Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Gebruikersavatar
Door Laika
#2963138
Nee dus, In de 30 jaar dat ik nu honden heb nog nooit gedaan ook.
Ik heb mijn honden nooit laten zwemmen in sloten en laat ze daar ook nooit uit drinken.
Als ze Weil krijgen hoop ik er op tijd bij te zijn en is er nog een kans. Als het mis zou gaan door de vaccinatie zie je volgens de meeste da's  spoken en moet je nog maar zien of het weer goedkomt.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2963231
Ik twijfelde zowieso al over de lepto herhalen.. Jacy zwemt veel, op commando doet hij het niet, maar hij 'kliert' wel rond slootranden, dus de kans dat hij besmet water binnenkrijgt is groot. Toen de Lepto4 uitkwam heb ik ook lang getwijfeld, met VL afgesproken even niet tot we het beiden eens zijn. Hij zou toch volledig opnieuw moeten, dus een maandje wachten maakt niet uit.
Op BP gelezen over bijwerkingen, maar ik blijf toch zo'n schijtert.. Berichtje over een hond met Weil die toch geënt was heeft mij (VL was al overtuigd) ervan overtuigd dat een enting niet noodzakelijk zou zijn. Dit en het feit dat we weten dat hij niet geënt is, dus mocht hij symptomen krijgen, is dat iets waar een DA ook meteen naar zou kijken.
Door Lizzy
#2963252
Esther & Djinty & Daya schreef: Vond nog een leuk stukje om te lezen:
http://www.diamondfauna.nl/index.php/al ... bij-honden
Helaas is het stuk niet up to date. Er staat:

"Ziekte van Weil / Leptospirose

Aangemerkt moet worden dat deze ziekte voornamelijk door de serovars-groepen, grippotyphosa, bratislava, sejroe, pomona en saxkoebing wordt veroorzaakt, waar tegen de vaccinatie NIET beschermt, omdat deze groepen in de entstoffen die momenteel gebruikt worden, niet zitten. Als u de hond laat enten voor de ziekte van weil, denkt u natuurlijk zo mijn hond is nu veilig, maar niets is minder waar. De dierenarts hoor je niet over, maar vaccinatie tegen weil (leptospirose) is een verraderlijke enting, omdat deze bij veel bacteriën gewoon niet werkt, en de hond gewoon deze ziekte op kan lopen. De enting werkt maar bij enkele bacteriën, terwijl er momenteel wereldwijd 200 verschillende bacterie groepen bestaan".

Met de nieuwe Lepto 4 enting zit er dus wel grippotyphosa en bratislava in.
Door Greece
#2963256
Nee ik  vaccineer de pup niet. Vind het eigenlijk wel eng maar de vorige hond heb ik de laatste jaren ook helemaal niet meer laten vaccineren. Ik wil niet meer vaccineren dan strikt noodzakelijk. Mijn vorige hond had een atopie welke m.a.z.g.w. getriggerd is door vaccinaties. Na elke vaccinatie werden de klachten erger.
Dus nee geen lepto maar ook geen andere vaccinaties.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2963258
Bedankt Lizzy voor de aanvulling! Heb ze meteen een mail gestuurd met de vraag of ze het artikel willen aanpassen  ;). Het ging mij voornamelijk om de gevaren van vaccinatie, en dan voornamelijk de ziekte van Weill.
Door eelke
#2964751
(ik had m al wel voorbij zien komen mobiel, maar nog niet gestemd)

Ik ent m niet omdat ik de normale weil ook al niet entte.

