na een jaar, twee jaar, drie jaar er nauwelijks of niks veranderde aan de titers. Daarom durft Tannetje rustig heel wat jaren te wachten voor weer te titeren. Sterker nog Tannetje geeft zelfs aan dat als je hond op volwassen leeftijd een goede titer heeft er helemaal niet meer getiterd of geënt hoeft te worden. Ze blijven toch beschermt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Door Mijati
#3220315
Lizzy schreef:Leuk. Maar kan deze dierenarts ook juist interpreteren? Want dat titeren is leuk maar je moet de interpretatie kunnen doen. En ja, tot dus ver is Tannetje Koning de enige die echt goed kan interpreteren en heeft zij Goddank meerdere dierenartsen opgeleid. Geen idee wie, maar dat zou je kunnen vragen. En ja zeker dat ze langer dan voor 1 jaar mogen aftekenen bij een hoge titer! Dus tja, bij alleen deze opmerking van je dierenarts zeg ik al "zoek een ander want deze moet het nog leren" (en eerst huiswerk, dan titeren).
Ik begrijp best dat dierenartsen ook moeten leren, maar dat kan alleen als ze ook inderdaad honden elk jaar titeren.
Maar ik vind zelf het toch wel prettig als dat door iemand gedaan word die dan ook weet hoe te interpreteren. Dus maar naar een titersessie van een ervaren dierenarts gaan.
Door Lizzy
#3220335
Mijati schreef:Ik begrijp best dat dierenartsen ook moeten leren, maar dat kan alleen als ze ook inderdaad honden elk jaar titeren.
Maar ik vind zelf het toch wel prettig als dat door iemand gedaan word die dan ook weet hoe te interpreteren. Dus maar naar een titersessie van een ervaren dierenarts gaan.
Ze kunnen natuurlijk ook eerst huiswerk maken en dan titeren.
#3230886
Of ze willen evengoed graag dat je elk jaar langs komt met je hond, blijven toch centjes he ;-)
Ook Anyanimal tekent af voor 1 jaar maar ik hou me daar niet aan :-)

Als ik niet meer meedoe met canicross wedstrijden waar ze een datum voor willen hebben dan zou ik ze allemaal niet meer laten titeren.
Ze zijn oud genoeg met prima waarden de laatste keer.
#3245015
Aangezien ik vrij nieuw ben met titeren en dus een hoop moet leren wat dit betreft, het volgende:

We hebben Appie voor het eerst laten titeren bij een DA die er maar pas mee is begonnen. Appie is in oktober '14 voor het laatst ingeënt met een kleine coctail. Omdat wij, mede door wat ik hier heb gelezen, hem niet zo vaak meer wilden inenten (hij is niet helemaal lekker na zo'n inenting) hebben we hem laten titeren.
Nu is het lab het 1ste bloedmonster kwijt geraakt, waardoor Appie vorige week vrijdag weer wat bloed moest afgeven. Gister werd ik door de assistente gebeld met de uitslag.... Voor parvo en leverziekte heeft hij genoeg antistoffen, maar voor de ziekte van Weil moet jij opnieuw ingeënt worden..... Ik heb voor dinsdag de afspraak staan om hem te laten enten en om de titer in zn paspoort te laten zetten..... Ook heb ik nog niets op papier om het jullie te kunnen laten lezen zodat jullie ook precies weten hoe en wat.

Nu is mijn vraag, kan het dat hij alleen tegen Weil ingeënt moet worden? En wat is wijsheid? Vragen om een copie van de uitslag, hier neerzetten en dat jullie meekijken of het inderdaad nodig is? Dat jullie mij eerst uitleggen wat de uitslagen betekenen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245020
CindyMayella schreef:Aangezien ik vrij nieuw ben met titeren en dus een hoop moet leren wat dit betreft, het volgende:

We hebben Appie voor het eerst laten titeren bij een DA die er maar pas mee is begonnen. Appie is in oktober '14 voor het laatst ingeënt met een kleine coctail. Omdat wij, mede door wat ik hier heb gelezen, hem niet zo vaak meer wilden inenten (hij is niet helemaal lekker na zo'n inenting) hebben we hem laten titeren.
Nu is het lab het 1ste bloedmonster kwijt geraakt, waardoor Appie vorige week vrijdag weer wat bloed moest afgeven. Gister werd ik door de assistente gebeld met de uitslag.... Voor parvo en leverziekte heeft hij genoeg antistoffen, maar voor de ziekte van Weil moet jij opnieuw ingeënt worden..... Ik heb voor dinsdag de afspraak staan om hem te laten enten en om de titer in zn paspoort te laten zetten..... Ook heb ik nog niets op papier om het jullie te kunnen laten lezen zodat jullie ook precies weten hoe en wat.

Nu is mijn vraag, kan het dat hij alleen tegen Weil ingeënt moet worden? En wat is wijsheid? Vragen om een copie van de uitslag, hier neerzetten en dat jullie meekijken of het inderdaad nodig is? Dat jullie mij eerst uitleggen wat de uitslagen betekenen?
Waar heb je hem laten titeren? Want voor Weil kun je helemaal niet titeren....in de vaccicheck zit: parvo, hondenziekte en leverziekte. bij vaccicheck hoeft het ook niet naar het lab, maar kun je erop wachten.
Uit een titer test blijkt heel simpel zijn er antistoffen ja of nee. Bij nee ga je enten, bij ja doe je niks. Nu zijn er inmiddels dierenartsen, zoals Tannetje, die op basis van ervaring kunnen zeggen wanneer een volgende titerbepaling nodig is.
Sowieso kun je de uitslag hier plaatsen zodat we kunnen meekijken.

