Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Sennaruby
#3258754
TomsBorders schreef:oja, als je de pdf's wilt van de artikelen die ik deel, is het handig als je je email adres even pbt
Ik heb je een PB gestuurd. Ik ben erg geïnteresseerd!
Door Robian
#3267439
Nee mijn honden krijgen geen Lepto enting.

Ik vind de enting te belastend en aangezien mijn honden geen zwemmers of moddermonsters zijn neem ik bewust het risico.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3272308
Ik heb dit topic niet helemaal doorgespit om te zien of de vraag er misschien al bij stond, dus als dat zo is dan sorry.
Gisteren was ik bij de plaatstelijke da om medicijnen voor Sissy op te halen. We hadden het toen over titeren en enten. Deze da is een fanatiek tegenstander van titeren omdat er volgens hem geen enkel onderbouwd medisch bewijs is. Volgens hem kun je bij titeren alleen de afweer op dat moment meten maar kunt daar geen termijn aan ophangen, omdat het volgende maand alweer anders kan zijn. Maar dat even terzijde. Waar het om gaat is dat hij met klem adviseerde om tegen Weil te enten, omdat dat net zo dodelijk was als parvo.
Hij zegt dat hij L3 ent omdat daar de stof niet inzit waar honden op kunnen reageren. De 4de stof zou een andere (grotere) molecuulvorm zijn en daardoor problemen kunnen veroorzaken. Bovendien zou deze stof hier in Nederland niet pathogeen zijn.
Hij was zó stellig in zijn overtuiging dat het absoluut noodzakelijk was om tegen Weil te enten, dat ik deze vraag hier even neerzet. Heeft iemand ervaring met de L3 enting, of heeft daar misschien meer info over?
Volgende maand ga ik naar Tannetje en zal haar dit uiteraard ook voorleggen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3272335
Voor de liefhebber, hier staat een publicatie van een onderzoek naar de werking van de vaccicheck http://vaccicheck.com/about-vaccicheck/
test werkt uitstekend voor parvo en hondenziekte en goed voor leverziekte

En dan over hoe dodelijk lepto is tov parvo;
Sterftecijfers bij lepto: 20% en bij parvo: 10% bij volwassen honden, 90% bij pups
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3040842/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3550768/

De L3 enting bestaat wel. In deze video van Tannetje worden de verschillende entingen besproken
https://dierbewust.nl/db-005-op-welke-m ... je-koning/

Aangezien de L3/4 enting maar werkt tegen 3/4 stammen lepto (er zijn er veel meer) kan je hond altijd lepto krijgen. Daarnaast is het vaccin geen garantie dat het hij niet besmet kan worden door 1 van de 3/4 stammen want het vaccin werkt ook niet 100%.
Door Parelridder
#3272361
Doranto schreef:Ik heb dit topic niet helemaal doorgespit om te zien of de vraag er misschien al bij stond, dus als dat zo is dan sorry.
Gisteren was ik bij de plaatstelijke da om medicijnen voor Sissy op te halen. We hadden het toen over titeren en enten. Deze da is een fanatiek tegenstander van titeren omdat er volgens hem geen enkel onderbouwd medisch bewijs is. Volgens hem kun je bij titeren alleen de afweer op dat moment meten maar kunt daar geen termijn aan ophangen, omdat het volgende maand alweer anders kan zijn. Maar dat even terzijde. Waar het om gaat is dat hij met klem adviseerde om tegen Weil te enten, omdat dat net zo dodelijk was als parvo.
Hij zegt dat hij L3 ent omdat daar de stof niet inzit waar honden op kunnen reageren. De 4de stof zou een andere (grotere) molecuulvorm zijn en daardoor problemen kunnen veroorzaken. Bovendien zou deze stof hier in Nederland niet pathogeen zijn.
Hij was zó stellig in zijn overtuiging dat het absoluut noodzakelijk was om tegen Weil te enten, dat ik deze vraag hier even neerzet. Heeft iemand ervaring met de L3 enting, of heeft daar misschien meer info over?
Volgende maand ga ik naar Tannetje en zal haar dit uiteraard ook voorleggen.
Mij is bij Any Animal bevestigd dat een titer idd ieder moment kan dalen en het jaarlijks laten titeren dus in die zin een gok is: de titer kan ook veel eerder aanzienlijk gedaald zijn. Tannetje is er zeer zeker van dat ze nav haar ervaring wél betrouwbaar voorspellen kan hoe lang de titer nog zeker voldoende zal zijn (buiten dat geheugencellen ook blijven bestaan als de titer laag is). En ik vertrouw Tannetjes ervaring, vooralsnog niks anders gehoord en gezien dat dat haar inschattingen tav de titers kloppen.
Er zijn 2 onderzoeken geweest (járen gelden) naar de titerbepalingen en die hebben elkaar op onderdelen tegen gesproken, daaruit is geconcludeerd dat de titerbepaling niet zo betrouwbaar is of iig niet bewezen. Het ligt iets anders, Tannetje kan je dat precies uitleggen. Inmiddels is de titerbepaling 'zelfs' (eindelijk..) officieel geaccepteerd, ipv vaccinatie, dus dat zegt denk ik ook wel wat..
Over de Lepto3 weet ik niets, maar ik ben hel benieuwd. Het feit dat Tannetje de L2 verkiest en ik die nooit over de L3 gehoord heb doet me vermoeden dat zij het niet eens zal zijn met jouw da. Laat je weten welke info ze hierover gaf?

