Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Lizzy
#2962812
Best ingewikkeld, wel of niet enten tegen Lepto, nu zeker met die nieuwe Lepto 4 enting, waarbij je zelfs je volwassen honden na 3 a 4 weken moet boosteren.... Dus ik ben wel benieuwd. Wie vaccineert er wel en waarom? Wie niet en waarom niet? Of anders, namelijk?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 jul 2014, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2962816
Niet.
Met de oude enting ook al niet, en de berichten van de nieuwe word ik al helemaal akelig van, Tom zwemt niet maar drinkt wel regelmatig uit slootjes, loopt graag door drab langs de waterlijn en snuffelt zich een ongeluk aan plasjes van ander honden, dus risicovrij zal het niet zijn denk ik. Maar toch is het een gevoelsmatig iets....de enting vind ik te zwaar voor de mate van risico die ik denk dat ie loopt..
Ik ent hem dus niet, hij heeft hem ook nog nooit gehad (of hij moet bij de pup entingen zitten dat weet ik eigenlijk niet).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2962821
Nee, ik deed de oude al niet en pieker al helemaal niet over de nieuwe. Ik ben van mening dat het risico op bijwerkingen groter is dan de kans op de ziekte.
Maar dat moet uiteraard iedereen voor zichzelf bepalen. Mocht er een hond van mij dood gaan aan leptospirose dan neem ik dat mijzelf niet levenslang kwalijk. Dan zijn dat gewoon dingen die kunnen gebeuren in een leven.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2962838
Mega dilemma...als ik niet ging trainen met mijn hond in Hongarije zou ik het zeker niet doen..
Maar....dat gaan we wel, de hygiene en waterkwaliteit daar is toch een stuk minder. Daar een deel van de training waterwerk betreft; mega dilemma.
Door Roef & Hidde
#2962848
nee,omdat er meerdere stammen zijn als die 4 die je laat enten. met een atopische hond ga ik de risico`s op bijwerkingen niet nemen.ik hoorde al dat een hond die voor de enting absoluut geen allergie had daarna allergische reacties kreeg op van alles en nog wat.toeval? ik weet het niet.
wat ook mee speelt is dat mensen naar mijn weten niet gevaccineerd worden tegen lepto en ik ze al 2 weken massaal gebruik zie maken van de vaarten,plassen en poelen...dat kan dan wel?? ???
volgens mijn da (trouwens voor titeren) neem ik een te groot risico,maar het voorlichtingsbladje was uit gegeven door?......juist nobivac  :D
Door miik
#2962917
Hitam schreef: Nee, ik deed de oude al niet en pieker al helemaal niet over de nieuwe. Ik ben van mening dat het risico op bijwerkingen groter is dan de kans op de ziekte.
Maar dat moet uiteraard iedereen voor zichzelf bepalen. Mocht er een hond van mij dood gaan aan leptospirose dan neem ik dat mijzelf niet levenslang kwalijk. Dan zijn dat gewoon dingen die kunnen gebeuren in een leven.
Dat dus, de oude kregen ze niet en de nieuwe ook niet.
Door Cathy
#2962930
Nee , heb 1 hond met atopie , heb gezien wat de laatste enting met mijn reu gedaan heeft , ze zwemmen niet in vies water . Ook veel gelezen wat voor troep het is .
Door Ruisje
#2962937
Ook nee. En ook omdat ik denk dat het risico ziek te worden zonder enting kleiner is dan de eventuele vervelende bijwerkingen met de enting.
Net zoals ik onze senior katten niet meer laat enten, neem ik de risico's voor lief.
Sergi houdt wel van water, maar mag niet in slootjes en Lily vindt d'r teentjes nat meer dan genoeg. ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2962958
Nee niet meer heb teveel gelezen wat er voor bijwerkingen kunnen zijn.
Idd mensen worden ook niet geent en die zwemmen in het zelfde stromende water als mijn hond.
Door Annemarie Rijnveld
#2963035
Ik heb nee gestemd, ik ben bijna 57, en heb mijn hele leven lang honden gehad, zij hebben nooit de Lepto vaccinatie gekregen en zijn nooit ziek geworden door lepto-besmetting.

