Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door vagebond
#3153191
Tja, het is algemeen bekend onder de barfplaatslezers dat deze enting gevaarlijk is, denk ik. Verder iedereen die ik spreek, weet het echt niet. Ook mijn da niet:). Die denkt trouwens dat die enting een jaar zijn werk doet, zei ze me zelf.
Ik ga een folder voorbereiden voor mijn klanten, en daarin komen een aantal zaken aan de orde, o.a. entingen.
Gr. Ingrid
Door TomsBorders
#3157589
Ik heb nog niet gestemd maar ben me in de literatuur aan het inlezen op verschillende databases waar ik toegang heb (e.g. Wiley, Sciencedirect etc.).
Enekele dingen die me nu opvallen is dat veel van de artikelen maar over weinig honden praten, veel van de hond gerelateerde meldingen voor het jaar 2000 zijn.
Het is wel een moeilijke beslissing want je kan nooit zeker van de juiste keuze zijn totdat je het hondenleven hebt afgewacht.
Wanneer je ent en hij wordt ziek, verwijt je je dat. Maar op hetzelfde moment had ze ook Lepto kunnen krijgen dat je misschien anders niet had voorkomen en werd ze ook ziek.
Anderzijds als je niet ent en ze krijgen lepto dan weet je niet of ze misschien van de injectie ook ziek hadden kunnen worden.
Het is anders dan wanneer je hond altijd los loopt en hij wordt aangereden, dit had je 100% kunnen voorkomen door de hond aangelijnd te houden, maar als je riem nou ook dodelijk was, dan moet je afwegen welke kans het gevaarlijkste is.

Mijn onderbuikgevoel zegt nee en dat is mijn werk hypothese maar ik ga wel een stuk of 50 artikelen doorspitten en even met een toxicoloog en immunologist praten voordat ik mij bij deze vraagstelling neerleg.

Het probleem is eigenlijk nog ingewikkelder dan dat van Schrödingers Cat want daar kan je uiteindelijk je hypothese bevestigen/ontkrachten door de doos te openen.
Door Annemarie Rijnveld
#3157614
TomsBorders schreef: Ik heb nog niet gestemd maar ben me in de literatuur aan het inlezen op verschillende databases waar ik toegang heb (e.g. Wiley, Sciencedirect etc.).

maar ik ga wel een stuk of 50 artikelen doorspitten en even met een toxicoloog en immunologist praten voordat ik mij bij deze vraagstelling neerleg.

