Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2268280
Nou ik heb dus eindelijk mijn diepvries gevonden en kan hem morgen op gaan halen en dan gaan vullen met de Barf produkten die ik her en der kan gaan verzamelen. Maar na enkele malen proberen met de zoekfunctie heb ik nog wel een paar vraagjes. Ik krijg met die zoekfunctie zoveel hits die niet echt een antwoord geven.

- Jamie is 16 kg en ik heb hier al een keer een menu geplaatst met wat ik wil gaan voeren. Na enig aanpassen heb ik nu een menu dat voor haar erg goed zou passen zeker in het begin. Met geen hele harde botten en dergelijke. Maar nu wil ik dus al die dingen gaan verzamelen maar niet in hele grote hoeveelheden, want wat nou als ze iets echt niet lust? Hoe hebben jullie dat gedaan dat beginnen?

- wat kan ik nou het beste doen met de orgaan? Ik wilde eigenlijk verschillende organen van verschillende dieren in stukken hakken en dan door elkaar in porties verpakken.

- Hoe begin ik nu met het haar te geven? Ik heb haar al eens wat kippennekjes gegeven en die gaan er prima in, maar als ze nou een karkas gaat kaal kluiven? Ik moet het even pletten in het begin, maar hoe snapt ze nou dat ze het helemaal moet opeten of gaat dat vanzelf?

- Ik heb nog een bult kvv van naturis. Ik denk een rol of 10. Hoe reken ik nou uit hoe ik dat kan combineren met kvv. Dat ik bijvoorbeeld eerst 2 dagen per week Barf en de rest kvv en dan 3 dagen enz.

- Ik heb nou een diepvries van 110 liter die ik ga ophalen (4 lades) en dan heb ik nog een diepvries onder de koelkast 2 lades die ik voor Barf kan gebuiken zou dat genoeg zijn?

- met de kvv heb ik het idee dat Jamie steeds honger heeft, maar ze heeft wel een mooi lijntje en haar poep is beter dan op de brok. Is het normaal dat een hond veel honger lijkt te hebben of is dat gewoon omdat ze graag eet?

- Ze heeft pas een nestje gehad ( de pups zijn nu tussen 2 en 3 weken weg) en is alweer helemaal mooi in haar lijntje en de tepels zijn ook al bijna helemaal weg. Ze bloed echter nog wel net of ze ongesteld is en haar haar is op haar kop rond haar oren een beetje dun. Ik geef haar  zalmolie, schapenvet en zeewier-schapenvetbonbons. ( niet allemaal tegelijk natuurlijk, iedere dag twee telepeltjes van iets) Iemand nog andere ideetjes?

Nog even voor de duidelijkheid mijn menu wat ik zou willen voeren, misschien heeft er nog iemand tips. Het maakt mij niet uit om elke dag verschillende dingen te moeten voeren. Sommige mensen doen zoveel dagen het ene en zoveel dagen het andere omdat het makkelijker is. Ik heb tijd en maar 1 hond dus voor mij maakt dat allemaal niet zoveel uit. Ik bestel de spullen en gooi ze geportioneerd in de diepvries en dan is het een kwestie van de ene dag ontdooien voor de volgende en ik zie dat niet als veel werk.

ma
144 gr kip karkas of nek
32 gr groentemix
200 gr pens
1 ei

di
144 gr eend karkas of nek
32 gr groentemix
140 gr rundersnippers of wang
20 gr yoghurt

wo
144 gr konijn/haas karkas
32 gr groentemix
125 gr orgaanmix (hart-lever-nier van verschillende dieren als lam, kip, rund)
1 viskop pf lijf

do
144 gr kip karkas of nek
32 gr groente
140 gr kopvlees

vr
144 gr eend karkas of nek
32 gr groente
140 gr runderwang of snippers

za
144 gr kip karkas of nek
32 gr groente
125 gr orgaanmix
1viskop of lijf

zo
144 gr konij/haas karkas
32 gr groentemix
140 gr kipfilet
20 gr yoghurt

( de rund kan ik eventueel toch gewoon vervangen door paard als ik daar aan kan komen?)