Ik zal daar nog wat extra bij aanvullen; Bij Joep waren we door zijn allergieën al helemaal gestopt met enten van weil. Gijs heeft hem vorig jaar nog wel gehad maar dit jaar niet meer. Voelde voor mij niet goed om Joep niet en Gijs wel, en meegenomen dat de enting toch geen heel jaar werkt.
Laatst gewijzigd door eelke op za 26 jul 2014, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2964753
Lizzy schreef: Voor de mensen die al wel mee hebben gedaan en goed hebben uitgelegd waarom: heel veel dank :-*
Wat doe je zelf eigenlijk? Worden ze bij jou geeent? :)
Door Lizzy
#2964762
Overigens ent ik zelf ook niet. Ik heb geen goede ervaring met enten en in het bijzonder Parvo, rabies en Lepto. Ik denk dat Linga 4 jaar geleden nierfalen heeft gekregen van de rabies enting (en nee, dat kan ik niet bewijzen) en Pinkel heeft jaren geleden een vreselijke huiduitslag gekregen, net na de Lepto enting. Nou ja, en dan Brutus, die arme jongen. Die heeft de eerste 2 jaar van zijn leven ongeveer permanent diarree met bloedverlies gehad, iedere keer na die kl*te Parvo enting. En vergeet ik ook nog even dat hij een hartruis heeft ontwikkeld na een serie parvo entingen. Dus mwah, ik ben er niet van overtuigd dat vaccineren zo veilig is als men doet voorkomen.

Ik vind een paar dingen qua Lepto 4 afschrikwekkend. In korte tijd hebben we nu 2 sterfgevallen gehad na de enting en zijn er tientallen nare ent-reacties gemeld. Ik kreeg van de week een bericht van een Duitse kennis van me, die schreef letterlijk dat haar dierenarts in Duitsland had gezegd dat hij ongeveer 2 Lepto gevallen per jaar in zijn praktijk zag. Vooral uit het oostelijke deel van Duitsland (en dit is een grote kliniek). Ik vroeg haar of deze honden dan in de regel wel/niet gevaccineerd waren. Daarop antwoordde zij: "He said that those dogs were not vaccinated and came from the east. But still we are a risk area, but not high risk. He used the L4 on three dogs so far because the owners asked for it. Two had bad reactions so he uses the old vaccine again".

Maar goed, Linga is sinds 2009 niet meer gevaccineerd tegen Lepto. Biscuit is sinds 2011 niet meer gevaccineerd tegen Lepto. De kleintjes zou ik misschien wel tegen nog 1 maal tegen Lepto (de oude) hebben laten vaccineren, zouden ze dit jaar niet met rabies gevaccineerd zijn geweest. Dat zijn ze wel en dus krijgen ze niet ook nog eens een Lepto. Ik heb Ling en Bisq (en Whoofer, Brutus en Pinkel) ook altijd de eerste paar jaar van hun leven wel gevaccineerd. Of eigenlijk, Biscuit nog 1 keer toen ze 1 jaar werd en dat zou ik dan ook nog 1 keer met de kleintjes hebben gedaan. Denk ik. Ben er niet eens zeker van.

Ja, verder is het leuk dat die enting op 36 pups is uitgetest en op wat drachtige honden ( :-X), maar ik zie liever de resultaten van deze nieuwe enting nadat dierenartsen er 5 jaar mee gevaccineerd hebben. Want ook 1 jaartje zo'n nieuwe enting gebruiken zegt helemaal 100 keer niks over de bijwerkingen. Bijwerkingen moet je zien op korte maar vooral ook op lange termijn. Dus naaah, die veiligverklaring? Smeer die echt maar in mijn haar.

En als je naar de webinar kijkt, sinds 2002 zijn de gevallen van Lepto bij honden onderzocht op welke serovar de hond mee besmet was geraakt. En er vindt dus een een verschuiving plaats van de twee oude serovars naar de nieuwe. Waarom zijn er de afgelopen 12 jaar dan niet bosjes met honden omgeflikkerd door een infectie met de 2 nieuwe serovars? Als je de gemiddelde dierenarts vraagt hoeveel gevallen van Lepto hij de afgelopen 5 jaar heeft gezien, zegt hij nooit "oh, ik heb er wel 20 per jaar in mijn praktijk". Ook niet met die nieuwe 2 serovars, die nu ineens zo dodelijk en gevaarlijk zijn.....

