Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Berna
#2273242
Vraagje voor de meer ervaren barfers onder ons.

We hebben nu een week of 6 de gang met barfen. En het gaat goed, mijn hond eet als een bootwerker, prachtige vacht etc.. Helemaal goed.. Maar….toen hij nog op kvv zat voerder ik hem 750 gram. Daarmee bleef hij keurig op gewicht. Dus ik dacht.. dat neem ik over met barfen. Maar mijn hond viel af.
Zijn porties heb ik omhoog gegooit naar 1kg per dag. Maar nog altijd blijft hij erg schraal. Nu kan ik hem natuurlijk meer te eten geven.
Maar let wel, ik voer nu al ruim 3,5% van zijn lichaamsgewicht. Hij is bijna 2 jaar, de groei is er wel uit. Het is wel een topathleet, dus dat hij met 2% niet toe komt, dat snap ik wel. Maar om hem nu op 4% te zetten.. dat is wel erg veel.

Nu merkte mijn vriend laatst op; misschien zit er wel heel veel verschil in de calorische waarde van paard, kip, eend, rund etc. Wat is jullie ervaring? Ik zou bijvoorbeeld geitenribben op zijn menu kunnen zetten. Dat is vetter... dus meer calorieen...

Iemand ideeen? Tips???
Door Mevroi Kruim
#2273287
Ik heb geen benul van kvv, ik voer barf, en ik voer meer als mijn honden afvallen en minder als ze dikker worden. Gewoon op het oog, ik weeg af en toe wel en ik heb Logi in de groei wel 8% gevoerd bij periodes. Hij is nu 2 en na maanden veel meer voeren is hij nu goed op gewicht en van model. Hij zwaart nog wel uit tot 3 jaar.
Ik ben niet zo van veel vet voeren, ik voer liever van alles wat meer en dan in verhouding.
Door smulpaap
#2273310
Het zal afgehangen hebben van het merk kvv wat je voerde , sommige merken zijn wat vetter andere weer wat magerder

Ikzelf ben ook niet zo van het (te ) vet voeren , dan liever wat meer .

Hier krijgen ze bv eenmaal per week wat vetter , de rest van de week mager

Ik heb met mijn eigen honden eigenlijk geen verschil gezien in de overgang van kvv naar barf , de diersoorten die ik ze nu voer zaten  voor een deel ook in de kvv bv
Toen ik ze kvv voerde deed ik het net zoals nu op barf , eenmaal per week bv geit .... de rest van de week magere diersoorten

En verder gewoon voeren naar behoefte , doet je hond veel of heeft hij een flinke wandeling gemaakt , dan wat meer voeren
Gebruikersavatar
Door Berna
#2273389
Meer voeren vind ik geen probleem hoor. Maar ik dacht; misschien wat vetter voeren? Heb hier nu paard van Siebren. Super mooi vlees, bijna geen vet. Het konijn van Orinake is super van mooie kwaliteit, vrijwel geen vet. Kip is natuurljk heel mager en eend is ook zeker niet vet. Hert is ook heel mooi, vrijwel zonder vet.
Geit heb ik nu helemaal niet op het menu staan, maar omdat het wat vetter is, is het misschien een goed idee? Niet dagelijks.. zeker niet. Ik voerde trouwens KIVO, dat is wel wat vetter dan de gemiddelde KVV.

Momenteel train ik veel met mijn hond voor de komende wedstrijden, dus ja; hij heeft zeker meer nodig (had ie met KVV ook nodig gehad) maar zoveel???

Behalve meer voeren.. nog andere tips? 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2273821
Zonder te overdrijven is vettere diersoorten voeren wel een goed idee. Kwestie van afwisselen.

Onze schrale mechelaar voer ik bij voorkeur 7 diersoorten aan vleesbot, zodat er vettere en magere soorten bij zitten. Qua spiervlees wissel ik ook mager en wat vetter af. Niet dat hij klompen vet te eten krijgt, maar bij de vettere soorten haal ik zeker ook niet al het vet weg.

Eend valt overigens wel onder de noemer vet, maar het hangt wel een beetje af van welk deel je voert.
Door Lizzy
#2273831
Berna schreef: Vraagje voor de meer ervaren barfers onder ons.

