Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2607363
tjah, ik weet het ook even niet meer.

Reus heeft toen ik hem kreeg (december 2009) Novibac DHPPi en Lepto gekregen (nummers 3 tm 7 in het ent boekje). Hij was toen 1 jaar oud.

daarna in mei 2011 nog alleen Weil.

Wat hij voor die prikken in het asiel gekregen heeft, weet ik niet. Zijn boekje begint daar.

Dat hij sindsdien niets meer gehad heeft is een bewuste en met de DA overlegde keuze geweest, Reus was eerst heel veel ziek, toen het elimineren, gestresst zijn, etc.

De Weil heeft hij nog wel gehad omdat hij toen zo veel zwom. Met dat hij die kreeg zijn we er achter gekomen dat Reus prikken echt op verschrikkelijk vindt. Hij moest met 3 man vast gehouden worden en toen kon de DA die ene prik zetten.

Op de Weil enting reageerde hij behoorlijk heftig. Vandaar dus dat hij die vorig jaar niet gekregen heeft. (hij zwemt inmiddels ook niet meer)

Willen je even mee denken wat nu wijsheid is om te doen?

De DA zou een titerbepaling kunnen doen. dan moet er dus een pootje geschoren, bloed afgenomen, en dan eventueel prikken. alleen dat scheren al is een hele toestand. en dan dus nog (al is het nog maar zo kort) met een naald in zijn pootje stil moeten liggen. plus dan dus misschien ook nog de entingen.

of ik zou kunnen zeggen, ik bespaar hem die stress ellende, en aangezien hij (wellicht) maar 1 keer goed ge-ent is en dat al dik 3 jaar geleden is, toch maar zonder titer de vaccinaties laten zetten?

we komen voor zijn kriebel toestanden nog al eens bij de DA, die behandelingen heeft hij nodig, dus het is erg belangrijk dat hij zo min mogelijk stressvolle situaties bij de DA heeft. Maar aan de andere kant lijkt mij de kans dat hij heftig gaat reageren op de entingen ook erg aanwezig.
Laatst gewijzigd door nienk op do 21 feb 2013, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2607393
Martine-Tom schreef: Heb je een reden om te willen enten?
nou, ik wil wel dat hij beschermd is. ik heb geen flets idee hoe groot de kans is dat hij een van die ziektes krijgt als hij de vaccinatie niet krijgt, maar met Reus zijn weerstand loop ik dat risico liever niet.
Door Martine-Tom
#2607401
nienk schreef: nou, ik wil wel dat hij beschermd is. ik heb geen flets idee hoe groot de kans is dat hij een van die ziektes krijgt als hij de vaccinatie niet krijgt, maar met Reus zijn weerstand loop ik dat risico liever niet.
Tja blijft lastig...
Mss heb je hier wat aan:
Gebruikersavatar
Door Hope
#2607649
nienk schreef: nou, ik wil wel dat hij beschermd is. ik heb geen flets idee hoe groot de kans is dat hij een van die ziektes krijgt als hij de vaccinatie niet krijgt, maar met Reus zijn weerstand loop ik dat risico liever niet.
Tja, eerlijk? Met een hypergevoelig hondje als Reus nam ik ook het risico van een reactie op de enting niet. Daar zit zoveel rotzooi in! Als dat moet dan moet het, maar als het niet nodig zou zijn dan zou ik zijn lijf niet onnodig willen belasten. Dus ik zou zeggen dat hij heel eventjes een flinke jongen moest zijn ;)
Scheren kan misschien ook met een mesje, niet met een tondeuse?
Door nienk
#2607655
Hope schreef: Tja, eerlijk? Met een hypergevoelig hondje als Reus nam ik ook het risico van een reactie op de enting niet. Daar zit zoveel rotzooi in! Als dat moet dan moet het, maar als het niet nodig zou zijn dan zou ik zijn lijf niet onnodig willen belasten. Dus ik zou zeggen dat hij heel eventjes een flinke jongen moest zijn ;)
Scheren kan misschien ook met een mesje, niet met een tondeuse?
ja. die hel in de behandelkamer is natuurlijk maar tijdelijk (plus beetje nasleep van de stress). dat van scheren met mesje ipv tondeuse is wel een goede tip!
Door Martine-Tom
#2607675
Ik persoonlijk zou gewoon helemaal niet enten, waarom zou je het risico willen nemen...
Tom is  keer goed ziek geweest van enten...dat was de laatst keer dat ie geent is en die is verre weg niet eens zo allergisch als Reus...Nou doe je al zoveel om hem te ontlasten en zijn allergieen te ontzien waarom zou je er dan zoiets smerigs als een enting in stoppen?
Door nienk
#2607765
Martine-Tom schreef: Ik persoonlijk zou gewoon helemaal niet enten, waarom zou je het risico willen nemen...
Tom is keer goed ziek geweest van enten...dat was de laatst keer dat ie geent is en die is verre weg niet eens zo allergisch als Reus...Nou doe je al zoveel om hem te ontlasten en zijn allergieen te ontzien waarom zou je er dan zoiets smerigs als een enting in stoppen?
Maar dan is ie (misschien) ook niet beschermd tegen die ziektes? Dat is ook een risico. Al heb ik dus geen idee hoe groot dat is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2607850
nienk schreef: Maar dan is ie (misschien) ook niet beschermd tegen die ziektes? Dat is ook een risico. Al heb ik dus geen idee hoe groot dat is.
Als je hem nu laat titeren, dan kan je daarna een goede overweging maken samen met de dierenarts. Doe je helemaal niets blijf je zelf misschien ongerust. Ik zou hem echt laten titeren dan weet je waar je aan toe bent. Ook omdat je zijn verleden niet kent, misschien is hij wel helemaal volgepropt met entingen en levenslang beschermd.
Ik zou toch zeggen dat hij een grote jongen moet zijn en zo snel, rustig en efficiënt mogelijk werken en dan komt dat wel goed.