Dus mwah.

Ik hoop van harte dat mijn honden nooit besmet raken. En gebeurd dat wel, hoop ik dat ik op tijd ben met de behandeling. En als mijn honden onverhoopt ziek worden en dood gaan door Lepto, ben ik zieker dan ziek. Maar dat neemt niet weg dat ik die beslissing heb genomen op basis van de kennis die ik de afgelopen 15 jaar heb opgedaan, ik die beslissing heb genomen met de beste bedoelingen. Voor hun bestwil. En omdat ik banger ben voor de enting dan voor Lepto.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 jul 2014, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2964789
Lizzy schreef: Ligt het aan mij of doen er zo weinig mensen mee aan deze poll?
Sorry :-[ Ik moest me er even toe zetten het ook hier nog eens te vertellen, maar een bondige verzameling van waarom mensen wel/niet kiezen voor Lepto vaccinatie is misschien wel heel fijn voor wie met deze vraag loopt, dus *schop-onder-de-kont* daar komt 'ie:

Ik heb 3 honden. De jongste (geboren juni 2013) werd nog nooit tegen Lepto gevaccineerd omdat ik dit vanwege de opbouw van een goed immuunsysteem sowieso niet vóór ze 4 mnd. was wilde laten zetten. Ook ná die tijd is het echter geen vaccinatie om al te licht over te denken + het opbouwen van een goede afweer kost een dik jaar, dus onnodig (vroeg) wilde ik 'm niet. Tegen de tijd dat mijn dreumes 4 maanden was, was het eind oktober. De risico-periode loopt van aug-nov, ik zag daarom geen noodzaak haar zo jong al bloot te stellen aan deze vaccinatie, in plaats van haar nog iets langer uit de sloot te houden. Ik benutte graag de gelegenheid om mijn gedachten nog wat langer te laten gaan hierover, omdat het laten toedienen van de Lepto vaccinatie een jaarlijks terugkerende vraag voor me is. In dit geval speelde óók mee dat in het nieuwe jaar (2014) en nieuw Lepto vaccin op de markt zou komen met een bredere bescherming, de Lepto4. Indien ik deze zou verkiezen (de verwachtingen van dit vaccin waren hier op BP op dat moment hoog gespannen), zou ze dus najaar 2013 de oude vaccinatie + booster krijgen, om in 2014 de nieuwe met booster te krijgen. Dat vond ik te veel.

De 2 oudsten zijn t/m 2013 gevaccineerd tegen Lepto met de 'oude' Lepto vaccinatie. De reden was dat er bij hen vooralsnog geen ernstige ent-reactie waarneembaar was en ze dagelijks zwemmen, ook in sloten, waarbij ik bang was dat ze dit fataal zou kunnen worden zonder vaccinatie. Op het moment dat de Lepto vaccinatie dit jaar uiterlijk herhaald diende te worden, was er geen dierenartspraktijken te vinden die het nog (op voorraad) had. Ik moest ook voor hen daarom kiezen tussen vaccinatie & booster of geen Lepto vaccineren.