Het probleem is eigenlijk nog ingewikkelder dan dat van Schrödingers Cat want daar kan je uiteindelijk je hypothese bevestigen/ontkrachten door de doos te openen.
Top!! Houd je ons op de hoogte van je bevindingen?
Door TomsBorders
#3157653
ja, ik zal mijn bevindingen per artikel kort samenvatten in het nederlands en dan zal ik dat even hier plaatsen.
heb nog een paar dingen gevonden voor het andere project ook maar moet het nog even lezen ;)
Door fransbulletje
#3158685
Een kennis heeft de Lepto 4 laten zetten op advies van de dierenarts omdat ze daar al meerdere besmettingen bij honden hadden gehad met de L.Australis variant.
Deze wordt overgebracht door egels en omdat die overal wel voorkomen zou het een hoog risico zijn om niet te enten.
Iemand daar al meer over gehoord?
Door Annemarie Rijnveld
#3158686
TomsBorders schreef: ja, ik zal mijn bevindingen per artikel kort samenvatten in het nederlands en dan zal ik dat even hier plaatsen.
heb nog een paar dingen gevonden voor het andere project ook maar moet het nog even lezen ;)
:thumbup:
Door Lizzy
#3158694
fransbulletje schreef: Een kennis heeft de Lepto 4 laten zetten op advies van de dierenarts omdat ze daar al meerdere besmettingen bij honden hadden gehad met de L.Australis variant.
Deze wordt overgebracht door egels en omdat die overal wel voorkomen zou het een hoog risico zijn om niet te enten.
Iemand daar al meer over gehoord?
Oh gut, ja jee! Ook best wel toevallig dat de afgelopen 50 jaar zoveel honden niet dood zijn neergevallen van de Australis, die nog maar sinds een jaartje of..., wat is het, anderhalf, in de enting zit!
Door fransbulletje
#3158702
Lizzy schreef: Oh gut, ja jee! Ook best wel toevallig dat de afgelopen 50 jaar zoveel honden niet dood zijn neergevallen van de Australis, die nog maar sinds een jaartje of..., wat is het, anderhalf, in de enting zit!
Dat is dus weer heel toevallig, maar zo toch weer iemand een Lepto4 enting aangesmeerd door angst te zaaien.
Er werd haar verteld dat de Australis hier nog maar kort voorkomt en ze daarom de Lepto enting hebben vernieuwd :-X
Had er hier ook nog niets over gelezen vond het al zo vreemd.
Laatst gewijzigd door fransbulletje op za 03 okt 2015, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3158711
fransbulletje schreef: Dat is dus weer heel toevallig, maar zo toch weer iemand een Lepto4 enting aangesmeerd door angst te zaaien.
Er werd haar verteld dat de Australis hier nog maar kort voorkomt en ze daarom de Lepto enting hebben vernieuwd :-X
Had er hier ook nog niets over gelezen vond het al zo vreemd.
De australis is niet nieuw. En ze stoppen 'm er ook niet voor niets in, een besmetting met deze variant komt wel eens voor. Maar heb jij het idee dat toen alleen de Lepto 2 bestond er bosjes honden dood neer vielen door de Australis? Er vallen trouwens nog steeds wel af en toe honden neer van de enting :-\
Door fransbulletje
#3158734
Lizzy schreef: De australis is niet nieuw. En ze stoppen 'm er ook niet voor niets in, een besmetting met deze variant komt wel eens voor. Maar heb jij het idee dat toen alleen de Lepto 2 bestond er bosjes honden dood neer vielen door de Australis? Er vallen trouwens nog steeds wel af en toe honden neer van de enting :-\
Heb daar nooit echt wat over gehoord vandaar dat ik mijn vraag hier ook even stelde want vond het gewoon een vreemd verhaal. Het werd echt gebracht of het een nieuwe variant is met een hoog risico op besmetting voor je hond.
Door TomsBorders
#3158924
Lizzy schreef een tijd terug de vraag over natuurlijk opbouwen van weerstand, heb in ieder geval een recent artikel in Nederland die die vraag beantwoord.

Agglutinating antibodies against pathogenic Leptospira in healthy dogs and horses indicate common exposure and regular occurrence of subclinical infections
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3510004074
Artikel beschrijft de aanwezigheid van niet gevaccineerde lepto virus strains bij honden en paarden in Nederland. Dit omdat beide erg anders leven maar wel geleidelijk blootgesteld worden aan buitenzijnde factoren. Bij het onderzoek komt dat naar voren dat een deel van de dieren positieve titers hebben voor verschillende lepto strains die o.a. door de bruine rat worden uitgescheden. Ondanks dat vertonen de dieren geen ziektebeeld en lijkt het dus op een natuurlijk opgebouwde weerstand te gaan i.p.v. een klinische weerstand. Enkele honden testen ook positief voor de gevaccineerde strains maar deze zijn uitgesloten van de data set omdat het zeer waarschijnlijk gaat om recent gevaccineerde honden (waarvan wordt gezegd dat deze bijna zijn uitgestorven en dus zeer waarschijnlijk alleen door vaccinatie kunnen opgebouwd worden). Het artikel geeft geen antwoord op het mogelijke belang van vaccineren maar wel op de vraag, kan herhaaldelijke blootstelling zorgen voor natuurlijke immuniteit (mbt lepto). Het lijkt dus wel zo te zijn en dit leid tot weinig ziektes die tot expressie komen bij zowel de honden als paarden.
Data:
Alle paarden zijn niet gevaccineerd (79% positief voor 1 of meer strains)
Van de meeste honden is het onbekend, maar een groep honden is zeker niet gevaccineerd (en 87% zijn positief voor sommige strains). (totaal 3 groepen van 86 (72% pos); 100 (32% pos) en 29 (87% pos)).


Samenvatting is van mij en dus niet van een immunoloog, dat ter info.

(overigens wordt de australis nergens genoemd even dat als extra reactie).
Door TomsBorders
#3158988
ok, ik ga vanavond als ik thuis ben even wat artikelen voor je selecteren die je wel leuk vind denk ik.
kan ook morgen avond worden afhankelijk van de NS......
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door