Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3199905
Van de week de drolletjes van Gina en Chica laten testen. Gina heeft een + voor spoelworm en ook eentje voor coccidiose. De jongste, Chica geen wormen. Zo gek, die is enkel in de puptijd met Banminth ontwormd, verder nooit, dus zeg maar 3x ontwormd in het nest, als het al 3x was, zou ik moeten nakijken.
Gina is een volwassen hond van 5 jaar en heeft spoelworm, ze heeft altijd keurige drollen. Voor de coccidiose was ze 2 jr geleden ook positief, zelfs 3 +jes. Maar na overleg met de da in Sleeuwijk, hoefde ik me daar geen zorgen om te maken. En idd, geen diarrhee of iets bij de pups toen.
Wat zal ik doen nu, t Woud adviseerde provox. Of zal ik gewoon een kuurtje propolis doen?
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door pluk
#3199920
Cocciodose heb ik ook een keer gehad, niets gedaan en keer daarna was het negatief.
Laatste keer had Scott spoelwormen, daarvoor geef ik nu diatomeeenaarde.
Ga volgende week weer wat opsturen naar Het Woud
Door Lizzy
#3199975
vagebond schreef:Van de week de drolletjes van Gina en Chica laten testen. Gina heeft een + voor spoelworm en ook eentje voor coccidiose. De jongste, Chica geen wormen. Zo gek, die is enkel in de puptijd met Banminth ontwormd, verder nooit, dus zeg maar 3x ontwormd in het nest, als het al 3x was, zou ik moeten nakijken.
Gina is een volwassen hond van 5 jaar en heeft spoelworm, ze heeft altijd keurige drollen. Voor de coccidiose was ze 2 jr geleden ook positief, zelfs 3 +jes. Maar na overleg met de da in Sleeuwijk, hoefde ik me daar geen zorgen om te maken. En idd, geen diarrhee of iets bij de pups toen.
Wat zal ik doen nu, t Woud adviseerde provox. Of zal ik gewoon een kuurtje propolis doen?
Gr. Ingrid
Ik heb ook al een paar keer coccidiose gehad bij Linga. Ik heb daar nooit iets aan gedaan en als ik de keer erop dan liet testen, was het weg. Eet Gina wel eens poep van bijv. vogels (kippen, eenden, etc)? Die spoelwormen kan een passage zijn, het kan een besmetting zijn. Wat je het beste kunt doen is of ontwormen of een kuurtje propolis doen en dan over een maandje opnieuw testen. Het beste doe je haar dan eerst een paar dagen aan de riem uitlaten zodat je zeker weet dat ze niks goors van straat heeft kunnen eten. Dan poep insturen.
Door Parelridder
#3200079
Lizzy schreef:(...) Het beste doe je haar dan eerst een paar dagen aan de riem uitlaten zodat je zeker weet dat ze niks goors van straat heeft kunnen eten. Dan poep insturen.
Dat is echt zó belangrijk! Als je ontlastingonderzoek doet, maar je hond eet/drinkt van bosgrond/regenplas/gras of viezer, dan loop je een aardige kans dat je 'vals alarm' krijgt. Dus eigenlijk weet je dan nog niks: is er een infectie of is dit slechts passage (het uitpoepen van wat is ingenomen). Wanneer je voorafgaand aan het nemen van een monster de hond 3 dgn. weerhoud van 'park-eet-gedrag' (in veel gevallen zal dat betekenen dat je de hond aangelijnd houdt) kun je er zeker van zijn dat het geen passage betreft en weet je dus wat te doen met het resultaat van het onderzoek.
Door vagebond
#3200089
Nou, we lopen 6 dagen pw met de teckels in de uiterwaarden, dus ja, ze vreten echt van alles. Zelfs de koeienvlaaien van vorig jaar liggen er nog. Die laten ze nu wel meest links liggen, maar ganzenpoep is populair, wordt idd gegeten, in gerold. En dan nog wat ze aan dode vissen, vogels enz. tegenkomen. Er wordt altijd wel een hapje van genomen. Behalve Ma Biche (cushing patient), die vreet een heel kadaver op, ook al is die vis dezelfde maat als zijzelf:).
Gr. Ingrid
Door Lizzy
#3200376
vagebond schreef:Nou, we lopen 6 dagen pw met de teckels in de uiterwaarden, dus ja, ze vreten echt van alles. Zelfs de koeienvlaaien van vorig jaar liggen er nog. Die laten ze nu wel meest links liggen, maar ganzenpoep is populair, wordt idd gegeten, in gerold. En dan nog wat ze aan dode vissen, vogels enz. tegenkomen. Er wordt altijd wel een hapje van genomen. Behalve Ma Biche (cushing patient), die vreet een heel kadaver op, ook al is die vis dezelfde maat als zijzelf:).
Gr. Ingrid
Ja, dan zul je dus met deze hond 3 dagen ergens anders moeten gaan lopen. Aan de riem. Want dit is DE manier om coccidiose en een spoelwormpassage op te lopen. Niet erg, maar ja, dan krijg je dus zo'n uitslag.
Door Tanna
#3200699
Mijn hond heeft ook een keer coccidiose gehad en ik heb haar toen behandeld - 4 of 6 weken, dat weet ik niet meer - met een speciaal kruidenmengsel van de osteopaat. In die periode heb ik ook alsmaar haar poepjes opgeruimd, zodat er geen verdere besmetting kon komen. Nadat de pot kruidenmengsel leeg was heb ik de ontlasting weer laten testen en dat was negatief. Nou ja, voor ons positief, naturlijk. :biggrin2:
Door vagebond
#3200749
Ik heb vroeger bij andere teckels ook melding van coccidiose gekregen van t woud. Dan was het weer zomaar weg, terwijl ik er niets aan had gedaan. En gesproken met een da van Sleeuwijk. Er zijn meerdere coccidioses, maar zij hadden nog nooit een geval gehad dat een drachtige teef moeilijkheden had met de puppies. Daar was ik zo bang voor. Pups met diarrhee enzo.
Volgens zij zijn de teckels supergezond, ik hou het in de gaten en de volgende keer is het lijnarrest ;) .
Door Lizzy
#3201137
vagebond schreef:Ik heb vroeger bij andere teckels ook melding van coccidiose gekregen van t woud. Dan was het weer zomaar weg, terwijl ik er niets aan had gedaan. En gesproken met een da van Sleeuwijk. Er zijn meerdere coccidioses, maar zij hadden nog nooit een geval gehad dat een drachtige teef moeilijkheden had met de puppies. Daar was ik zo bang voor. Pups met diarrhee enzo.
Volgens zij zijn de teckels supergezond, ik hou het in de gaten en de volgende keer is het lijnarrest ;) .
Ik heb ook nooit wat tegen de coccidiose gedaan hoor. En Linga was er altijd uit zichzelf weer vanaf, de controle-beurt erop. Maar goed, ja, zo zou ik het ook doen. In de gaten houden en bij de volgende controle-beurt eerst lijnarrest :biggrin2:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door