Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2677033
Ik heb eens op google gekeken naar wat er bekend is over de nieuw leptospuit, waar geen thimerosal in zou zitten.
Ik weet dat er beneden een bepaalde hoeveelheid van een stof, die niet vermeld hoeft te worden. Maar dode vaccins hebben een adjuvans nodig om te kunnen werken. Dus kan er aluminium gebruikt worden. Ook een gevaarlijke stof. Of olie. Die mocht lang niet gebruikt worden voor vaccins voor mensen, maar wel voor dieren. Je komt van de regen in de drup.
Het lepto vaccin is en blijft heel gevaarlijk.
#2679147
Owen is vanmiddag mishandeld.  >:(  >:( >:( ;D
Dat vond hij zelf tenminste want hij schreeuwde moord en brand alleen al bij het vastpakken van een pootje voor het bloed afnemen  ::)

Zijn bescherming was erg laag en hij is nu ge-ent voor Parvo, Hondenziekte en Leverziekte.

Toen de enting gezet werd gaf hij geen kik.... Gekke hond.

Verder is hij helemaal gezond verklaard. Ik ben trots op mijn knappe ventje!
#2679342
*Dorothea* schreef: Maar kun je concluderen dat er weinig antistoffen waren? Die DP is extra zwaar om door de maternale immuniteit heen te breken, niet zo'n fijne vaccinatie dus. :-\
Ik heb het trouwens niet over wachten tot 10 weken, ik bedoel het schema zoals in Dld wordt gehanteerd, op 8 en 12 weken DHP.
Ik ben ook al geregeld tegengekomen dat pups met 6 weken al geen antilichamen meer hadden.
*Dorothea* schreef: Vandaag de siamsa pupjes weer getiterd. Eén keer DHP gevaccineerd op 9 weken, nu op bijna 13 weken keurige titers. Die hebben we toch mooi even twee keer nutteloos vaccineren bespaard. :)
Klasse! Mooi is dat, he?
#2681930
Ik verwacht binnenkort een nestje dus ik heb dit onderwerp met veel interesse gelezen. Het lijkt erop dat mijn pupkopers open staan voor alternatieve (in de zin van: afwijkend van de standaard) entingstijdstippen. Nu lees ik hier dat de pups van Lizzy met 9 weken DHP hebben gekregen Hou je ze dan die 9 weken echt binnen voor de bescherming of gaan ze mee naar buiten?

Is het eea nog afhankelijk van hoe lang de pups bij de moeder gedronken hebben? Ik lees hier dat de enting op 6wkn extra sterk is in verband met maternale bescherming, maar hoe test je die dan? Zou je ze dan op 6 weken moeten titeren? Verder lees ik dat Tannetje huiverig is voor het niet geven van de 6 weekse enting. Ik heb recentelijk nog weer gehoord van een pup die onder de blazen zat na de 9 weekse enting en nu een maand lang prednison krijgt, anders zou ze het niet overleven. Ook bij een vriendin een nestje vorig jaar een paar dagen erg ziek door die enting.

Ik wil het zo graag goed doen, maar ja, hoe bepaal ik nu wat goed is?

En zoals de pups van Lizzy, hoe is dan het vervolg, als ze een jaar oud zijn weer titeren?
#2682006
MirandaK schreef: Ik verwacht binnenkort een nestje dus ik heb dit onderwerp met veel interesse gelezen. Het lijkt erop dat mijn pupkopers open staan voor alternatieve (in de zin van: afwijkend van de standaard) entingstijdstippen. Nu lees ik hier dat de pups van Lizzy met 9 weken DHP hebben gekregen Hou je ze dan die 9 weken echt binnen voor de bescherming of gaan ze mee naar buiten?
Niet al mijn pups zijn niet niet gevaccineerd hoor, op 6 weken. De meeste zijn dus wel gevaccineerd. Want de meeste nieuwe baasjes wilde gewoon een gevaccineerde pup, klaar. Alleen Patsy, Frou Frou, Fritzi en Salto zijn getiterd, niet gevaccineerd op 6 weken maar op 9 weken.

