Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door JoNoMo
#2443798
Hitam schreef: Lepto is een dode entstof, die enting moet twee keer gegeven worden wil hij goed werken.
ok maar is het dan wel verstandig om ze straks te geven of liever gewoon in het voorjaar.
Door sella
#2443836
Ik vindt het een lastige, zou je nou de pup voor zijn hele leven beschermen zou het een makkelijkere keuze zijn.
Ik heb mister B helemaal niet tegen lepto geënt. Diego ook niet. Amber de laatste 7 jaar van haar leven ook niet meer.
Ik zorg voor een zo goed mogelijke conditie en probeer urine likken te voorkomen.

Amber lag altijd in het water als ze de kans kreeg, maar ik zorgde wel dat het open water was, en geen prutslootjes. Daar zitten veel meer ratten.

Dus als puppekind niet echt in het water komt voor volgend jaar, dan zou ik lekker wachten tot volgend jaar als je het wil enten.
Door Lizzy
#2444361
Als de nazomer warm is, is er ook kans op Lepto. Hoeveel kans...? Ik durf het je allemaal niet te zeggen.... Ik heb dit schema opgeschreven om aan te geven dat ik mijn pup nooit eerder dan 16 weken zou laten enten tegen Lepto, daar zit 'm de crux. Voor de 16 weken laten enten tegen Lepto geeft meer kans op autoimmuunproblemen in de toekomst.
Door sella
#2444464
Ik laat daarom alleen in zout water zwemmen.
Ik kan hier al weinig laten zwemmen in zoet water ivm blauwalg, het is begin juni al niet meer mogelijk in de vaart, dan zie je die laag al en is er jeuk en zere oren.

Wij hebben hier een nare variant die mensen ook zo laat hemelen, de artsen staan met lege handen in die gevallen, en die zit ook niet in de lepto enting. Ergo ik ent niet meer voor lepto.
Door JoNoMo
#2447648
Lizzy schreef: Als de nazomer warm is, is er ook kans op Lepto. Hoeveel kans...? Ik durf het je allemaal niet te zeggen.... Ik heb dit schema opgeschreven om aan te geven dat ik mijn pup nooit eerder dan 16 weken zou laten enten tegen Lepto, daar zit 'm de crux. Voor de 16 weken laten enten tegen Lepto geeft meer kans op autoimmuunproblemen in de toekomst.
Dank je het is nu duidelijk.
Ik laat haar niet enten tegen Lepto.
Door evds
#2466194
Goed artikel taking the risk ou off puppy vaccination.

Zit nu natuurlijk te studeren op een veilige vaccinatie aanpak voor de pups die we hier nu hebben van tynn. Mijn idee is nu:

Titeren met 7 weken afhankelijk van de uitslag wel of nog niet enten in combinatie met
Titeren 3 weken na een vaccinatie om het effect te beoordelen.
Bij nog niet enten titertest met 8 of 9 weken herhalen en weer afhankeijk van de uitslag enten

Dit alles om ervoor te zorgen dat de pups slechts 1 maal geent hoeven worden voor levenslange immuniteit.

Ik heb alleen weinig zin om voor titer of vaccinatie de dan misschien onbeschermde pups in een intensieve praktijk bloot te aan allerlei infecties  :-\

Wordt er ook "aan huis" getiterd en geent? Omgeving veghel?
Gebruikersavatar
Door petramarcel
#2476740
Hitam schreef: Lepto is een dode entstof, die enting moet twee keer gegeven worden wil hij goed werken.
Ik heb net van de week het paspoort van onze nieuwe hond binnen en zat alle entingen te bekijken en als ik het goed zie heeft ze 1 x Lepto gehad toen ze ruim 3 maanden was, zouden we die dan moeten herhalen? Ze is nu ruim 9 maanden dus dan zit er waarschijnlijk al te lang tussen?
Het is wel een zwemhond maar vooral meerjes.

Haar entingen tot nu toe:
op 6 weken
Parvo + Kennelhoest (Virbagen Puppy 2B + Eurican Pneumo)

op 9 weken
Hondenziekte + Parvo + HCC (Canigen CHP)

op ruim 12 weken
Hondenziekte + Parvo + HCC + Pi (Vanguard 7, CPV-Lepto + DA2Pi)

En de laatste enting 18 mei 2012 op 3 1/2 maand
Parvo + Lepto + Pi + kennelhoest (Vanguard 7, CPV-Lepto + Nobivac KC)

A slim zie nu dat ze wel 2 x Lepto heeft gehad, dus dat is toch goed gegaan.

