Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jasmin
#2279485
Heb de laatste tijd veel wild en hele prooidieren gevoerd en daar zitten vaak de darmen nog in. Nou heb ik me laten vertellen dat de darmen er zo snel mogelijk uit gehaald moeten worden, anders bederven ze het vlees. En inderdaad vond ik zo'n prooidier met darmen nou niet zo lekker ruiken, zeker als de darmen stukgegaan waren. De honden aten het ook niet zo graag, maar of dat nou door die darmen kwam of omdat ze vlees kregen wat ze niet gewend waren, daar ben ik nog niet uit.

Maar hoe slecht (of niet) is de inhoud van darmen nou eigenlijk voor honden?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2279588
[quote="Jasmin"]
Heb de laatste tijd veel wild en hele prooidieren gevoerd en daar zitten vaak de darmen nog in. Nou heb ik me laten vertellen dat de darmen er zo snel mogelijk uit gehaald moeten worden, anders bederven ze het vlees. En inderdaad vond ik zo'n prooidier met darmen nou niet zo lekker ruiken, zeker als de darmen stukgegaan waren. De honden aten het ook niet zo graag, maar of dat nou door die darmen kwam of omdat ze vlees kregen wat ze niet gewend waren, daar ben ik nog niet uit.

Maar hoe slecht (of niet) is de inhoud van darmen nou eigenlijk voor honden?
[/quote]

Ik heb ook al eens wild gehad waar nog de darmen inzaten. Ook al haal ik ze eruit. Bency eet het niet. Terwijl dat geen moeilijke eter is.
Door Lizzy
#2279593
Ik heb geen verstand van het voeren van hele prooidieren maar ik weet wel dat de meeste honden het totaal niet op prijs stellen, niet 100% verse prooien met inhoud. Als het super vers is, eten ze het graag en als het volstrekt rot is, eten ze het ook graag. Maar als het daar tussen in zit... Vinden ze het goor. Ik denk dat het inderdaad vrij snel niet goed wordt, darm. Maar of dat slecht is....? Kijk, je hond vindt het niet te pruimen... Dus om die reden zou ik het al niet willen voeren, ik wil wel dat mijn honden genieten van hun eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#2279688
Een enkele keer hebben ze hier een heel prooidier in de vorm van haas of konijn, en dan eten ze de darmen net zo smakelijk mee op. Kan me niet voorstellen dat het slecht voor ze is. Natuurlijk zitten er bacterieën in, maar die zitten toch ook in de konijne- en hazekeuteltjes die ze eten. Ik denk eerder dat het goed voor hen is. De mooiste barfkeutels worden hier neergelegd na het nuttigen van een zo'n compleet dier.
Darmen van vogels echter die eten ze dan meestal weer niet (geldt trouwens ook voor lever), en tegenwoordig haal ik die er ook altijd uit om geklieder en gemiep te voorkomen, want ze zijn in staat het hele karkas te laten liggen als er nog darmen inzitten.
Door Jasmin
#2280599
Precies! Vooral gevogelte, fazant en wilde eend, ze moeten het niet meer ook al haal je de darmen eruit. Vers geslacht is het inderdaad geen probleem en keutels ....tja, dat is, ik zal maar zeggen, het "eindproduct" dat snacken ze ook graag als ze de kans krijgen.

Even voor de duidelijkheid: ik haal de darmen er direct uit, ik voer ze niet, maar het vlees is er toch al door aangetast, lijkt het.

Nee, ik koop het niet meer ook al lijkt het nog zo'n goede aanbieding, ik wil eerst zeker weten dat de darmen (en maag, die eten ze toch ook niet) er uit gehaald zijn.
Door Ramses1
#2280611
Nou hier dan een hele rare hond want Ramses vind darmen wel lekker.

