Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2394608
Als een hond, gevaccineerd tegen hondsdolheid, wordt gebeten door een beest met hondsdolheid, dan zou de hond in principe niet ziek worden.
Maar welk risico loop ik (niet gevaccineerd) als mijn gebeten, maar wel gevaccineerde hond mij bijt?
Wordt ik dan toch besmet? :-\

Iemand die hier iets over weet?
Door Mevroi Kruim
#2394899
In principe geen, als het vaccin werkt. Dan zorgt het er nl voor dat je hond afweer heeft tegen rabies en het virus direct omgelegd wordt. Zodoende wordt je hond nl niet ziek als z/hij tegen een ziekte gevaccineerd is. Geldt voor jou als mens idem: tegen polio gevaccineerd betekent dat je niet ziek wordt als je onverhoopt een keer tegen het virus aanloopt, doordat je afweer de ziekteverwekker direct afmaakt.
Door Annemarie Rijnveld
#2395002
Mevroi Kruim schreef: In principe geen, als het vaccin werkt. Dan zorgt het er nl voor dat je hond afweer heeft tegen rabies en het virus direct omgelegd wordt. Zodoende wordt je hond nl niet ziek als z/hij tegen een ziekte gevaccineerd is. Geldt voor jou als mens idem: tegen polio gevaccineerd betekent dat je niet ziek wordt als je onverhoopt een keer tegen het virus aanloopt, doordat je afweer de ziekteverwekker direct afmaakt.
Dank je wel.
Maar als het vaccin dus niet goed werkt, (en dat weten wij niet of het wel goed is aangeslagen), dan loop ik dus wèl risico, begrijp ik?

Hmm, tis een rare toestand hier in het berggebied: alle honden moeten verplicht worden ingeent tegen rabies, mensen niet, katten ook niet.
De verplichting geldt alleen voor katten die van buiten de regio aflomstig zijn.
Boete is 700 Euro bij overtreding.
Door nicolette
#2395525
Je hebt van Nobivac de rabies inenting die 3 jaar geldig is. Probeer de rabies niet samen met de andere inentingen te zetten.

Zou niet weten of het virus kan overleven bij een ingeente hond. Virussen zijn slim dus vinden vaak oplossingen om te overleven. Is een vraag aan een viroloog. Lopen er veel vossen bij jullie in de buurt?

Pas in nederland een geval van hondsdol puppy uit marokko. Alle mensen die met de pup in aanraking waren geweest waren niet besmet. Pup bijt en krapt best veel en toch geen besmetting.

Gr. Nicolette
Door Annemarie Rijnveld
#2395563
@Nicolette
Ik weet nog niet wat ik ga doen, volgend jaar.
Dit jaar ga ik in ieder geval niet de Rabies zetten, met alle problemen die Juma heeft gehad vind ik dat zeker niet een aanrader.

Ja, waar ik woon zijn veel vossen en kippen, maar ik heb hier nog nooit gehoord van 1 enkele dolle vos of welk ander dier dan ook. Waar wij in de bergen naar toe gaan zijn natuurlijk ook vossen, èn er zijn gevallen bekend van dolle vossen.

Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over het Rabiesvaccin. Als ik het ga doen, dan ga ik voor de 1-jarige zonder adiuvanten, gerecombineerd (recombinant vaccine that is similar in nature to a modified live vaccine, but there's no live rabies in it). En deze ga ik dan niet ieder jaar herhalen.
Dit vaccin schijnt minder bijwerkingen te geven.
Is alleen nog niet in IT te verkrijgen, dus dat moet dan op een andere manier besteld worden.
Door Mevroi Kruim
#2395732
De rabiesvaccinatie voor honden is bedoeld om mensen te beschermen  ;) het achterliggende idee is dat honden veel meer kans lopen op een besmetting dan mensen en dat ze dan makkelijk mensen kunnen besmetten, veel makkelijker dan een besmet wild dier. De bedoeling is dus dat het zo werkt dat mensen niet ziek worden van een hondenbeet.
Of de vaccinatie is aangeslagen kun je goed controleren, nl door te laten titeren. Dat moet een bepaalde periode na de vaccinatie en daarmee kijk je of er voldoende antistoffen in het bloed zitten om instant bescherming te bieden.
Door Annemarie Rijnveld
#2395746
Mevroi Kruim schreef: De rabiesvaccinatie voor honden is bedoeld om mensen te beschermen ;) het achterliggende idee is dat honden veel meer kans lopen op een besmetting dan mensen en dat ze dan makkelijk mensen kunnen besmetten, veel makkelijker dan een besmet wild dier. De bedoeling is dus dat het zo werkt dat mensen niet ziek worden van een hondenbeet.
Of de vaccinatie is aangeslagen kun je goed controleren, nl door te laten titeren. Dat moet een bepaalde periode na de vaccinatie en daarmee kijk je of er voldoende antistoffen in het bloed zitten om instant bescherming te bieden.
Klopt allemaal.
Toch zijn het meer de katten (althans hier) dan honden die een groter risico lopen:
In heel Italie vanaf 2008 tot 2011 zijn er 9 katten, 3 honden, 1 paard met Rabies geconstateerd.
En 203 in het wild levende beesten als vossen, herten, zwervend wild vooral afkomstig uit Slovenie e.o.

