Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3060739
Helaas in het Engels. Ik zal het proberen zo snel mogelijk te vertalen:

http://vitalanimal.com/titer-test/

Titer tests? Ha ha, here’s my wallet.

I’m seeing a potentially dangerous trend among animal owners in pursuit of avoiding vaccinations, a laudable goal. That same trend can cost you needless money, so gather round, and let’s explore this.

Cheryl wrote in the comments to last week’s post:

One of my furbabies is a little Chihuahua named Ricco who has an enormous amount of skin issues and allergies. When I discovered he had been to about 4 different households in his life before me, I realized that his issues are more than likely due to vaccinosis. He is now slowly on the mend and all my furbabies now get yearly titers. (italics mine)

As I alluded to in my Fallacies of Titer Tests page, titers have value, but using the information from them wrongly will:

Hurt your animal
Hurt your pocketbook

The Dangers of a Little Knowledge

You are part of a growing community of people seeking to provide the best natural care to your animals. You want them to be Vital Animals, those glowing, well-balanced, fully free animals that bring you joy not only today and this week, but for many happy healthy years into the future. And, when it’s time for them to shuffle off their mortal coil, Vital Animals can usually do this at home, with ease, naturally, and without ERs or euthanasia solutions in the equation.

A large part of getting this glorious outcome depends on you walking the Natural Path, and taking responsibility for the animals in your care. It’s no longer in your best interests to turn that responsibility over to Dr. WhiteCoat, as he’s not on the same path, especially in the most important piece of health care you must decide: vaccinations.

Many of you have, rightly, sought to reduce or eliminate vaccinations after reading in various places that the common practice of repeatedly vaccinating your animal throughout her life is neither useful nor safe. One alternative that’s been offered to you is titer testing.
Titers: What, Why, and When?

Titer tests are blood tests that measure the level of antibodies your animal has made. Your dog goes in, gets a needle poked into a vein, blood is pulled into a syringe and it gets tested, usually in a lab but now perhaps, in your vet’s clinic. You pay anywhere from $40 to $200 to get some numbers on a piece of paper.

Many view these numbers as their “get out of vaccination jail” card. But I submit misreading these numbers may get you and your animal into trouble. Let’s dig in and try to avoid that.
The What: Numbers? I Don’ Need No Steenking Numbers!

The lab report comes back with numbers indicating the amount of antibodies your animal made against those diseases tested (usually canine distemper, parvo, rabies, or feline distemper).

The idea behind titer testing is that if your dog or cat or horse has antibodies against the viruses that threaten to cause disease, you can rest easy that protection exists.

That’s an immunologically sound thought. But only to a point.
The Why: Assessing Immunity

The reason these titers could be of interest is that the numbers on a titer test correlate pretty well with immunity. Immunity is resistance to disease. It’s what we’d like our animals to have, and it’s what we hope is the outcome of those much maligned things called vaccinations.

But:

Vaccination ? Immunization

Did you know this? It’s not common knowledge, even among many veterinarians. It’s often assumed that pumping the vaccine into your animal automatically means he’s now safe from the dreaded diseases that could kill him. Not so.

For example, if you vaccinate your pup at six weeks of age, or even younger, there’s about a 50:50 chance that no immunity will result to distemper or parvovirus. Why? Mom’s colostrum gave your pup antibodies against both, and those antibodies are preventing the vaccine from stimulating his own immunity. Mom’s protection is temporary though, and we need long term protection.

Many also think that immunity “runs out” on day 364 since the last vaccine was pumped in. When those postcards come, saying, “Beau is due for his vaccinations! Please call for an appointment today!”, it sets some people into a bit of a panic.

The act of squirting more vaccine under Beau’s skin is somehow thought to be akin to filling an empty reservoir.

Nothing could be further from the truth.

A truth in immunology is this:

“Immunity to viruses persists for years or for the life of the animal.”

