Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2889618
Nou, ik tref het wel hier.

Net verhuisd en mijn twee koppels konijnen moesten natuurlijk mee.
Vorige week had ik er ineens geen vier, maar vijf. Er liep een tam konijn in de tuin, los, waarschijnlijk gedumpt. Het arme beest zocht gezelschap van mijn eigen konijnen en lag, at en waste zich neus aan neus met die van ons zelf.

Het beestje ging het duidelijk niet overleven en dus heb ik met gevangen met een vangkooi van de konijnenopvang hier in de buurt. Zojuist bracht ik 'meneer konijn' daar naar toe. En kreeg ik meteen de schrik te pakken: hij zat onder de vlooien!  :-X :-X :-X
Thuis mijn eigenste konijnen nagekeken en jawel: ook vlooien.  :-X

En Nelson snuffelt iedere dag vrolijk langs de rennen.
Wat nu?

Dat konijn heeft net in mijn auto gezeten. Hij heeft hier ruim een week gelopen voor hij de vangkooi in liep.

Moet ik Nelson nu behandelen met iets? En met wat dan?
Hij is 10 weken en weegt 6,7 kg.

Sh*t!

Hope, de hond van mijn ouders, is super allergisch. Hij zou komende week op bezoek komen. Beter even uitstellen? Die kunnen we niet even insprayen met frontline of zo  :-\
Laatst gewijzigd door Hope op wo 12 mar 2014, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#2889969
ieuwww pietjes zijn akelig!

Al googelend [heb je zelf inmiddels vast ook al gedaan] kom ik tegen dat er geen specifiek konijnen middel is maar dat frontline [fipronil] NIET gebruikt mag worden.
Ik zou even met een da overleggen wat wijsheid is

Succes!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2890090
Too schreef: ieuwww pietjes zijn akelig!

Al googelend [heb je zelf inmiddels vast ook al gedaan] kom ik tegen dat er geen specifiek konijnen middel is maar dat frontline [fipronil] NIET gebruikt mag worden.
Ik zou even met een da overleggen wat wijsheid is

Succes!
Klopt, heb ik gedaan. De konijnen zijn behandeld met advantex.

Maar ik vraag het vooral voor Nelson. Hij heeft ze denk ik ook (hij bijt veel in zijn staart), al kan ik ze niet echt zien lopen. Oooh brrrrr... Ik heb zo'n hekel aan vlooien!
Waar kan ik hem het beste mee doen?
Is er iets natuurlijks? Wassen misschien? Of toch zo'n pipet ( dat is echt de aller- allerlaatste oplossing!)
Door Hanny
#2890120
Kammen is de braafste oplossing. Kun je hem gelijk goed leren, dat kammen er bij hoort. Paar keer per dag een kammetje er door heen en dan zal het wel weer opgelost zijn.
Ik raak niet in paniek van een aantal vlooien, heb gewoon het geluk, dat er bij ons nog nooit een vlooien plaag is geweest, al heel veel jaren niet.

Succes er mee en  kalm blijven,
Hanny
Gebruikersavatar
Door Hope
#2890215
Hanny schreef: Kammen is de braafste oplossing. Kun je hem gelijk goed leren, dat kammen er bij hoort. Paar keer per dag een kammetje er door heen en dan zal het wel weer opgelost zijn.
Ik raak niet in paniek van een aantal vlooien, heb gewoon het geluk, dat er bij ons nog nooit een vlooien plaag is geweest, al heel veel jaren niet.

Succes er mee en kalm blijven,
Hanny
Nouja, ik heb nog nooit vlooien gespot bij mijn dieren. Paniek is het niet hoor, maar ik ben wel voorzichtig. Ik heb hier een shetlander met jeuk em de ervaringen met een onbehandelbare Hope. Ik houd me aan het motto: voorkomen is beter dan genezen!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2890693
Nou ik bedoel vooral dat ik liever een paard vlooien heb dan een hele plaag  ;)
Dus we gaan gewoon aan het kammen, en de konijnen zijn behandeld met advantex om te voorkomen dat het te gek wordt.
Door K&D
#2890698
Ik zou voorlopig ook kammen en de vlooien zwemles in afwassop geven. Als het echt te gek wordt kun je altijd nog maatregelen nemen.  Misschien is het handig de mand/kussen te wassen als dat kan. Evt. eitjes zijn dan weg.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2891906
K&D schreef: Ik zou voorlopig ook kammen en de vlooien zwemles in afwassop geven. Als het echt te gek wordt kun je altijd nog maatregelen nemen. Misschien is het handig de mand/kussen te wassen als dat kan. Evt. eitjes zijn dan weg.
Dank je, heb ik gedaan!

Ik zit alleen met mijn auto, daar lopen er echt rond :-X
De auto staat nu ongebruikt buiten. Die maar wel even behandelen?
Door sella
#2892102
Ik heb door andere honden in de auto een maand geleden een vlooienplaag gehad. Ik heb er een bus fronlinte van de dierenarts in leeg gespoten en de honden er niet meer in gelaten voor 3 dagen. Verders hem na 2 dagen helemaal leeggehaald qua stoelen zover het kon, en de stofzuiger overtime laten werken.
Ik ben van plan voor alle zekerheid er volgende week nog een bus in leeg te spuiten. Brr vlooien in de auto is ooit een ramp geweest na de hond van familie in de auto.
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2899297
Ik weet uit mijn dierenwinkel verleden (gut dat klinkt oud) dat de spray van Exil beter helpt dan die van Frontline een hij is vast nog steeds goedkoper.
Ik zou ook even flink sprayen, brrr...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899385
Het is hier nog steeds een kriebelende bende, bij de konijnen dan. Het is een vlo die niet op honden springt zei de da, dus Nelson hoeft niet behandeld!
Nu alleen de auto nog  :biggrin2:
Door Hilde__
#2899387
Hope schreef: Het is hier nog steeds een kriebelende bende, bij de konijnen dan. Het is een vlo die niet op honden springt zei de da, dus Nelson hoeft niet behandeld!
Nu alleen de auto nog :biggrin2:
Konijnen hebben meestal kattenvlooien en die vinden honden ook lekker :-\ Heb je de omgeving van de konijnen ook behandeld?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899406
HildeR schreef: Konijnen hebben meestal kattenvlooien en die vinden honden ook lekker :-\ Heb je de omgeving van de konijnen ook behandeld?
Ik heb gehad: 4 konijnen met stronghold.
De auto met Exil
Nelson gekamd, en gekamd, en gekamd (nu nog steeds elke dag maar nog geen vlo gespot).
Het kussen van Nelson gewassen op 90 graden
Overal gestofzuigd, zak meteen weggedaan (was toch bijna vol).
De konijnenhokken en rennen schoongemaakt ( dus uitgewassen met bloedheet water) en ingespoten met Exil. De rennen, dat gaat gewoon niet, geen beginnen aan...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door