Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Gebruikersavatar
Door pike
#3196517
*Remy* schreef:Twee vragen voor al diegenen die geen lepto meer geënt hebben sinds de komst van L4.

> Hoe is het bevallen, in die zin, heb je je vaak zorgen gemaakt wanneer je hondje in een vies water sprong of sta je er op een gegeven moment niet meer bij stil?

> Laat je ook in de toekomst geen lepto-vaccinatie meer zetten?

Ps ik heb in maart 2014 mijn honden wel nog met L4 laten vaccineren. Heb afgelopen jaar echter zoveel gelezen over de risico's en de zinloosheid van het vaccin, dat ik heb besloten dat maart 2014 de laatste lepto enting gezet is.
Ik ent al jaren de honden niet meer voor lepto, dus ook al niet ten tijde van lepto2. Duc wordt dit jaar 8 en heeft alleen als pup lepto gehad. Daarna nooit meer omdat hij epilepsie kreeg. En hij is dol op zwemmen in de sloot. Met de andere honden ben ik op een gegeven moment ook gestopt. En nee, ik maak me geen zorgen als ze de sloot of ringvaart ingaan, dan had ik geen leven meer ::).
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3196546
Ik heb het idee dat saartje na een kennelhoest en lepto enting maagdarmproblemen heeft gekregen.
Ze heeft er nu geen last meer van.

Ik ent ook niet tegen lepto en kwam deze nog tegen:

"Wie kunnen er Weil (leptospirose) krijgen?

Dieren die geen goed immuunsysteem hebben, Pups, oude honden en dieren die al gezondheidsklachten hebben (brokkeneters) door een verminderd immuunsysteem. Een gezonde vlees en bot etende hond zal hier niet gauw last van krijgen. Enig risico is laat in de zomer in stilstaand water, wat boven de 20 graden is, als er botulisme en blauw algen heerst. Dan kunt u de hond beter niet laten zwemmen in dit water, voor de rest loopt het niet met zo’n vaart.

De vaccinatie tegen leptospirose (weil) kan de nieren, hersenen en immuunsysteem van uw hond beschadigen, de oorzaak is het kwik wat hier in zit. Deze enting is zéér belastend voor uw hond, en zeker niet ongevaarlijk .Tevens werkt deze vaccinatie niet preventief, biedt maar enkele maanden bescherming, daarna loopt hij weer onbeschermd rond.

Onze kinderen laten wij nooit spelen of zwemmen in vieze stinkende sloten waar ratten in zitten, als we de hond ook niet laten spelen of zwemmen in deze stinkende sloten is het risico op weil nihil. Honden mogen altijd zwemmen maar in open wateren, meren, of de zee dat is geen enkel probleem, daar zwemmen de kinderen ook in en worden ook niet ziek"

Aan het laatste "Honden mogen altijd zwemmen maar in open wateren, meren, of de zee dat is geen enkel probleem, daar zwemmen de kinderen ook in en worden ook niet ziek" houd ik me wel aan!
Door Lizzy
#3196551
Mjah. Laat me raden. Van de diamondfauna site. Jammer dat daar regelmatig dingen geschreven worden die net niet helemaal waar zijn.... Het aantal Lepto gevallen is in 3 jaar verdubbeld. Ook onder mensen. Die gewoon gezellig in open zwemwater aan het recreëren waren. In de zee, daar kunnen ze veilig zwemmen qua Lepto. Lepto komt niet voor in zout water. Maar de zuurgraad van de bodem en het water is belangrijker dan of het een meer of een stinksloot is. Bij ons heb je juist in meren iedere zomer gedonder, in tegenstelling tot de kleinere sloten.
Door Parelridder
#3196670
*Remy* schreef:Twee vragen voor al diegenen die geen lepto meer geënt hebben sinds de komst van L4.

> Hoe is het bevallen, in die zin, heb je je vaak zorgen gemaakt wanneer je hondje in een vies water sprong of sta je er op een gegeven moment niet meer bij stil?

