Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#3215082
Een maand na toediening? Hoe is er een oorzakelijk verband vastgesteld?
Heel erg dat die hond overleden is...
Door Boutje
#3215088
Ik ken die fb site trouwens (is anders/vernieuwd/gewist en terug opgezet zo te zien) en volg die nu en dan.
Maar wat me erg verbaasd is dat de firma ook na persoonlijk contact gewoon alles ontkent.
Dit omdat mijn ervaringen met serieuze bijwerkingen anders zijn, toen mijn MDR1 lijder (was nog niet geweten dat ze lijder was) op Profender reageerde (6 uur stuipen, 2 keer ademstilstand, super gelukkig dank zij een fantastsiche dierenarts en ikzelf die er de hele nacht naast zaten en continu bijstuurden helemaal hersteld) hebben we klacht ingediend.
Excuses, alle onkosten betaald, aanbod om haar nog 3 dagen en nachten te hospitaliseren voor de zekerheid (wat ik niet aangenomen heb, ze leek ok en ik sliep toen bij haar en kon zelf valium toedienen) EN de bijsluiter aangepast. Allemaal zeer correct vond ik.

En nu met Bravecto al die medingen en incidenten en de firma die alles ontkent?
Ik heb het vorig jaar iedereen gegeven, ook Pippa, zonder enig probleem.
Ik moet wel zeggen dat nu ik lees dat problemen vaak pas bij een 2e of volgende toediening ontstaan ik schrik heb om het opnieuw te geven.
Terecht of niet? Moeilijk.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3215093
Ik denk dat jouw ervaring met, de fabrikant van, Profender de uitzondering is die de regel bevestigd
Door Ramses1
#3215228
Boutje schreef:Ik ken die fb site trouwens (is anders/vernieuwd/gewist en terug opgezet zo te zien) en volg die nu en dan.
Maar wat me erg verbaasd is dat de firma ook na persoonlijk contact gewoon alles ontkent.
Dit omdat mijn ervaringen met serieuze bijwerkingen anders zijn, toen mijn MDR1 lijder (was nog niet geweten dat ze lijder was) op Profender reageerde (6 uur stuipen, 2 keer ademstilstand, super gelukkig dank zij een fantastsiche dierenarts en ikzelf die er de hele nacht naast zaten en continu bijstuurden helemaal hersteld) hebben we klacht ingediend.
Excuses, alle onkosten betaald, aanbod om haar nog 3 dagen en nachten te hospitaliseren voor de zekerheid (wat ik niet aangenomen heb, ze leek ok en ik sliep toen bij haar en kon zelf valium toedienen) EN de bijsluiter aangepast. Allemaal zeer correct vond ik.

En nu met Bravecto al die medingen en incidenten en de firma die alles ontkent?
Ik heb het vorig jaar iedereen gegeven, ook Pippa, zonder enig probleem.
Ik moet wel zeggen dat nu ik lees dat problemen vaak pas bij een 2e of volgende toediening ontstaan ik schrik heb om het opnieuw te geven.
Terecht of niet? Moeilijk.

Dit heb ik al veel vaker gehoord en gelezen. En ik vind het ook wel logisch klinken dat het lichaam één dosering nog aankan maar na drie maanden weer zoveel rotzooi bovenop de vorige hoeveelheid terwijl dat lichaam nog aan het verwerken en herstellen is van de vorige pil...

Iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar ik zou het i.i.g. echt never nooit aan mijn honden geven.
Door lberghoef
#3221522
Over twee weken zou het tijd zijn om de volgende bravecto te geven aan mijn honden. Maar na dit allemaal gelezen te hebben twijfel ik enorm. Het zou de vierde keer zijn dat ze het krijgen, vooralsnog absoluut geen bijwerkingen gehad, ik geef het 2x in de zomer daarna de hele winter niet. Ik schrik van alle verhalen.
Ik woon in noord-oost frankrijk en het stikt hier van de teken. Zonder chemisch product is het niet te doen. Ik maak twee keer per dag een grote wandeling door het bos en haal met gemak in totaal zo'n 30 teken tijdens het wandelen van ze af. Plus alles wat zich nog wel vast bijt en daarna dood gaat.
Vorig jaar voordat ik met Bravecto begin gaf ik nog Advantix maar dat kon ook niet tegen alle teken op hier. Ik vind het zo moeilijk...wat ga ik doen?
Ik twijfel of ik toch dan maar weer Bravecto geef of iets van een scalibor band, dan zit het tenminste niet in het bloed. Ik vind het altijd zo vies zo'n band....
Door Ramses1
#3222962
lberghoef schreef:Over twee weken zou het tijd zijn om de volgende bravecto te geven aan mijn honden. Maar na dit allemaal gelezen te hebben twijfel ik enorm. Het zou de vierde keer zijn dat ze het krijgen, vooralsnog absoluut geen bijwerkingen gehad, ik geef het 2x in de zomer daarna de hele winter niet. Ik schrik van alle verhalen.
Ik woon in noord-oost frankrijk en het stikt hier van de teken. Zonder chemisch product is het niet te doen. Ik maak twee keer per dag een grote wandeling door het bos en haal met gemak in totaal zo'n 30 teken tijdens het wandelen van ze af. Plus alles wat zich nog wel vast bijt en daarna dood gaat.
Vorig jaar voordat ik met Bravecto begin gaf ik nog Advantix maar dat kon ook niet tegen alle teken op hier. Ik vind het zo moeilijk...wat ga ik doen?
Ik twijfel of ik toch dan maar weer Bravecto geef of iets van een scalibor band, dan zit het tenminste niet in het bloed. Ik vind het altijd zo vies zo'n band....


Een Bravecto pil zou ik persoonlijk echt nooit geven en ik zou in jou geval voor een Scalibor band kiezen. Die kun je tenminste nog af doen :)
Moeilijk blijft het.
Door MillyMol
#3222978
Ik geef Tobias al 2 jaar Bravecto zonder problemen. Wel halveer ik de pil (ondanks de opmerkingen daarover in de bijsluiter) en ik geef hem 2 dagen achter elkaar de halve dosering. Voor de Bravecto continue onder de vlooien en teken. Sindsdien 0 vlooien en 1 dode teek.

Ik sluit niet uit dat Bravecto leidt tot ernstige bijwerkingen, waarvan sommige met dodelijke afloop. Probleem vind ik dat het verband niet altijd kan worden aangetoond en dat eigenaren zelf verbanden leggen die soms niet bewezen kunnen worden, maar in hun ogen logisch lijken. De ernst en omvang van de meldingen is onbekend, omdat er geen sluitende landelijke registratie van bijwerkingen is: registratiehouders hebben een meldingsplicht, maar dierenartsen en eigenaren hebben dat niet. Ik vind het daardoor lastig om de ernst goed in te schatten. Dus voorlopig ga ik af op hoe Tobias zich gedraagt. Bij hem zie ik geen enkel spoor van bijwerkingen. Ik zet dat tegenover de resistentie tegen alle andere middelen die ik daarvoor heb toegediend, van pipetten tot tabletjes en banden. Voorlopig slaat de weegschaal voor mij door naar Bravecto.

Maar ik hou zeker het nieuws rondom dit middel in de gaten.
Door Martine-Tom
#3223130
MillyMol schreef:Ik geef Tobias al 2 jaar Bravecto zonder problemen. Wel halveer ik de pil (ondanks de opmerkingen daarover in de bijsluiter) en ik geef hem 2 dagen achter elkaar de halve dosering. Voor de Bravecto continue onder de vlooien en teken. Sindsdien 0 vlooien en 1 dode teek.

Ik sluit niet uit dat Bravecto leidt tot ernstige bijwerkingen, waarvan sommige met dodelijke afloop. Probleem vind ik dat het verband niet altijd kan worden aangetoond en dat eigenaren zelf verbanden leggen die soms niet bewezen kunnen worden, maar in hun ogen logisch lijken. De ernst en omvang van de meldingen is onbekend, omdat er geen sluitende landelijke registratie van bijwerkingen is: registratiehouders hebben een meldingsplicht, maar dierenartsen en eigenaren hebben dat niet. Ik vind het daardoor lastig om de ernst goed in te schatten. Dus voorlopig ga ik af op hoe Tobias zich gedraagt. Bij hem zie ik geen enkel spoor van bijwerkingen. Ik zet dat tegenover de resistentie tegen alle andere middelen die ik daarvoor heb toegediend, van pipetten tot tabletjes en banden. Voorlopig slaat de weegschaal voor mij door naar Bravecto.

