Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door chess
#2964827
Ik ent niet tegen lepto. Na veel wikken en wegen vorig jaar de eerste keer niet laten enten.  Dit was nog de oude lepto-enting.  De nieuwe lepto laat ik zeker niet enten omdat: 1/mijn besluit om niet te enten vaststaat en 2/de enting nog te nieuw is om de nadelen op lange termijn te kunnen zien.

De voordelen van niet enten zijn en blijven voor mij groter dan wel enten.

Bovendien vertrouw ik voor een deel -misschien onterecht- op de geheugencellen.
Door Lizzy
#2964833
chess schreef: Ik ent niet tegen lepto. Na veel wikken en wegen vorig jaar de eerste keer niet laten enten. Dit was nog de oude lepto-enting. De nieuwe lepto laat ik zeker niet enten omdat: 1/mijn besluit om niet te enten vaststaat en 2/de enting nog te nieuw is om de nadelen op lange termijn te kunnen zien.

De voordelen van niet enten zijn en blijven voor mij groter dan wel enten.

Bovendien vertrouw ik voor een deel -misschien onterecht- op de geheugencellen.
Ja, ik denk heel eerlijk gezegd dat dit met Lepto onterecht is.... (omdat Lepto een bacterie is).
Door Parelridder
#2964844
Wat ik een interessante én aannemelijke gedachte blijf vinden, is wat Tannetje zich een hele poos geleden eens op BP af vroeg n.a.v. de gedachte dat honden die veel zwemmen meer risico op Lepto lopen: is het niet zo dat juist honden die meer kans lopen om in aanraking te komen met Lepto, omdat ze bijv. met regelmaat zwemmen, ook meer kans hebben hiertegen afweer op te bouwen..
Ik denk dat de meeste mensen bij Lepto denken aan 'de ziekte van weil' en bovendien aan alle gruwelijke gevolgen die dit hebben kan. Dat Lepto vaker voor komt dan we denken, omdat het ook mild of zelfs klachtenvrij verlopen kan, daar wordt weinig over verteld. Maar zoals met zo veel bacterieen (en virussen) staat of valt het risico er werkelijk ziek van te worden voor het belangrijkste deel met de afweer die we op dat moment hebben.

Mijn jongste hond is net behandeld i.v.m. Franse hartworm, we zitten nu aan het einde van de 4 weken van behandeling. Het afvoeren van de bestreden wormpjes via de bloedbaan vergt erg veel energie van het lichaam en is dus een behoorlijke aanslag op de afweer. Om die reden ben ik de komende tijd nog bijzonder streng op waar ze al dan niet het water in mag. In dit geval maakt dat weinig verschil met de situatie zonder deze behandeling, omdat het al lange tijd érg warm is en ik ze dus sowieso niet in stilstaand water laat. Maar dat deed ik mét vaccinatie niet anders, want dat beschermt ook slechts gedeeltelijk en er is natuurlijk meer dan Lepto op te lopen in stilstaand water in deze periode ;)
Door Lizzy
#2964850
Parelridder schreef: Wat ik een interessante én aannemelijke gedachte blijf vinden, is wat Tannetje zich een hele poos geleden eens op BP af vroeg n.a.v. de gedachte dat honden die veel zwemmen meer risico op Lepto lopen: is het niet zo dat juist honden die meer kans lopen om in aanraking te komen met Lepto, omdat ze bijv. met regelmaat zwemmen, ook meer kans hebben hiertegen afweer op te bouwen.
Was dat Tannetje? Want ik stel de afgelopen 11 jaar deze vraag met regelmaat. En heb het antwoord nog nooit gekregen. Ik vroeg mij dus af of honden die eens per jaar een keer mee mogen naar het bos op een mooie zonnige zomer zondag en dan het Lepto besmette water in springen niet meer risico lopen om ziek te worden dan honden die elke dag in die gore sloten liggen en mogelijk op natuurlijk wijze weerstand opbouwen. Dierenartsen roepen in feite al sinds jaar en dag "als je hond veel zwemt, dan loop je meer risico" terwijl ik dus zou denken "als je hond weinig maar wel af en toe zwemt, loop je meer risico".
Ik denk dat de meeste mensen bij Lepto denken aan 'de ziekte van weil' en bovendien aan alle gruwelijke gevolgen die dit hebben kan. Dat Lepto vaker voor komt dan we denken, omdat het ook mild of zelfs klachtenvrij verlopen kan, daar wordt weinig over verteld. Maar zoals met zo veel bacterieen (en virussen) staat of valt het risico er werkelijk ziek van te worden voor het belangrijkste deel met de afweer die we op dat moment hebben.
Yep. We zijn bang voor die griep en Lepto gevallen waarbij mens en dier doodziek neervalt. Terwijl de meerderheid misschien slechts last heeft van milde klachten?
Mijn jongste hond is net behandeld i.v.m. Franse hartworm, we zitten nu aan het einde van de 4 weken van behandeling. Het afvoeren van de bestreden wormpjes via de bloedbaan vergt erg veel energie van het lichaam en is dus een behoorlijke aanslag op de afweer. Om die reden ben ik de komende tijd nog bijzonder streng op waar ze al dan niet het water in mag. In dit geval maakt dat weinig verschil met de situatie zonder deze behandeling, omdat het al lange tijd érg warm is en ik ze dus sowieso niet in stilstaand water laat. Maar dat deed ik mét vaccinatie niet anders, want dat beschermt ook slechts gedeeltelijk en er is natuurlijk meer dan Lepto op te lopen in stilstaand water in deze periode ;)
Definieer stilstaand water en het gevaar ervan....?