Hij eet ze zo uit het dier tijdens het slachten (als hij de kans krijgt) en ik laat het ook wel in de karkassen zitten voor ik ze invries.
Soms bewaar ik de darmen apart en geef ik het hem als extra lekkernij  ;D

Iemand zei eens tegen me dat darmen een natuurlijke probioctica is en dus wel erg gezond.
Gebruikersavatar
Door pike
#2280770
Jasmin schreef: Precies! Vooral gevogelte, fazant en wilde eend, ze moeten het niet meer ook al haal je de darmen eruit. Vers geslacht is het inderdaad geen probleem en keutels ....tja, dat is, ik zal maar zeggen, het "eindproduct" dat snacken ze ook graag als ze de kans krijgen.

Even voor de duidelijkheid: ik haal de darmen er direct uit, ik voer ze niet, maar het vlees is er toch al door aangetast, lijkt het.

Nee, ik koop het niet meer ook al lijkt het nog zo'n goede aanbieding, ik wil eerst zeker weten dat de darmen (en maag, die eten ze toch ook niet) er uit gehaald zijn.
Waarmee is het aangetast dan? Als het dier intact is kan er niets lekken vanuit de darmen toch? Bij vogels haal ik de darmen eruit omdat ze anders alles laten liggen. Als ik ze eruit haal eten ze hun karkas wel op. Maar bij konijn of haas laat ik alles zitten.  Heel of niet. Want die lusten ze graag. Ik denk dat vogels misschien een andere darmflora hebben en dat de geur daarvan hen (die van mij althans) niet aanstaat.
Ramses1 schreef: Nou hier dan een hele rare hond want Ramses vind darmen wel lekker.
En dat geldt ook voor vogels?

Iemand zei eens tegen me dat darmen een natuurlijke probioctica is en dus wel erg gezond.
Of ze erg gezond zijn weet ik niet, maar ik ben er van overtuigd dat ze niet ongezond zijn  :)
Door Ramses1
#2280780
Nou hier dan een hele rare hond want Ramses vind darmen wel lekker.

En dat geldt ook voor vogels?
Ja, hij eet de darmen van fazant, gans, kip, konijn, haas, eend noem maar op.
Door Mevroi Kruim
#2280783
Heeft het niet ook te maken met hoe vers het dier is? Vroeger ving Tara wel eens een konijn  :-[ en dat ging dan gelijk schoon op, darmen vacht en al. Maar ik heb wel eens complete barf-konijnen gehad die nogal lang buiten de koeling gelegen hadden en die weigerde ze resoluut.
Gebruikersavatar
Door pike
#2280978
De hazen die ze hier gegeten waren verkeersslachtoffers, die waren relatief vers. De konijnen waren barfkonijnen. Die liggen circa 24 uur buiten de koeling voor ik ze geef.
Gebruikersavatar
Door kira
#2281541
Foppe eet alles met darmen etc. Ik leg overleden verkeersslachtoffers altijd een tijd in de vriezer en dan eet hij ze op. Gejaagd wild ligt hier ook met darmen in de vriezer. Grote beer eet geen darmen (die laat ze liggen voor Foppe), als ze ze per ongeluk wel opeet gaat ze braken en eet ze alles weer op met uitzondering van die darmen.
Door Ramses1
#2281549
[quote]Ik leg overleden verkeersslachtoffers altijd een tijd in de vriezer [quote]

Gelukkig ;)
Door Jasmin
#2282718
Heb es even over het Internet gesnuffeld over het schoonmaken van wild. Bij gevogelte worden de darmen direct verwijderd, maar bij konijn en haas blijven ze eerst nog zitten. Bij konijn (haas weet ik niet) wordt wel de blaas leeg gedrukt.

Let wel: dit is vlees bestemd voor menselijke consumptie, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pike
#2282913
Jasmin schreef: Heb es even over het Internet gesnuffeld over het schoonmaken van wild. Bij gevogelte worden de darmen direct verwijderd, maar bij konijn en haas blijven ze eerst nog zitten. Bij konijn (haas weet ik niet) wordt wel de blaas leeg gedrukt.

Let wel: dit is vlees bestemd voor menselijke consumptie, natuurlijk.
Dit klopt niet. Want in fazantkarkassen zitten altijd nog alle ingewanden, dus ook de darmen. Ook patrijskarkasjes heb ik wel eens met darmen gehad. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door