Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2610559
winni schreef: @Hitam;
Het was een stafford.
En ja, als er ergens een parvovirus in de grond zit, dan kan deze ook wel een half jaar blijven heersen. Vandaar dat ik vind dat je je hond op z'n minst kunt laten titeren.
Of ie dat nou leuk vind of niet. Maar dat is mijn mening.
Ik ga niet enten...dus titeren heeft dan ook geen zin ;)
Door nienk
#2610819
winni schreef: @Hitam;
Het was een stafford.
En ja, als er ergens een parvovirus in de grond zit, dan kan deze ook wel een half jaar blijven heersen. Vandaar dat ik vind dat je je hond op z'n minst kunt laten titeren.
Of ie dat nou leuk vind of niet. Maar dat is mijn mening.
het is bij Reus wel iets meer dan 'niet leuk vinden'. en het is voor de behandelingen die hij van de DA krijgt voor zijn jeuk/weerstand/stress/etc. toestanden, heel belangrijk dat de dierenarts zelf, die ruimte, de behandeltafel, etc. zo veilig en stress-vrij mogelijk blijven. dat speelt dus ook mee in de beslissing wel of niet te titeren/enten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2610958
Wat zegt je eigen (holistische) dierenarts er van?

Ja ik blijf er bij, ik zou niet enten. En als je toch niet wil enten zou ik hem ook de stress van het titeren niet aan doen als je denkt dat hij daar weer jeuk etc van krijgt.
Door nienk
#2610983
Hope schreef: Wat zegt je eigen (holistische) dierenarts er van?

Ja ik blijf er bij, ik zou niet enten. En als je toch niet wil enten zou ik hem ook de stress van het titeren niet aan doen als je denkt dat hij daar weer jeuk etc van krijgt.
ik heb het met onze eigen DA eigenlijk alleen nog maar over het moment (van het voorjaar) dat we het er over gaan hebben gehad, nog niet over het feitelijke enten of titeren.

ik neig ook naar niet enten, maar andere mensen hun (deskundige of theoretische of ervarings) mening helpt wel bij het bedenken.
Door claudiaB
#2610999
Ik ent mijn beide hondjes ook niet meer. Dit heb ik besloten na uitvoerig overleg met tannetje.
Chico is een allergische hond en Roxy heeft in het verleden ontstoken teentjes gehad waar eventueel ook het inmuunsysteem een rol in heeft gespeeld.
Omdat ik vast besloten bent niet meer te enten heeft titeren voor mijn hondjes ook geen zin.
Lopen ze nu meer risico? zelf denk ik dat dat wel meevalt en ik weet wel zeker dat enten een negatieve invloed heeft op beide hondjes. Dus nogmaals hier word niet meer geent.

Succes met beslissen!
Door nienk
#2611002
claudiaB schreef: Ik ent mijn beide hondjes ook niet meer. Dit heb ik besloten na uitvoerig overleg met tannetje.
Chico is een allergische hond en Roxy heeft in het verleden ontstoken teentjes gehad waar eventueel ook het inmuunsysteem een rol in heeft gespeeld.
Omdat ik vast besloten bent niet meer te enten heeft titeren voor mijn hondjes ook geen zin.
Lopen ze nu meer risico? zelf denk ik dat dat wel meevalt en ik weet wel zeker dat enten een negatieve invloed heeft op beide hondjes. Dus nogmaals hier word niet meer geent.

Succes met beslissen!
Tot hoe oud heb je Chico en Roxy wel laten enten?
Door Roosjes3
#2620798
In Nederland komen veel vormen van Leptospirosis voor, waarvan 2 er voor mens en hond gevaarlijk zijn (we noemen ze voor de duidelijkheid A & B). De vaccinatie voor honden beschermt tegen één van die twee (variant A) en tegen een andere variant die eigenlijk alleen in het buitenland nog voorkomt (variant C). Van de 1.8 miljoen honden in Nederland wordt ongeveer 55% jaarlijks gevaccineerd tegen Weil, maar ook deze honden kunnen nog steeds BEIDE Nederlandse varianten van leptospirosis oplopen, want voor de B-variant hebben ze net zo weinig bescherming als honden die géén vaccin hebben gekregen en de vaccinatie tegen variant A beschermt niet 100%.

Daar komt nog bij dat er per jaar in Nederland 30 gevallen van Leptospirosis bij mensen wordt vastgesteld. Onder honden ligt het aantal gevallen per jaar rond de 10.

De kans dat je als mens de ziekte van Weil oploopt is ongeveer 0,0001%.... Bij honden komt het maar ietsiepietsie frequenter voor. Om die reden vaccineren wij niet. I'll take my chances met mijn atopische hond ;).


