Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Gaby
#2924360
Lieve mensen...

Binnenkort ga ik naar Zuid Frankrijk.. Heb even in de bieb gekeken maar zag zo niet wat...
waarschijnlijk niet goed genoeg gekeken... Hoop dat jullie me het vergeven dat ik het toch even zo vraag :biggrin2:
Hier in NL behandel ik mijn honden niet tegen teken..
Maar in Frankrijk begrijp ik heb je ook nog eens te maken met de gevaren van hartworm en leishmmania..

In augustus ga ik weer met mijn vriend die daar vandaan komt.. en wie weet in een paar jaar een "one way ticket"...

Wat zouden jullie zelf voor maatregelen nemen?
Merci! 8)
Gaby
#2924427
Hoi, ik woon in Italie in een gebied waar veel muggen, teken en zandvliegjes voorkomen.
In de 33 jaar dat ik hier woon, heb ik mijn honden nooit anders behandeld dan met natuurlijke middelen en af en toe pipetjes Frontline ( die tegen teken en vlooien niets uitrichten).

Neemolie, of een mix van appelzijn met wat druppels essentiele olie als Tea Tree, Geranium, Lavendel, Citrus etc.
Tegenwoordig gebruik ik altijd Neem-olie puur, want mijn hond wordt helemaal gek van de lucht van Tea Tree.
Zijn we in de bergen, dan doe ik in de warme periode en alleen tijdens de wandeling wel een Seresto band om, wegens de teken.
Door Gaby
#2925099
wouw .. wat geweldig.. al 33 jaar in Italië!!
Mijn Franse vriend woont in Nederland maar komt uit Nice.. ik hoop over een tijdje met hem mee terug te gaan die kant op.. zijn kids zijn bijna groot genoeg .. Fantaseren over emigreren is al heerlijk!

Enfin... Dank voor je advies... Ik ga op zoek naar neemolie.
Gebruik je verder ook diatomeeënaarde? wat ik in deze post tegen kwam tegen ongedierte zoals vlooien.., cq muggen..?

Weet je of de teken in het zuiden "gevaarlijker" zijn als in NL?
De hartworm lijkt me ook één om makkelijk over het hoofd te zien....  Ontworm je preventief?

Nogmaals dank alvast voor je antwoord!!
Chiao ;)
Door Gaby
#2925125
Ik zit me even af te vragen wat handig is...
zowel neem olie kopen als diatomeeënaarde of is neem voldoende...

Ik wil hier in NL voor de vlooien iets... en in Zuid Frankrijk ook het id hebben dat ze veilig behandeld zijn.. 
Kun je diatoeeënaarde en neem tegelijk gebruiken? of is dit overbodig denk je? ??? :)
#2925182
Ik gebruik de Diatomeeenaarde (DE) als ontwormingsmiddel, maar alleen als de honden wormen zouden hebben, dus eerst laat ik de poep checken, zijn er geen wormen, dan geen ontwormingsmiddel (Diatomeeenaarde).
Trouwens, gemalen rauwe pompitten kunnen ook heel goed als natuurlijk ontwormingsmiddel worden ingezet. (kuur van 2 weken)
Met de zoekfunctie kan je er topics over vinden.
(Of even googelen in het Engels, voor zowel de pompoenpitten als Diatomeeenaarde.)

Ik gebruik DE niet tegen vlooien teken e.d. direct op de huid, maar strooi het bijvoorbeeld wel op het kussentje van de katten, met erover heen een handdoek, anders willen zij niet meer op het kussentje liggen.

Neem kàn voldoende zijn tegen vlooien teken en ander ongedierte, mits je met regelmaat insmeert of als spot-on aanbrengt, en zeker nadat de honden in het water zijn geweest. Je hebt er meer werk aan, dat is wel zo...
Wanneer er echt heel veel vlooien en teken zijn, dan werkt Neem volgens mij ook niet meer afdoende. En moet je helaas toch een vlooien/tekenband gaan gebruiken. Maar je kan dan natuurlijk de band tijdelijk gebruiken, bijvoorbeeld wanneer je gaat wandelen, zodra je thuis bent doe je hem weer af.

Neem en DE kan je tegelijkertijd gebruiken, maar ik zou zelf de DE niet graag op de huid aanbrengen.

