Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#298805
Irm-Joh schreef: Hallo Lizzy,
Nee, ook niet tegen leptospirose (Weil) Waarom?
De stof biedt namelijk alleen bescherming tegen 2 soorten leptospiren hoewel er veel meer soorten zijn. Daarom komt het voor dat gevaccineerde honden besmet worden (met die andere soorten). De inentingsstof zelf is buitengewoon belastend voor het dier en kan bij honden voor enorme bijwerkingen zorgen.
Ik heb onlangs nog ergens cijfers gelezen over het aantal besmette dieren in de laatste jaren (misschien waren die cijfers zelfs van jou?). Het was een heel laag cijfer. Het heeft mijn overtuiging dat het voor mijn dieren beter is om niet te doen, bevestigd.
Wetenschappers van de universiteit Giessen raden trouwens deze vaccinatie ook af. Ze eisen van de fabrikant een nieuwe inentingsstof met een groter werkingsspectrum en minder bijwerkingen. (je ziet, ik surf vaak een keer over de grens).

Groetjes,
Irm :)

Hoi Irm, nee, ik heb die cijfers niet, maar ik zou ze dolgraag willen hebben!! En is er bekend of deze dieren wel of niet geent waren?
Groetjes, Lizzy
p.s., de enige reden die ik kan verzinnen om wel Weil te blijven enten is omdat in Nederland de Leptospira Icterohaemorrhagia bacterie nog vrij veel voorkomt bij honden en deze ook de ernstigste vorm van een Lepto besmetting kan veroorzaken.
Door Yari
#298811
Irm-Joh schreef: Hoi Marielle, ik ben er mee gestopt nadat zich onze herder elke keer na de inenting een aantal dagen lang vreselijk beroerd voelde. Je mocht hem dan nauwelijks aanraken. Vervolgens kreeg hij jeuk en ging op verschillende plekken de huid open en hij had natte wonden. Het duurde altijd maaaaanden om weer dicht te krijgen...
2 jaar geleden las ik er dus over hoe belastend deze inenting voor sommige honden is, terwijl het geen 100 % bescherming biedt. Toen begreep ik wat er aan de hand was en ben ik er mee gestopt...


Als ik inderdaad ook maar iets van bijwerkingen zou merken bij mijn hond zou ik er ook meteen mee kappen, maar dat heeft ze dus totaal niet (maar goed, wat niet is kan nog komen).
Ik zit gewoon nog in tweestrijd. Mede doordat ze juist zo'n zwemmer is zoals ik al zei. Ook loop ik veel tussen
de weilanden door waar het barst van de greppeltjes en ratten...
En ik vergeef het mezelf nooit als ze het oploopt als ik haar niet geent zou hebben....Tja en die enting geeft ook geen 100% garantie, das ook wel weer waar.....pffff...moeilijk, moeilijk.... :-\
Ik blijf me er in ieder geval in verdiepen en hopelijk kom ik een keer tot een goede conclusie... ;)
Door Irm-Joh
#298820
Hoi Lizzy, dan ga ik toch nog een keer zoeken... misschien vind ik ze terug... even nadenken waar ik de laatste tijd rondgeneusd heb m.b.t. dit onderwerp....

Hoi Marielle, ik begrijp het. Onze hond gaat niet meer zo vaak het water in... Maar je had hem moeten zien. Elk jaar de ellende na de inenting... ik was maanden bezig met ontsmettingsbadjes, zalfjes, ontgiftingskuren... het was gewoon erg.
Door Yari
#298828
Irm-Joh schreef: Hoi Marielle, ik begrijp het. Onze hond gaat niet meer zo vaak het water in... Maar je had hem moeten zien. Elk jaar de ellende na de inenting... ik was maanden bezig met ontsmettingsbadjes, zalfjes, ontgiftingskuren... het was gewoon erg.
Niet normaal meer inderdaad zo te horen. Lijkt me een verstandige keuze niet meer te enten dus in dit geval. ;)
Laatst gewijzigd door Yari op do 07 apr 2005, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irm-Joh
#298841
Hallo Lizzy en Marielle, Kom net terug van een klein Europa-tripje via Internet.
In Zwitserland heb ik cijfers over leptospirose gevonden, omdat het wet is om een ziek dier met deze diagnose te melden bij de overheid (Bundesamt fuer Veterinärmedizin).
Deze cijfers zijn dus gewoon om een klein beetje een idee te krijgen ....
Tussen 1991 en 2004 zijn in totaal 449 gevallen gemeld, waarvan

435 runderen
6 varkens
5 honden !!!!!
1 schaap
1 geit
1 zoogdier div.