Je bent zo goed bezig met hem! Het zou jammer zijn als je hem onnodig belast denk ik.
Door Martine-Tom
#2607900
Hope schreef: Als je hem nu laat titeren, dan kan je daarna een goede overweging maken samen met de dierenarts. Doe je helemaal niets blijf je zelf misschien ongerust. Ik zou hem echt laten titeren dan weet je waar je aan toe bent. Ook omdat je zijn verleden niet kent, misschien is hij wel helemaal volgepropt met entingen en levenslang beschermd.
Ik zou toch zeggen dat hij een grote jongen moet zijn en zo snel, rustig en efficiënt mogelijk werken en dan komt dat wel goed.

Je bent zo goed bezig met hem! Het zou jammer zijn als je hem onnodig belast denk ik.
Ik heb dus hetzelfde gehad en besloten niet te titeren...dit omdat ik niks met de uitslag doe, ik vind enten een onnodige belasting voor Tom (en Doki ook trouwens) en ja niet enten is een risico maar als ik wel ent weet ik zeker dat ik schade toebreng, ik vertrouw maar op de natuurlijke afweer van Tom. Hij komt in zoveel omgevingen en met zoveel honden in aanraking dat er gegarandeerd wel eens een ziekte tussen zit, als hij die zelf weet af te weren is dat feitelijk ook een enting ;)

Dus...als je voor jezelf al kan besluiten niet te willen enten...zou ik ook niet titeren omdat je er dan toch niks mee doet ;)
Door nienk
#2608002
ik geloof dat ik het gewoon niet kan bedenken omdat ik geen idee heb van het risico van onbeschermd rondlopen, wat de kans is dat hij een van die ziekten krijgt en hoe erg dat dan is.

weet iemand een betrouwbare bron van informatie daar over?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2608035
nienk schreef: ik geloof dat ik het gewoon niet kan bedenken omdat ik geen idee heb van het risico van onbeschermd rondlopen, wat de kans is dat hij een van die ziekten krijgt en hoe erg dat dan is.

weet iemand een betrouwbare bron van informatie daar over?
Nee, helaas niet.
Maar als je informatie gaat zoeken, kijk dan ook naar de risico's van een enting anders weet je nog niets.