Lepto kan overigens idd dodelijk zijn. Meestal verloopt het gelukkig milder. Indien tijdig gediagnosticeerd/behandeld hertellen de meeste honden er van. Zaak dus (maar dat geldt m.i. óók voor Lepto-gevacineerde honden, want die kunnen het desondanks ook krijgen! zij het met een milder verloop) om bij symptomen die kúnnen duiden op Lepto, dit spoedig te laten onderzoeken (simpel onderzoek bij eigen da) omdat de behandeling een specifiek ab vereist.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3273271
Heb het Tannetje gevraagd. Zij weet dat er inmiddels ook een L3 enting is, maar heeft daar geen ervaring mee. Ze kon daar verder dus niets over zeggen. Zij heeft ervoor gekozen om haar eigen honden niet tegen Lepto te enten.
Door Lizzy
#3273292
Doranto schreef:Heb het Tannetje gevraagd. Zij weet dat er inmiddels ook een L3 enting is, maar heeft daar geen ervaring mee. Ze kon daar verder dus niets over zeggen. Zij heeft ervoor gekozen om haar eigen honden niet tegen Lepto te enten.
OK, super bedankt voor het vragen en bedankt voor het hier neer zetten!
Gebruikersavatar
Door pike
#3273321
Doranto schreef:Heb het Tannetje gevraagd. Zij weet dat er inmiddels ook een L3 enting is, maar heeft daar geen ervaring mee. Ze kon daar verder dus niets over zeggen. Zij heeft ervoor gekozen om haar eigen honden niet tegen Lepto te enten.
Weet je, voor een dierenarts is die keuze wel een stuk gemakkelijker dan voor een gewone hondeneigenaar vind ik. Als er iets mis lijkt heeft die a la minuut alles bij de hand om actie te ondernemen. Ik ent ook geen lepto, daar niet van, maar ik hoop wel dat mocht er iets fout zijn ik de symptomen gelijk herken en dus zonder "het even aan te kijken" naar de da ren vanwege mogelijke lepto besmetting.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3273323
pike schreef:Weet je, voor een dierenarts is die keuze wel een stuk gemakkelijker dan voor een gewone hondeneigenaar vind ik. Als er iets mis lijkt heeft die a la minuut alles bij de hand om actie te ondernemen. Ik ent ook geen lepto, daar niet van, maar ik hoop wel dat mocht er iets fout zijn ik de symptomen gelijk herken en dus zonder "het even aan te kijken" naar de da ren vanwege mogelijke lepto besmetting.
Dat geldt voor een da net zo. Die kan ook denken dat het een virusje is, een maaltijd die niet goed is gevallen of iets. Als er echt iets mis is en je leeft in NL heb je tegenwoordig in elke stad wel een da 24/7 beschikbaar in geval van nood.

