Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarkK
#3039991
Onze berner sennen van 14 weken heeft wel erg frequent last van vlooien als je het mij vraagt. Sinds hij bij ons is (6 weken dus), is hij al 2x door de DA behandeld tegen vlooien. 1x tegelijk met ontwormen middels een pil en erna met een pipet in de nek. Hij heeft er nu een echter alweer last van. Hij komt vaak bij mijn ouders maar als hij behandeld is, moet dit toch niet uitmaken? Nieuwe vlooien gaan ook dood? Weet iemand een wondermiddel? Zie het nu niet echt zitten om om de 3-4 weken de hond weer in te smeren met troep om over de prijs te zwijgen...
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3039997
Waarmee heeft de DA hem ontvlooid dan?
En vlooien 'leven' niet op je hond, dat doen ze in je huis, in kussentjes ed.. Dus die zal je ook moeten behandelen (wassen met azijn of op 90 graden).
Je kan ook zo'n 'bom' voor in huis gebruiken, maar daar kan ik je verder niet mee helpen, geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3040077
Even voor de zekerheid, er zijn vlooien gezien? Hij krabt niet door een allergie oid? Laatst heb ik hier ontvlooid toen ik eentje zag lopen. Pipetje van frontline in de nek, katten ook een pipet. Alle dekens op 60 graden gewassen met azijn. Niet weer gezien gelukkig :) misschien intern ook behandelen met wat knoflook door de groentemix?
Door spikkel
#3040113
Dit jaar voor het eerst de honden en katten behandeld met natuurlijke druppels, kammen en goed stofzuigen. Maar in september een verschrikkelijke vlooienplaag, een kat en een hond met vlooienallergie, het was bar en boos. Alles heeft vergif gekregen tot en met nu. Alles gewassen en gespoten. Nog steeds zet ik nu nog in de slaapkamers een waxinalichtje in een diep bord met water en olie. Nu kan ik eindelijk zeggen, volgens mij is er niets meer.

Vergeet ook niet dat er eitjes in de tuin vallen, we hebben hier zwerfkatten die ook in de tuin komen.
Vergeet ook de egels niet, we hadden een nest in de stal.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3040129
Ik zal thuis eens in zijn boekje kijken wat ze precies gebruikt hebben. Ze stonden er zelf ook wel van te kijken de 2e keer want het middel zou langer bescherming moeten bieden. Al leven de vlooien in de kleedjes (Die toch met regelmaat uitgewassen worden), dan zou hij er alsnog geen last van moeten hebben als hij beschermd is door deze middelen? Vlooien horen dan dood te gaan, of snap ik er nu niks meer van :P

Het zijn wel echt vlooien, met een vlooienkam kom je daar wel achter :P en na goed pluizen in de dikke vacht zie je het dan ook wel. Hij krabt toch wel regelmatig als het er op aan komt.

Probleem is dat de hond regelmatig naar mijn ouders toe gaat waar ze ook 2 honden hebben. Krijg niet echt het idee dat ze er veel tegen doen maar hun honden hebben er ook geen last van (niet krabben). Ook zitten hun er niet echt op te wachten om zoveel geld uit te geven aan de pippetjes.

Knoflook, werkt dat bewezen? Mijn vriendin is hier structureel op tegen omdat het giftig schijnt te zijn (studie dierenverzorging :P). Dus als je dr om kan / wil praten go ahead haha :P

Wat voor 'bom' bedoel je precies? Hoewel ik gok dat het geen optie is gezien er een aquarium in de woonkamer staat, ik gok dat dit verstuift en dus ook neer kan slaan op het water met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3040152
Met de kam zijn er vlooienpoepjes gevonden maar als je verder kijkt zie je ook vlooien inderdaad. Zal het stuk van het knoflook doornemen en mijn vriendin laten lezen :)
Door Romee
#3040153
Bij meerdere keren vlooien, moet je echt je huis(en dat bij je ouders) gaan behandelen.
Anders kom je in een vicieuze cirkel terecht. Pipetje zeggen ze dat ze 4 weken helpen, maar al vaker gezien dat dit niet zo is.
Ik zou het in een keer goed aanpakken.

Mijn zus heeft het eenmaal in huis gehad, wat een drama. Ik ben naar huis gegaan met mijn honden, ze hadden op dat moment geen vlooien, maar heb wel het hele huis behandeld en gezogen.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3040187
Mijn ouders hebben thuis 1x zo'n plaag gehad inderdaad, jaren geleden. Toen had je heel snel geen witte sokken meer aan :) toen is ook het hele huis behandeld met één of ander middel. Zo erg is het nu gelukkig niet :P ik denk alleen niet dat mijn ouders er oren naar hebben om hun hele huis te gaan ontsmetten, alles uit te wassen en de honden weer opnieuw te gaan druppelen omdat onze pup vlooien heeft en een beetje krabt...