De beste Neemolie is die uit zaden (en niet uit bladeren) en koudgeperst, moet je even navragen.

Welke teken gevaarlijker zijn, hangt af of het gaat om teken besmet met bepaalde parassieten. In de bergen zijn die meer aanwezig dan waar ik normaal woon.
Maar ook in Nederland komen tegenwoordig steeds meer teken voor die nare parassieten bij zich dragen. Even googelen voor meer info hierover.

Ik ontworm nooit preventief en tegen hartworm (Filaria) heb ik nog nooit iets preventief ingezet, behalve het insmeren met natuurlijke middeltjes die insecten op een afstand houden, en knoflook door het eten. Mijn honden leven binnenshuis, dit maakt ook wel verschil. Honden die buitenshuis leven en snachts buiten (hok) slapen, lopen inderdaad meer risico.
Door Gaby
#2925758
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

Ik ga op zoek naar beide producten en ga de koudgeperste neem uit zaden proberen te vinden.
Ben blij de natuurlijke weg te bewandelen. En de tip van de DE op de plekken waar de katten slapen vind ik een super tip.

Ook evt een band om doen en gelijk na een wandeling weer af doen vind ik een goeie :)
merci!
Gebruikersavatar
Door Bluey
#2927482
Annemarie, ik begrijp dat je in Italie woont, dus heb even een vraagje. Ik ga van de zomer naar het Como meer en had al ergens anders een vraag gesteld over de behandeling van de zandvliegjes, ze zeggen hier advantix en na twee weken weer herhalen omdat het maar twee weken werkt tegen zandvliegjes. Jij hebt het over de band, ik zou dan bijv de band alleen om kunnen doen wanneer de schemering valt, dus wanneer de zandvliegen actief worden! Liever niet, hij reageert zo heftig op alle chemie op dit moment. Afgelopen zomer heb ik geen insect gezien bij het Como meer, terwijl we normaal op andere plekken wel veel muggen hebben. Kan het zijn dat ze niet aan het Como meer zitten, in de bergen zeg maar? Weet jij daar iets van? Ik begrijp dat jou honden geboren zijn in Italie? Dan zijn ze ws vroeger al wel een x gestoken en hebben ze daar immuniteit voor op gebouwd, tenminste, dat heb ik wel eens ergens gelezen, weet het niet van mezelf :)
#2927540
Zandvliegjes zouden een risico inhouden in verband met Lyme en muggen daarentegen in verband met Filaria (hartworm).

Ja ik woon al meer dan 33 jaar in Italie :) en heb altijd honden en katten gehad (ook daarvoor in Nederland hoor). Het gebied waar ik woon is endemisch voor wat betreft zo'n beetje alles wat je je maar kan bedenken, dus ook zandvliegjes en vooral die ellendige muggen.

Of mijn beesten op een natuurlijke manier een immuniteit hebben opgebouwd tegen Lyme en Filaria, dat denk ik niet. Ze zijn gewoon gezond en ik denk dat ze daardoor minder vatbaar zijn. Ik heb ook wel een hond uit Nederland gehad, als pup mee naar Italie gekomen. Ook met haar heb ik geen gezondheidsproblemen gehad, helaas is zij door vergiftiging doodgegaan. Zij was toen een jaar of 5, 6.

Vakantie Comomeer, als je hoog zit, zeg maar in de heuvels/bergen, zal je inderdaad geen last hebben van muggen, en zandvliegjes evenmin schat ik.  In ieder geval spuit men daar behoorlijk met gif!! Dat scheelt ook. Hoe meer toeristen, hoe meer er wordt gespoten.

Ik kan je niet raden wat je zou moeten doen, ik weet alleen wat ik zelf doe, en dat is dus behandelen met natuurlijke middelen. En 's nachts de honden binnenhouden, in huis of tent of caravan.
(Hoewel mijn honden de eerste jaren van hun leven, 's nachts vooral,  buitenshuis sliepen in hun nachtverblijf.)
Mijn zeer persoonlijke mening is dat ook met gifbanden, honden net zo goed gestoken kunnen worden en dus besmet zouden kunnen geraken. Filaria kan je niet voorkomen, en de behandeling is enkel gericht op het doden van larven in een bepaald stadium.
Kan je je afvragen hoe groot de kans daadwerkelijk is dat een mug (alleen de vrouwtjes-mug) toevallig de larve in het juiste stadium bij de hond deponeert, en dat de temperatuur minstens 2 weken continu dag en nacht boven de 14 graden is geweest zonder een enkele onderbreking enz enz.

