Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Haasje
#2698167
Na twee teken aangetroffen te hebben met twee dikke bulten bij Kismo en bij Charlie een 'moederteek' inclusief 5 mini teekjes ben ik gaan zoeken naar middeltjes hiertegen. Ik heb advantix in huis maar ik lees er slechte verhalen over. Van iemand die jachttraining e.d. geeft heb ik het volgende: azijn, tea tree olie en lavendelolie (neem olie kan ook) in een verstuiver en spuiten maar. Hoeft niet kletsnat, gewoon zorgen dat er een waas over de vacht ligt. Sommigen geven alleen azijn, anderen verdunnen het met water. De vacht wordt in ieder geval niet vies maar juist zacht en glanzend, het stinkt niet en ik heb al twee weken geen teek gezien. Het is het proberen waard. vliegen en andere rotbeesten houden er ook niet van. Knoflook schijnt ook te werken maar dat geef ik nog niet, dat zou ik nog kunnen proberen  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Haasje op di 18 jun 2013, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Henny V.
#2698170
Ik zit nu in het bos, in een huisje met een tuin van zo' n 3000m2 waarvan  2500m2 met brandnetel en ander onkruid staat midden in het bos.
Mijn honden hebben op dit moment een vlooien en tekenband om van Menforsan die 100 % natuurlijk is en ik moet zeggen dat ik tot mijn verbazing pas 1 teek heb weggehaald.
Tot nu toe ben ik er erg tevreden over.
De honden ruiken wel citroen  en limoentjesfris
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2698789
Hier is het momenteel ook een teek-explosie .
Normaal gesproken  werkt mijn oude huismiddeltje :

Doe een klein beetje baby olie of een andere huidvriendelijke neutrale -olie in een schaaltje voeg daar 10 druppels Citroen olie en 10 druppels lavendelolie aan toe,evt. een paar druppels Tea tree olie
( echte zuivere etherische olie ,geen neppertjes)

Olijfolie e.d wordt een plakkerige zooi  :-X

Roer dit goed door.

Vul een  plantenspuit met wat lauw kraanwater en voeg het mengsel toe.
Voor gebruik steeds goed schudden.
Spuit wat van dit mengsel op de gehele hond vergeet vooral de oksels en voetjes niet.
Pas op bij de ogen en slijmvliezen ,scherm deze even af met je hand
Ook de slaap omgeving van de hond besproeien.

Ruikt niet vies  ,de teken en de vliegende insekten  vinden dit niet fijn.

Eerder gebruikte ik in uiterste noodgevallen toch een Scaliborband .
Deze is de enige die afdoende werkt tegen teken en ook die knutten vliegjes.

Voor de grote jongens met nekomvang van 65 cm of meer neem je gewoon 2 Scalibor -banden ,de L en de S ,
aan elkaar gespen ,op maat knippen en klaar 
Werkt juist goed bij honden met langharige vachten.
Laatst gewijzigd door Daantje op wo 19 jun 2013, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2698794
Daantje schreef: Hier is het momenteel ook een teek-explosie .
Normaal gesproken werkt mijn oude huismiddeltje :

Doe een klein beetje baby olie of een andere huidvriendelijke neutrale -olie in een schaaltje voeg daar 10 druppels Citroen olie en 10 druppels lavendelolie aan toe,evt. een paar druppels Tea tree olie
( echte zuivere etherische olie ,geen neppertjes)

Olijfolie e.d wordt een plakkerige zooi :-X

Roer dit goed door.

Vul een plantenspuit met wat lauw kraanwater en voeg het mengsel toe.
Voor gebruik steeds goed schudden.
Spuit wat van dit mengsel op de gehele hond vergeet vooral de oksels en voetjes niet.
Pas op bij de ogen en slijmvliezen ,scherm deze even af met je hand
Ook de slaap omgeving van de hond besproeien.

Ruikt niet vies ,de teken en de vliegende insekten vinden dit niet fijn.

Eerder gebruikte ik in uiterste noodgevallen toch een Scaliborband .
Deze is de enige die afdoende werkt tegen teken en ook die knutten vliegjes.

Voor de grote jongens met nekomvang van 65 cm of meer neem je gewoon 2 Scalibor -banden ,de L en de S ,
aan elkaar gespen ,op maat knippen en klaar
Werkt juist goed bij honden met langharige vachten.
Misschien kan je eens azijn proberen ipv water, dat mengt beter met olie en weert op zichzelf ook teken e.d.
Door Jump
#2698805
Ik gebruik wel een spray,Defendog,en dat is ook het enige wat hier echt werkt.
Aangezien ik iedere dag in het bos ben is het ook echt nodig,banden en druppels werken nauwelijks.
En ja,het is giftig maar het is dat of tientallen teken per dag.
Door eelke
#2705974
Heb een niet-giftige spray gehaald, maar pfff....of het nu echt wat scheelt?