In de gebieden waar Rabies zou heersen wordt aas met anti-rabies uitgezet, de wilde dieren eten hiervan, en zouden op die manier niet meer hondsdolheid kunnen verspreiden.

Ik heb gelezen dat Rabies in het wild een zelf-limiterend virus is.
Wilde beesten zouden dat virus al sins miljoenen jaren gewoon bij zich dragen in hun keel, zonder er problemen van te ondervinden. Net zoals wij bepaalde bacterieen bij ons dragen, zonder er hinder van te hebben.
In bepaalde omstandigheden, zoals verzwakking, kan het virus de overhand krijgen en wordt het beest ziek. Gaat het dood (voordat het een ander beest heeft besmet), dan gaat het virus ook dood.

Overigens las ik ook ergens dat zelfs de urine een besmettingsbron is, ik weet niet of dit juist is.
Door Mevroi Kruim
#2396881
Katten lopen idd meer risico, althans hier in Nederland, katten lopen immers vaak vrij rond en komen zodoende makkelijker in aanraking met een besmet dier. Maar juist het merendeel van die vrijlopende katten worden geheid niet gevaccineerd, ook als er een verplichting komt. Wie gaat dat controleren, en hoe? Geen beginnen aan. Je vindt ze niet want katten zijn iha behoorlijk schuw tov vreemden. Je kunt ze niet naar een eigenaar traceren want veel zijn niet gechipt, en veel hebben ook geen eigenaar.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2420459
Annemarie Rijnveld schreef: @Nicolette
Ik weet nog niet wat ik ga doen, volgend jaar.
Dit jaar ga ik in ieder geval niet de Rabies zetten, met alle problemen die Juma heeft gehad vind ik dat zeker niet een aanrader.

Ja, waar ik woon zijn veel vossen en kippen, maar ik heb hier nog nooit gehoord van 1 enkele dolle vos of welk ander dier dan ook. Waar wij in de bergen naar toe gaan zijn natuurlijk ook vossen, èn er zijn gevallen bekend van dolle vossen.

Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over het Rabiesvaccin. Als ik het ga doen, dan ga ik voor de 1-jarige zonder adiuvanten, gerecombineerd (recombinant vaccine that is similar in nature to a modified live vaccine, but there's no live rabies in it). En deze ga ik dan niet ieder jaar herhalen.
Dit vaccin schijnt minder bijwerkingen te geven.
Is alleen nog niet in IT te verkrijgen, dus dat moet dan op een andere manier besteld worden.
Ik zit momenteel ook te denken aan een rabies vaccin omdat ik naar het buitenland wil. Hier in Nederland schijnt echter maar één vaccin te zijn voor rabies. Het verschil in werkzaamheid (1 of 3 jaar) zou hem alleen zitten in het feit dat de ene fabrikant het voor 3 jaar heeft laten registreren en de andere niet.
Door sella
#2420861
Ik kies voor de 3 jaar geregistreerde, omdat die internationaal ook erkend wordt. Dan hoef ik mijn hond maar 1 keer in de 3 jaar te laten enten tegen rabies ipv ieder jaar.
Het is een zware enting dus hoe minder hoe beter in mijn opinie.
Door tomcat
#2421287
Wij hebben vleermuizen in de schuur, onder de betreffende soort komt in onze regio regelmatig rabies voor. Verjagen of bestrijden is geen optie. Het is een beschermde diersoort en ze zitten niet in de weg. Het uitvliegen tegen de schemering is een prachtig gezicht en bovendien vangen ze om het huis honderden vervelende stekende insecten die ons dan dus niet meer lastigvallen in de nachtelijke uren. In ruil daarvoor wil ik best wekelijks de keuteltjes even opvegen, want die produceren ze dan weer wel.....  Nadat een van mijn 1-jarige peuters 7 jaar geleden in de tuin, uiteraard buiten kantoortijden, een dode vleermuis vond en daar vrolijk mee kwam aanlopen en vervolgens haar duim in d'r mond stak heb ik gelukkig meteen actie kunnen ondernemen omdat ik daarvoor beroepshalve zowel de deskundigheid had als de juiste wegen meteen kon bewandelen.  Zodoende is het op het nippertje gelukt  het kind binnen 24 uur de noodzakelijke antistoffen (die per koerier aangevoerd moesten worden) en meteen een vaccin toe te dienen zodat het kind geen rabies kon ontwikkelen, waarop nog een 6 tal (!) vaccinaties volgden.  De kinderen weten nu dat ze onder alle omstandigheden van de vleermuizen moeten afblijven, maar de katten niet. Deze stress wil ik dus nooit meer, niet voor mijn kinderen en ook niet voor mij als moeder. Sindsdien laten wij dus al onze katten (we hebben er momenteel maar 1 maar hadden er altijd 2) vaccineren tegen rabies. Eerst was dat ieder jaar en daarna inderdaad elke 3 jaar. De vleermuizen hangen voor het grijpen voor de kat, hoewel hij er zelden een te grazen neemt valt er wel eens een naar beneden en dat zijn niet de gezondste exemplaren  :-X. Hoewel het risico dat onze katten als zij niet gevaccineerd zij rabies oplopen relatief gezien klein is,blijft rabies wel een ziekte die dodelijk afloopt en hoe klein het risico ook is, daar willen wij ons niet aan blootstellen.  De enting is misschien wel zwaar, maar de veiligheid van mijn eigen kinderen en ook die van mijzelf weegt hier toch echt zwaarder.

