Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2517342
Elvira schreef: Wat ik me wel af vraag of de band echt 100% werkt tegen Leishmania? Mijn ervaring met anti-teken middelen is dat het aantal teken wel minder wordt, maar dat ze toch nog teken hebben, ook volle teken. Ik zou het dus eng vinden om op scalibor te vertrouwen. (ik ga dan ook maar op vakantie in Engeland ipv een lekker warm zonnig land, maar als je er woont heb je niet veel keuze).
Ik meen van niet. Niet echt 100%. Erruguns gelezen, maar weet niet meer waar. Ik weet wel dat ik dacht van jemig, gooi je je hond vol met gif en ben je nog niet zeker van je zaak.
Door Xada
#2518316
Ik heb heel wat anti-tekenbanden uitgeprobeerd, maar alleen bij de scalibor had ik geen teken meer (oftewel mijn honden).
Niets is 100% zeker~.
De enigste zekerheid die je in het leven hebt, is dat je dood gaat. En dat geldt voor alle levensvormen.  ;)
Door *Flip*
#2520319
wat ik mij als eerst af zou vragen: "wil je het risico lopen dat jouw hond Leishmania krijgt?" Eenmaal ziek is genezing mogelijk, maar vaak zal de Leishmania latent aanwezig blijven en terug ziekte veroorzaken is dan mogelijk.

De zandvlieg (Phlebotomus) draagt Leismania over. Deze mug is voornamelijk 's nachts bij windstil weer actief en zal dan steken. In de gebieden waar Phlebotomus voorkomt kan je preventief werken door de hond 's nachts binnen te houden en evt een ventilator in dezelfde ruimte te plaatsen.
Een band met deltametrin werkt ongv 6mnd en een spot on van permetrin + imidacloprid 2 weken tegen Phlebotomus

Hoe ziek een hond wordt hangt af van de immunologische reactie. Honden die voornamelijk een cellulaire afweer ontwikkelen zullen niet ziek worden. Hond die voornamelijk een humorale (antistoffen) afweer ontwikkelen zullen wel ziek worden. Leishmania leef namelijk intracellulair.
De tijd van infectie tot de tijd van symptomen kan tussen de 1 maand en 7 jaar(!) zijn. Je kan regelmatig bloeduitstrijkjes als controle laten maken, maar die zijn rel vaak vals negatief.

De behandeling die er nu is is ook zeker niet zonder bijwerkingen voor de hond. Een behandeling duurt met de recentste therapie minimaal 1 maand. De behandeling is duur en weing succesvol. Hoe erger de symptomen, hoe slechter de prognose, omdat oa de nieren aangetast worden.

Met het vaccin dat er nu tegen Leishmania is (idd 3x) wordt de afweer van de hond van humoraal naar cellulair gedreven. Dit maakt de kans op klinische ziekte & actieve infectie kleiner.

Preventief kan je de hond een band om doen, laten vaccineren en 's nachts binnenhouden.
Als je dit allemaal toepast maak je de kans op Leishmania erg klein.

Niet vaccineren, omdat een DA daar geld aan kan verdienen vind ik, persoonlijk, zwaar ondergeschikt aan de eventuele ernstige ziekte die mijn hond zal kunnen krijgen....


Xada schreef: Dream (een paard van mij) heeft ook een allergie voor kleine mugjes en heeft het hier ook. Dus daarom ga ik er vanuit dat de mugjes voor de honden er ook zijn.
Jouw paard heeft waarschijnlijk zomereczeem, dat wordt veroorzaakt door cullicoïdes. Die komen in Nederland ook voor.
Door Xada
#2520800
Ik zal mijn honden zeker geen enting onthouden omdat een DA daar geld aan verdient. Maar ik ben ook niet voor entingen die eigenlijk overbodig zijn. Mijn honden zijn 's nachts in huis. Zodra het donker wordt wil ik ze binnen hebben. De scaliborbanden dragen ze het hele jaar door. Ook heb ik mijn horren aangepast met twee lagen horgaas omdat ik ergens las dat de zandvliegjes dan (waarschijnlijk) niet meer door het gaas kunnen komen.
Het vreemde is dat jullie het hebben over 3 entingen en mijn DA vind 1 enting genoeg. Dus is het dan zinloos als hij die andere 2 niet krijgt.
En als ik dan bij andere ziektes hoor/lees dat de enting de ziekte kan "oproepen" en dat dat even sterk is als een besmetting via water oid. (bv bij Weil). Dan weet ik niet meer wat te doen.  Toen ik nog in Nederland woonde en mijn honden liet enten waren er na de enting vaak een paar ziek. Helaas wist ik toen niet wat ik nu wel weet.
Titeren kennen ze hier niet, anders zou ik het geld er graag voor over hebben.

Dus denk niet dat ik mijn dieren iets onthouden zal omdat het geld kost.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door