Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door amber13
#310053
Op deze site kom ik erg veel reacties tegen van mensen die hun hond niet (meer) laten inenten. Hierdoor ben ik aan het denken gezet, aan de ene kant heb ik zoiets van : als het niet goed is voor de hond, waarom gebeurt het dan toch zo massaal, iedereen die ik ken laat z'n hond altijd enten. Maar als ik dan kijk naar m'n eigen honden, en vooral Max (met epilepsie) vraag ik me af in hoeverre inenten bij hem verstandig is, doordat hij regelmatig aanvallen heeft en hiervoor medicijnen krijgt, heeft hij natuurlijk al heel veel "gif"in z'n lichaam en is het misschien slecht voor hem om er nog meer bij te spuiten en kan ik het beter niet doen. Maar aan de andere kant, Max is een erg gevoelige hond, met, volgens ons, niet erg veel weerstand. Hij proest en kucht soms wat (waarschijnlijk een vorm van hooikoorts volgens DA). Wanneer ik hem dan niet laat enten en hij krijgt toch een virus dan kan het hem fataal worden. Vanaf dat de honden klein zijn, worden ze geënt, verder komen ze vaak met andere honden in aanraking en lopen ze veel in het bos en op de heide.
Wat is jullie mening hierover, wat kan ik het beste doen?
Groetjes Amber
Gebruikersavatar
Door sylvia
#310057
Wat je het beste kunt doen, is zoveel mogelijk erover lezen (bv hier, er is hier genoeg geschreven denk ik om voorlopig zoet te zijn ) en dan te beslissen waar jij je comfortabel bij voelt. Dit is geen beslissing die een ander voor je kan nemen.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 25 apr 2005, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#310066
Overigens, een hond die geimmuniseerd is, is geimmuniseerd. Die entingen hoef je dus niet te herhalen. Immuun = immuun. Je kunt niet NOG meer of beter immuun zijn als je al immuun bent. Dat is er ook wel een om in je achterhoofd te houden. Dit geldt overigens alleen voor virusziektes, niet voor bacterie-ziektes. Maar ja, of je er nou wijs aan doet om een hond met epilepsie te vaccineren tegen kennelhoest...? Ik denk zelf absoluut van niet.
Door amber13
#310069
Heb er ook al wel veel van gelezen en weet ook wel dat ik het zelf moet beslissen, maar ben benieuwd naar jullie meningen. Een dierenarts hoef ik niet te vragen, die zal altijd zeggen dat ik ze moet enten (die verdient er immers aan). Ik wil graag een goeie beslissing nemen, ik zal er nog wel eens even rustig over verderlezen en ben benieuwd naar ervaringen van andere "epilepsiepatiëntjes". Hoeveel andere mensen hier op de site hebben een hond met epilepsie?
Door amber13
#310076
Is het niet zo dan, dat de entingen na een jaar zijn uitgewerkt? Dat was mij altijd verteld. Maar op de site heb ik ook een stukje gelezen van iemand die het vergeleek met de inenting van kinderen, dat doe je inderdaad ook alleen als ze klein zijn. Dusss, als je het zo bekijkt........
Laatst gewijzigd door amber13 op ma 25 apr 2005, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#310088
amber13 schreef: Is het niet zo dan, dat de entingen na een jaar zijn uitgewerkt? Dat was mij altijd verteld. Maar op de site heb ik ook een stukje gelezen van iemand die het vergeleek met de inenting van kinderen, dat doe je inderdaad ook alleen als ze klein zijn. Dusss, als je het zo bekijkt........
De meeste entingen bieden veel langer als 1 jaar bescherming.
Door Lizzy
#310091
amber13 schreef: Wat bedoel je trouwens met dat het speciaal voor een hond met epilepsie weinig zin heeft hem te enten tegen kennelhoest?
Kennelhoest is een niet dodelijke ziekte. De enting is een rot enting, die ook nog eens slecht beschermt. Een hond met epilepsie heeft het al zo moeilijk. Waarom zou je die in hemelsnaam enten tegen een ziekte die niet dodelijk is en die niet goed beschermt? Je moet wel rekening houden met het volgende : alleen 100% gezonde honden mogen ingeent worden. Dat staat gewoon in de bijsluiter van de vaccins. En jouw hond is dus niet 100% gezond.... Want hij heeft epilepsie.
Door amber13
#310099
Aha, ja, daar heb je gelijk in. Tara, de westy is wel gezond, is het dan voor haar wel verstandig? Tara is wel helemaal gezond en ijzersterk (terriër hé!).
Wat betreft Max denk ik er nog wel eens goed over na, de vorige keer dat ik ze liet enten moest het omdat ze mee gingen op vakantie naar het buitenland, maar dit jaar gaan we naar Schiermonnikoog, dus daarvoor hoeft het ook niet. Hoe besmettelijk is rabiës trouwens, daartegen worden ze ook geënt.
Door Lizzy
#310139
Rabies = hondsdolheid en komt in NL niet voor. Wanneer je naar het buitenland gaat moet je enten voor rabies. Met Nobivac 1 keer per drie jaar. Hoewel je ook de regels van het specifieke land maar beter kunt bestuderen.