> Laat je ook in de toekomst geen lepto-vaccinatie meer zetten?

Ps ik heb in maart 2014 mijn honden wel nog met L4 laten vaccineren. Heb afgelopen jaar echter zoveel gelezen over de risico's en de zinloosheid van het vaccin, dat ik heb besloten dat maart 2014 de laatste lepto enting gezet is.
Ik vaccineerde Lepto voor het laatste in 2012 en heb dus 1 hond (geboren in 2013) die deze vaccinatie nooit kreeg. Ik ben mij er sinds deze keuze meer bewust van waar & wanneer ze te water duiken, m.a.w. meer bewust van de risico's. Ik heb echter Flatcoateds, honden die bijzonder graag en veel zwemmen, daarnaast jachttraining doen waaronder waterwerk..
Ik heb zelf de indruk dat ze n.a.v. het niet langer vaccineren een lager risico lopen. Allereerst is dat natuurlijk de reden van deze keuze, maar ik bedoel nog iets anders: toen ik ze nog tegen Lepto vaccineerde vroeg ik mij nooit af of ik ze wat dát betreft wel veilig ergens te water kon laten gaan, ik waande hen veilig/beschermd. Pas bij verder inlezen besefte ik dat de vaccinatie slechts tegen een gedeelte beschermd én ook voor wat betreft die (nu 4) serovars maar beperkt. Wat beloofd wordt is dat de vaccinatie een eventuele infectie milder laat verlopen.
Inmiddels weet ik wat de verschijnselen zijn. Ik weet dankzij een rondje bellen langs dierenklinieken en hondenscholen dat de kans op Lepto laag is. En ik weet dat de kans op herstel hoog is indien tijdig de juiste behandeling wordt geboden. Nu ze hier tegen niet gevaccineerd zijn en ik mij dus veel beter bewust ben van het risico dan toen ik nog dacht dit te hebben verholpen middels de vaccinatie, zal ik bij symptomen die zouden kúnnen wijzen op Lepto onmiddellijk gericht onderzoek hiernaar vragen.
Toeval of niet, mijn jongste hond - gevaccineerd na titerbepaling, ex kennelhoest en Lepto, slechts ontwormd n.a.v. worminfectie/ontlastingonderzoek - bláákt van gezondheid. Ze heeft ondanks haar vele sociale contacten, struiksluipen en slootspringen nóóit een virusje gehad of 'onschuldige' oog of oorontsteking of zo.

Ik heb er na stevig inlezen, navraag doen en van gedachte wisselen met hierop deskundige mensen, deze keuze gemaakt op basis van wat tot nú bekend is. Bekend over de werking en bijwerkingen van de vaccinatie, bekend over de invloed van deze vaccinatie op het ontwikkelen van een goed immuunsysteem gedurende het 1e jaar, bekend over het beperkte risico op ziek worden van Lepto én de zeer hoge kans op succesvolle behandeling op voorwaarde van tijdige diagnosticering. Als de situatie of inzichten sterk wijzigen, zal ik uiteraard en keuze maken waar de nieuwe info in is mee gewogen.
Ik denk echter niet licht over deze vaccinatie, daar is alle reden voor. Zelfs mijn da, die nog graag jaarlijks de hele cocktail zet, beaamt dat de Lepto vaccinatie een pittige is, waarop veel reactie wordt gezien. En er was dus zélfs vanuit die kliniek begrip geweest voor mijn keuze.
Er zal dus wel het e.e.a. nodig zijn voor ik besluit die vaccinatie toch weer te laten toedienen. Niet in de laatste plaats omdat je 'm eerst moet boosteren (ze hebben nooit de L4 gehad, daarom was de komst van de pup en de aankondiging van de komst van de L4 voor mij een goed moment nou eens écht goed uit te zoeken of ik dit nog wel wilde voort zetten). Zou je dus ieder jaar van gedachten veranderen, dan zou je om het jaar moeten boosteren.. dan kun je 'm beter eens per jaar blijven geven.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3203073
Hondje van broer en schoonzus is zojuist geënt; DHPPi en L4 >:( Hoeven pas volgend jaar weer terug te komen. Maar L4 moet toch ook geboosterd worden wil hij werken.
Over de combi van entingen laat ik mij maar niet uit :-X
Door Lizzy
#3203079
Inge en Bono schreef:Hondje van broer en schoonzus is zojuist geënt; DHPPi en L4 >:( Hoeven pas volgend jaar weer terug te komen. Maar L4 moet toch ook geboosterd worden wil hij werken.
Over de combi van entingen laat ik mij maar niet uit :-X
Nee, ik ook niet :-X
Door Parelridder
#3203112
Inge en Bono schreef:Hondje van broer en schoonzus is zojuist geënt; DHPPi en L4 >:( Hoeven pas volgend jaar weer terug te komen. Maar L4 moet toch ook geboosterd worden wil hij werken.
Ja, de Lepto vaccinatie moet na de 1e keer tijdig(!) geboosterd worden, anders is het sowieso zinloos. Na boosteren jaarlijks te herhalen, eveneens tijdig, anders moet je wederom laten boosteren.
Jemig wat balen dat ze dit als combi gekregen hebben..
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3203127
Ja dat dacht ik inderdaad al van het boosteren na 3 weken. Nee joh, kom volgend jaar maar terug ::)