Ik heb ze wel mee naar buiten genomen.
Is het eea nog afhankelijk van hoe lang de pups bij de moeder gedronken hebben? Ik lees hier dat de enting op 6wkn extra sterk is in verband met maternale bescherming, maar hoe test je die dan? Zou je ze dan op 6 weken moeten titeren? Verder lees ik dat Tannetje huiverig is voor het niet geven van de 6 weekse enting. Ik heb recentelijk nog weer gehoord van een pup die onder de blazen zat na de 9 weekse enting en nu een maand lang prednison krijgt, anders zou ze het niet overleven. Ook bij een vriendin een nestje vorig jaar een paar dagen erg ziek door die enting.
Bij toentertijd mijn 4 pups was de Parvo titer hoog. De HCC en hondenziekte laag. Dat was op 6 weken. Als je dan vaccineert, doe je dat vooral voor Parvo. En die was simpelweg te hoog om aan te kunnen slaan. De puppy DP is een hele zware enting. Die is namelijk gemaakt om door de maternale immuniteit heen te breken. Daarom worden zoveel pups ziek van de enting. Helaas slaat ie toch niet altijd goed aan..... Maar goed, ik heb het risico dus wel genomen, samen met deze pupkopers, omdat HCC en hondenziekte niet zo vaak meer voor komt. En Parvo wel. En die was hoog genoeg.
Ik wil het zo graag goed doen, maar ja, hoe bepaal ik nu wat goed is?
Lastig.... Ik durf je niks aan te bevelen.... Want je moet zelf de verantwoordelijkheid kunnen en durven nemen.
En zoals de pups van Lizzy, hoe is dan het vervolg, als ze een jaar oud zijn weer titeren?
Als ik genoeg ballen heb, titer ik niet meer, doe ik niks meer. De enting is goed aangeslagen, ze hadden op 11 weken torenhoge titer voor alle 3 de ziektes en ik geloof zelf dat als een enting goed is aangeslagen, deze bescherming biedt voor het leven.
#2682022
Lizzy bedankt voor je reactie. Ik was al bang dat het een beetje een kwestie van durven en doen is.

Ik twijfel erg over die 6- en 9-weken enting. Ik weet van de 9-weken enting die problemen kan geven. Die 6-weken is zwaar, maar Tannetje zou hem (zo lees ik) niet durven overslaan.

Ik twijfel nog even verder...
#2682046
MirandaK schreef: Lizzy bedankt voor je reactie. Ik was al bang dat het een beetje een kwestie van durven en doen is.

Ik twijfel erg over die 6- en 9-weken enting. Ik weet van de 9-weken enting die problemen kan geven. Die 6-weken is zwaar, maar Tannetje zou hem (zo lees ik) niet durven overslaan.

Ik twijfel nog even verder...
wat bedoel je precies met de 9 weken enting? In de regel wordt op 9 weken parvo/weil gegeven. En dan is het de weil die de bijwerkingen geeft. Lizzy haar pups hebben op 9 weken geen weil gehad, enkel de DHP. Dat is dus een afwijkend schema.
Tannetje adviseert te vaccineren op 6 weken als de titer van parvo zo laag is dat er onvoldoende bescherming is. En dat hadden wij ook gedaan als dat uit het bloedonderzoek was gekomen. Maar onze pups hadden dus een hoge afweer tegen parvo, ze waren voldoende beschermd.
#2682066
*Dorothea* schreef: wat bedoel je precies met de 9 weken enting? In de regel wordt op 9 weken parvo/weil gegeven. En dan is het de weil die de bijwerkingen geeft. Lizzy haar pups hebben op 9 weken geen weil gehad, enkel de DHP. Dat is dus een afwijkend schema.
Tannetje adviseert te vaccineren op 6 weken als de titer van parvo zo laag is dat er onvoldoende bescherming is. En dat hadden wij ook gedaan als dat uit het bloedonderzoek was gekomen. Maar onze pups hadden dus een hoge afweer tegen parvo, ze waren voldoende beschermd.
Ik bedoel inderdaad de 'reguliere' 9 weekse enting. Ik wist niet dat het met name de Weil is die problemen geeft. Dan ben ik geneigd om te zeggen, ik laat de 9 weken enting er gewoon uit. Maar ja, heeft die 6 weken enting wel zin dan? Die 6 weken enting is toch Puppy DP, dus hondenziekte en Parvo? (even geen entboekje bij de hand).
#2682343
MirandaK schreef: Ik bedoel inderdaad de 'reguliere' 9 weekse enting. Ik wist niet dat het met name de Weil is die problemen geeft. Dan ben ik geneigd om te zeggen, ik laat de 9 weken enting er gewoon uit. Maar ja, heeft die 6 weken enting wel zin dan? Die 6 weken enting is toch Puppy DP, dus hondenziekte en Parvo? (even geen entboekje bij de hand).
Tsja dat weet je dus niet of die zin heeft.Dat hangt er maar net vanaf hoe hoog de afweer is en die meet je door op 6 weken te titeren. Ik zou niet blind zonder testen een vaccinatie over durven slaan. Je wilt niet dat ze op 8 weken het nest verlaten en vatbaar zijn voor parvo tijdens zo'n stressvolle periode.
#2705930
Owen is weer voor de titerbepaling geweest.