En Amber, ik kan voor jou niet beslissen wat verstandig is. Je zult je er toch zelf in moeten verdiepen. Overigens is het vrij basic dat je met Nobivac sowieso niet meer ieder jaar hoeft te enten, behalve tegen Weil. Deze enting biedt geregistreerd langer bescherming. Twee jaar en men is bezig met een registratie voor drie jaar.
Door amber13
#310153
Oke, rabiës is dus toch al niet aan de orde want naar het buitenland gaan we dit jaar toch niet, en Weil is toch vooral belangrijk wanneer honden zwemmen? Die van mij hebben allebei een gruwelijke hekel aan water en zwemmen, dus dat hoeft dan ook misschien niet. Verder weet ik ook wel dat ik zelf moet beslissen, maar door zo een beetje te overleggen kom ik er alleen maar meer over te weten toch? Ik denk trouwens dat ik het ongeveer al wel weet, mede dankzij het advies van jullie!
Door Timmy
#311183
amber13 schreef:ben benieuwd naar ervaringen van andere "epilepsiepatiëntjes". Hoeveel andere mensen hier op de site hebben een hond met epilepsie?
Ik heb een hond met epilepsie. Sinds een jaar of 5-6 wordt hij niet meer gevaccineerd. Hij krijgt geen anti-vlooienmiddelen, geen ontwormingen, en geen commerciële voeding.
Timmy is wat ze noemen "een succesverhaal" of zoals de dierenartsen zeggen "een medisch wonder". Sinds hij van de commerciële voeding af is (en van de rest van het kunstmatige spul) heeft hij geen aanvallen meer gehad en is hij ook sinds 3 jaar geheel van de medicijnen af.

Maar zoals de anderen al zeiden: je moet doen waar je je zelf prettig bij voelt. Niemand kan beslissen of je wel of niet moet vaccineren, behalve jijzelf. Wel is het zo dat de vaccinatie's vele malen langer dan een jaar werken.

Gr.
Linda
Door amber13
#311197
Ik ben nu net helemaal overgestapt op "gezonde voeding", dus het zal wel even in moeten werken, maar hopelijk helpt het , al is het maar een beetje.

En, volgens mij kan de discussie gesloten worden, ik ben er uit, niet vaccineren! De afgelopen dagen heb ik overal vanalles gelezen, voors en tegens tegen elkaar afgewogen en besloten dat ik geen rotzooi in m'n honden meer laat spuiten als het niet strikt noodzakelijk is.
(Als Tara en Max dit konden lezen, sprongen ze nu een gat in de lucht! ;D ;D)

Wat geweldig dat jou hond is genezen, zo zie je maar weer, wonderen bestaan! (eeh, kan je ook zo'n wonder deze kant opsturen?)
Door Timmy
#311536
Mwah, ik zou niet durven beweren dat hij genezen is. Als het werkelijk epilepsie is, is hij daarmee geboren. Het is dus een afwijking. Ik ben me er ook goed van bewust dat de aanvallen terug kunnen komen en als dat zo is, is er een grote kans dat het ook dusdanig mis gaat, dat ik Timmy dan ook kwijt ben. Maar dat risico wil ik lopen. Wij gaan voor de kwaliteit en niet voor de kwantiteit... en als ik mijn Tim bekijk, weet ik dat ik de juiste keuzes heb gemaakt.

Ik hoop dat er bij jullie straks ook een ommekeer komt. Wanhoop niet, Timmy had hele zware epilepsie, zelfs Overduin had zoveel aanvallen nog nooit gezien bij een hond, en toch hebben we voor elkaar gekregen dat hij nu zo goed gaat.
Maar, aan de andere kant, hou er ook serieus rekening mee dat het ook niet goed kan gaan en dat de aanvallen bij jouw hond dus niet minder worden. Vaak is er dan sprake van een dermate (niet te traceren) defect, dat niets helpt en dan zul je toch bepaalde keuzes moeten maken, hoe hard dat ook is.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door