Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2237215
Xada schreef: Ik merk niets aan de gezondheid van mijn dieren, maar hoe zit dat in de toekomst. Als ze nu tekort krijgen hoeft in de toekomst pas tot uiting te komen.

@Lizzy: In je eerste topic hier zeg je dat je dan gekookt zou geven, terwijl je in het topic hierboven zegt geen varkensvlees te voeren. Dus dan kan ik beter op drie diersoorten blijven zitten?
En er wordt nogal wat varkensvlees gevoerd in Europa, in Nederland gaan de oren ook als warme broodjes over de toonbank. Dus wat is verstandig.
En wat is de andere ziekte die in varkensvlees voorkomt, die met verhitting niet over gaat?
Wat ik daar bedoel is dat als je varkensvlees geeft, dan moet je het (vind ik) koken. Ik zou zelf dus kiezen om geen varkensvlees te voeren, ook niet gekookt, maar vette vis erbij te voeren en een groot scala aan extra's zoals groenten, fruit, zeewier/algen, rauwe noten (behalve macademia's), eieren, etc. Ik vind zuivel niet zo'n geweldige toevoeging maar ja, je zou ook wat yoghurt kunnen geven.

In varkensvlees komen geen ziektes voor die door verhitting niet dood gaan, dus gekookt varkensvlees geven is in dat opzicht veilig. Veel honden reageren echter met jeuk op varkensvlees, dus dat is ook nog wel een nadeel.....
Door Xada
#2237223
Dat is ook nog de vraag, hoeveel gezonde dingen zitten er in varkensvlees.
Hier krijgen ze soms ook vis uit blik, maar dan heb je wel vis in plantaardige olie.

@Yuka: Waar haalt je moeder die dan (in een supermarkt ofzo)? Want ik moet binnenkort toch weer naar Spanje (Badajoz) om suikerbietenpulp voor de paarden te halen, zou ze dan gelijk mee kunnen nemen.

@ Lizzy: Ok, ik begrijp het. Hier krijgen de honden alles wat ik vinden kan en goed voor ze is. Ze eten zelfs gezonder dan ikzelf.
En als de honden jeuk krijgen, weet ik waar het weg komt, kan dan ook gelijk stoppen. 
Door Lizzy
#2237225
Xada schreef: Dat is ook nog de vraag, hoeveel gezonde dingen zitten er in varkensvlees.
Hier krijgen ze soms ook vis uit blik, maar dan heb je wel vis in plantaardige olie.

@Yuka: Waar haalt je moeder die dan (in een supermarkt ofzo)? Want ik moet binnenkort toch weer naar Spanje (Badajoz) om suikerbietenpulp voor de paarden te halen, zou ze dan gelijk mee kunnen nemen.

@ Lizzy: Ok, ik begrijp het. Hier krijgen de honden alles wat ik vinden kan en goed voor ze is. Ze eten zelfs gezonder dan ikzelf.
En als de honden jeuk krijgen, weet ik waar het weg komt, kan dan ook gelijk stoppen.
Maar in Portugal verkopen ze toch wel verse sardientjes?

Vis in plantaardige olie is zooi. Tenzij het olijfolie is, dan kan het weer wel. Maar vis in soja of zonnebloemolie moet je echt proberen te vermijden. Zalm in blik is meestal in water.
Door Laura2004
#2237387
@Xada: mijn moeder woont in Madrid en daar heb je een soort slagers (Casqueria) waar ze alleen maar orgaanvlees ed verkopen, dat vinden ze daar erg lekker en daar verkopen ze ook vaak mooie kleine lamskoppen, mijn moeder besteld ze. Ook koopt ze daar lamskopvlees (carrillada) en lamstongen (lengua de cordero). Ik weet dat het niet echt ok is, maar je hebt ook slagerijen die het vlees verkopen van jonge stiertjes die gedood zijn in stierengevechten, dit vlees wordt redelijk betaalbaar verkocht.

Waar mijn vriend zit heb je geen casqueria, dat is blijkbaar regio-afhankelijk, dus hij koopt lamskoppen bij de islamitische slager, die zijn vaak wel iets groter, maar zelfs Yuka (weegt 4 kg) eet ze helemaal op (ze krijgt wel een kwart).

Bij carrefours willen ze weleens lamskoppen hebben, maar ik vind heel veel orgaanvlees daar stinken, ik weet niet of dat alleen bij de onze is...

Zijn er in Portugal geen islamitische slagerijen? In Spanje zitten er steeds meer. Mijn vriend kan daar ook vaak aan kalkoennekken komen, wel beperkt qua hoeveelheid, maar toch wel met enige regelmaat.
Door Laura2004
#2237392
@Xada: Je kan verse sardines of ansjovis kopen en deze even koken of in een droge pan bakken, mijn honden vinden ze dan lekker en worden er niet ziek van, rauw eten ze het niet en als ze het een enkele keer eten, kotsen ze het ook weer uit en worden ze ziek.
Door Xada
#2238154
Lizzy schreef: Maar in Portugal verkopen ze toch wel verse sardientjes?

Vis in plantaardige olie is zooi. Tenzij het olijfolie is, dan kan het weer wel. Maar vis in soja of zonnebloemolie moet je echt proberen te vermijden. Zalm in blik is meestal in water.
Zeeker verkopen ze hier sardientjes, maar mijn honden eten ze niet. Ik heb alles geprobeerd, licht koken, licht bakken, gepureerd, gemixt met ander vlees, mijn honden eten het niet. En als er al eens één hond de sardientjes eet, ligt het een half uur later in de kamer en wordt er niet naar omgekeken.

Islamitische slagerijen heb ik hier nog niet ontdekt. Er is wel een grote slachterij in Sousel (100 km enkele reis), maar die verkopen niet de dingen die ik graag wil hebben, ze verkopen eigenlijk niets aan particulieren. De meeste mensen laten daar een dier slachten en verdelen in porties en verkopen dan vanuit huis. Maar pens is altijd gebleekt en ze zijn zo wie zo niet happig om uit de slachterij te verkopen. Je wordt meestal naar de slager gestuurd. 
Laatst gewijzigd door Xada op za 28 jan 2012, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#2239227
Xada schreef: Ik zit hier al een paar dagen te zoeken naar informatie over varkensvlees. Het is bij mij altijd een grote no geweest. Maar ik begin nu toch een probleem te krijgen in de diversiteit. Hier in Portugal eten veel honden varkensvlees dat een 15 minuten gekookt is. De auzenski (hoe schrijf je het?) zal dan wel dood zijn, maar hoe zit het bij die andere ziekte?
Nu eten ze kip, eend en kalkoen en soms als ik er aan kan komen schaap. Heb hier wel drie geiten rond lopen die bestemd waren voor de fok en de honden, maar vindt dat toch ook moeilijk om je eigen dier te slachten. Kippen en eenden heb ik niet veel moeite mee om te slachten, maar nu ik zelf steeds langzamer en minder wordt moet ik toch een andere manier zoeken, wat minder tijd en inspanning vraagt. Ook in de brokken hier zit vaak varkensvlees.
De vraag is dus doorgaan op drie diersoorten en soms (bij hoge uitzondering) een vierde, of toch varkensvlees toe te voegen.
Ik heb ook weer het boek van Eliasens doorgelezen omdat ik twee nieuwe pups erbij heb. En ook daarin hebben ze het wel eens over varkensvlees.
Onze honden krijgen al een jaar of 7 geregeld varkensvlees te eten. Maar als je 3 diersoorten kunt voeren, lijkt me dat je het risico niet hoeft te nemen en dan zou ik het dus niet doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door