Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ramses1
#2713598
Ik hoorde gisteren van een vriendin over een (nieuw) vaccin tegen teken.

Het dood de teek niet maar maakt de ziekte van Lyme onschadelijk bij de hond.
Het dier moet in het begin (zwaar) geënt worden en elk jaar worden herhaald, de gewone middelen tegen teken moeten ook gebruikt blijven worden omdat de teken wel op de hond komen maar alleen geen Lyme kunnen overbrengen.

Persoonlijk zou ik niet snel mijn honden enten met dit vaccin, maar ik kan me voorstellen dat als je elke dag zoveel teken van je hond moet plukken en dat daarmee de kans op Lyme zo groot wordt dat je het wel doet.

Wat vinden jullie?

http://www.dierenkliniek-stede-broec.nl ... =44:nieuws
#2713600
Ramses1 schreef: Ik hoorde gisteren van een vriendin over een (nieuw) vaccin tegen teken.

Het dood de teek niet maar maakt de ziekte van Lyme onschadelijk bij de hond.
Het dier moet in het begin (zwaar) geënt worden en elk jaar worden herhaald, de gewone middelen tegen teken moeten ook gebruikt blijven worden omdat de teken wel op de hond komen maar alleen geen Lyme kunnen overbrengen.

Persoonlijk zou ik niet snel mijn honden enten met dit vaccin, maar ik kan me voorstellen dat als je elke dag zoveel teken van je hond moet plukken en dat daarmee de kans op Lyme zo groot wordt dat je het wel doet.

Wat vinden jullie?

http://www.dierenkliniek-stede-broec.nl ... =44:nieuws
Ja nee, stel je voor zeg dat we dan ineens een teek niet meer gevaarlijk vinden en we zouden stoppen met die meuk. die gebruikte we juist toch om gevaarlijke teken van ons af te houden?

Maar goed, ik ga zo'n enting niet eens overwegen. Ja, honden krijgen Lyme, maar hoeveel zijn dat er op jaarbasis en moet je dan iedere hond weer gaan enten en dan maar afwachten of het middel achteraf niet erger bleek dan de kwaal. Laat ze eerst maar een poosje mensen gaan enten, die lijken er veel vatbaarder voor. En zoals het hier dus gesteld wordt is het dan gewoon 2 x botlek voor woef, ipv 1 x.
Door Ramses1
#2713632
Angelique schreef: Ja nee, stel je voor zeg dat we dan ineens een teek niet meer gevaarlijk vinden en we zouden stoppen met die meuk. die gebruikte we juist toch om gevaarlijke teken van ons af te houden?