Leek me dat ze erg vaak geent was (4 x) er staat niet wanneer ze weer zou moeten, wat raden jullie aan titeren als ze 1 jaar wordt?
Of 1 jaar na de laatste enting?
Door Bieke
#2477590
Ik zie aan de foto dat het een black en tan hond is. Vandaar natuurlijk 4x parvo. Maar je had beter kunnen laten titeren. Het kan best zijn dat de parvo nu nog niet werkt. En waarom met 6 weken kennelhoest? Heerste er kennelhoest bij de fokker? Dit is een jonge hond die zwaar overgevaccineerd is. Ik zou bang zijn voor de vaccinatiereacties. Hoe vaak ben je al met je hond bij de dierenarts geweest? Oorontsteking, keelontzteking enz. Maagdarm problemen enz.Het immuunsysteem is nog lang niet volwassen  en dan gaan we dat beetje dat zich aan het ontwikkelen is, belasten met al die vaccinaties. Daar kan het nog helemaal niet tegen.
Gebruikersavatar
Door petramarcel
#2477687
Bieke schreef: Ik zie aan de foto dat het een black en tan hond is. Vandaar natuurlijk 4x parvo. Maar je had beter kunnen laten titeren. Het kan best zijn dat de parvo nu nog niet werkt. En waarom met 6 weken kennelhoest? Heerste er kennelhoest bij de fokker? Dit is een jonge hond die zwaar overgevaccineerd is. Ik zou bang zijn voor de vaccinatiereacties. Hoe vaak ben je al met je hond bij de dierenarts geweest? Oorontsteking, keelontzteking enz. Maagdarm problemen enz.Het immuunsysteem is nog lang niet volwassen en dan gaan we dat beetje dat zich aan het ontwikkelen is, belasten met al die vaccinaties. Daar kan het nog helemaal niet tegen.
Het gaat niet om de hond op de foto, we hebben er hier 5 rondlopen. Maar hoezo zou je een black and tan vaker voor Parvo enten?
De hond waar ik het over heb is vermoedelijk een labradoodle van ruim 8 maanden. Wij hebben haar nu 2 weken.
Dus ik kan alleen maar zien dat ze 4 x geent is, waarom kan ik alleen maar naar raden (ze is in Duitsland geboren en vast niet bij een "goeie" fokker, vandaar misschien kennelhoest?)

Vraag is dus wat NU het beste is? Wanneer laten titeren? Laatste enting was in mei.

Overigens zijn we in deze 2 weken nog niet bij een dierenarts geweest, ze eet nu 2 weken Barf met probiotica en ja ze heeft een paar keer diarree gehad (ontlasting is al verstuurd) maar dat lijken me vooral gewennings "problemen" verder lijkt het een gezonde jonge hond.
Waarbij haar weerstand nu alleen maar kan verbeteren :biggrin2: ;)
Door Elvira
#2477994
mijn fokker raadt aan met 10 en 12 weken te enten (pups worden bij fokker niet geent). Op een Engels golden forum werd gevraagd wanneer te enten en de antwoorden waren over het algemeen niet voor de 10 weken. Iemand uit Canada adviseerde 4 weken tussen de 2 entingen. (Er waren ook dierenartsen die de eerste enting op 10 weken adviseerden). Toch typisch dat het daar zo anders is dan in Nederland. Ik heb weer een pup besteld bij de fokker van Nelson en krijg deze dus niet gevacineerd mee. Wanneer zal ik titeren ? Ik heb een adres in de buurt gevonden (Silverlinde)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2478268
Elvira schreef: mijn fokker raadt aan met 10 en 12 weken te enten (pups worden bij fokker niet geent). Op een Engels golden forum werd gevraagd wanneer te enten en de antwoorden waren over het algemeen niet voor de 10 weken. Iemand uit Canada adviseerde 4 weken tussen de 2 entingen. (Er waren ook dierenartsen die de eerste enting op 10 weken adviseerden). Toch typisch dat het daar zo anders is dan in Nederland. Ik heb weer een pup besteld bij de fokker van Nelson en krijg deze dus niet gevacineerd mee. Wanneer zal ik titeren ? Ik heb een adres in de buurt gevonden (Silverlinde)
Ik zou zo snel mogelijk, als ze enigszins gewend is, al titeren. ik kom toch geregeld pups tegen die met 6 weken al helemaal geen antilichamen meer hebben. Dus dan loop je wel een risico.
Door Blafje
#2480997
:) Voor mij is veel niet helemaal duidelijk.  ???

1) Wanneer je dus met een ongevaccineerde pup naar een dierenarts praktijk gaat, loop je risico op ziekten zoals Distemper en Parvo

Dan zouden dus pups beter thuis kunnen worden geent

2) Zijn hier in NL dan uitbraken van Parvo en Distemper? En hoe groot is dat risico in NL?

3) Of worden pups besmet door de gevaccineerde honden bij de dierenarts, die dan steeds een klein beetje virus afgeven?

4) Als dat laatste zo is, lopen dan de niet gevaccineerde pups in het nest dan geen extra risico tov van hun nestgenootjes die wel worden gevacineerd?
5) Of pakken de ongevaccineerde pups dan op een natuurlijke manier, eigenlijk een ongeplande nosode op?

Zomaar vragen die opborrelden, tijdens het lezen van dit topic  ;)

Wie weet de antwoorden? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2481056
Blafje schreef: :) Voor mij is veel niet helemaal duidelijk. ???

1) Wanneer je dus met een ongevaccineerde pup naar een dierenarts praktijk gaat, loop je risico op ziekten zoals Distemper en Parvo
dat zou kunnen, alleen is de kans wel heel klein dat er een hond met parvo of distemper aanwezig is of is geweest
Dan zouden dus pups beter thuis kunnen worden geent
als je nul risico wil lopen, ja
2) Zijn hier in NL dan uitbraken van Parvo en Distemper? En hoe groot is dat risico in NL?
ja mede dankzij de bloeiende handel van pups uit het oostblok
echte uitbraken waarbij meerdere honden sterven komen gelukkig niet veel voor, dit komt mede doordat de meeste honden goed gevaccineerd zijn. Zodra een groot deel niet meer gevaccineerd wordt, zul je weer uitbraken krijgen (zoals bv bij mkz)
3) Of worden pups besmet door de gevaccineerde honden bij de dierenarts, die dan steeds een klein beetje virus afgeven?
nee, vaccinvirus is verzwakt
4) Als dat laatste zo is, lopen dan de niet gevaccineerde pups in het nest dan geen extra risico tov van hun nestgenootjes die wel worden gevacineerd?
nee
5) Of pakken de ongevaccineerde pups dan op een natuurlijke manier, eigenlijk een ongeplande nosode op?
goede vraag, nooit over nagedacht, zou denken van wel.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door