Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#2298385
Weet er iemand of het gebruikelijk is om bij een nest puppies er slechts één te titeren om te bepalen of álle pups voldoende afweerstoffen hebben en wel of niet moeten worden geënt? Er kunnen bijvoorbeeld ook pups zijn die bijgevoerd zijn (fles) omdat ze wat achter bleven. En sowieso is ieder dier toch anders en uniek?
Door Lizzy
#2298389
Doranto schreef: Weet er iemand of het gebruikelijk is om bij een nest puppies er slechts één te titeren om te bepalen of álle pups voldoende afweerstoffen hebben en wel of niet moeten worden geënt? Er kunnen bijvoorbeeld ook pups zijn die bijgevoerd zijn (fles) omdat ze wat achter bleven. En sowieso is ieder dier toch anders en uniek?
Nou, dat lijkt me niet. Je kunt niet zeggen "als er 1 titer heeft, heeft de rest dat ook" want of een hond titers aanmaakt, dat is puur per individu. Nou ben ik geen titer expert hoor, maar ik denk dat het antwoord is : nee.
#2298426
Lizzy schreef: Nou, dat lijkt me niet. Je kunt niet zeggen "als er 1 titer heeft, heeft de rest dat ook" want of een hond titers aanmaakt, dat is puur per individu. Nou ben ik geen titer expert hoor, maar ik denk dat het antwoord is : nee.
Ik zou ook zeggen, nee. De titer wordt mn bepaald door de hoeveelheid melk die ze drinken de eerste 2 dagen en dat is per pup verschillend.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2299307
Dat is een ervaringsfeit. Ik heb het gehoord van Swanie Simon en het ook uitgetest. En het klopt. Het geldt totdat ze geënt worden. Dus voordat ze ooit geënt zijn hebben ze allemaal dezelfde hoeveelheid antilichamen van moeders meegekregen. Dus je hoeft maar een pup te testen.

De antilichamen worden alleen de eerste 24 uur opgenomen dus als ze toen gedronken hebben gaat het goed. Maakt niet uit of ze daarna ook de fles hebben gehad. En het maakt ook niet uit tot wanneer ze bij de moeder zijn gebleven.
#2299336
Klinkt interresant. Heel belangrijk dus dat binnen 24 uur alle pups goed gedronken hebben!
Begint die 24 uur bij de 1e pup die geboren word? Of begint die 24 uur per pup opnieuw?

Als een moeder bijv 40 uur over een bevalling doet....dan hebben de laatste pups een probleem? Of werkt dat dan toch weer anders?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2299395
Nathascha schreef: Klinkt interresant. Heel belangrijk dus dat binnen 24 uur alle pups goed gedronken hebben!
Begint die 24 uur bij de 1e pup die geboren word? Of begint die 24 uur per pup opnieuw?

Als een moeder bijv 40 uur over een bevalling doet....dan hebben de laatste pups een probleem? Of werkt dat dan toch weer anders?
Het lijkt mij dat het voor iedere pup afzonderlijk geldt dat ze binnen 24 uur na hun geboorte moedermelk moeten hebben gedronken.
De tijd gaat voor iedere pup dus in op het moment dat hij/zij geboren is.
Laatst gewijzigd door doranto op wo 28 mar 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2299495
Het gaat er om dat de eerste 24 uur de darmen van de pups zo doolaatbaar zijn dat ze hele eiwitten opnemen in plaats van ze af te breken. Dus het is voor elk pup 24 uur.

Het is ook wel zo dat in de eerste melk van de moeder meer antilichamen zitten dan de melk van dagen later. Geen idee hoe lang dat aanhoud.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2299672
C@rine schreef: Dan zou het dus verstandig zijn om bij een nest de laatste pup te titteren, en niet de eerste of de middelste.
Volgens mij is de eerste boost belangrijk, de eerste dag, dus 24 uur!
Dat lijkt mij helemaal niets uitmaken, welke pup je laat titeren. De antistoffen zijn na 24 uur echt nog niet allemaal uit de moedermelk verdwenen. Volgens mij hebben alle pups evenveel kans op deze antistoffen. Ik denk dat ze sowieso langer in de moedermelk aanwezig blijven dan de pup ze op kan nemen, want dat is maar 24 uur.
Bij mijn weten is dit bij alle zoogdieren het geval.
#2299970
Hitam schreef: Dat is een ervaringsfeit. Ik heb het gehoord van Swanie Simon en het ook uitgetest. En het klopt. Het geldt totdat ze geënt worden. Dus voordat ze ooit geënt zijn hebben ze allemaal dezelfde hoeveelheid antilichamen van moeders meegekregen. Dus je hoeft maar een pup te testen.

De antilichamen worden alleen de eerste 24 uur opgenomen dus als ze toen gedronken hebben gaat het goed. Maakt niet uit of ze daarna ook de fles hebben gehad. En het maakt ook niet uit tot wanneer ze bij de moeder zijn gebleven.
Dit staat in het dictaat van de Felcan kattendag, ik neem aan dat het ook voor honden geldt?
de maternale antilichaamtiters van het kitten zijn dus afhankelijk van de titers in het colostrum van de moederpoes en de mate van opname van colostrum de eerste levensdag. Hierdoor kunnen de titers voor kittens zelfs binnen een nest verschillen.
#2300145
Hitam schreef: Ik ben dan benieuwd waar ze dat op gebaseerd hebben. Mijn ervaring is dus anders. Met pups dan. Kittens heb ik nog nooit getiterd.
Als je één pup hebt die slecht op gang komt, weinig drinkt. Of als je een pup hebt die je met de fles moet voeren. Dan is het toch logisch dat die minder antistoffen binnen krijgt?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door