And another truth, from the same veterinary immunologists:

“Furthermore, revaccination…fails to stimulate…(further immunity)”

The When: Run a Titer When it Makes Sense. Save Your Money (and your pet!) by Not Running it When it Doesn’t!

It’s a given that titers have limits. Any immunologist knows this. They fail to measure a significant piece of immunity, called cell mediated immunity.

The most useful time to run a titer test is after your youngster has received her initial series of vaccinations. Especially if you’ve limited that series to just one or two vaccinations, the last being after 16 weeks of age. The odds are you’ve just conferred lifetime immunity to your youngster.

If you want to know how effective your vaccinations were in conferring immunity (i.e. did vaccination = immunization?), ask your vet to run a titer test a few weeks later.

Here’s what’s useful in assessing those numbers:

If there’s any measurable titer to the disease in question, your goal has been reached. Your youngster has actively made immunity to those viruses you had squirted in via vaccination. It doesn’t need to meet some standard of “protective” to be useful; it just has to be positive.

That indicates you are more than likely now the proud owner of an immune pet, and you can confidently say “No!” to more vaccines. For how long?

For life.
Falling Titers: Oh-oh or No Big Deal?

Testing yearly will eventually show titers that fall off. Does that mean immunity is gone and you’ve got to head in for a “topping up” of the immunity reservoir?

No!

(And stop thinking that a “reservoir” even exists. I actually hesitated writing this word, as I don’t want you to think this is in any way reality).

It only means the antibody levels are waning. And why wouldn’t they? It’s a waste to keep making more antibodies when there’s no exposure to more virus. In its wisdom, the vital force deems its work is done in this area, and stops pumping more antibodies into the blood.

But, the good news is this: cellular memory is still very likely present to the bad guy you vaccinated against and, should your buddy ever be exposed to this virus again, BOOM, the antibody production factory fires up and the titer rises once again, and rather quickly at that.

So, it’d be a mistake to equate a titer that’s fallen with a lack of protection, and a greater one to think you need more vaccinations to re-establish protection. Immunity is still there, quietly, watchfully alert.

[In the older guys, I like to add a nice immune boost in the form of transfer factors, just to be sure their immune systems are acting out of the greatest responsive intelligence. And perhaps that’s a subject for another blog post.]

Have you used titers? Does this info help? Maybe you’ve even seen this: your animal’s titers kept on increasing for years after you stopped vaccinating! That’s what happened to my colleague’s dog on testing rabies titers. Let us know in the comments.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3060747
Dit soort berichten heb ik vaker gezien. Dan zou het dus feitelijk niet nodig zijn om volwassen honden te laten titeren?
De oudere honden laat is sowieso niet titeren. Maar bij de jongste die op een leeftijd van bijna 4 maanden voor het laatst is geënt had ik het idee dat dat misschien toch nog wel voor een keer zinvol was. Of is dat niet zo?
Ik vind het altijd moeilijk omdat je zoveel verschillende verhalen hoort.

Het stukje:
"[In the older guys, I like to add a nice immune boost in the form of transfer factors, just to be sure their immune systems are acting out of the greatest responsive intelligence. And perhaps that’s a subject for another blog post.]"
begrijp ik niet helemaal. Wat zijn "transfer factors"?
Door Lizzy
#3060754
Dit artikel komt van een holistische dierenartsen praktijk. Zie link hierboven.

Vrije en snelle vertaling van Lizzy:

Titers? Haha, hier is mijn portemonnee. Ik zie een mogelijk gevaarlijke trend onder dierenliefhebbers die proberen om entingen te vermijden. Deze zelfde trend kan je een hoop zinloos geld kosten.

Cheryl schreef vorige week een reactie "Een van mijn hondenbaby's is de Chihuahua Rocco. Hij heeft enorme huidproblemen en allergieen. Toen ik erachter kwam dat hij al vier baasjes voor mij heeft gehad, realiseerde ik me dat deze problemen waarschijnlijk door vaccinatie veroorzaakt zijn. Vanaf nu krijgen mijn hondjes een jaarlijkse titerbepaling".