Wat ik bedoel: in het Balijbos zijn de grotere wateren met elkaar verbonden. En dit is niet stilstaand. Ieder jaar is het daar 1 grote vieze gore algentroep. Terwijl in de kleine slootjes, die in de schaduw van de bomen liggen en schaduwrijk gehouden worden door het ontelbare kroos dat op de oppervlakte drijft geen algje te zien is. Wat is nou gevaarlijker, rat, muis en Lepto technisch? Die grote wateren, met elkaar verbonden en niet stilstaand? Of die kleine stilstaande slootjes? Wij hebben hier een sloot voor de deur. Dat is niet stilstaand water. Glas kraak helder. Loopt door heel Zoetermeer, deze sloot. Als je 's nachts de honden uit gaat laten, zie je pas wat een ongelofelijke hoeveelheid ratten daar leeft :-X.

Maar of Lepto zich kan ontwikkelen of niet, hangt bijv. ook af van de pH waarde van het water. Lepto HAAT zuur. Dus als je op zure grond leeft, is dat in je voordeel. Bijvoorbeeld.

Je kunt het ene water als veilig bombarderen en het andere water als onveilig, maar op basis van wat eigenlijk?

Als je het mij vraagt is er maar 1 water veilig. De zee.
Door Parelridder
#2964897
Lizzy schreef: Was dat Tannetje? Want ik stel de afgelopen 11 jaar deze vraag met regelmaat. En heb het antwoord nog nooit gekregen.
Ja, dat was zonder twijfel Tannetje en overigens ook zonder het antwoord hierop (zeker) te weten.

