Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door MarSpit
#3209388
Hoe zit het nu met wormen!? Ik begreep altijd dat een hond die Barft geen last van wormen heeft omdat het maagzuur te zuur is voor de eitjes van de worm. Toch had mijn hond vorig jaar een stevige partij levende wormen in de onlasting, volgend de DA lintworm en na ontworming drie dode lintwormen van zeker 30 cm en heel veel kleintjes. De DA sdviseert om elke drie maande te ontwormen omdat ik vers geef. Op elke site zie je dat je hond worden kan krijgen door het eten van rauw vlees.. Ze is nu bijna negen en pas een keer bij ons ontwormt.

De pup zal zijn gewone enting en ontwormings procedure krijgen, daisy wordt dan ook gelijktidg ontwormt.
Maar hoe groot is nu het risico!? Moet is advies DA opvolgen en lek drie maanden een pil erin, of toch weer op mijn gevoel af gaan en drollen checken.
Door TomsBorders
#3209404
Hoi,

Er is een forum deel voor de wormen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=10
Maar over het algemeen kan iedere hond wormen krijgen ongeacht het voedsel. Dat rauw gevoerde honden meer of minder zouden kunnen krijgen is een fabeltje.
Daarnaast is het advies iedere 3 maanden ontwormen ontwormen een beetje onzinnig want het heeft geen preventieve werking en als ze net na de ontworming wormen krijgen hebben ze nog 2,5 maand om enige schade aan te richten. Het meest logische zou dan iedere maand ontwormen zijn maar nee, die rotzooi is niet goed voor mens en dier en als je hond in 9 jaar maar 1x wormen heeft gehad dan ontworm je dus met een succes percentage van ongeveer 0,95% (als ze 9 jaar is, is dat dus 12x9 maanden ontwormen en ze heeft 1x wormen gehad dus de efficientie is zeer laag).
Wat veel mensen hier doen is ontlastingonderzoek.
Een hond zijn/haar ontlasting laten onderzoek op de aanwezigheid van eitjes van wormen (danwel larven van de Franse hartworm). Als hierbij een besmetting is geconstateerd dan kan je daarna overwegen of de besmetting ernstig genoeg is om het gif in je hond te gieten.
Door MarSpit
#3210072
Hai Tom, ik had het forumstukje over wormen al doorgespit, maar kon het antwoord niet vinden. Maagzuur en wormeneitjes hebben dus niks met elkaar te maken ;D .. Ben zelf geen voorstander apvan entingen en ontwormen, maar een pup moet wel ontwormt wordenm dan gaat ze een keer mee in de procedure. En na vijf haar is het weer tijd voor een rabies enting. Kan ze weer mee de grens over, en ja dat doe ik inderdaad niet tegelijkertijd, ook al vind de DA dat dat geen enkel probleem is.

Dank voor je toelichting.
Door Anne in Zweden
#3211599
Vangt en eet je hond muizen? Een van mijn honden doet dat, en die heeft jaren geleden een keer lintworm gehad. En misschien is het ook een beetje een kwestie van aanleg, want dezelfde hond had vorig jaar longworm (Crenosoma vulpis), terwijl de anderen nergens last van hadden (en die lopen toch echt in dezelfde omgeving rond). Mijn honden eten nu bijna zeven jaar rauw voer, en dan vind ik twee wormbesmettingen bij één hond (van de drie) niet veel. Dus waar je dierenarts vandaan haalt dat rauw gevoerde honden sneller last van wormen hebben...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3211619
Een lintworm komt meestal van een vlooienbesmetting. Als ze een vlo opeten kunnen ze besmet raken.
Door Anne in Zweden
#3211646
Doranto schreef:Een lintworm komt meestal van een vlooienbesmetting. Als ze een vlo opeten kunnen ze besmet raken.
Precies, en die vlooien kreeg mijn hond binnen via de muizen die hij at. Die stap had ik in mijn vorige post weggelaten, maar die vlooien zijn dus cruciaal.
Gebruikersavatar
Door pike
#3211748
Het risico op wormen is met barf zeker niet groter dan op brok. Hier lopen drie honden rond op barf, Pike al meer dan 10 jaar Jakkie 10 jaar en Duc al 8 jaar. Af en toe worden ontlastingsmonsters gecheckt op wormen en andere parasieten (ik doe dat dus niet standaard 4x per jaar of zo) maar die hebben nog nooit wat opgeleverd. Ik zou dus eerder het tegenovergestelde denken.
Bovendien, zoals hiervoor al vermeld, worden lintwormen vooral overgebracht door vlooien en niet door het eten van rauw vlees. Een dierenarts zou dit moeten weten. Kijk eens op deze site, hier staan de meest voorkomende wormen die bij honden voorkomen en hoe ze ze oplopen:
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... j-de-hond/
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door