Ja, ik duim hard dat het goed gaat. Pfffff, hun eerste hond.... Ik wist niet dat hij al voor de enting moest(ze hebben hem pas een week. Maar hij is nu 12 weken), anders had ik vantevoren stevig gewaarschuwd! Nu heb ik toch alsnog eea verteld.....
Door Retrievers
#3203338
Ik ent mijn honden niet meer, misty was volgegooid en Senna is gelukkig maar 2 keer geent omdat ik wat laks was, :biggrin2: zodoende leert men, mijn toekomstige honden worden 1 keer geënt en dan getiterd, is de titer goed, dan gaat er nooit meer een vaccinatie in.

Wij mensen worden ook niet ieder jaar plat gespoten ;)
Door Atraps
#3244854
Nee ik ent niet. Mijn reu is 2 jaar geleden na de l4 enting ziek geworden. Lag niet aan de enting zei de DA..... toch vreemd dat hij nu na 2 jaar niet enten veel gezonder is.....
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3250241
Nu, wij hebben alle jaren wel geënt, nu ga ik morgen een deel van mijn honden de eerste keer laten titeren...
(En de rest ook tegen dat die geënt zouden moeten worden)

Paar weken geleden is onze opvang-pup wel nog geënt met L4, die heeft nu een soort van allergie :-[
Zijn we mee aan de gang met een shampoo en spray, dat leek een paar dagen te helpen, nu heb ik nog puur jeuk besteld, en als dat allemaal niet aanslaat dan zullen we moeten gaan elimineren met voer.

De hond van onze vriend in een top-sport conditie is 4 dagen na de enting met L4 dood neergevallen :'(
Hond van 7 jaar, nooit ziek geweest. Echt in een top-conditie!

Heb ik net pas gehoord, had ik het eerder geweten dan had ik de pup zeker niet met L4 laten enten...heb er al over staan discussiëren met de DA, die toegaf dat ze tot nog toe twee honden in de praktijk hadden met problemen na het enten. Je probeert dan af te wegen tussen twee kwaden op zo een moment.

Gaat er hier voortaan dus niet meer in!!!

Enten tegen kennelhoest deed ik al jaren niet meer, ook met eigen ogen gezien dat het middel erger is als de kwaal.

En ja, ik heb er een die duikt tijdens het werken in een sloot om af te koelen, dat risico nemen we dan maar, als ik hem nu zou laten enten met L4 zou ik ook doodsangsten uitstaan of ie niet opeens dood omvalt, net als de hond van onze vrienden :-\

Rabiës zal ik wel moeten, tenminste voor de honden die mee de grens over gaan, maar die gaat ook niet meer in alle honden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door