Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2252403
Noot: geen kippepoten of andere soorten poten geven dat is draagbot en geen kalkoenbotten tenzij het gemalen is en ook geen 1 rib geven dat is levensgevaarlijk

En dat vuile pens moet zijn

En dat BARFEN 10x beter is om te geven dan brokken en blikvoer geen problemen geeft aan hun gebit plus hun maag en darmstelstel en ontlasting is opraapbaar
En ook nog dat je ieder dag andere menu geeft en niet zoals met brokken je iedere dag aan moet houden
Maar zoals tandplak heeft Pepper al een hele tijd doordat hij waarschijnlijk als pup waarschijnljik niet goed eten heeft gehad in z'n asielperiode
Laatst gewijzigd door YvetteenPepper op do 09 feb 2012, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#2252447
Noot: geen kippepoten of andere soorten poten geven dat is draagbot en geen kalkoenbotten tenzij het gemalen is en ook geen 1 rib geven dat is levensgevaarlijk
Nee...Kippen poten zijn net als de andere vogel soorten /pluim dieren allemaal prima om te voeren, alleen de kalkoen poten zijn net als de rest van kalkoen TE hard en niet aan te raden om in z'n geheel te geven , maar alleen als gemalen vleesbot te geven.
Omdat 'n kalkoen veel groter en veel zwaarder is dan 'n kip moeten de poten ook meer gewicht dragen en zijn daarom ook harder.
Met draagbotten worden de poten van grotere dieren bedoeld, zoals koe,kalf,schaap, geit e.d
Laatst gewijzigd door mahuni op do 09 feb 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2252465
En wel meer afwisselen in spiervlees.
Je moet uiteindelijk minstens 4 verschillende diersoorten plus vis hebben. En daarin minstens 2 verschillende botsoorten (tenzij in het begin, als hij nog moet wennen). Maar ook spiervlees kan je best veel afwisselen.
Ik tel persoonlijk een diersoort die ik enkel in orgaan heb, niet mee als diersoort (ik tel het orgaan dus eigenlijk niet mee) omdat dat toch iets specifieks is en men bedoelt dat je vleessoorten moet afwisselen.  Ook het bot verschilt tussen dieren, dus das ook nuttig om verschillende dieren te hebben, los van het vlees dat nog aan het vleesbot hangt.
Ik heb niet ergens gelezen dat orgaan niet meetelt, maar ik vind gevoelsmatig dat orgaan toch echt anders is (enkel hart valt misschien nog iets voor te zeggen omdat het grotendeels spier is) en dat vb enkel lamspens voeren niet zoveel toevoegt dat je lam als extra diersoort telt .

Het is altijd beter nog meer soorten te voeren, maar dat kan op termijn hoor.  In het begin is het niet eenvoudig meteen aan veel te geraken.
Ik begin binnenkort en zit al meteen aan 11 soorten plus vis, maar dat is erg uitzonderlijk denk ik.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 09 feb 2012, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2252468
Dragende botten van grote grazers zijn geen hondenvoer. Dus koe, kalf, paard, geit, schaap, lam, hert, ree, lama (dat zijn ze wel volgens mij  :D).
Dragende botten, dus poten, van kleinere dieren kun je prima voeren. Kippen, parelhoenders, duiven, kwartels, fazanten, konijnen, hazen, allemaal kleine dieren waarvan je in principe alles kunt voeren.

En wat betreft groente: niet moelijk doen. Gewoon een keer of 3 a 4 per week een mixje maken van een paar soorten groente, met iets van een ei of wat vlees erdoor, en dat voeren. Als je per keer steeds 2 of 3 soorten groente geeft dan heb je al minimaal 6 en maximaal 12 soorten groente per week, da's echt prima.
#2252483
Volgens mij is het 4 dieren PLUS vis.
Ofwel 5 diersoorten.

4 met vis erin is wel erg krap.

En je kan echt beter proberen wat meer diersoorten te voeren. Is er een reden waarom je het bij deze zou houden?
Heb je al eens in de Vraag en Aanbod gekeken naar de topics in jouw regio? Daar kan je vaak koopjes doen. Of meebestellen met grote leveranciers, waar ze veel keuze hebben.

Je kan alleszinds best je lever en nieren van een ander dier voeren, want kippen en runderen krijgen veel medicijnen wat in de lever achterblijft en runderen worden na 2 jaar leeftijd geslacht waardoor er teveel cadmium in de nieren zit (kalfsnieren ga je niet vinden, die zijn veel te duur omdat mensen die ook eten). 

Er zijn zoveel dieren die je kan voeren. Mv Kruim heeft er al een heel deel opgenoemd, daar komt nog bij: eend, kalkoen, parelhoen, kwartel, gans, fazant, patrijs, haas, konijn en dan vergeet ik er vast nog een heleboel....  Niet alles is gemakkelijk verkrijgbaar en niet alles zal je hond lusten, maar het kan wel als je eraan kan geraken. 
Ik zou kijken wat je goedkoop kan scoren ipv eerst te beslissen wat je wil hebben en dan op zoek te gaan.
Waar woon je eigenlijk? Misschien kunnen we al een beetje op weg helpen.