Ik beschouw stromend water in z'n algemeenheid als veiliger dan de stilstaande slootjes. Dan bedoel ik met 'stromend' niet alleen dat ze in verbinding staan (want zo ken ik ook slootjes waar ik geen ebweging in zie, maar die wél in verbinding staan) maar ook dat als ik er bijv. een bal in werp, deze duidelijk af drijft nog voor m'n hond er bij is en/of ik mijn hond tijdens het zwemmen zie 'werken' tegen de stroming.
En water waarin stroming zit en waar tevens volop gerecreeerd wordt door mensen, waardoor het gecontroleerd wordt op bijv. blauwalg, dat vind ik met een hond met wat minder weerstand en in deze extreem warme periode ook prettig. Ik verkeer niet in de illusie dat daar geen narigheid opgelopen kán worden, maar als ik 20 meter van 50 daar dagelijks zwemmende kinderen vandaan mijn hond laat zwemmen, dan schiet de gedachte "Die hebben ook geen Lepto vaccinatie.. ;)" wel door mijn gedachten :biggrin2:
Door Lizzy
#2964958
Ja, dat water is mogelijk ook veiliger dan slootjes. Hoewel men bij mijn weten niet op Lepto test. En ik heb zo'n sloot hier dus voor de deur. Gooi er een bal in en morgen ligt ie aan de andere kant van Z'meer. Maar de hoeveelheid ratten is echt onbeschrijfelijk. Ze bouwen totale bouwwerken onder onze huizen en in de wanden van de sloot :-X. Je ziet ze overdag niet. Maar ze zijn er wel. En ja, hier zwemmen ook kinderen. Ik vraag ook al 11 jaar of de mens net zo bevattelijk is voor Lepto als de hond. Want je kunt zeggen "als er mensen zwemmen is het voor de hond ook veilig" maar is dat ook zo? Een kat is bijv. nauwelijks bevattelijk voor Lepto bacterieen. Een hond is dat wel. Een paard ook. Een kat niet. Dus of een mens en hond in deze 1 op 1 te vergelijken zijn: is dus de vraag.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#2964974
Lizzy schreef: Ligt het aan mij of doen er zo weinig mensen mee aan deze poll?
Zie 'em nu pas. :D

Moyra (7 jaar) is dit jaar voor het eerst niet gevaccineerd tegen Lepto. Heb heel erg getwijfeld tussen wel/niet omdat ze graag in plassen vist, en door ondiep water loopt. Zwemmen doet ze niet snel, alleen als het heel warm is.
Ze is in het begin van het jaar getiterd voor de DHP, en die was nog goed. Toen heb ik een Rabiës laten zetten, omdat we haar ook wel eens mee willen nemen naar Dld om te wandelen.
Daar bovenop in korte tijd ook nog een Lepto (want voorjaar) vond ik wat veel worden. :-\


Alle argumenten om niet te vaccineren zijn al genoemd, dus kan ik daar kort over zijn. :)
Ik maak bewust de afweging maar blijf het toch moeilijk vinden, en hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen. De nieuwe lepto gaat er dus ook niet in.
Oh ja, en we hebben idd nog wel even gekeken of de bruine rat hier (Drenthe) veel voorkomt. Dat valt gelukkig reuze mee, maar ja, er hoeft er maar één vieze te zitten.
Door Parelridder
#2964998
Lizzy schreef: Ja, dat water is mogelijk ook veiliger dan slootjes. Hoewel men bij mijn weten niet op Lepto test. (...)
klopt hoor! Ze testen op verschillende dingen, maar niet op Lepto. Toch vind ik het fijn te weten dat het water schoon genoeg is bevonden om mensen in te laten zwemmen.
Of mensen net zo bevattelijk zijn als honden om Lepto op te lopen weet ik niet (mischien wel na het lezen va jouw linkjes? :biggrin2: maar dat moet ik even uitstellen, want moet nog wat werk af maken eigenlijk :-\). In z'n algemeenheid beschouw ik honden als veel weerbaarder tegen ziekte dan mensen, zowel in de kans om het het op te lopen als die om te herstellen. En óók als de hond er gevoeliger voor is, blijft het een verschrikkelijk klein percentage (ondanks dat niet meer dan 60% gevaccineerd is tegen Lepto én dit geen volledige bescherming biedt tegen zelfs niet de serovars waartegen het wél beschermt) die ziek wordt tgv Lepto.