Twijfels t.a.v. het belang Lepto te vaccineren waren er ondermeer n.a.v.
* De vele bijwerkingen waar 't Lepto vaccin al jaren om bekend staat, zelfs bij d.a. die nog steeds bij voorkeur jaarlijks de DHP zetten. De zorgelijke berichten over de bijwerkingen die bij Lepto4 gezien zijn.
* De indruk vanuit rapportage, maar ook navraag bij dierenartspraktijken en hondenscholen over de frequentie waarmee men Lepto patienten ziet: absoluut niet vaak. Sommigen 2 in 10 jaar, een van de grootste praktijken v/h land ziet er gemiddeld 1 per jaar.
* De ervaringen die ik van de betreffende praktijken hoorde over de behandeling er van: succesvol. De info die ik ontving t.a.v. het kunnen diagnosticeren van Lepto is dat dit goed mogelijk is. Probleem is dat er niet altijd tijdig aan gedacht wordt wegens de algemene klachten die het veroorzaakt, maar je kunt natuurlijk ook zélf vragen dit even te controleren indien klachten hierop zouden kúnnen wijzen.
* Het vaccin beschermt - ook tegen de varianten waarvoor het bedoeld is - slechts beperkt in zowel mogelijkheid het toch te krijgen als tijdsduur van werkzaamheid.
* Mijn jongste hond is minimaal gevaccineerd en ontwormd, namelijk alleen n.a.v. titeren/ontlastingsonderzoek. Ze heeft een dijk van en weerstand! Lag zelfs als puppy bij m'n oudste hond te kroelen terwijl die kennelhoest had zonder iets op te lopen. Sterk als een beer! Ik ben er huivig voor om dat wat vooralsnog kennelijk súper werkt om zeep te helpen middels de Lepto vaccinatie (die heeft ze vooralsnog nooit gehad).

De eigen da heeft tot nu toe nog geen slechte ervaringen met de Lepto4 vaccinatie, de bijwerkingen zoals die op dit forum worden genoemd zijn daar totaal niet bekend/gezien. De da vond het echter geen onaanvaardbaar risico geen Lepto te vaccineren bij mijn (waterminnende) honden. Ze bevestigde dat Lepto maar zeer zelden gezien wordt en de vaccinatie idd geen fijne is en je slechts in de toekomst weet of de keuze die je maakt (wel/niet vaccineren) de juiste was. Ze bevestigde ook dat de Lepto vaccinatie zeker geen volledige bescherming biedt. Daarnaast gaf ze niet het advies te kiezen voor deze vaccinatie - terwijl ze dat zeker wel doen zou als ze die mening was toegedaan - maar zei 'm vanuit haar ervaringen "niet te ontraden"..

de jongste kreeg vooralsnog dus nooit een Lepto vaccinatie en de 2 oudsten vanaf dit jaar niet meer. Ze zwemmen dagelijks, en komen ook in sloten, maar in de periode dat het wat langer warm is (geweest) laat ik ze alleen nog in diep, stromend water zoals bijvoorbeeld dat waar ook de kinderen hier in de omgeving zwemmen (dit water wordt in de zomer gecontroleerd) vanaf een recreatiestrandje. Daarnaast wonen we niet ver van zee :) Ik let dus wel op waar/wanneer ze zwemmen, maar reken er daarnaast op dat ze niet zo maar doodziek worden van een zwempartij, zoals ze ook allerlei honden groeten en smerige dingen vreten zonder daarvan vanalles op te lopen.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2964795
B ent ik al een aantal jaar niet tegen Lepto. Ivm met haar allergie wil ik haar zo min mogelijk belasten met entingen en ik denk dat ze een soort natuurlijk weerstand ertegen opbouwen.

P is geënt met lepto 2 en krijgt volgende week haar booster lepto 2.
Puur omdat ze nog een pupje is heb ik d'r wel geënt. Echt onderbouwen kan ik het niet maar gevoelsmatig vind ik dit de juiste keuze. L4 wil ik niet enten door de verhalen die daarover de ronde doen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#2964822
Ik heb al jaren niet meer tegen Lepto laten enten, maar Moos (1 jaar 4 mnd) onlangs dus wel, met de nieuwe L4.
Niet met volle overtuiging, maar omdat hij werkelijk in elk watertje,  gracht of vieze sloot duikt en wekelijks zwemt
en ik bang ben dat hij zo ooit eens ergens besmet geraakt met Leptospirose.

Maar ik ben ook bang voor de bijwerkingen van de enting, niet dat hij er nu last van gehad heeft, helemaal niet,
gelukkig, maar wie weet gebeurt dat wel op langere termijn of na een eventuele volgende enting.

Ben er daarom ook nog niet helemaal uit of ik volgend jaar nog wel ga laten enten met L4. :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door