Het is echt werkelijk veel belangrijker dat je hond genoeg afwisseling krijgt in vlees, dan in groenten of dat hij zuivel e.d. krijgt (is niet eens duidelijk of dat wel zo goed is). Mag ik trouwens vragen waarom je honing voert?
Sommige honden krijgen enkel en alleen vlees (geen groenten of zuivel of zoiets), en daar ligt ook echt de prioriteit in het barfdieet. De groenten zijn mooi meegenomen om een heel aantal redenen, maar het is niet het belangrijkste deel van zijn menu. Dat is het vlees. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 09 feb 2012, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#2252753
YvetteenPepper schreef: Honing had ik voor een fruitmixje gekocht
Ok, in principe kan dat wel.
Maar fruit is echt absoluut geen must en zou ik alleen geven als ik zelf wat over had. 
Ik weet zelfs niet of veel wel goed is, er zitten wel veel koolhydraten in.  Eens een stukje fruit of heel af en toe een beetje mix kan wel, maar dat is echt heel bijkomstig. 
Ik geloof dat je je prioriteiten een beetje verkeerd legt, als je daar allemaal (groenten en fruit) zo grondig mee bezig bent maar ondertussen maar 2 diersoorten en vis hebt om te voeren.  Ik hoop dat dat niet verkeerd of te hard overkomt, want zo is het niet bedoeld. 
Maar dat soort zaken kan echt allemaal later nog. Het vlees is veel belangrijker en zou eerste prioriteit moeten zijn.
#2252822
pearlsofpassion schreef: Ok, in principe kan dat wel.
Maar fruit is echt absoluut geen must en zou ik alleen geven als ik zelf wat over had. 
Ik weet zelfs niet of veel wel goed is, er zitten wel veel koolhydraten in.  Eens een stukje fruit of heel af en toe een beetje mix kan wel, maar dat is echt heel bijkomstig. 
Ik geloof dat je je prioriteiten een beetje verkeerd legt, als je daar allemaal (groenten en fruit) zo grondig mee bezig bent maar ondertussen maar 2 diersoorten en vis hebt om te voeren.  Ik hoop dat dat niet verkeerd of te hard overkomt, want zo is het niet bedoeld. 
Maar dat soort zaken kan echt allemaal later nog. Het vlees is veel belangrijker en zou eerste prioriteit moeten zijn.
Nee, zeker niet
Je kan beter zeggen dan als het verkeerde kant op zou gaan.
Door eelke
#2252837
Dat is een beetje wat ik gisteren ook bedoelde, maar ook ik kwam niet helemaal uit mijn woorden.  :)

Heb je al een menu uitgeschreven? En dan niet maandag bot- spiervlees dinsdag bot - orgaan etc, maar bv

Maandag 200 gram eenden vleesbot + 200 gram runder spiervlees
Dinsdag 200 gram kippen vleesbot + 150 gram lamslever + 50 gram groentemix
Woensdag 200 gram konijnenvleesbot + 200 gram paarden spiervlees

Etc etc.

Verschillende diersoorten is echt heel belangrijk. Ik vind zelf dat ik nu krap voer, en ik voer (uit mijn hoofd);
Spiervlees
Rund, paard, hert, soms konijn

Orgaan
Lever; lam, eend, konijn, kip
Nier; rund, konijn, lam
Hart; kip, rund, lam, eend, konijn
Pens; lam en rund
En dan nog long van rund en lam om te drogen als snack.

Bot
Eend (nekken en karkas)
Kip (nekken en karkas)
Konijn karkas

En dan nog regelmatig een zalmkop (en een zalmlijf voor Gijs, want die eet 1000 gram)

Omdat ik bang ben dat ik ze niet gevarieerd voer, schrijf ik per dag in een schriftje wat ik ze wil gaan voeren, en dit voor 1 of 2 weken vooruit schrijven. Ze krijgen maar 1 keer per week lever, maar zou kan ik wel in de gaten houden dat ik niet elke week eendenlever geef, maar dat ik dit dus elke week afwissel.
Door eelke
#2252855
In het begin is het ook lastig om je vriezer te vullen met verschillende diersoorten. Ik bestel ook via internet winkels, www.caroba.nl bijvoorbeeld.
Dat is wel wat duurder dan hier via barfplaats zelf, maar aangezien je een klein hondje hebt zal dat per week weinig schelen denk ik. (ik voer 750 gram en 1500 gram per dag, dus dan is het fijn om op de prijs te kunnen letten ;)  )
Als je daar nu eens de dingen en diersoorten besteld die je via je slager niet kunt kopen?

En zet je menu ook hier weg, dan kunnen wij er ook nog op 'schieten'.
Geef je Pepper nu al barf? Want je zou ook tijdelijk nog even een kvv kunnen geven totdat je genoeg variatie in je vriezer bij elkaar hebt gesprokkeld, en je een goed menu hebt gemaakt. Dan weet je zeker dat hij ondertussen niets te kort komt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door