Hij is met 6 weken geent bij de fokker.
Op 10 weken titer + enting (de enting was helemaal niet aangeslagen)
Op 14 weken titer en die uitslag was prima, geen enting nodig ;)

Geweldig die vaccicheck, mooi één enting minder voor hem!
#2707655
Dat titeren is  een heel mooi alternatief.

Diva is  met 8 wkn, geent, (Dtsl) , ze heeft hier  wel de overig-gebruikelijke pupentingen gehad.
Geen kennelhoest, en ook  geen weil enting. Diva  wil haar poezelige pootjes graag droog houden ::)  Hier zijn wel veel minder sloten dan  in  andere delen van het land.  Dat scheelt ook wel  :)
Rabies kom ik niet om heen  :-\ , ik ga regelmatig de grens over en wil geen gelazer met  buitenlandse overheden.

Diva is met 18 mnd. getiterd,  en die waren hoog toen genoeg.
Afgetekend voor  4 jaar in het boekje,  hier wordt dus niet  meer geënt, ik denk eerlijk gezegd haar verdere leven niet meer. , m.u.v. Rabies.

Bindi  zelfde verhaal, die was 2 jaar geleden ook getiterd, en  nu weer voor 4 jaar beschermd verklaard. Haar titers waren  hetzelfde als bij de vorige controle.
#2707709
nova schreef: Dat titeren is een heel mooi alternatief.

Diva is met 8 wkn, geent, (Dtsl) , ze heeft hier wel de overig-gebruikelijke pupentingen gehad.
Geen kennelhoest, en ook geen weil enting. Diva wil haar poezelige pootjes graag droog houden ::) Hier zijn wel veel minder sloten dan in andere delen van het land. Dat scheelt ook wel :)
Rabies kom ik niet om heen :-\ , ik ga regelmatig de grens over en wil geen gelazer met buitenlandse overheden.

Diva is met 18 mnd. getiterd, en die waren hoog toen genoeg.
Afgetekend voor 4 jaar in het boekje, hier wordt dus niet meer geënt, ik denk eerlijk gezegd haar verdere leven niet meer. , m.u.v. Rabies.

Bindi zelfde verhaal, die was 2 jaar geleden ook getiterd, en nu weer voor 4 jaar beschermd verklaard. Haar titers waren hetzelfde als bij de vorige controle.
Ik ben echt heel erg blij met de titer mogelijkheid. Zoveel dieren die onnodige entingen bespaard blijven.
Nu nog hopen dat er snel aparte entstoffen komen!
#2707905
Ik wil Rocky volgend voorjaar ook laten titeren. Heb het mijn dierenarts gevraagd en die keek wel ietwat vreemd maar zou voor me nagaan of het voor hem te doen is.
Ik heb ook gezegd dat de vaccinaties met kippen of rundereiwitten zijn en aangezien hij daar allergisch voor is, ik er weinig voor voel om dat te laten inspuiten.
DA reageerde door te zeggen dat er dan nog een andere prik achteraan gegeven kon worden, de naam ben ik helaas vergeten.
Maar zo blijf je toch aan de gang.
En stel nou dat hij genoeg antistoffen heeft dan hoef je toch niet weer te enten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door