Gijs vind het verschrikkelijk. Die stort meteen ter aarde zodra ik die spray gebruikt heb. En teken heeft ie nog steeds, vooral boven zijn ogen. Tja, daar kun je dan natuurlijk weer niet sprayen...
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2708030
Ik word hier ook helemaal gek van de teken >:( >:( >:(
Halverwege mei had ik Raiko de Seresto band omgedaan...en zo waar...het hielp!
We wandelen dagelijks in het bos (want we wonen eigenlijk pal naast een bos- en heidegebied). Maar hij liep na eerste periode van een week waar in ik af en toe nog een teekje zag lopen, echt geen enkele teek meer op.
Maar nu.......hij had de band nog steeds om. (Het ding zou ook 8 maand moeten werken), maar de teken lopen nog net niet in polonaise over z'n rug. Per dag haal ik er wel een stuk of dertig af denk ik.
En gisterenavond bij het omkleden, trok ik mijn t-shirt uit en liep er dus ook zo'n kreng aan de binnenkant van mijn shirt..... :yucky:
Bah, bah, bah...ik weet echt niet meer wat ik nog zou moeten doen om die beesten te weren. De huis-tuin en keukenmiddeltjes helpen niet, en die gifzooi dus ook niet.
Zou bijna wensen dat het weer winter was... :-[ :-[
Door Annemarie Rijnveld
#2708048
Senna99 schreef: Ik word hier ook helemaal gek van de teken >:( >:( >:(
Halverwege mei had ik Raiko de Seresto band omgedaan...en zo waar...het hielp!
We wandelen dagelijks in het bos (want we wonen eigenlijk pal naast een bos- en heidegebied). Maar hij liep na eerste periode van een week waar in ik af en toe nog een teekje zag lopen, echt geen enkele teek meer op.
Maar nu.......hij had de band nog steeds om. (Het ding zou ook 8 maand moeten werken), maar de teken lopen nog net niet in polonaise over z'n rug. Per dag haal ik er wel een stuk of dertig af denk ik.
En gisterenavond bij het omkleden, trok ik mijn t-shirt uit en liep er dus ook zo'n kreng aan de binnenkant van mijn shirt..... :yucky:
Bah, bah, bah...ik weet echt niet meer wat ik nog zou moeten doen om die beesten te weren. De huis-tuin en keukenmiddeltjes helpen niet, en die gifzooi dus ook niet.
Zou bijna wensen dat het weer winter was... :-[ :-[
Heb je al Neem-olie geprobeerd? De echte dan, bedoel ik?
Hier hoor ik echt heel goede berichten, zelfs in de gebieden die zeer tekenrijk zijn.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2708196
Annemarie Rijnveld schreef: Heb je al Neem-olie geprobeerd? De echte dan, bedoel ik?
Hier hoor ik echt heel goede berichten, zelfs in de gebieden die zeer tekenrijk zijn.
Nee, nog geen neem-olie geprobeerd. Moet je dat ook verdunnen en in de plantenspuit?
En wat zijn dan de verhoudingen?
Door eelke
#2708280
Ik heb een seresto band gehaald....we worden echt gek van de teken  :( :-\ doet hem ook gewoon pijn.

De spray blijven we dan voor Joep gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2708469
eelke schreef: Ik heb een seresto band gehaald....we worden echt gek van de teken :( :-\ doet hem ook gewoon pijn.

De spray blijven we dan voor Joep gebruiken.
Ik hoop dat ie bij Gijs beter zal werken als bij Raiko. Had in het begin wel het idee dat het ding zijn werk deed. Maar we zijn nu een dikke maand verder en ik pluk dagelijks echt tientallen teken van 'm af.
Maar ja...misschien zouden het er zonder band wel 5x zoveel zijn geweest. Wie zal het zeggen.. :-\
Door eelke
#2708694
Senna99 schreef: Ik hoop dat ie bij Gijs beter zal werken als bij Raiko. Had in het begin wel het idee dat het ding zijn werk deed. Maar we zijn nu een dikke maand verder en ik pluk dagelijks echt tientallen teken van 'm af.
Maar ja...misschien zouden het er zonder band wel 5x zoveel zijn geweest. Wie zal het zeggen.. :-\
Ja lastig he....was ook nog een rib uit mijn lijf dat kreng...maar goed. Als het werkt... laten we het hopen, we worden er nu echt gek van, vorige week hadden ze beide zelf 3 teken op ons lijf... een hele dag de losse teken van de honden afplukkend, zaterdag heb ik ze beide gewassen na de boswandeling en daarna droog geblazen met de waterblazer, en dan nog Gijs zijn kop helemaal vol met teken... :-\
Door Annemarie Rijnveld
#2708709
Senna99 schreef: Nee, nog geen neem-olie geprobeerd. Moet je dat ook verdunnen en in de plantenspuit?
En wat zijn dan de verhoudingen?
Wat een ellende daar bij jullie, zeg....
Neem-olie puurvan een echt goede kwaliteit is nogal stroperig onder een bepaalde temperatuur. Je kan het puur gebruiken op kleine plekjes, wondjes enzo. Maar niet ieder beest is daar van gediend (de luncht, niet het prikken, want het prikt niet).
Niet met water verdunnen, want in water emulsioneert het niet, maar of in azijn (appel) of in basis olie als amandel, jojoba enz.
vermengd in basis-olie: men raadt aan 5% Neem
vermengd met azijn: ik doe een paar druppels, het stinkt al erg genoeg.

Of ik doe wat Neem op mijn handen en wrijf daar de vacht mee in. Of wat ook resultaat geeft: de halsband er mee inwrijven.

In jouw geval (veel teken) zou ik haar van top tot teen behandelen, van neuspunt tot staartpunt, de poten, de tenen, de buik, 4x oksels, de oren buiten en binnen.
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2708742
Neem olie schijnt heel goed te zijn, dus mocht er toch nog een teek komen hier dan doe ik dat erbij. Ik had er in het begin een hard hoofd in met dat spuiten, elke keer dat gedoe voordat we eens Naar het bos kunnen elke dag.. Maar het valt hartstikke mee, binnen twee minuten heb ik twee onwillige honden behandeld tenzij 1 zich heeft verstopt achter de bank  :biggrin2: en het werkt al ruim een maand (ik woon op de Veluwe!).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door