We hebben nu een week of 6 de gang met barfen. En het gaat goed, mijn hond eet als een bootwerker, prachtige vacht etc.. Helemaal goed.. Maar….toen hij nog op kvv zat voerder ik hem 750 gram. Daarmee bleef hij keurig op gewicht. Dus ik dacht.. dat neem ik over met barfen. Maar mijn hond viel af.
Zijn porties heb ik omhoog gegooit naar 1kg per dag. Maar nog altijd blijft hij erg schraal. Nu kan ik hem natuurlijk meer te eten geven.
Maar let wel, ik voer nu al ruim 3,5% van zijn lichaamsgewicht. Hij is bijna 2 jaar, de groei is er wel uit. Het is wel een topathleet, dus dat hij met 2% niet toe komt, dat snap ik wel. Maar om hem nu op 4% te zetten.. dat is wel erg veel.

Nu merkte mijn vriend laatst op; misschien zit er wel heel veel verschil in de calorische waarde van paard, kip, eend, rund etc. Wat is jullie ervaring? Ik zou bijvoorbeeld geitenribben op zijn menu kunnen zetten. Dat is vetter... dus meer calorieen...

Iemand ideeen? Tips???
Buiten dat er verschil in calorieen zit tussen paard, kip, rund, eend, geit, lam, etc., bevatten de meeste KVV's toch ook wel wat koolhydraat (meestal in de vorm van rijst). En BARF is koolhydraatarm-vrij. En dat verschil merk je wel, zeker in het begin. Koolhydraat is een makkelijke (luie) energie leverancier. Vaak hebben honden in eerste instantie even meer nodig, maar dat stabiliseert vanzelf.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2273846
Kaela schreef: Zonder te overdrijven is vettere diersoorten voeren wel een goed idee. Kwestie van afwisselen.

Onze schrale mechelaar voer ik bij voorkeur 7 diersoorten aan vleesbot, zodat er vettere en magere soorten bij zitten. Qua spiervlees wissel ik ook mager en wat vetter af. Niet dat hij klompen vet te eten krijgt, maar bij de vettere soorten haal ik zeker ook niet al het vet weg.

Eend valt overigens wel onder de noemer vet, maar het hangt wel een beetje af van welk deel je voert.
Ik voer (van de eend) eenden rug. Ik heb voor Drago nu 6 verschillen soorten vleesbot. Dus aan variatie geen gebrek  :biggrin2:

Tips voor 'vettere' diersoorten (behalve Geitenribben) ??

@ Lizzy... dat klinkt heel logisch. Het verklaard in ieder geval waarom ik meer moet gaan voeren.
Door evds
#2274292
schapen/lams vet blokjes(kleine beetjes) bijvoeren.

Woon je in de buurt(van mij) dan heb ik wel een kg-tje (van eigen natuurlijk opgevoedde lammeren  ;) )liggen dat je zo mag hebben  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#2274539
Ik denk dat als jouw jachthond veel beweegt hij gewoon meer nodig heeft. Zelf geef ik gewoon meer als ik ze te schraal vind worden. Vetter vlees geef ik enkel af en toe in een koude winter en dan nooit meer dan 1x in de week. Los vet bijgeven doe ik niet, dat valt niet goed. Ze eten hier momenteel tussen de 3,5 en 4% en hun voerbehoefte is duidelijk heel erg bewegingsgerelateerd.  ;)
Gebruikersavatar
Door Berna
#2275534
pike schreef: Als je het spiervlees omhoog doet moet je ook de rest aanpassen zodat de verhoudingen blijven kloppen.  ;)
Klopt, we zijn alleen nog wat aan het vogelen, 40 of 50% bot. Zit nu op 45 dat gaat beter als 50.
Door jara
#2276813
Hier ook 2 harde werkers (jacht en trainen voor proeven en iig 1 x per dag lange wandeling waarbij ze lekker los rennen van 1.5 a 2 uur) en ik geef ze een kilo tot 1.5 kilo per dag. Die 500 gram speling heb ik altijd aangehouden voor mezelf. Vallen ze zichtbaar af ( de een of de ander of allebei gelijk) dan krijgen ze meer, en als ze op gewicht zijn krijgen ze minder. Momenteel krijgen ze minder om het bewust gekweekte wintervetje wat kwijt te raken (vooral Jara is nogal kouwelijk aangelegd).

Ik voer dus echt op het oog, dus minder naar procenten gekeken. En als ik meer voer geef ik over de hele linie meer, dus meer spier, meer orgaan, meer vleesbot etc. Ik pak dan niet alleen vettere soorten. Alleen als ik er een laagje op wil hebben voor de winter voer ik bewust vetter.
Even voor de beeldvorming... Jara is 25.6 KG en Storm 29.7. Jara mag nog een half kilootje eraf en Storm is mooi op gewicht momenteel.

Gewoon kijken naar het uiterlijk werkt voor mij het best zonder er al teveel bij na te denken  ;)
Laatst gewijzigd door jara op za 03 mar 2012, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door