De bron van deze info is het Tijdschrift voor Diergeneeskunde, Deel 134, A?evering 9, 1 mei 2009.
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op do 07 mar 2013, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2620855
Hitam schreef: Met titeren merk ik dat 90% van de honden giga hoge titers heeft voor parvo. Dus het risico is niet erg hoog.
en die overige 10%? is er iets wat wijst op een mogelijk verband met leeftijd of aantal inentingen die de hond gehad heeft of hoe gezond de hond is of ehm, andere dingen?
Door eelke
#2621003
nienk schreef: en die overige 10%? is er iets wat wijst op een mogelijk verband met leeftijd of aantal inentingen die de hond gehad heeft of hoe gezond de hond is of ehm, andere dingen?
Ik begreep van Tannetje dat het wel kon zijn dat Joep zijn titers lager waren omdat hij last heeft van allergieën, en dat er dan in de afweer dingen rommelden. Ofzoiets :)
Joep moest na 3 jaar al weer terwijl hij puppy en 1 jarige enting heeft gehad, terwijl Gijs pas over 5 jaar hoeft en alleen puppy entingen heeft gehad.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2621018
hier nog 1 die ook zo enorm twijfelt zeker de weil,ik heb 4 honden, 1 border collie is 8 jaar en verleden jaar alleen geent voor weil,nou ben ik voor deze hond er wel uit die ent ik dus niet meer ook vanwege de leeftijd en ook omdat het geen waterrat is,maar nu nr 2 is een berner senne van 3 jaar heeft ook vorig jaar alleen weil gehad maar twijfel nu dus enorm want dat is net een zeehond en de leeftijd, hond nr 3 is een chihuaha van bijna 2 en ook verleden jaar alleen weil, maar dat is een apart geval die zwemt dus nooit en komt zowiezo weinig met andere honden in contact,en ja dan nr 4 is een sint bernard van nu 6 maanden,heeft haar laatste puppy enting gehad met 4 maanden (was wat later door de giardia) maar wat moet je daarmee als ze straks met ruim 1 jaar weer oproep krijgt,ook dus vanwege leeftijd.
Dus van de 4 twijfel ik eigenlijk over de sint en de berner,de andere twee ben ik al uit ent ik dus niet,maar ja de andere he, heb al een oproep liggen voor de berner ,jongens wat moet ik nou ? ik zou graag wat advies willen hebben maakt niet uit wat
Gebruikersavatar
Door pike
#2621028
Hitam schreef: Met titeren merk ik dat 90% van de honden giga hoge titers heeft voor parvo. Dus het risico is niet erg hoog.


Vraagje:
Er wordt altijd gezegd: een (te) lage titer wil nog niet zeggen dat de hond niet beschermd is. Mogelijk is hij lang niet in contact geweest met het virus. Er bestaan ook nog geheugencellen die "wakker" worden zodra een virus binnendringt.
Mijn honden scoren bijvoorbeeld altijd erg laag of te laag op HCC. HCC komt niet voor in Nederland zegt de DA, daarvoor hoef je er geen nieuwe cocktail in te doen. Dit doortrekkend: Kan een hoge titer dan niet betekenen dan de hond juist vaak met het virus in contact komt? En het risico voor die ziekte als je niet ent daardoor juist wel hoog is?? Of maak ik ergens een kromme denkfout :-\
Door eelke
#2621111
pike schreef:

Vraagje:
Er wordt altijd gezegd: een (te) lage titer wil nog niet zeggen dat de hond niet beschermd is. Mogelijk is hij lang niet in contact geweest met het virus. Er bestaan ook nog geheugencellen die "wakker" worden zodra een virus binnendringt.
Mijn honden scoren bijvoorbeeld altijd erg laag of te laag op HCC. HCC komt niet voor in Nederland zegt de DA, daarvoor hoef je er geen nieuwe cocktail in te doen. Dit doortrekkend: Kan een hoge titer dan niet betekenen dan de hond juist vaak met het virus in contact komt? En het risico voor die ziekte als je niet ent daardoor juist wel hoog is?? Of maak ik ergens een kromme denkfout :-\
Ik denk dat het zo is dat bij een hoge titer de beschermingsmuur (zet m ff om in beeld ;) ) al hoog is. Zo'n grote stadmuur zeg maar. Daar komt geen vijand doorheen.
En dat bij een lage titer met geheugencellen die wakker worden, het lichaam supersnel een hoge muur kan bouwen zodra de vijand aan de horizon verschijnt, waardoor die alsnog niet binnen kan komen.

Zoiets misschien?
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#2621405
Dus als ik het goed begrijp moet je een hond met allergien helemaal niet meer enten ?
Ik heb hier Nick 3,5 jaar [ kwam hier met net geen 2 jaar] altijd geent tot nu toe [ moet nu eigenlijk weer dus]
Die heeft allergien voor vlooien ,div mijten en loopt volledig leeg en krijgt verschrikkelijke jeuk van brokken of hondekoekjes oid [ zitten dus ook zaken in waar hij allergisch is] en zou ik dus niet meer moeten laten dan eigenlijk [ zou evt kunnen titteren natuurlijk].
Sarah is 4 jaar [ is hier pas sinds maandag ] verdenk ik ook van allergien maar ja welke is nu natuurlijk de vraag . Ze heeft haar hele leven brok gehad , en staat hier nu op kvv .Is lekker gedouched van de week met jeukstillende shampoo . Pootjes worden nu verzorgt met coloiidaalzilver zalf . Dus hoop dat dat we daar al een hoop jeuk mee wegnemen . Heeft een soort vergroeingen in haar oren , alsof ze dichtgroeien zeg maar , dat zal nog gezien moeten worden door DA uiteraard , maar hoorde al wel dat ook dat te maken kan hebben met allergie en verwaarloosde ooronsteking . Ze heeft alleen pupyentingen en coctail na jaar . Dus zou dan eigenlijk ook niet meer gevaccineerd moeten [ evt ook titteren ]
Baco is nu 15 maanden zou nu ook zn coctail moeten , heeft tot nu toe geen allegien ofzo .
Door nienk
#2621408
in principe zou je idealiter alleen gezonde honden inenten. honden met allergieën zijn niet gezond.

of het verder nodig of onnodig is, is iets wat iedere hondenbaas zelf moet beslissen. ik twijfel, vandaar dit topic.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door