Titerbepalingen hebben hun waarde maar indien verkeerd gebruikt schaden ze je dier en je portemonnee. Het gevaar van weinig kennis.

Je bent onderdeel van een groeiende groep mensen die op zoek zijn naar de beste natuurlijke zorg voor je dieren. Je wilt dat zij vitale dieren zijn, glanzen, goed gebalanceerd, die je niet alleen vandaag en deze week vreugde geven maar voor vele gelukkige gezonde jaren in de toekomst. Een groot deel van dit glorieuze natuurlijke pad dat je loopt is dat jij verantwoordelijkheid neemt voor jouw dier. En het is niet in langer in jouw belang om die verantwoordelijkheid te leggen bij Dokter Witjas, aangezien hij niet hetzelfde pad bewandeld en specifiek op het onderdeel van gezondheidzorg waar je over moet beslissen: vaccinatie.

Veel van jullie zoeken geheel terecht naar het verminderen of elimineren van entingen nadat jullie op verschillende plaatsen hebben gelezen dat het herhalen van entingen bij je dier gedurende het leven niet zinvol en niet veilig is. En een van de alternatieven die je geboden is, is titerbepalingen.

Titers; wat, waarom en wanneer?

Titerbepalingen zijn bloedtesten die het niveau van antistoffen van jouw dier meten. Je gaat naar de dierenarts, die stopt een spuit in een ader, haalt er bloed uit, doet de test (of in een lab of in de kliniek) en jij betaald ergens tussen de 40 en 200 dollar voor wat uitslagen op een stukje papier.

Veel zien deze uitslagen als "het houd je uit de vaccinatie gevangenis". Maar het verkeerd interpreteren van deze cijfers kan er voor zorgen dat jij en je dier in de problemen raken. Laten we uitzoeken om dat te voorkomen.

Het lab komt terug met een rapport met cijfers die een indicatie zijn over de hoeveelheid antistoffen die jouw dier in het bloed aangemaakt heeft tegen de ziektes waar hij voor getest is (normaal gesproken is dat hondenziekte, parvo, rabies of kattenziekte).

Het idee achter titerbepalingen is dat als je hond, kat of paard genoeg antistoffen tegen deze virussen heeft, jij er vanuit kunt gaan dat je dier beschermt is.

Dat is een immunologische gedachten. Het waarom: het beoordelen van immuniteit.

The reason these titers could be of interest is that the numbers on a titer test correlate pretty well with immunity. Immunity is resistance to disease. It’s what we’d like our animals to have, and it’s what we hope is the outcome of those much maligned things called vaccinations.

De reden dat deze titerbepalingen nteressant zijn is dat de titertest cijfers goed overeen komen met immuniteit. Immuniteit is de weerstand tegen de ziekte. Dit is wat we willen dat onze dieren hebben, weerstand tegen de ziekte. En we hopen dat dit ook de uitkomst zal zijn van de entingen.

Maar:

Vaccinatie ? immuniteit (? staat niet gelijk aan).

Wist jij dit? Het is niet algemeen bekend, zelfs niet bij veel dierenartsen. Vaak wordt verondersteld dat een enting aan je dier geven automatisch betekend dat hij nu veilig is voor de ziekte die hem kan doden. Nou. Niet dus.

Als voorbeeld: je geeft je pup een enting als hij 6 weken oud is of jonger. Er is een 50% kans dat er geen immuniteit ontstaat tegen hondenziekte of parvo. Waarom? Omdat de pup via de moeder colostrum binnen heeft gekregen, hier antistoffen in zitten en deze antistoffen voorkomen dat het vaccin zijn eigen immuunsysteem stimuleert. De bescherming van moeder is tijdelijk en wij willen lange termijn bescherming.