Tomcat
Door Annemarie Rijnveld
#2421317
tomcat schreef: Wij hebben vleermuizen in de schuur, onder de betreffende soort komt in onze regio regelmatig rabies voor. Verjagen of bestrijden is geen optie. Het is een beschermde diersoort en ze zitten niet in de weg. Het uitvliegen tegen de schemering is een prachtig gezicht en bovendien vangen ze om het huis honderden vervelende stekende insecten die ons dan dus niet meer lastigvallen in de nachtelijke uren. In ruil daarvoor wil ik best wekelijks de keuteltjes even opvegen, want die produceren ze dan weer wel..... Nadat een van mijn 1-jarige peuters 7 jaar geleden in de tuin, uiteraard buiten kantoortijden, een dode vleermuis vond en daar vrolijk mee kwam aanlopen en vervolgens haar duim in d'r mond stak heb ik gelukkig meteen actie kunnen ondernemen omdat ik daarvoor beroepshalve zowel de deskundigheid had als de juiste wegen meteen kon bewandelen. Zodoende is het op het nippertje gelukt het kind binnen 24 uur de noodzakelijke antistoffen (die per koerier aangevoerd moesten worden) en meteen een vaccin toe te dienen zodat het kind geen rabies kon ontwikkelen, waarop nog een 6 tal (!) vaccinaties volgden. De kinderen weten nu dat ze onder alle omstandigheden van de vleermuizen moeten afblijven, maar de katten niet. Deze stress wil ik dus nooit meer, niet voor mijn kinderen en ook niet voor mij als moeder. Sindsdien laten wij dus al onze katten (we hebben er momenteel maar 1 maar hadden er altijd 2) vaccineren tegen rabies. Eerst was dat ieder jaar en daarna inderdaad elke 3 jaar. De vleermuizen hangen voor het grijpen voor de kat, hoewel hij er zelden een te grazen neemt valt er wel eens een naar beneden en dat zijn niet de gezondste exemplaren :-X. Hoewel het risico dat onze katten als zij niet gevaccineerd zij rabies oplopen relatief gezien klein is,blijft rabies wel een ziekte die dodelijk afloopt en hoe klein het risico ook is, daar willen wij ons niet aan blootstellen. De enting is misschien wel zwaar, maar de veiligheid van mijn eigen kinderen en ook die van mijzelf weegt hier toch echt zwaarder.

Tomcat
Dooie vleermuis kan geen bron van ellende meer zijn, het rabiesvirus namelijk gaat namelijk dood als zijn gastheer sterft.
Door sella
#2421322
Dat is niet waar, ik heb als kind een dode vleermuis opgeraapt, de politie heeft het hele circus opgestart en er is me bezworen nooit meer zonder handschoenen een dode vleermuis aan te raken.
Door Annemarie Rijnveld
#2421325
sella schreef: Dat is niet waar, ik heb als kind een dode vleermuis opgeraapt, de politie heeft het hele circus opgestart en er is me bezworen nooit meer zonder handschoenen een dode vleermuis aan te raken.
OK, ik ga morgen weer ff erop googelen en dan zal ik hier het artikel plaatsen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door