Dit gaf mij destijds de doorslag:
Nitus schreef: Na 7 jaar een cocktail-enting mag je er gevoegelijk van uitgaan dat je hond voldoende antistoffen heeft opgebouwd.

Je hebt ook grote kans dat de allergie van je hond alleen nog maar erger zal worden wanneer je hem laat vaccineren.
In bijna alle bijsluiters wordt opgemerkt dat alleen gezonde honden gevaccineerd mogen worden! Een hond met een allergie is niet gezond, die heeft al problemen met zijn immuunsysteem, dus om daar dan nog weer een vaccinatie in te jassen die ook weer het immuunsysteem triggert.... dat zou ik dus niet doen.
Laatst gewijzigd door Hope op do 21 feb 2013, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2608095
Volgens mij zijn mijn honden en katten nooit geschoren voor het bloedprikken voor het titeren. Je hebt ook maar een heel klein beetje nodig. FF aan Tannetje vragen hoe het ook alweer ging. Het leverde hier iig geen stress op, ze merkten er nauwelijks iets van.

Mijn honden en katten zijn niet allergisch en worden niet meer gevaccineerd. Net zomin als ik elk paar jaar een DKTP en/of een BMR-vaccinatie ga halen. Alleen de tetanus heb ik na 20 jaar eens laten herhalen, maar ik heb paarden, dan is het risico op een besmetting groter. Titeren vind ik leuk maar ook dat zegt lang niet alles, het zegt alleen dat je dier niet al te lang geleden nog eens in aanraking is geweest met een ziekteverwekker. Ook als dat niet het geval is is er nog sprake van immuniteit, in de geheugencellen.

Nog niet eens zo heel lang geleden werden honden standaard als pup gevaccineerd, dan een booster met één jaar, en dat was het voor de rest van hun leven. En ik kan me niet heugen dat ze bij bosjes dood neervielen van de enge ziektes, terwijl er toen nog heel wat meer honden waren die helemaal niet gevaccineerd werden dan nu. Ik herinner me uit mijn jeugd één veel te jong pupje van een broodfokker dat doodging aan hondenziekte, vermoedelijk doordat hij veel te jong gevaccineerd was, en een hondje van een boerderij dat parvo bleek te hebben. En dat was alles.

Had ik een hond met stevige allergie-problemen dan hoefde ik er helemaal niet meer over na te denken, die werd niet gevaccineerd. Kijk, als we hier in een gebied woonden waar op elke straathoek honden met hondenziekte, hepatitis of parvo rondhingen en elk watertje besmet was met leptospirose, dan zou ik er misschien nog eens over nadenken. Maar mijn inschatting is dat het risico op een besmetting niet heel groot is, en dat dan afgezet tegen de zekerheid dat een vaccinatie flinke problemen gaat opleveren ...
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 21 feb 2013, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2608123
Nee, zelfs Gijs zijn behaarde poten zijn niet geschoren. Die zat heel plechtig en trots te zijn omdat Tannetje een poot van hem vroeg  en hij die best heel goed kan geven 8)
Door Bieke
#2608249
Nooit meer vaccineren. Ik ben nu 14 jaar geleden gestopt met vaccineren, na een uitgebreide studie. En behalve de ene die met 3 een spuitje moest hebben omdat de nieren kapot waren werden mijn labradors tussen de 14 en 17. Ik heb er nu een die volgende week 15 wordt. Mijn volgende week 9 jaar wordende Golden ziet en gedraagt zich veel jonger. Vers voer, beweging, geen vaccinaties doen het voor mij.
Geen van de honden heeft een van de ziekten gekregen, waartegen volgens de dierenarts gevaccineerd moet worden.
Je moet je niet zo bang laten maken. Jouw hond heeft al bewezen dat hij een niet goed werkend immuunsysteem heeft.
Voor mij is kennis macht en ik laat me niet ompraten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door