Veel denken ook dat immuniteit verloopt op dag 364 nadat de laatste enting was gezet. Want die kaarten van de dierenarts die zeggen "Beau moet zijn enting! Maak vandaag een afspraak!", daar raken sommige mensen een beetje van in paniek.

Er weer een nieuwe vaccinatie inzetten wordt gezien als het bijvullen van een leeg reservoir. Maar niets kan verder van de werkelijkheid liggen. Werkelijke immuniteit is dit:

Een andere waarheid van dezelfde veterinaire immunologen:

"Herhalingsentingen stimuleren verder immuniteit niet".

Het wanneer: doe een titerbepaling wanneer dat zinvol is. Het spaart je geld uit om geen titerbepaling te doen wanneer dat zinloos is".

Het is een gegeven feit dat titerbepalingen hun limieten hebben. Elke immunoloog weet dat. Titers meten namelijk een belangrijk deel van immuniteit niet: geheugencel immuniteit.

Het meest nuttige tijdstip om een titerbepaling te doen is nadat je jonge dier zijn serie entingen heeft gehad. Zeker wanneer je deze wilt limiteren tot een serie entingen van maar 1 of 2, de laatste op de leeftijd van 16 weken. Dikke kans dat je hierna levenslange immuniteit hebt bereikt bij je jonge dier.

Als je wilt weten hoe goed deze entingen zijn aangeslagen en of de entingen werkelijk hebben geleid tot immunisering van je dier: vraag je dierenarts een titerbepaling te doen, een aantal weken na de laatste enting.

Here’s what’s useful in assessing those numbers:

Dit is handig bij het beoordelen van de uitkomst:

Als er een meetbare titer is tegen de ziekte, is je doel bereikt. Je jonge dier heeft actief immuniteit opgebouwd tegen de ziekte via de enting. De uitkomst hoeft geen bepaalde hoogte te hebben om bescherming te bieden: de uitslag hoeft alleen maar positief zijn.

Dit is een indicatie voor jou dat het is meer dan waarschijnlijk is dat jij de trotse eigenaar bent van een immuun dier en je vol vertrouwen NEE kunt zeggen tegen meer entingen. Voor hoe lang?

Levenslang.

Geen titer, wat nu?!

Jaarlijks een titerbepaling doen laat je zien dat titer afneemt. Betekent dat dat immuniteit verdwijnt en je je moet voor gaan bereiden op het opnieuw aanvullen van het immuniteitsreservoir?

Nee!

(En denk niet dat een immuniteitsreservoir bestaat. Ik twijfelde zelfs of ik het woord wel zou gebruiken omdat ik niet wil dat je denkt dat het zo in werkelijkheid werkt).

Het betekent alleen dat het aantal antilichamen dalende is. En waarom zouden ze niet dalen? het is een verspilling om antistoffen aan te maken als er geen blootstelling is aan het virus. Het lichaam heeft zijn werk gedaan en stopt met het in het bloed pompen van antistoffen.

Maar, het goede nieuws is: het is zeer waarschijnlijk dat er geheugencellen aanwezig zijn tegen die ziekte waar jouw dier voor gevaccineerd is en zou je vriend in aanraking komen met het virus, dan BOEM, zal de geheugencelfabriek weer op volle kracht draaien en direct snel weer antistoffen aanmaken.

Het is dus fout om te denken dat als er geen titer meer is er ook geen bescherming meer is en je moet her-vaccineren om weer beschermt te zijn. Immuniteit is nog steeds aanwezig. Stil, oplettend alert.
Door Lizzy
#3060756
Doranto schreef: Dit soort berichten heb ik vaker gezien. Dan zou het dus feitelijk niet nodig zijn om volwassen honden te laten titeren?
De oudere honden laat is sowieso niet titeren. Maar bij de jongste die op een leeftijd van bijna 4 maanden voor het laatst is geënt had ik het idee dat dat misschien toch nog wel voor een keer zinvol was. Of is dat niet zo?
Ik vind het altijd moeilijk omdat je zoveel verschillende verhalen hoort.

