Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3210813
Tom, ik ga dat proberen en bekijken.
Foto zal niet makkelijk zijn, maar gewoon proberen lijkt me een goed idee.
Nu even niet, tuinwerk is aan de orde met dit mooie weer.
Eerst dekglaasjes bestellen.
Ik vond al informatie over spoelwormeitjes bij paarden, niet wat ik zocht, maar wel met nummers en pijltjes, zodat een mens kan zien hoe en wat.
Gaat goed komen.

Hanny
#3213774
ja in principe wel, je laat het ongeveer 24 uur staan wat betekent dat het water genoeg tijd heeft om de hele drol te weken zeg maar. Daarnaast is calcium hydroxyapatit in poeder vorm een beetje hydroscopisch wat betekent dat het water er een beetje intrekken kan.
eventueel kan je de drol nog wat verpletten om het open te maken zeg maar.

was het nog gelukt hanny met de analyse van die hond?
#3214434
Vraag over de flotatie methode zonder centrifuge.

Kan het kwaad als ik de reageerbuis met suikeroplossing langer laat staan dan 2.5 - 3 uur. Vandaag was het 4 uur.

Dit keer had ik veel "rommel" op de bel drijven en na het plaatsten van het dekglaasje zag ik al veel spikkels. Door de microscoop was ook weinig te zien, veel donkere plekken. Zou je nadat je er de suikeroplossing ingedaan heb even kunnen wachten zodat de "rommel" kan bezinken.

Ik krijg met plaatsen van het dekglaasje op objectglas ook vaak luchtbellen. Hoe kan je dit voorkomen.


Gr. Nicolette
#3215951
nicolette schreef:Vraag over de flotatie methode zonder centrifuge.

1. Kan het kwaad als ik de reageerbuis met suikeroplossing langer laat staan dan 2.5 - 3 uur. Vandaag was het 4 uur.

2. Dit keer had ik veel "rommel" op de bel drijven en na het plaatsten van het dekglaasje zag ik al veel spikkels. Door de microscoop was ook weinig te zien, veel donkere plekken. Zou je nadat je er de suikeroplossing ingedaan heb even kunnen wachten zodat de "rommel" kan bezinken.

3. Ik krijg met plaatsen van het dekglaasje op objectglas ook vaak luchtbellen. Hoe kan je dit voorkomen.


Gr. Nicolette
1. nee dat kan geen kwaad, in de suikeroplossing hydroliseren de eitjes en kunnen ze niet uitkomen, ik zou echter niet te lang wachten, zeker in de zomer omdat het een suikeroplossing is en dat nogal favoriet is bij een grote groep insecten.

2. ik snap de vraag niet helemaal. De donkere plekken lijken me luchtbellen? na het indoen van de suikeroplossing wacht je toch juist enkele uren?

3. De beste methode is het deklas in een hoek op je preparaat te leggen zoals het slash teken: /
dan langzaam plat leggen.
#3216252
Hoi Tom,

De donkere vlekken waren geen luchtbellen, maar dikke vlokken onverteerd eten waardoor ik verder niets meer zag omdat er geen licht doorheen scheen.

Ik wacht een aantal uren totdat alles naar de bodem zakt, haal het water eruit en doe dan de suikeroplossing erin totdat er een bolling ontstaat. Nu dreef daar al allerlei vlokjes op en moet je dan een aantal uren wachten met het dekglaasje erop doen. Ik deed het gelijk en wachtte daarna wel een aantal uren om het dekglaasje eraf te halen. Maar de troep zat al op het dekglaasje, zodat ik bijna niets kon zien.

Gr. Nicolette
#3216818
ow zo, in principe doe je het dekglas er meteen op zodat het erop concentreerd.
die dikke vlokken zullen dan ook een hogere dichtheid hebben van het water en kan je helaas dan niet genoeg aan doen.
eventueel kan je het dekglas laten en met een pipet meerdere druppels eraf halen zodat je de grote vlokken over meerdere samples verdeeld of een wat fijnere zeef gebruiken bij de eerste stap. of je hond vragen of hij wat beter verteerd, maar de ervaring leert dat ze niet goed meewerken haha.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door