Is natuurlijk geen goed criterium, maar ik vind het risico op bijwerkingen (en wat voor bijwerkingen!!!) groter dan de kans op het krijgen van de ziekte. De nieuwe Lepto boeit mij ook niet, geeft toch ook maar een partiele vermindering op ziektesymptomen en er is nog veel te weinig follow-up. Zou die er wel zijn, dan vaccineerde ik mijn honden ook niet.  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2963049
Hier dus nee gestemd. De vorige kregen ze al niet en deze ook niet. Jaren geleden al gestopt met overdadig vaccineren, wat eigenijk voor iedereen werd ingeluid toen 1 van onze honden epilepsie bleek te hebben en er door de da direct werd gezegd...deze hond mag je nooit meer vaccineren. Toen begon ik over....ja..maar.....dat is toch altijd zo noodzakelijk omdat ze anders dood kunnen gaan. Maar goed, hij achte het risico dat de epilepsie dusdanig zou verergeren groter dan de kans dat ze één van de ziekten zou krijgen waartegen je normaal vaccineert. (Dit werd later bevestigd door vrienden die hun op dat moment aanvalsvrije hond lieten vaccineren en die hond kreeg 2 dagen daarna weer aanvallen en dat liep zodanig uit de hand dat de hond is ingeslapen. Kwam overigens niet door het vaccin volgens de behandelend arts) Toen had ik zoiets...nah, als die noodzaak zo makkelijk kan wegvallen, dan laat de rest ook maar zitten. Ik vaccineer al zo'n 11 jaar alleen de "moetjes". Ze krijgen dus de pupenting en daarna alleen een DHP voor toegang tot van alles en Rabies voor de buitenlandgangers. Zodra toegang en buitenland wegvalt gaat er ook niks meer in.

Ondertussen te vaak...uit 1ste hand gehoord van honden die echt na een vaccinatie nog niet bij de auto waren en dood of bijna dood neervielen. Nee hoor, was niet van het vaccin, had waarschijnlijk toch een zwak hart ofzo. Maar goed, mijn honden gaan dus gewoon overal in, lopen overal en in ruim 10 jaar tijd, waarbij hier dus honden lopen die tien jaar geleden hun eerste en laatste enting hebben gehad nog nooit een ziektegeval gehad.
Bij de Lepto-vaccinatie denk ik toch...waarom wordt er bij mensen wel uitgegaan van een natuurlijke immuniteit en bij dieren niet. Er overlijden soms mensen aan Weil en nog steeds vindt men vaccineren geen keuze omdat het vaccin zovele bijwerkingen kent, maar voor mijn honden zou dat geen probleem zijn. Veel Da's én eigenaren zien nooit bijwerkingen omdat ze ze niet willen zien en/of een allergische reactie afdoen als toeval. Zeker als het een paar weken later pas optreedt legt niemand meer een link met dat vaccin. "Grappig" is dan weer dat veel da's roepen dat ze nooit bijwerkingen zien en in die webinar die Lizzy gisteren gepost heeft wordt met gepaste trots verteld dat Nobivac het bestanddeel wat de ergste allergische reacties gaf met een tienvoud heeft weten te verminderen. Dus blijkbaar was het wel nodig om iets aan de bijwerkingen te doen. Maar goed, ik zie dus geen noodzaak. Mocht er ooit eentje ziek worden ga ik mezelf ook geen verwijt maken, dit is nu eenmaal een keuze die ik gemaakt heb en daar sta ik volledig achter. Dan neem ik wellicht een risico, maar voor mijn gevoel neem ik een groter risico door zo'n vaccin te laten zetten, dus dat doe ik dan het liefst zo min mogelijk.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2963065
Hier is het ook een nee. Na de ervaringen die ik met Djinty heb gehad (zeker 3 maanden ziek geweest na de enting) weet ik zeker dat deze enting erg hard kan aankomen. Ook bij mij verzekerde de DA dat het echt niet aan de vaccinatie kon liggen....................
Gebruikersavatar
Door kiara
#2963122
ook hier maar even vragen mijn berner heeft een aanval gehad (zie topic bij medische)
Maar nou heeft mijn sint ook de nieuwe weil gehad eerste moet dus nog herhaald worden maar durf eigenlijk niet meer naar aanleiding van wat mijn berner is overkomen,maar kan je dat doen niet herhalen of is dat nog groter risico? ze zal dan niet beschermd zijn en de eerste is dan voor niks geweest maar dat zal mij een biet zijn


Ik geloof dat ik het verkeerd neer gezet heb hier :-[
Sorry
Laatst gewijzigd door kiara op wo 23 jul 2014, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2963134
Ik heb ook voor nee gestemd. Ik vind de risico's van enten groter dan het risico op de ziekte. En i zal het mezelf ook niet verwijten als Oscar de ziekte wel op zou lopen. Ziektes horen bij het leven, fijn dat we tegen een paar hele erge wat maatregelen kunnen treffen, maar ik voel niet de behoefte om alles aan alle kanten dicht te spijkeren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door