Het stukje:
"[In the older guys, I like to add a nice immune boost in the form of transfer factors, just to be sure their immune systems are acting out of the greatest responsive intelligence. And perhaps that’s a subject for another blog post.]"
begrijp ik niet helemaal. Wat zijn "transfer factors"?
Transfer Factor is een middel dat het immuunsysteem stimuleert. Dit schrijft deze holistisch dierenarts kennelijk voor bij de oudere honden.

Je andere vraag kan ik op zich niet beantwoorden. Ja, ik kan het wel. Maar het is de vraag of je naar mij of deze dierenarts moet luisteren. Dat bepaal jij en jij alleen.

Mijn antwoord is dus : nee, titerbepalingen zijn niet zinvol bij honden die gevaccineerd zijn en een titer hebben gehad tegen de ziektes waarvan jij wilt dat ze titer hebben (DHP en mogelijk Rabies).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3060838
In het stuk staat dat titerbepaling alleen zinvol zou zijn enkele weken nadat de hond de laatste enting gehad heeft.
In Harrie's geval was de laatste enting met ongeveer 15 weken. Ik hoefde pas terug te komen om te laten titeren als hij een jaar of 3 zou zijn.
Wat voor waarde heeft dat dan nu nog? Is het nu alsnog zinvol om het 'n keer te laten doen, en dan verder niet meer? Of zou dat nu na 3 jaar geen zin meer hebben.
Door Lizzy
#3060854
Doranto schreef: In het stuk staat dat titerbepaling alleen zinvol zou zijn enkele weken nadat de hond de laatste enting gehad heeft.
In Harrie's geval was de laatste enting met ongeveer 15 weken. Ik hoefde pas terug te komen om te laten titeren als hij een jaar of 3 zou zijn.
Wat voor waarde heeft dat dan nu nog? Is het nu alsnog zinvol om het 'n keer te laten doen, en dan verder niet meer? Of zou dat nu na 3 jaar geen zin meer hebben.
Ja, ik vind dit dus een gemiste kans.... Harrie had met een week of 18 getiterd moeten worden. Dan had je geweten of de enting aan was geslagen en dan was je er klaar mee geweest. Nu weet je in theorie niet of de enting op 15 weken goed is aangeslagen. Ik vind het dan ook heel raar, dat het advies is geweest om pas met 3 jaar opnieuw te titeren. Had dan op 1 jarige leeftijd opnieuw getiterd, dan had je geweten of je de 1 jarige booster had moeten geven.... Nu heb je dikke kans dat de titer voor bijv. HCC laag is. Gewoon omdat Harrie (net als alle honden) HCC niet vaak tegen komen in 'het wild'. En wat moet je dan, opnieuw enten? Er vanuit gaan dat er geen bescherming is? Als er geen bescherming zou zijn, zou dat komen omdat de 15 weken enting niet goed aan is geslagen. Als je er vanuit gaat dat die wel goed aangeslagen is, dan heeft titeren of enten nu geen zin meer. Maar ja, dat weet je dus niet...