Tussen 1991 en 2000 zijn de meeste dieren ziek geworden. Tussen 2000 en 2004 waren het in totaal maar 50.
Dus je praat over 5 honden in 13 jaar...
Maar ja, dan hebben ze in Zwitserland natuurlijk voornamelijk rotsen en bergen en niet zoveel water als hier in NL...

Ik ga nog even verder kijken.

Groetjes
Irm
Door richard
#299447
Volgens mij is er helemaal geen meldingsplicht voor lepto (althans niet in nederland). Inmiddels heb ik de laatste week eens een redelijk aantal DA's opgebeld om eens te zien of 'indianenverhalen' over lepto wel een hoog waarheidsgehalte hadden. 5 DA's gebeld en 1 hiervan had in 10 jaar 1 geval meegemaakt (een hond die jaren niet geent was) en 1 geval waarbij de hond deze ziekte hoogstwaarschijnlijk op een buitenlands tripje had opgelopen. Laatstgenoemde geval is gewoon genezen..... Langzaam maar zeker ga ik dus toch mijn mening eens herzien (ik ent nu eens per jaar doordat ik te veel indianenverhalen voor lief heb aangenomen)!

Ik heb overigens een DA die gewoon duidelijk aangeeft, dat meer dan eens per jaar lepto enten absoluut niet noodzakelijk is en derhalve hun 'jaarlijkse entingsuitnodigingen' hier dan ook op aangepast hebben. Verder heeft deze op mijn verzoek het aantal daadwerkelijke overlijdensgevallen door lepto, in zijn praktijk, aangegeven; 0! Bij andersluidend advies (dus 'niet enten want er is nauwelijks risico') gaat het meer om juridische aansprakelijkheid.

richard
Door richard
#299461
Overigens wat ik wel zou willen aanhalen; wanneer iedereen besluit zijn of haar hond(en) niet te enten, dan kun je jezelf wel afvragen wat het effect zal zijn op de verspreidingskansen hiervan??

richard
Door Irm-Joh
#299574
Richard, inderdaad, ik heb ook begrepen dat er geen meldplicht is in NL. Daarom is het bijna niet te doen om aan realistisch cijfermateriaal te komen.
In Duitsland is het per provincie verschillend. Maar de cijfers die ik heb van die provincies die het wel bijhouden zijn vergelijkbaar met Zwitserland en met wat jij noemde. In 5 jaar 2 honden, 10 koeien, 5 varkens,1 geit b.v.

Wat interessant was om te horen bij de Duitse overheid is dat de ziekte daar algemeen als "Schweinehüterkrankheit" (varkensherderziekte) bekend staat. Ze zeggen dat de besmetting vaker door koeien en varkens gebeurt dan door ratten / staand water (omdat wij hier in NL leptospirose gauw met "in water voorkomend" verbinden).
Voor mensen en honden uit steden maakt dat allemaal natuurlijk niet veel uit, maar als je nou een boerderij hebt, zou ik misschien proberen om in de gaten te houden dat mijn hond niet door elke stronthoop (excusé!) loopt (is natuurlijk moeilijk...).

Het blijft zeker een moeilijke afweging of je nou wel of niet inent.
Groetjes,
Irm
Door Lizzy
#299598
richard schreef: Overigens wat ik wel zou willen aanhalen; wanneer iedereen besluit zijn of haar hond(en) niet te enten, dan kun je jezelf wel afvragen wat het effect zal zijn op de verspreidingskansen hiervan??

richard
Over welke ziekte heb je het dan? Want ik bedoel, de meeste blijven natuurlijk wel voor parvo en hondenziekte enten. Maar minder. De verspreiding blijft dus gelijk, aangezien het vaccin veel langer bescherming biedt dan werd aangenomen.

Weil maakt de verspreidingskansen ook niet uit. Een hond die gevaccineerd is tegen lepto heeft even grote kansen om besmet te raken alleen word hij er niet ziek van (tenminste, dat hoop je). Ook verspreid zo'n hond nog steeds lepto via de urine. Dus ook hier maakt het niet uit of er wel of niet gevaccineerd is.
Door Irm-Joh
#299643
Er is trouwens ook in Frankrijk een meldplicht bij leptospirose. Ik heb globale cijfers, maar daar zitten ook de overseas-departementen bij in en verder is er geen indeling in "soort dier". Daar hebben we dus voorlopig niks aan. Ik heb een mail gestuurd aan het Institut Pasteur in Parijs, wie weet kan ik daar wat exactere informatie krijgen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door