En.......wij lopen zelf evengoed risico met Filaria en met Lyme te kunnen worden besmet. Maar daar hoor ik nooit iemand over. Nu ja, Lyme wel, maar Filaria niet of nauwelijks.

Lyme, Filaria, Weil tis allemaal hetzelfde verhaal......ik heb mijn honden altijd maar 1x laten vaccineren,  alleen DHP, en eigenlijk nooit enig gezondsheidprobleem gehad. Dit jaar voor het eerst een rabies-enting laten zetten, en beide honden hebben enkele maanden na dato nare huidproblemen....of is het puur toeval????


Ohhh wacht even, van 1 hond weet ik niet of die altijd een goede gezondheid is blijven houden. Als pup bij ons gekomen, en bleek (naderhand) uit de Oostblok te komen, via een bonafide fokker die er malafide nevenpraktijken op nahield.
Ik heb bijna een half jaar of meer allerlei problemen met de hond gehad, schurft, cimurro, longontsteking. Uiteindelijk hebben wij de hond aan iemand gegeven die geen andere honden had, onze hond had ernstige problemen namelijk met een teefje uit de "roedel". Ik heb geen contact meer gezocht met de nieuwe eigenaar, dus ik weet er verder ook niets over.
Door Gaby
#2928807
Fijn om je antwoord weer te lezen vanuit Italië, dank :)

Mag ik je nog lastig vallen? :biggrin2:  I hope... ;)

Behandel je je katten helemaal niet? of ook met Neem olie?
Ik heb inmiddels de neem olie in huis van Neem-Holland. Van koud geperst neemzaad.
Een flesje van 200 ml.

Hoe vaak gebruik je dit zelf? en hoeveel gebruik je hier van?  Waarschijnlijk afhankelijk of de honden gezwommen hebben, dat kan ik zo begrijpen..
Maar ik vroeg me af of je de hele hond in smeert?

Door de warmte (boven de 25 graden vandaag) is de neemolie sinds vandaag vloeibaar.
Ik heb een beeje in m'n handpalm gedaan, en over de nek rug en bij de staartaanzet van de honden gedaan.
Is dit hoe jij het ook gebruikt? en hoe vaak?

En gebruik je het ook bij je katten?

Ik heb vandaag diatomeeenaarde besteld en wil dat op de katten ligplaatsen gaan strooien zoals je adviseerde.

Is het denk je afdoende om de honden met neem olie te behandelen en de katten ligplaatsen alleen in te strooien met diatomeeenaarde?
Ik heb er een beetje een hard hoofd in wanneer ik de katten niet behandel namelijk....  :-X
Of denk je dat ik zo een heel eind kom?

Dank maar weer voor je uitleg, Heel blij mee!!
En hoop niet dat je in de vragen om komt :D ;)
Door bianca987
#2939852
Vandaag de seresto tekenband omgedaan bij een van mijn goldens.
Het barst hier van de teken en ondanks veelspray iedere dag vind ik er wel een paar bah.
Nu las ik dat iemand de band avonds uitdoet maar is er dan nogvoldoende  werking?
En ik benn ook wel nieuwsgierig naar de ervaring van de nieuwe pillen tegen de teken.
#2940254
Gisteren was ik bij een DA (hier in NL) die een heleboel leuke en interessante dingen wist te vertellen. Hij vertelde dat helaas in NL er steeds meer gevallen van Leish voorkomen: NL honden die mee zijn gegaan op vacantie naar Middellandse Zee landen, en terugkomen met Leish.

Een van de redenen hiervan: het omdoen van de banden wanneer men vertrekt, ipv drie weken vòòr vertrek. De banden gaan pas (goed) werken na een aantal weken dragen.
Ik meen dat Seresto hier een uitzondering op is, maar ben er niet zeker van, dus even checken!!
Door bianca987
#2940280
Wat ik gelezen heb is na 2 dagen omdoen tegen de teken en voor vlooien werkt deze gelijk.
Ik had hetiedee dat Senna er wat misselijk van werd en ik heb de band afgedaan .
Vandaag doe ik deze weer om wanneer ik ga wandelen in het bos.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door