Kortom, ik kan niks met dit titer-advies :-\
Gebruikersavatar
Door doranto
#3060858
Als het hele verhaal klopt wat aan het begin van dit topic staat denk ik er dus precies zo over als jij.
Het enige wat ik er op dit moment mee kan is verschrikkelijk balen!! :(
Door Lizzy
#3060862
Doranto schreef: Als het hele verhaal klopt wat aan het begin van dit topic staat denk ik er dus precies zo over als jij.
Het enige wat ik er op dit moment mee kan is verschrikkelijk balen!! :(
Mjah... Ik moet je eerlijk zeggen dat het verhaal hierboven niet mijn eerste of enige bron is voor mijn mening..... Maar goed, je kunt nog een keer titeren, in de hoop dat alle 3 de ziektes voldoende antistoffen hebben. De kans dat de enting is aangeslagen is best groot, de kans dat Harrie Parvo en Hondenziekte alweer eens in de natuur is tegengekomen is ook behoorlijk groot dus de kans dat hij nog voldoende titer heeft tegen alle 3 de ziektes is ook groot. Je zou dan zelf in je achterhoofd moeten houden dat het jou niet meer gaat uit maken hoe hoog de titer is, als ie maar aanwezig is. Het enige probleem is: stel Harrie heeft niet voldoende titer voor 1 van de 3 ziektes, wat ga je dan doen? Want dat kan dus betekenen dat hij niet via de enting geïmmuniseerd is. En het kan zijn dat hij de ziekte ook niet in de natuur is tegen gekomen. Alleen, tja, zeker weten doe je dat dus niet..... Het kan zijn dat de enting wel netjes is aangeslagen, er wel immuniteit op is gebouwd, maar de antilichamen verdwenen zijn omdat het lichaam geen antistoffen aan blijft maken voor ziektes waar ie niet aan blootgesteld wordt....

Ja. Lastig.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3060863
Ik heb Tannetje even een mailtje gestuurd en haar visie hierop gevraagd. Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door doranto op di 20 jan 2015, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bons
#3060876
Hm... dan hoef ik Cara ook niet meer te laten titeren... ik was ook in de veronderstelling dat ik na de puppy entingen voor de booster op 1 jaar moest laten titeren  :-\

Aan de andere kant, als ik het wel laat doen en alles is hoog genoeg dan hoeft ze niet meer gevaccineerd, worden er geen antistoffen gevonden voor 1 van de drie dan is her vaccineren van DHP waarschijnlijk de enige keus.

Maar zou je niet titeren dan moet ze die volgens het reguliere schema nu sowieso krijgen en dan ben je er daarna vanaf, als je er vanuit mag gaan dat ze dan voor haar leven lang beschermd is.
Laatst gewijzigd door Bons op di 20 jan 2015, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3060879
Als Cara nog geen jaar is, zou ik dus wel laten titeren. De kans dat de uitslag iets zegt over de afweer is dan in ieder geval veel groter dan bij Harrie, die inmiddels al bijna 3 is.
Door Shanti en co
#3061002
Interessant stuk, het sluit ook beter aan op wat ik met biologie over immuniteit heb gehad dan het jaarlijks titeren.
Het enige wat ik me dan afvraag is of die geheugelcellen levenslang aanwezig blijven en de hond dus levenslang beschermd is. Bij mensen blijven ze tientallen jaren tot levenslang aanwezig.
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3062578
Ik vind het nog steeds een lastig verhaal.
Hoe kan ik er nou het zekerste van zijn dat mijn hond niet ziek wordt? aangezien de ziektes wel dodelijk kunnen zijn.
Er zijn zoveel verschillende verhalen over het titeren, dat ik er niet meer uitkom.

Ik heb zelf een hond van 12 jaar. Ik heb haar nu 3 jaar. Elk jaar dat ze bij mij is is ze geënt aangezien ik niet anders wist, wat daarvoor is gebeurd weet ik niet precies, ze is met 2 uit schotland gekomen bij een boer en dat is alles wat ik weet.
In mei krijg ik inderdaad weer zo'n kaart van nu enten. Maar enten is dus niet nodig begrijp ik ?
Of is het dan belangrijk een titer bepaling te doen?
Ze komt veel bij t dierenpension, bos, hei, hondenuitlaatplekken weet ik het wel niet met hoeveel honden per dag in aanraking. Ik wil natuurlijk niet dat ze ziek wordt...

Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3062581
Niet enten  :) Als de entingen nu nog niet aangeslagen zijn, gaan ze dat ook niet meer doen.
Voor weil(leptospirose) moet je zelf de afweging maken; loopt jouw hond daar risico op.... Hoewel ik die enting ook niet zou zetten, de lepto4 schijnt een niet zo prettige enting te zijn, zacht gezegd
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door