Het blijkt inderdaad dat de middeltjes niet helpen voor de genoemde 4 weken. Maar laat ze 3 weken werken, in die 3 weken hoor je dan toch geen vlo te moeten kunnen vinden? Alles wat erop springt gaat toch dood door dat middel, inclusief de vlooien die eventueel bij mijn ouders vandaan komen?
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3040334
Hij is behandeld met;

1e keer; Stronghold Lila hond 1 pipet
2e keer; Vectra 3D Dog S 4-10kg 1 pipet

beide keren dus wel een pipet waarbij de eerste ook gelijk voor ontwormen was bij de DA. Over die eerste was de DA zeer verbaasd dat hij niet langer zijn werk heeft gedaan omdat ze er zulke goede ervaringen mee hebben, ben dus een uitzondering met onze hond :P
Door Quinta
#3040368
Wanneer de hond gedruppeld wordt met een pipet betekent dit niet dat hij/zij geen vlooien zal krijgen. Het middel wordt in het bloed opgenomen en pas nadat de vlo bloed heeft gezogen heeft het zijn werking. Je krijgt geen vlooienexplosie na wat normaliter wel het geval zou zijn als de vlo bloed gedronken heeft. Vaak worden de vlooien door het middel niet eens gedood, maar voorkom je dat ze zich voortplanten.

Wanneer de bron (andere hond?) onbehandeld blijft, kun je pipets gebruiken wat je wilt, maar komen er steeds weer nieuwe vlooien op de hond.
Door Suzanne
#3040400
Tsja.. daar gaat het in feite om. Dat je de hond behandelt is 1... maar je moet naar de bron. Dus, alle dieren in het huishouden waar de hond woont / vaak komt moeten behandeld worden en die behandeling zul je een paar maanden moeten herhalen.

Belangrijker is dat je de omgeving behandelt.. alle kamers, trappen, autos'(!!), kleden, plaiden, stoelen.. kortom alles in de woningen. Ook dat zal een paar keer herhaald moeten waarschijnlijk.

Vlooien komen wel voor op de hond en kat, maar het probleem zit 'm in de omgeving.

Mijn tips:
Alles plaiden en kleden, kussens e.d die wasbaar zijn wassen .. zo heet mogelijk. Dit om de paar dagen / 1 x per week herhalen of alles tijdelijk wegleggen. Alle vloerkleden, naden, kieren behandelen (gif dus). Volg nauwkeurig de beschrijving op de bus van dat spul.

Als je alleen de vlooien op d ehond doodt, kom je er niet. Voor elke vlo op je hond zijn er 100 in huis, in de vorm van eitjes, poppen en larven. DIE moet je dood zien te krijgen ;)  en dan de vlooien die per ongeluk op de hond zitten moeten ook wel dood, maar die kun je evt ook steriel maken met het een of andere goedje wat je de hond of kat ingeeft.

Echt, zonder de omgeving te behandelen kom je er niet.

En ga ook na met welke honden jouw hond contact heeft... en laat dat voorlopig even niet zo zijn... het kan dat jouw hond van die hond de vlooien meeneemt.. maar omgekeerd wil je ook niet dat hij andere honden besmet...

En ja, het gaat niet grappig zijn, het houdt je weken bezig helaas.


Suzanne
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3040572
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) ben alleen bang dat als ik hier alles op zijn kop zet, dat het bij mijn ouders niet gebeurd. Hij zal daar hoe dan ook heen moeten een paar keer per week ook al start ik die behandeling. Dan zouden mijn ouders die behandeling tegelijkertijd op moeten starten als ik je zo goed begrijp? Denk alleen niet dat ik ze zover krijg...

1x contact met een andere hond met een vlo en je kan opnieuw beginnen? Dit lijkt onontkoombaar, hebben jullie hier geen last van dan?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3040623
MarkK schreef: 1x contact met een andere hond met een vlo en je kan opnieuw beginnen? Dit lijkt onontkoombaar, hebben jullie hier geen last van dan?
Nee, althans, niet vaak. Wij hebben nu tien jaar katten en ik heb van huis uit al 21 jaar honden. En we hebben afgelopen zomer voor het eerst last van vlooien gehad. Wij hebben de hond en de twee katten een pipet gegeven en hebben 1 keer het huis gesprayd met omgevingsspray. Ook hebben we toen een keer of wat de stofzuigerzak met omgevingsspray ingespoten, zodat alles wat je opzuigt dood gaat. Onze hond ligt om (nep) lederen manden en matrasjes en verder hebben we geen wasbare kleedjes.

En ja, zo af en toe heeft Oscar een vlo. Dat resulteert echt niet altijd in een onoverkomelijke plaag. Ik raak dan ook niet zo in paniek van een vlooi, pas als ik er meerdere af ga kammen of vaker achter elkaar ga ik er actie op nemen.

Wat je zou kunnen doen, als je hond naar je ouders gaat, is hem behandelen met een natuurlijk middel. Wij gebruiken bijvoorbeeld Espree knock out spray. Maar er zijn ook vele andere mengsel, je kan ook zelf iets maken. Dat maakt je hond wat onaantrekkelijker. Voordat je naar huis gaat nog eens sprayen en een blokje om, dan heb je best kans dat je weinig vlooien mee neemt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door