Maar ik hou zeker het nieuws rondom dit middel in de gaten.
Mooi geschreven, helemaal mee eens!
Ik ontken niet dat het bijwerkingen kan geven echter mijn hond heeft het zonder problemen gebruikt, inmiddels over op een nieuw middel maar zou er geen problemen mee hebben bravecto te geven.
Door lberghoef
#3223376
Inderdaad goed geschreven. Net zoals jij breek ik ook de pil doormidden en geef beide honden de helft. Maar van de lagere dosering dan eigenlijk voorgeschreven en dat werkt prima. Ook hier nog geen bijwerkingen. Wel veel dode teken, maar goed als ze maar dood gaan.
Zucht...moeilijk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3223394
Hmm ja ik geef het dus niet en ga het ook niet doen. Het klopt het is nooit 100% vastgestelt dat de honden hieraan overleden zijn, misschien is dat nooit sluitend vast te stellen. Maar gezien de aard van de problemen van de honden, vaak neurologisch en vergiftigingsverschijnselen als je het zo leest, is het toch echt wel vermoedelijk te koppelen aan bravecto. Ja het gaat heel vaak goed, maar als het fout gaat gaat het ook wel heel heel erg fout, met veel fatale aflopen.
Maar ja een pil met insecticide dat dan voor 3 maanden werkzaam blijft in het lichaam, tja das best een leuek dosis. En het komt overal bijballe organen en hersenen aangezien in het bloed zit. Dat alleen ( zonder die verhalen) maakt het voor mij al een no-go.
Goed nu heb ik hier ook een drastisch tekenprobleem. Mijn jongste heb ik bespoten met gif, omdat ik iets moest doen want hij zat onder de hotspots van de teken, ( heeft nooit spots aleen als ie teken heeft) dat is ook niet goed. De oudste had ook een hotspot, zou ook door een teek kunnen zijn. Kijk 100% weet ik dat bij hem niet wat ik wel weet is dat een hotspot bij een opa beer er serieus zwaar inhakt, laat ik het zo zeggen ik was best wel bang.
Dus die ga ik als ie nog wat beter is ook besproeien, zij het met een lage dosis. Ik weet dat is ook echt zooi, maar ja je moet soms kiezen tussen 2 kwaden :-\
Maar dit is uitwendig en heel veel korter werkzaam. Dus daarom kies ik daarvoor.
Ik moet daarnaast ook zeggen dat ik van andere tekenmiddelen toch minder drastiische verhalen heb gehoord, ook niet leuke verhalen, en ook zelf ervaren, zoals opa beer kreeg vroeger hotspots van de scalibor, maar goed dat was het ook dan. Uiteindelijk gebruik ik liever niks van die dingen maar als het door de teken ook al een maand lang ziekenboeg is zoals afgelopen maand dan moet je wel iets. Maar bravecto voelt voor mij dus echt als absolute no-go.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3223616
De vraag is of ze ooit gaan zeggen dat honden hieraan kunnen overlijden. De macht van de farmaceutische industrie is enorm. Als een hond niet binnen een minuut na gebruik van bravecto dood neervalt zijn ze in staat om te roepen dat er dus geen clausaal verband is.

Ik geef het niet. Vreemde vind ik dat dr. Vroom het mij adviseerde voor Nelson. Met bravecto sluit je een contactallergie op pipetjes en banden uit, dat ben ik met haar eens. Maar je weet niet wat het doet en áls het mis gaat kan je het er niet meer uitkrijgen.

