Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2270933
Ooh dan is zo'n droogmachine prima te doen, die ga ik zeker bestellen!

Ben nu even aan het puzzelen met het menu. De percentages worden nu dus 45% bot, 35% spiervlees en 20% orgaan. Als  ik hele konijnen neem via Jolanda en levertjes, hoe weet ik dan aan welke percentages ik kom? Een heel konijn heeft zowel bot, als spiervlees, als orgaan... Daar is vast een regel voor?
Door nienk
#2270940
Persoonlijk zou ik het orgaan percentage even af laten hangen van welke orgaantjes je kan krijgen. je voert om te beginnen al geen pens, waardoor het orgaan percentage uit de rekenhulp eigenlijk al door de helft mag. (de rest bij spiervlees) als je alleen lever kan krijgen (bijvoorbeeld) dan dus geen 20% lever gaan voeren!

als het een heel konijn is waar alleen de organen uit zijn, zou ik dit denk ik rekenen als vleesbot + spiervlees.

even makkelijk rekenen:

45 %  vleesbot + 35 spiervlees = 80 %

heb je alleen lever, dan zou ik denk ik ongeveer 3% lever voeren. houdt je nog 17% over. dit zou ik geven in extra spiervlees.

als het hele konijnen zijn met alle organen er in, dan zou ik het maagje en darmen er uit halen, en wat je overhoudt als compleet beschouwen.
#2270975
De percentages zijn er gekomen om een prooidier na te bootsen. Wanneer je dus een prooidier hebt, hoef je dat dus niet om te zetten in percenage.
Als hij hard poept geef je wat spier bij, anders voeg je enkel orgaan toe (als die eruit zijn). Als je een gehele prooi met orgaan en al hebt, kan je gewoon als geheel rekenen en heb je geen percentages meer nodig.
Als je prooi iets mankeert (zoals bv orgaan) moet je dat nog wel toevoegen, de rest kan je rekenen zoals het bedoelt is, dus heel konijn zonder orgaan is bot en spier samen.

Als je 20% orgaan wil geven, moet je dus bij elke 400gr heel konijn zonder orgaan, 100gr orgaan toevoegen (20% is 1/5). 
Ik moet wel zeggen dat ik voor een hond 20% orgaan zonder pens erg veel vind.  Normaal is het 10% pens en 10% hart-lever-nier. Als je nu een orgaanpakket met ook erg veel long erin, gaat geven, zou ik 15% aanhouden (of 1/6e deel). Long is niet zo waardevol voor voedingstoffen, maar het kan ook geen kwaad, zeker niet als beloning. Maar vandaar dan die 5% meer dan 10% hart-lever-nier.  Lizzy (oprichtster van BP) zegt dat je niet meer dan 5% lever of nier aan een hond zou moeten voeren, vandaar...
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2270978
Oke, ik volg het nog! Het gaat om konijnen waar alles in zit behalve maag/darm. Dus dan voeg ik hoogstens spiervlees toe als hij hard poept en anders laat ik het gewoon zo?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2270982
Maarrr... Hoe veel spiervlees zou ik er dan bij moeten bestellen voor een maand? En tussendoortjes of moet ik dat maar niet doen aangezien hij al 1,4 kg per dag gaat krijgen?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2270990
Dan nog iets: ik heb net 2 potten multivitaminen&mineralencomplex van de Groene Os binnengekregen. Is het juist wel of juist niet raadzaam om daarmee door te gaan?
Door Nadia
#2271010
Die potten van de groene os is prima spul. MAAR ik zou het nog even niet geven. Puur omdat je dan NOG niet weet waar hij op reageerd. (als hij gaat reageren). Geef dit maar na een tijdje. Als je een 3/4 diersoorten voert.

Persoonlijk zou ik wel langer als 2 weken aanhouden voor en nieuw diersoort. Ik vind 2 weken vrij kort om zeker van te zijn dat hij het 100% verdraagd. Better safe than sorry.
Door Miranda 1
#2271017
Je moet wel opletten dat er organen in je konijn zitten. In de meeste karkassen zitten geen organen. Ik geef mijn hond zoeen 6 konijnkarkassen per dag en meestal zit er in geen een orgaan. Dus op de kilo is het zoeen 1 karkas met een orgaantje. Dit ligt er wel aan waar je het koopt. Bij Lupa staat het volgens mij op de site of er orgaan in zit. Vandaar dat ik orgaan los erbij geef.

En ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je hart/long, nier en lever geeft. Aangezien het makkelijk is om aan alles te komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door