Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Martine-Tom
#2966145
Angelique schreef: Nee, want die hebben Dettol ::) :biggrin2:

Dat WIJ nog leven, DAT is een wonder :biggrin2:
Ohhh ja Dettol!! Mss moeten we dat als supplement gaan voeren :P
Gebruikersavatar
Door Thea
#2966403
Hoorde van de week van iemand die had haar hondje van 1,5 laten enten en s avonds gilde hij het uit.
Gelijk weer naar Da gegaan en weet eigenlijk niet wat die heeft gedaan., maar hondje leeft nog.
Toen ik vertelde dat ik niet meer ent zei ze pff wat een groot risico neem je dan.
Ik zo denk dat wel meevalt.
Later hoorde ik dat iedere hond dezelfde hoeveelheid ent stof krijg en dat zet mij aan het denken.
Zij heeft een hondje van 1,9 kg die dus net zoveel krijg als een hond van 80 kg :-\
Door Martine-Tom
#2966499
Thea schreef: Hoorde van de week van iemand die had haar hondje van 1,5 laten enten en s avonds gilde hij het uit.
Gelijk weer naar Da gegaan en weet eigenlijk niet wat die heeft gedaan., maar hondje leeft nog.
Toen ik vertelde dat ik niet meer ent zei ze pff wat een groot risico neem je dan.
Ik zo denk dat wel meevalt.
Later hoorde ik dat iedere hond dezelfde hoeveelheid ent stof krijg en dat zet mij aan het denken.
Zij heeft een hondje van 1,9 kg die dus net zoveel krijg als een hond van 80 kg :-\
Dat had ik hier dus ook :( Met de 12 weken enting was het geloof ik, Tom had zooooveel pijn, hij lag alleen maar en waar je hem ook aanraakte hij gilde het uit van de pijn. Gelijk weer de da gebeld "ohh ja dat is heel normaal voor kleine hondjes gaat vanzelf over maar als je wil kan ik wel een pil voorschrijven, doen we vrijwel altijd" :o :o
Laatste keer geweest dat ik bij de da geweest ben :P
Door Jump
#2966590
Nee, ik was het al niet van plan, maar na het verhaal over een hond die 3 weken na de Lepto-2enting
ernstige auto-immuun verschijnselen kreeg en opgenomen was in Utrecht waar meerdere honden met dezelfde
"onverklaarbare verschijnselen" waren ben ik er klaar mee.
Volgens de DA kon het niet van de enting zijn, want dat moest dan na 1 dag al zichtbaar zijn.jaja!
Door Juul
#2966595
Ik twijfel maar neig voor 99,99999 % naar nee. Zeker als ik in aanmerking neem dat hier de plaatselijke jeugd volop in de Regge zwemt, en niemand daar ook maar over peinst om ze eerst allemaal te enten.
Door Lizzy
#2966613
Jump schreef: Nee, ik was het al niet van plan, maar na het verhaal over een hond die 3 weken na de Lepto-2enting
ernstige auto-immuun verschijnselen kreeg en opgenomen was in Utrecht waar meerdere honden met dezelfde
"onverklaarbare verschijnselen" waren ben ik er klaar mee.
Volgens de DA kon het niet van de enting zijn, want dat moest dan na 1 dag al zichtbaar zijn.jaja!
Oh? Deze zijn nieuw voor mij! Bekende van jou? Heb je enig idee om hoeveel honden het gaat? Weet je meer details?

Dit is bad news.....
Gebruikersavatar
Door nova
#2966623
Sinds ik naar de lezing over enten en entschade van Tannetje ben geweest  ,  gaat er hier  niet zomaar meer een enting is.  Uit die lezing heb ik begrepen dat de kans op een Lepto-besmetting  eigenlijk heel  erg klein is. ( Tannetje vertelde dat er pakweg 10 meldingen per jaar zijn van een besmetting  met lepto, op de hele Nederlandse hondenpopulatie)  Daarbij opgeteld dat mijn honden geen zwemmers zijn,  vind ik het een aanvaardbaar risico  om niet hiervoor te enten. Dus Lepto 4: nee
Wat ik wel doe: puppen enten vlgs het gebruikelijke schema. Een jaar na de laatste pupenting een titerbepaling. Zijn de titers hoog, dan  zijn de gebruikelijke entingen voor  de hond is kwestie,  levenslang gezet.

rabiës: ik ga geregeld  met ze de grens over, dus ik kom moeilijk om die enting heen. Ik ben niet zo bang voor een rabiës besmetting, daarvoor komt die ziekte te  weinig voor. Maar een inbeslagname  aan de grens, die wil ik niet meemaken. Dus helaas, die rabiës enting moeten ze hier  1 x per 3 jaar aan geloven.


