Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2979617
Ik ben net als sommige anderen op dit forum pas bewust geraakt van de voors en tegens van enten, vlak nadat Muppie haar laatste puppyenting gehad had. Dat is ook meteen het laatste wat ze heeft gehad en krijgt.

Ik hou van het idee van een natuurlijke weerstand, bij mezelf en ook bij mijn beesten. Ik ben zelf nooit ziek, hooguit 1 x in 2 jaar verkouden en weet precies wat ik moet doen om dat zo te houden: weinig handen wassen, goed slapen, jezelf niet laten opnaaien, goed eten en dingen doen die je leuk vind. Voor beesten geldt dat hetzelfde; voer ze wat ze horen te eten, zorg dat ze mentaal en fysiek tevreden zijn en verder vooral niet te moeilijk doen over wat ze allemaal opvreten/in wroeten etc.. Muppie kon al 2 keer een paar dagen achter elkaar tongzoenen met haar beste maat die zijn longen uit zijn lijf hoestte door eoa virus zonder ziek te worden, sjouwt rond met vogellijkjes die ze buiten vindt, en ze mankeert nooit iets. Ze zwemt niet, maar drinkt wel overal uit en ik ga er daarom onzeker vanuit dat ze haar eigen weerstand tegen lepto zelf op peil houdt...

Maar ook ik vind het toch eng; wat nou als ze wel iets oploopt wat ik had kunnen voorkomen? Ik heb maar vertrouwen in dat lang niet alle entingen volledig beschermen en dat de risico's op en van de bijwerkingen groter zijn dan het risico op en van het oplopen van de ziekte zelf. De cijfers  van dierenartsen dat veel ziektes nauwelijks voorkomen vind ik altijd misleidend, zeker wanneer het gaat om niet geënte honden. Dat zijn vooralsnog voornamelijk honden van mensen die het enten uit gemakzucht/kostenoverweging/besef etc. achterwege laten. Zijn dat mensen die symptomen herkennen en met hun hond (op tijd) naar de dierenarts gaan? I think not. Die honden worden ziek, gaan dood en worden begraven in de tuin zonder dat er een dierenarts aan te pas komt.
Door Ruisje
#2979725
Ik hoorde vanmiddag van Lily's trimster dat er 3 honden zijn overleden vlak na de nieuwe lepto enting bij een dierenartsenpraktijk hier in de buurt. :'(

edit: ruzie met tapatalk ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 22 aug 2014, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2979753
Ruisje schreef: Ik hoorde vanmiddag van Lily's trimster dat er 3 honden zijn overleden vlak na de nieuwe lepto enting bij een dierenartsenpraktijk hier in de buurt. :'(

edit: ruzie met tapatalk ;)
heb jij hier meer info over? Een Holistisch DA in Italie zoekt case reports...
Door Ruisje
#2979765
Annemarie Rijnveld schreef: heb jij hier meer info over? Een Holistisch DA in Italie zoekt case reports...
Nee. Ik weet om welke dierenpraktijk het gaat, maar op hun site wordt er uiteraard niet over gerept, integendeel. En de trimster heeft het gehoord van haar klanten. Het is zo'n "ik heb gehoord en weet verder niks" verhaal, maar ik schrok er best van en poste het hier. Geen idee of de DA praktijk de sterfgevallen aan de enting wijt of de kop in het zand steekt...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2980050
Annemarie Rijnveld schreef: heb jij hier meer info over? Een Holistisch DA in Italie zoekt case reports...
Heb je haar mailadres, via PB ofzo. Ik krijg ze wel binnen maar uit de 2e hand, dus ik kan de eigenaren vragen het door te sturen.
Door Annemarie Rijnveld
#2980085
Hitam schreef: Heb je haar mailadres, via PB ofzo. Ik krijg ze wel binnen maar uit de 2e hand, dus ik kan de eigenaren vragen het door te sturen.
Dank je Tanneke, ja ik heb haar emailadres, ik stuur je een PB!
Door annemarie/indy
#2980706
Ik ben natuurlijk dom geweest en hoewel ik onze Indy nergens voor in heb laten enten heb ik de lepto wel gedaan.
eerst de eerste toen kreeg ze weer een blaasontsteking dat is haar zwakke plek dus naar de DA , volgens de da was het helemaal niet erg om meteen de 2e enting te geven ik zei nog ; wacht daar nu maar mee, maar me toch om laten praten.
2 weken later kon ze niet meer goed lopen had ze echt last van haar achterpoten en de blaasontsteking was ook weer terug. Pas gisteren avond besefte ik dat dat heel goed door de vaccinatie kon komen.  Ze gaat gelukkig weer vooruit, loopt zelf heeeeel langzaam de trap weer op en iets sneller bij het uitlaten maar ik ben zo boos op mezelf, dit was echt de laatste keer.
Er zitten hier wel ratten ik weet het , we wonen naast de stadsgracht, maar ik weet niet wat een groter risico is bij een oude (12,5) hond.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2981962
Ik heb ook 'nee' gestemd. Wij laten alleen enten in overleg met Tannetje en na titeren. Aangezien Tannetje geen voorstander is van deze enting, wij dus ook niet.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2981977
Ik kwam vandaag dit stukje tegen. :)
Maar snap de link niet met Weil :-\
Is het zo dat Weil dus ook door blauwalg kan komen ::)

Blauwalg is een alg die zich snel verspreid bij warm weer. De symptomen van een besmetting komen overeen met de symptomen die optreden bij botulisme: braken of diarree. In tegenstelling tot het vogeltype-botulisme, is Blauwalg gevaarlijk voor mensen en honden. Controleer daarom of uw hond is ingeënt tegen de Ziekte van Weil. Deze inenting zit namelijk niet in de standaardcocktail. Raadpleeg de sticker in het paspoort van uw hond of consulteer uw dierenarts om er zeker van te zijn dat uw hond is ingeënt.
Door Lizzy
#2981978
Thea schreef: Ik kwam vandaag dit stukje tegen. :)
Maar snap de link niet met Weil :-\
Is het zo dat Weil dus ook door blauwalg kan komen ::)

Blauwalg is een alg die zich snel verspreid bij warm weer. De symptomen van een besmetting komen overeen met de symptomen die optreden bij botulisme: braken of diarree. In tegenstelling tot het vogeltype-botulisme, is Blauwalg gevaarlijk voor mensen en honden. Controleer daarom of uw hond is ingeënt tegen de Ziekte van Weil. Deze inenting zit namelijk niet in de standaardcocktail. Raadpleeg de sticker in het paspoort van uw hond of consulteer uw dierenarts om er zeker van te zijn dat uw hond is ingeënt.
Nee, dit slaat echt als een piemel op een drumstel.
Door Lizzy
#2988132
**Jillaroo** schreef: nee mijn honden worden niet ingeent met de lepto L4. Van heel dichtbij; 2 honden van een vriendin van mij zijn er aan overleden. :'(
He wat?? Kun je daar meer over vertellen....?
Door **Jillaroo**
#2988136
Ja hoor, 1 week na zetten van de 1e enting stortte eerst de ene door haar hoeven heen en gezien haar leeftijd 11 jaar dachten ze aan een neurologisch probleem dus in laten slapen. De jongste 5 jaar 1 week ong na het zetten van de 2e enting door de hoeven heen, toen gelijk de link gelegd met de entstof ( natuurlijk niet waar volgens de arts en firma msd) uiteindelijk na diverse terugvallen heeft ze besloten om haar in te laten slapen. het hele verhaal ( want dit is erg kort door de bocht) staat ook bij fokkers voor fokkers op facebook
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door