Voor Weil enten moet niet, dat is een keus die jij moet maken. In dit topic lees je veel voors en tegens http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 0&t=123614. Als je tegen Weil wil enten, dan wordt vaak aangeraden om dit in het vroege voorjaar te doen omdat in warmere periode de kans op besmetting het grootst is. Dus als je al Weil wil enten dan zou ik dit maart 2017 of zo pas doen.
#3245022
Ben waarschijnlijk ergens ingetuind (als je het zo zou kunnen zeggen) :-[ ..... sinds kort zit er een dierenarts in het tuincentrum, waardoor de kosten een stuk lager zijn dan als je naar een DA praktijk gaat.... Daar heb ik het laten doen, maar blijkbaar hebben ze er nog niet zoveel verstand van :( ..... Ik ga nog even de link helemaal doorlezen en ga maandag eventueel de afspraak afzeggen.... Sowieso moet het nog in zn paspoort komen te staan, dus ik ga dan ook wel een copietje vragen..... Voor parvo, hondenziekte en leverziekte had Appie genoeg antistoffen.....
Ik begrijp dan niet hoe ze erbij komen dat Appie wel tegen Weil ingeënt moet worden, als daar niet op getest kan worden?! Beetje vreemd...... Misschien om toch zo er nog iets aan te verdienen, aangezien Appie dus blijkbaar voorlopig niet ingeënt hoeft te worden.... Ik kan pas maandag of dinsdag een copie gaan halen van het titeren, dus nog even geduld......
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245023
CindyMayella schreef:Ben waarschijnlijk ergens ingetuind (als je het zo zou kunnen zeggen) :-[ ..... sinds kort zit er een dierenarts in het tuincentrum, waardoor de kosten een stuk lager zijn dan als je naar een DA praktijk gaat.... Daar heb ik het laten doen, maar blijkbaar hebben ze er nog niet zoveel verstand van :( ..... Ik ga nog even de link helemaal doorlezen en ga maandag eventueel de afspraak afzeggen.... Sowieso moet het nog in zn paspoort komen te staan, dus ik ga dan ook wel een copietje vragen..... Voor parvo, hondenziekte en leverziekte had Appie genoeg antistoffen.....
Ik begrijp dan niet hoe ze erbij komen dat Appie wel tegen Weil ingeënt moet worden, als daar niet op getest kan worden?! Beetje vreemd...... Misschien om toch zo er nog iets aan te verdienen, aangezien Appie dus blijkbaar voorlopig niet ingeënt hoeft te worden.... Ik kan pas maandag of dinsdag een copie gaan halen van het titeren, dus nog even geduld......
Waarschijnlijk omdat die bij heel veel da gewoon bij het jaarlijkse standaardpakket hoort...

Als ik jou was hield ik de site van Tannetje eens in de gaten http://www.centrumoase.nl/pages/5/evenementenoverzicht/, als je bij een titersessie door haar laat titeren kost het je ongeveer 40 euro. Scott is vorig jaar getiterd en ben gelijk voor 6 jaar klaar.
#3245067
Ik heb nu ook €40,- betaald voor het titeren..... Ik heb het grootste gedeelte gelezen van de link en ook het een en ander opgezocht en onze conclusie: ik ga de afspraak afzeggen..... Ik moet nog wel langs gaan om het te laten noteren in Appie's paspoort, dus ga ook vragen voor een copie.... Wordt vervolgd....
#3245528
De Da waar ik van de week was(Dorian moest de rabies enting omdat we naar Luxemburg gaan)ook gevraagd of hun titeren.Het antwoord was Nee omdat er voorlopig nog geen titertest is die goed betrouwbaar is en ook zij had het over titeren voor de ziekte van Weil :-X En dat de sneltitertest ook niet echt betrouwbaar is
Dus tja zij had zich dus ook niet goed ingelezen.
Maar ze zei dan wel dat ik goed bezig was met mijn hond te titeren ipv hem maar vol te spuiten.
#3246766
Het heeft even geduurd, maar dit is wat ik heb ontvangen wat betreft de titer uitslag:

Besmettelijke leverziekte: voldoende (5,5)
Parvo: voldoende (5,5)
Hondenziekte: voldoende (5)

Advies: vaccineren tegen lepto!

Kan ik hier iets mee? Wat kan ik hier uit opmaken? En het advies, vaccineren tegen lepto? Standaard opmerking?

We hebben die afspraak afgezegd, dus Appie heeft geen vaccinatie tegen lepto gehad.
Door Lizzy
#3246831
CindyMayella schreef:Het heeft even geduurd, maar dit is wat ik heb ontvangen wat betreft de titer uitslag:

Besmettelijke leverziekte: voldoende (5,5)
Parvo: voldoende (5,5)
Hondenziekte: voldoende (5)

Advies: vaccineren tegen lepto!

Kan ik hier iets mee? Wat kan ik hier uit opmaken? En het advies, vaccineren tegen lepto? Standaard opmerking?

We hebben die afspraak afgezegd, dus Appie heeft geen vaccinatie tegen lepto gehad.
Dit betekent dat jouw hond tegen deze drie ziektes nog ruim voldoende/zeer goed beschermt is. En de dierenarts had het boekje van je hond af moeten tekenen voor tenminste 3 jaar.

Leptospirosis kan niet voor getiterd worden en moet ieder jaar herhaald worden want de enting biedt nooit langer dan een jaartje bescherming. Tenzij je daarvoor niet wilt vaccineren natuurlijk.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door