Nu ook gestemd  :)
Door Parelridder
#2966649
Jump schreef: Nee, ik was het al niet van plan, maar na het verhaal over een hond die 3 weken na de Lepto-2enting
ernstige auto-immuun verschijnselen kreeg en opgenomen was in Utrecht waar meerdere honden met dezelfde
"onverklaarbare verschijnselen" waren ben ik er klaar mee.
Volgens de DA kon het niet van de enting zijn, want dat moest dan na 1 dag al zichtbaar zijn.jaja!
Weet je of dit in 2014 speelde?
Door M@rina
#2966958
Nee gestemd. Ik heb ze dit jaar niet laten enten, kreeg een bericht van de DA dat zij tegenwoordig het nieuwe lepto vaccin geven. Vorige week met Saartje voor de rabies i.v.m. bezoek buitenland, heb ik met de DA erover gesproken, ze weet al dat ik geen cocktail meer laat zetten.

Ik liet de Lepto 2 wel zetten, maar de nieuwe niet hoewel die tegen meer bacteriën beschermt ben ik helmaal niet kapot van doe herhaling binnen een maand. In de zomermaanden laat ik ze nauwelijk is stilstaand water zwemmen, we gaan eigenlijk altijd naar het strand. Daarmee probeer ik het risico te beperken.

DA heeft in het dossier aangetekend dat we niet worden opgeroepen voor de entingen alleen voor de Rabies 1x per 3 jaar.
Door Parelridder
#2967026
M@rina schreef: DA heeft in het dossier aangetekend dat we niet worden opgeroepen voor de entingen alleen voor de Rabies 1x per 3 jaar.
Da's efficient van de da! Ik kreeg laatst doodleuk een herinnering per post, dat ik nog niet gereageerd had op de oproep voor de jaarlijkse vaccinaties en dat het wel erg belangrijk was voor de gezondheid om dat alsnog te gaan doen. 'k Heb notabene een gesprek gehad waarin ik heb toegelicht geen Lepto vaccinatie meer te willen. Rabies doen we nooit (ze gaan daarom niet naar het buitenland) en de rest alleen na titerbepaling (maar de da doet dit standaard nog jaarlijks, "want dat kan geen kwaad", wat ik zelfs als dat zo zou zijn een merkwaardig argument vind).
Door Jump
#2967081
Lizzy schreef: Oh? Deze zijn nieuw voor mij! Bekende van jou? Heb je enig idee om hoeveel honden het gaat? Weet je meer details?

Dit is bad news.....
Dat is iemand van het Aussieforum,hond knapt nu langzaam op
maar zit zwaar aan de prednison en pijnstillers.
Hoeveel er in Utrecht waren weet ik niet
Door gytha
#2967514
Ik heb wel laten inenten, maar wel met grote twijfels en nu nog steeds. De dierenarts vertelde mij, dat hier in Friesland de honden de meeste kans lopen om Weil te krijgen van Nederland. Mijn hond drinkt verder alleen uit sloten, want water uit de kraan vindt zij niet lekker. De dierenarts vertelde verder, dat een ingeente hond minder kans heeft om dood te gaan aan Weil dan een niet ingeente hond. Tja, wat is wijsheid?
Door digijaro
#2967532
Ik heb 'ja' gestemd.
Dit omdat wij de Lepto enting moeten zetten voor de hondenvereniging. Er is wel de oude versie ingegaan. Wij zijn bij Tannetje geweest en zij wilde nog niet de Lepto 4 zetten omdat ze nog niet precies wist wat de bijwerkingen enzo zouden zijn. Bij de hondenvereniging accepteren ze titeren wel sinds een aantal jaar.

Diesel is in maart aan zijn knieband geopereerd en heb ik dus niet laten enten voor Lepto. Hij gaat in het water, drinkt uit plassen (in het bos), tot nu toe leeft hij nog!
Ik nijg al een tijdje (ook na al deze reacties hier) om ook niet meer voor Lepto te enten, maar die hondenvereniging...


Wat zijn de reacties mocht een hond toch Lepto krijgen??
Door Parelridder
#2967582
digijaro schreef: (...) Wat zijn de reacties mocht een hond toch Lepto krijgen??
De belangrijkste symptomen zijn braken en diarree. Ook koorts en gebrek aan eetlust. Het zijn dus heel algemene verschijnselen. Maar of je nu vaccineert of niet, als je hond dergelijke klachten heeft is het verstandig te laten controleren of Lepto de oorzaak is, want het succes van de behandeling wordt voor een belangrijk deel bepaald door het tijdig inzetten van de dáár voor juiste antibiotica.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door