Ik heb me volgens mij nu gehouden aan
45% vleesbot ( 7x per week)
10% groentemix (7x per week)
20% orgaanmix ( 3x per week)
25% spiervlees (4x per week)

Van 16 kilo is 320 gr 2% dat komt neer op 2240 gr per week
#2268299
Oke bedankt voor de tip!
Ik denk dat als je eenmaal zo'n menu hebt gemaakt je toch een beetje afhankelijk bent van wat je kunt bestellen. Als je bijvoorbeeld konijnkarkas hebt staan, maar je kunt goedkoop aan eendenkarkas komen kun je dat toch gewoon door elkaar vervangen, mits je maar 4 dieren in je menu hebt? Ik heb nu het topic van jolanda ( dacht ik ) die bij sw wil gaan bestellen eens helemaal nagelezen en ik heb een bestelling bedacht. Als ik bij haar

5 kilo kipkarkas
2 kilo eendennek
1 kilo rundernier
1 kilo lamshart
1 kilo geitenlever
2 kilo geitensnippers
1 kilo lamssnippers
2 kilo kippennek
2 kilo kopvlees
1 kilo lamspens
1 kilo geitenpens

zou bestellen dan zou ik toch op meer dan 4 dieren zitten en dan zou ik er groentemix, eieren, yoghurt, viskoppen/lijven en kipfilet nog zelf bij gaan shoppen. Ik denk dat ik dan voor mijn menu ook op een maand of 2 zou zitten. Ik zou eigenlijk meer willen bestellen, maar ik wil eerst ook nog mijn kvv opmaken en ik wil ook niet teveel kopen en het risico lopen dat Jamie het een of ander echt niet moet en dan zit ik ermee te kijken. Wat denken jullie?
#2268392
Ik geef sochtends bot +  spier, en savonds bot + orgaan en groente.

Ik portioneer de zakjes in de hoeveelheden die voor mijn honden geschikt zijn, en schrijf dat er dan op; konijn bot 500 gram, konijn lever 150 gram, konijn spier 250 gram of rund spier 250 gram etc etc.
Ik schrijf het menu nu nog helemaal uit op papier, omdat ik ook nog niet heel lang barf, en we in de eerste tijd wel gewisseld hebben kwa samenstellingen, hoeveelheden etc.

Ik schrijf dan op
Joep, konijnbot + konijnspier / Konijnbot + konijnlever + groente
Gijs, Kipbot + hertspier / kipbot + lamlever + groente.

Ik heb dus een menu van de hoeveelheden die ze krijgen. Zo kan ik dat gemakkelijk afwisselen, het maakt niet uit welke spier ze sochtends krijgen (behalve voor Joep, want die krijgt dit moment alleen maar konijn) als het maar spier is. Zo ook voor lever. Ik schrijf nu de diersoorten er ook nog bij, maar ik denk dat ik dat in de toekomst niet meer ga doen, maakt ook niet zo veel uit, als je variatie maar in je vriezer ligt.

Hoelang doe je met een rol kvv? Hoeveel dagen? Ik zou het niet gelijk helemaal opmaken, mijn ervaring is dat ik soms ineens met een te kort van iets kwam zitten, omdat het kwa bestellingen enzo nog niet even handig werkte (had ik bv te weinig spiervlees besteld) dan is het makkelijk om kvv te kunnen geven.

Verder, gewoon een karkas geven, platgemept, en kijken wat ze doet.

Volgens mij is een dunne vacht normaal voor een teef die net een nest heeft gehad. Ik denk dat je, als je barft, niet veel extra meer hoeft te geven. Je gaat nu immers lam geven, dus schaap, dus ook schapenvet. En een visje per week, dus ook zalm.
Bloeden lijkt mij niet normaal, heeft er al een DA naar gekeken?

Je kunt inderdaad een orgaanmix maken, maar ik zou beginnen om het los te geven. Als ze bv een soort lever niet lust, en het zit in je mix, eet ze misschien alles wel niet.

