Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door sella
#2769959
Shay is met begin mei ontwormt met banminth omdat ik toch wat wormpjes vermoedde. Hij was toen 14 weken. Daarna nooit meer ontwormt en in juli een kit bij het woud besteld. Steeds vergeten of hij had wat slappe ontlasting van het wisselen.
Omdat hij toch wel overal aan weet te likken als we niet snel genoeg zijn, toch maar eens opgestuurd naar het woud. Want ja hij is spaarzaam ontwormt dus je weet het maar nooit.
Ik had gisteren de mail terug dat er helemaal geen wormeitjes gevonden zijn! Advies half januari weer testen.
Heerlijk dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb en niet me onder druk heb laten zetten door de dierenartsen.
#2772420
Zeker weten, je kunt trouwens niet prefentief ontwormen. Dus hebben al die kuren geen zin.
En zo gezond is dat ook  weer niet denk ik. Je kunt best ontwormen als je denkt dat ze wormen hebben.
Door Martine-Tom
#2772422
cath schreef: Zeker weten, je kunt trouwens niet prefentief ontwormen. Dus hebben al die kuren geen zin.
En zo gezond is dat ook weer niet denk ik. Je kunt best ontwormen als je denkt dat ze wormen hebben.
Het best kan je de ontlasting periodiek laten onderzoeken en op basis van de bevindingen ontwormen ;)
#2790360
sella schreef: Ik weet ook dat preventief enten niet werkt, maar Shay heb ik dus niet de puppenontworming volgens de tabellen gegeven.
Dat heb ik ook niet gedaan. Helemaal nog niet ontwormd behalve dan bij de fokker.
#2800904
cath schreef: Zeker weten, je kunt trouwens niet prefentief ontwormen. Dus hebben al die kuren geen zin.
En zo gezond is dat ook weer niet denk ik. Je kunt best ontwormen als je denkt dat ze wormen hebben.
Volgens mij ligt het er maar net aan, tegen welke wormen je wilt ontwormen. Maag/darm wormen kun je volgens mij inderdaad niet preventief tegen ontwormen. Maar Harrie heeft pas een besmetting met Angiostrongylus vasorum (Franse hartworm) gehad. In risico gebieden is het gebruikelijk om de hond ter preventie hiertegen iedere maand een bepaald soort ontwormingsmiddel te geven. Hier in Nederland komt zo een besmetting tot nu toe slechts zelden voor, dus heeft het hier niet zoveel zin

Overigens vind ik de wormtesten van het Woud niet echt betrouwbaar. Ik heb meegemaakt dat ik van hen de hond moest ontwormen, omdat hij besmet zou zijn, terwijl 14 dagen later bij het onderzoek van het Spoelwormteam in Utrecht bleek dat hij wormvrij was! Het bleek slechts een 'passage' van wormeieren van een andere diersoort te zijn, omdat hij wel eens poep eet van kippen / geiten / paarden / konijnen. Ik heb daar ooit een vraag over gesteld bij het Woud, hoe een dergelijke foutieve uitslag te voorkomen zou zijn. Ze schoten echter gelijk in de verdediging en ik kreeg een boos en nietszeggend antwoord!
Laatst gewijzigd door doranto op ma 04 nov 2013, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door