Mijn ervaring is eerder dat wanneer je niet ent er eerder gedacht wordt aan een ziekte die je had kunnen enten, dan wanneer je wel ent. Aan de ene kant omdat je als eigenaar bewuster bent en (dat mag ik toch hopen) bij een da aangeeft dat er iets niet gevaccineerd is waardoor de da alert wordt op dat feit. Aan de andere kant omdat er toch nog wel redelijk vaak gedacht wordt "dat zal het niet zijn omdat de vaccinaties kloppen". In die zin geeft vaccinatie voor mij een gevoel van schijnveiligheid.
Door Ramses1
#3273331
Ik vaccineer ook niet, woon in het buitengebied aan het water, de buren hebben een kinderboerderij (dat trekt ook ongedierte) en mijn honden liggen in elke prutsloot die ze zien.
Ik heb een keuze gemaakt, ik heb de symptomen uit mijn hoofd geleerd en ben altijd alert zonder over bezorgd te zijn, maar bij een duidelijk teken van niet lekker zijn
zit ik bij mijn da.

http://www.leptospirose.nl/ziektebeeld/index.asp
Door Parelridder
#3273431
Ramses1 schreef:Ik vaccineer ook niet, woon in het buitengebied aan het water, de buren hebben een kinderboerderij (dat trekt ook ongedierte) en mijn honden liggen in elke prutsloot die ze zien.
Ik heb een keuze gemaakt, ik heb de symptomen uit mijn hoofd geleerd en ben altijd alert zonder over bezorgd te zijn, maar bij een duidelijk teken van niet lekker zijn zit ik bij mijn da.

http://www.leptospirose.nl/ziektebeeld/index.asp
Ik denk dat je daarmee een héél eind komt: bij algemene verschijnselen van ziekte (braken, diarree, koorts, sloom, verlies van eetlust.. niet noodzakelijk dat volledige pakket natuurlijk!) wat niet na een dagje al weer af neemt (wat verkeerds gegeten) hetzij heel duidelijk een virus is waar de dierenarts wachtkamers op dat moment mee vol zitten (dan wacht ik of het na 2 dagen weer af neemt: reguliere 'griep'klachten zakken vlot na de piek), laten testen op Lepto.
Overigens heb ik nog niet om dat onderzoek hoeven vragen, vooralsnog nooit aanleiding toe geweest.

Verder herken ik heel erg wat Hope schreef, dat je als je niet vaccineert véél scherper bent op de mogelijkheid van Lepto, terwijl je na L-vaccinatie een gevoel van veiligheid hebt, óók de dierenarts. Dat gevoel van veiligheid is beduidend groter dan die zou moeten zijn en dat is link.. Vroege diagnosticering en behandeling is bij Lepto van groot belang.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3273469
Ik heb het met Tannetje ook over het herkennen van de symptomen gehad en hoe je het beste kunt handelen bij een vermoeden van Leptospirose.
Ze zei dat weinig eetlust, braken en diarree de meest voorkomende symptomen waren, maar dat het nog niet zo simpel is om een goede diagnose te stellen. Er zouden nl. verschillende soorten onderzoeken zijn, die allemaal een andere bacterie kunnen detecteren. De eerste tijd (ben vergeten precies hoelang) is het in het bloed detecteerbaar en later in de urine. Je zou dus bloed én urine kunnen laten onderzoeken. In eerste instantie zou je een breedwerkende ab kunnen geven, maar later moet je overgaan op een andere ab, om de bacterie uit de nieren te kunnen krijgen. Starten met ab moet zo snel mogelijk, maar niet voordat bloed en urine is onderzocht, omdat dat anders niet meer kan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3273488
Doranto schreef:Ik heb het met Tannetje ook over het herkennen van de symptomen gehad en hoe je het beste kunt handelen bij een vermoeden van Leptospirose.
Ze zei dat weinig eetlust, braken en diarree de meest voorkomende symptomen waren, maar dat het nog niet zo simpel is om een goede diagnose te stellen. Er zouden nl. verschillende soorten onderzoeken zijn, die allemaal een andere bacterie kunnen detecteren. De eerste tijd (ben vergeten precies hoelang) is het in het bloed detecteerbaar en later in de urine. Je zou dus bloed én urine kunnen laten onderzoeken. In eerste instantie zou je een breedwerkende ab kunnen geven, maar later moet je overgaan op een andere ab, om de bacterie uit de nieren te kunnen krijgen. Starten met ab moet zo snel mogelijk, maar niet voordat bloed en urine is onderzocht, omdat dat anders niet meer kan.
Dit is hele goede info, óók als iemand kiest wel te enten. Want ook dan bestaat de kans op de ziekte en is adequaat handelen en behandelen noodzakelijk.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door