Wat voor vissenkop kun je bestellen? Ik geef zalmkoppen, maar die wegen 700 - 800 gram. Aangezien je die extra wilt geven op de zaterdag... ik geef ze in de ochtend,  dus in plaats van bot+spier. Hoewel het eigenlijk geen spiervlees is natuurlijk.
#2268478
De bestelling bij Jolanda is pas in Mei,dan moet je nog een tijdje wachten. ;)

En SW is kwalitatief nou niet echt de beste leverancier,daar is de prijs dan ook naar.
Vooral het spiervlees is vaak behoorlijk vet.Orgaan en nekjes zijn wel prima.
Jolanda heeft trouwens wel vaak bestellingen van heel goed spiervlees van iemand anders.
#2269084
Bedankt voor het uitgebreide antwoord:

Dat ze bloeden is wel normaal dat heb ik al bij veel nestjes gezien, maar ik vind het lang aanhouden. De DA zegt dat het normaal is.
Ik hoef niet moeilijk te doen welke hond wat krijgt ik heb er namelijk maar eentje dus bij mij zal ook alles gewoon in de vriezer in porties gaan en dan kan ik haar geven wat op haar menu staat. Ik doe 3 dagen met een rol kvv van een kilo. Jamie eet 330 gr per dag. Ik kan bij mijn adresje ook alle ophalen ze woont hier om de hoek dus ik zorg dat ik altijd wel wat kvv in de vriezer houd. Eigenlijk zou ik haar misschien wel 2 dagen op kvv willen houden, maar hoe reken ik nou uit wat ik dan moet geven? Ik ben neit zo slimmetjeslim

Wat je zegt met dat orgaan daar heb je gelijk in. Ik geef haar denk ik als het binnenkomt gewoon een klein stukje. Lust ze het gaat het in de mix zo niet dan dus niet. Daarom wil ik van alles ook maar een beetje bestellen
#2269451
miruske schreef: Bedankt voor het uitgebreide antwoord:

Dat ze bloeden is wel normaal dat heb ik al bij veel nestjes gezien, maar ik vind het lang aanhouden. De DA zegt dat het normaal is.
Ik hoef niet moeilijk te doen welke hond wat krijgt ik heb er namelijk maar eentje dus bij mij zal ook alles gewoon in de vriezer in porties gaan en dan kan ik haar geven wat op haar menu staat. Ik doe 3 dagen met een rol kvv van een kilo. Jamie eet 330 gr per dag. Ik kan bij mijn adresje ook alle ophalen ze woont hier om de hoek dus ik zorg dat ik altijd wel wat kvv in de vriezer houd. Eigenlijk zou ik haar misschien wel 2 dagen op kvv willen houden, maar hoe reken ik nou uit wat ik dan moet geven? Ik ben neit zo slimmetjeslim
Ik heb zelf ook altijd wat kvv op voorraad, vind ik wel handig. Als ik kvv voer, dan reken ik dat als compleet. Ik voer meestal carnibest bij, wat door de premix ook daadwerkelijk compleet is. Heb ik een keer haaksbarf, dan zit er in 1 rol 1 diersoort en dan neem ik dat gewoon als diersoort in mijn menu mee. Dus stel dat ik op maandag haaksbarf kip voer, dan voer ik de rest van de week geen kipkarkas meer, omdat ik 7 verschillende vleesbot soorten per week voer.
Van orgaan maak ik ook altijd een mix en ik probeer dat een beetje af te wisselen. Dus de ene keer eendenlever, de andere keer kippenlever er in. Maar ik maak voor ongeveer een maand mix, dus dan eet hij wel een hele maand hetzelfde. Van spiervlees heb ik 3 tot 5 soorten en ik kijk niet zo nauw wanneer hij welke soort krijgt, na max 2 maanden is de vriezer toch wel leeg  ;D
#2269669
Oke dus dan hoef ik niet moeilijk te gaan berekenen hoeveel orgaan er in die rol zit en dat van de orgaan behoefte van die week en hoeveel bot er inzit en dan van de botbehoefte af te trekken? Dat is wel makkelijk! Ik vind het zeker voor in de vakantie een must om haar kvv te kunnen geven!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door