Als m'n hond ziek wordt van iets waartegen een vaccin bestaat welke ik niet gegeven heb voelt zonder twijfel erg rot voor me. Echter, als m'n hond ziek wordt t.g.v. het vaccin wat ik heb laten toe dienen (of ik heb de indruk dat dit van invloed geweest is op een ziekte die ontstaat) dan sla ik mezelf net zo hard voor het hoofd. Welke keuze ik ook maak, als dat verkeerd uit pakt... Maar je kunt niet meer dan op basis van de kennis van nu 9over ziekte, vaccin, ras, enz.) een zo goed mogelijke inschatting maken voor je eigen hond.

Ik ga me inhouden de linkjes al te lezen, zet ik mezelf in het vooruitzicht voor als m'n klussen klaar zijn ;) Benieuwd!
Door wijkje
#2965073
Ik heb dit jaar geen Lepto 4 laten zetten. Wel de oude lepto 2..maar achteraf denk ik ook ; waarom ?
Lepto 4 hoor ik verschillende verhalen over. En met hond met lichte atopieklachten durfde ik het nog niet aan. Ik weet niet wat ik volgend jaar ga doen. Er zitten hier mega veel ratten..maar waar in Nederland niet ? Ik vind het gewoon lastig wat wel/niet te doen.
Door Parelridder
#2965177
Linkjes gelezen :) Er zijn dus niet meer dan 20 meldingen per jaar van mensen die in Nederland Lepto op lopen. En dat terwijl niemand is gevaccineerd hiertegen (wegens de hevigheid van dit vaccin in verhouding tot 't risico v/d ziekte) en volop voedsel wordt achtergelaten bij recreatieplassen, wat ratten lokt...
We laten zorgeloos onze kinderen zwemmen, heerlijk toch die waterpret?! Zelf sprong ik ook met regelmaat samen met de buurkinderen in het kanaal, zwemmen, maar ook grote opgeblazen binnenbanden mee en dan in het riet hangend deinen op de golven van passerende boten. Een kapotte knie of schaafwond weerhield ons daar echt niet van.
Is de máte van onze angst voor Lepto bij honden niet veroorzaakt door de ons aangeleerde norm tav dit vaccin? Zoals het na jaren brokjes voeren - want daar zit alles in - ook even moeilijk is te vertrouwen op dat we ook zelf een maaltijd kunnen samen stellen, dat daar écht geen tekorten door opgelopen worden.

In het artikel over de 4 mannen met Lepto vond ik interessant dat slechts één van hen erg ziek werd en daardoor aanleiding gaf tot nader onderzoek. De andere 3 waren even 'grieperig'. Weer een voorbeeld van dat Lepto ook ongevaccineerd echt niet altijd en onmiddellijk tot drama's leidt, maar vaker een mild verloop heeft, waarvan je zelfs zonder behandeling kunt opknappen.
Door vagebond
#2965188
Nee, heb me jaren geleden nog wel bang laten maken door de da. Toen toch alleen Weil laten boosteren omdat ik al een aantal jaar niets meer geent had. Bij de 2e enting  reageerde onze reu Chico vreemd op de enting, leek of ie aan 4 pootjes kreupel was. Had natuurlijk niets met de enting te maken volgens de da. Bovendien had ie een behoorlijke bult op de plek van de enting. Ik was er helemaal klaar mee. De teckels komen enkel in schoon stromend water, daar zwemmen wij zelf ook in. Soms denk ik wel eens, al die honden met tumoren, allergieen en weet niet wat, ik zie ze voorbij komen in mijn trimsalon. Al die baasjes die netjes elk jaar laten enten, soms gewoon ook nog met rabies erbij tegelijk. Ik heb er een slecht gevoel bij.
Gr. Ingrid
Door chess
#2965208
Parelridder schreef: Linkjes gelezen :) Er zijn dus niet meer dan 20 meldingen per jaar van mensen die in Nederland Lepto op lopen. En dat terwijl niemand is gevaccineerd hiertegen (wegens de hevigheid van dit vaccin in verhouding tot 't risico v/d ziekte) en volop voedsel wordt achtergelaten bij recreatieplassen, wat ratten lokt...
We laten zorgeloos onze kinderen zwemmen, heerlijk toch die waterpret?! Zelf sprong ik ook met regelmaat samen met de buurkinderen in het kanaal, zwemmen, maar ook grote opgeblazen binnenbanden mee en dan in het riet hangend deinen op de golven van passerende boten. Een kapotte knie of schaafwond weerhield ons daar echt niet van.
Is de máte van onze angst voor Lepto bij honden niet veroorzaakt door de ons aangeleerde norm tav dit vaccin? Zoals het na jaren brokjes voeren - want daar zit alles in - ook even moeilijk is te vertrouwen op dat we ook zelf een maaltijd kunnen samen stellen, dat daar écht geen tekorten door opgelopen worden.