Maar goed, ik ga zo'n enting niet eens overwegen. Ja, honden krijgen Lyme, maar hoeveel zijn dat er op jaarbasis en moet je dan iedere hond weer gaan enten en dan maar afwachten of het middel achteraf niet erger bleek dan de kwaal. Laat ze eerst maar een poosje mensen gaan enten, die lijken er veel vatbaarder voor. En zoals het hier dus gesteld wordt is het dan gewoon 2 x botlek voor woef, ipv 1 x.
Mijn idee!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2713899
Het lastige is dat we niet zo goed weten waarom sommige honden wel en sommige niet ziek worden van Lyme.
De ziekte wordt veroozaakt door het samenklonteren van antilichamen en antigenen die vastlopen in de kleine bloedvaatjes in bijvoorbeel gewrichten en nieren en daar ontstekingen veroorzaken. Honden die niet (lang) antilichamen in hun bloed hebben, hebben dus waarschijnlijk minder kans om ziek te worden. Dus een enting zou best wel eens averechts kunnen werken!
#2713978
Hitam schreef: Het lastige is dat we niet zo goed weten waarom sommige honden wel en sommige niet ziek worden van Lyme.
De ziekte wordt veroozaakt door het samenklonteren van antilichamen en antigenen die vastlopen in de kleine bloedvaatjes in bijvoorbeel gewrichten en nieren en daar ontstekingen veroorzaken. Honden die niet (lang) antilichamen in hun bloed hebben, hebben dus waarschijnlijk minder kans om ziek te worden. Dus een enting zou best wel eens averechts kunnen werken!
Op een "mensensite" las ik iets over dat mensen die Lyme krijgen een defect gen hebben die dus in tegenstelling tot de mensen met het normale gen niet in staat zijn de bacterie te elimineren. Zou natuurlijk goed kunnen dat dat bij honden net zo het geval is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2714088
Ik haal iedere dag tig teken van de honden af, Kaio is 9 en 1000+ van die krengen in zijn leven is totaal niet overdreven.
Maar of ik dit vaccin zou willen gebruiken? Na ik vertrouw het niet zomaar, eerlijk gezegd. Zolals al genoemd mensen zijn vatbaarder dat is duidelijk en waarom geen voor mensen? Omdat bijv net zoals bij de Weil enting er te veel andere stoffen inzitten die bij mensen niet mogen?
#2715407
Ramses1 schreef: Ik verbaas me er zo vaak over dat er zoveel mensen zijn die maar klakkeloos een pil of spuit nemen om ergens vanaf te komen.
En zo ook voor hun huisdieren helaas...
Ik ook hoor, maar het komt in veel gevallen voort uit een grenzeloos vertrouwen in de artsen e.d. er vanuitgaande wat hun zeggen en voorschrijven dat dat alleen maar voor het bestwil van jouw dier is en hun hebben er voor gestudeerd, dus waarom 2x het wiel uitvinden. ( wat ik zelf ook altijd zeg als ik mijn auto liefdevol bij de garage dump) En angst is een slechte raadgever en veel campagnes hebben angst zaaien als grondslag en die methode werkt perfect bij de massa.
Door Ramses1
#2715430
Angelique schreef: Ik ook hoor, maar het komt in veel gevallen voort uit een grenzeloos vertrouwen in de artsen e.d. er vanuitgaande wat hun zeggen en voorschrijven dat dat alleen maar voor het bestwil van jouw dier is en hun hebben er voor gestudeerd, dus waarom 2x het wiel uitvinden. ( wat ik zelf ook altijd zeg als ik mijn auto liefdevol bij de garage dump) En angst is een slechte raadgever en veel campagnes hebben angst zaaien als grondslag en die methode werkt perfect bij de massa.
Klopt helemaal! Er wordt zelf niet nagedacht.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2718066
Angelique schreef: Ik ook hoor, maar het komt in veel gevallen voort uit een grenzeloos vertrouwen in de artsen e.d. er vanuitgaande wat hun zeggen en voorschrijven dat dat alleen maar voor het bestwil van jouw dier is en hun hebben er voor gestudeerd, dus waarom 2x het wiel uitvinden. ( wat ik zelf ook altijd zeg als ik mijn auto liefdevol bij de garage dump) En angst is een slechte raadgever en veel campagnes hebben angst zaaien als grondslag en die methode werkt perfect bij de massa.
Tja eerlijk gezegd zou ik graag juist wat meer vertrouwen in DA's willen hebben. Eigenlijk zou het fijn zijn om daarvan uit te kunen gaan.
Ik heb ook eens bij de DA gezeten met Kaio's zwaar ontstoken hotspot (mijn idee door de scalibor band), ja er moest toen dus grof geschut tegenaan, prednison, metacam en AB. Maar dan wordt er doodleuk gevraagd of ik nu niks tegen teken heb dan? En of ik er iets voor wil? En op mijn antwoord absoluut niet komt de vraag maar ben je dan niet bang dat... ? Waarop ik weer zoiets had van joh die hond is 8 en heeft jaarlijks meer dan 100 teken gehad en nu doe ik er iets tegen en zit bij de DA.
Ben wel blij dat ik terecht kon voor de grof geschut behandeling hoor ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door