Ik vind het een bizar middel. Vlooien en teken gaan dood als ze het bloed van je hond binnenkrijgen. Dat betekend dat er dus in het bloed, wat zoals Kaio al zegt overal komt, een middel zit waar andere dieren dood van neervallen. En dan moeten wij geloven dat dit niet schadelijk is voor onze trouwe viervoeter?
Hier komt het er niet in. Als ik écht niet zonder tekenbestrijding zou kunnen was bravecto nog steeds een no-go. We voeren hier rauw omdat we geen rotzooi willen voeren dat in brokken zit, en dan zou ik er wel zo'n gifpil instoppen? :-X
Gebruikersavatar
Door pluk
#3223620
Hope schreef: Ik vind het een bizar middel. Vlooien en teken gaan dood als ze het bloed van je hond binnenkrijgen. Dat betekend dat er dus in het bloed, wat zoals Kaio al zegt overal komt, een middel zit waar andere dieren dood van neervallen. En dan moeten wij geloven dat dit niet schadelijk is voor onze trouwe viervoeter?
Hier komt het er niet in. Als ik écht niet zonder tekenbestrijding zou kunnen was bravecto nog steeds een no-go. We voeren hier rauw omdat we geen rotzooi willen voeren dat in brokken zit, en dan zou ik er wel zo'n gifpil instoppen? :-X
Eens. Is precies waarom ik het ook niet geef.
Door MillyMol
#3223621
Ik respecteer ieders mening en ieder moet voor zichzelf uitmaken of de risico’s van Bravecto (die mede door de gebrekkige landelijke registratie van bijwerkingen (nog) niet bewezen of ontkracht zijn) opwegen tegen de risico’s en voordelen van andere middelen en tegen de risico’s van een teken/vlooien besmetting.

Maar het is een illusie om te denken dat middelen die op de huid worden aangebracht of daarmee in contact staan niet in het bloed komen. Of dacht je dat een middel dat op slechts 1 plaats hoeft te worden toegediend zich op magische wijze verspreid over de rest van het hondenlichaam? De huid is, net als hart, longen, nieren etc. een orgaan. Stoffen worden er door opgenomen en door uitgescheiden. Allicht zal de concentratie in het bloed lager zijn dan oraal toegediende middelen en de opname in het bloed en vervolgens distributie naar weefsels en organen verloopt trager, maar als het daar eenmaal zit duurt het net zo lang om het eruit te krijgen als wanneer het oraal zou zijn toegediend. En de concentratie van een dergelijk middel en/of de frequentie van toediening dient hoger te zijn om die werkzame spiegel te bereiken. Dit misverstand wil ik toch wel even uit de weg geruimd hebben.

Het enige verschil, en daarmee een voordeel, is dat een band makkelijk kan worden verwijderd en daarmee de de opname via de huid snel kan worden onderbroken en dat een vloeistof kan worden uitgewassen, mits binnen een redelijk tijdsbestek na toediening. Dat kan met een oraal toegediend middel niet.

Dan wil ik nog even wijzen op het verschil in lichaamsgewicht tussen een hond en een vlo/teek voor wat betreft de schadelijkheid: het lijkt me volstrekt logisch dat die laatsten dood neervallen van die minieme hoeveelheid bloed met daarin een concentratie van een middel dat hun lichaamsgewicht ver overschrijdt. Zo is het ook bedoeld. Even logisch is het om te veronderstellen dat een olifant rustig doorleeft nadat hij het volledig circulerend volume aan bloed van laten we zeggen mijn hond tot zich heeft genomen. De concentratie per kg lichaamsgewicht is relatief gezien immers veel kleiner en zal niet boven de minimaal benodigde concentratie uitkomen. Hoe kleiner het beest, hoe schadelijker dezelfde hoeveelheid van een werkzame stof. Dus dat die vlo/teek neervalt betekent niet dat het voor jouw hond ook of net zo schadelijk is.
Ergo: is het minder erg/schadelijk om vlo/teek dood te laten vallen door Bravecto dan door bijvoorbeeld Advantix?

Tot slot: ja, er verschijnen veel berichten over mogelijke ernstige dan wel dodelijke bijwerkingen. De berichten over honden die het zonder problemen toegediend krijgen zijn veel minder tot niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat die niet in de meerderheid zijn. Wat ik daarmee wil zeggen: we weten pas hoe groot het eventuele probleem is wanneer alle informatie correct verzameld wordt, dus zowel van de verdachte gevallen als van de probleemloze toedieningen. Pas dan kan er iets gezegd worden over de ernst van het probleem. Daarna zou nog moeten worden uitgezocht of er inderdaad een aantoonbare relatie is en dan nog wat de oorzaak/ oorzaken daarvan zijn.

Mijn bijdrage aan dit onderwerp is geen pleidooi voor Bravecto, of welk ander middel dan ook. Wat ik wil proberen is om enige nuance aan te brengen in de discussie en het belang van feitenverzameling en -analyse voor het voetlicht te brengen. Totdat dit gedaan is heeft iedereen gelijk. Of ongelijk. En blijft de emotie de toon van het debat bepalen.
Laatst gewijzigd door MillyMol op za 04 jun 2016, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door