In het artikel over de 4 mannen met Lepto vond ik interessant dat slechts één van hen erg ziek werd en daardoor aanleiding gaf tot nader onderzoek. De andere 3 waren even 'grieperig'. Weer een voorbeeld van dat Lepto ook ongevaccineerd echt niet altijd en onmiddellijk tot drama's leidt, maar vaker een mild verloop heeft, waarvan je zelfs zonder behandeling kunt opknappen.
Dat zou weleens kunnen kloppen. Het is in elk geval hetzelfde soort van angst, tenminste bij mij.
Door Lizzy
#2965220
Parelridder schreef: Linkjes gelezen :) Er zijn dus niet meer dan 20 meldingen per jaar van mensen die in Nederland Lepto op lopen. En dat terwijl niemand is gevaccineerd hiertegen (wegens de hevigheid van dit vaccin in verhouding tot 't risico v/d ziekte) en volop voedsel wordt achtergelaten bij recreatieplassen, wat ratten lokt...
We laten zorgeloos onze kinderen zwemmen, heerlijk toch die waterpret?! Zelf sprong ik ook met regelmaat samen met de buurkinderen in het kanaal, zwemmen, maar ook grote opgeblazen binnenbanden mee en dan in het riet hangend deinen op de golven van passerende boten. Een kapotte knie of schaafwond weerhield ons daar echt niet van.
Is de máte van onze angst voor Lepto bij honden niet veroorzaakt door de ons aangeleerde norm tav dit vaccin? Zoals het na jaren brokjes voeren - want daar zit alles in - ook even moeilijk is te vertrouwen op dat we ook zelf een maaltijd kunnen samen stellen, dat daar écht geen tekorten door opgelopen worden.

In het artikel over de 4 mannen met Lepto vond ik interessant dat slechts één van hen erg ziek werd en daardoor aanleiding gaf tot nader onderzoek. De andere 3 waren even 'grieperig'. Weer een voorbeeld van dat Lepto ook ongevaccineerd echt niet altijd en onmiddellijk tot drama's leidt, maar vaker een mild verloop heeft, waarvan je zelfs zonder behandeling kunt opknappen.
Hihihi, grappig, jij hebt dezelfde vragen als ik, na het lezen van dit alles :biggrin2:. Weet je, misschien zitten we er pikaal naast. Of misschien niet.....

Heb je ook het webinar toevallig gezien?

Ik liep me zojuist in het bos te bedenken dat de lijst van dingen waar we doodsbang voor moeten zijn lang is:

- Vlooien
- Teken en diverse ziektes die ze met zich meebrengen, waaronder lyme (waar je tegenwoordig ook al heel veilig tegen kunt enten ::))
- Haakworm, lintworm, spoelworm, zweepworm en tegenwoordig ook de Franse hartworm.
- Giardia en coccidiose, ook een soort van nieuw mega-gevaar.
- Parvo, Hondenziekte, HCC, Para Influenza, kennelhoest, Rabies.
- Leptospirosis, en moest je je tot de nieuwe enting druk maken om 2 serovars, mag je je vandaag de dag druk maken om 4 serovars.

En de lijst is vast nog veel langer. En overal hebben we een Botlekje voor.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door