Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minhie
#2244092
miruske schreef: als het klaar is zou je het me dan willen mailen? [email protected]
Ik wil het best sturen maar ik denk niet dat je er veel aan hebt?
En ik zou niet weten wanneer het af is. :biggrin2: Het is nu in ieder geval niet echt representatief want ik heb juist veel orgaan en wat duurder vlees gekocht.
Door beesteboelmona
#2244294
Kees schreef: Hallo allemaal,
Ik zie hier bedragen langskomen waar ik echt verbaasd over ben  ??? Barfen voor € 1,50 de kilo? Dat haal ik bij lange na niet. Ik zit gemiddeld op zo'n € 3,30 de kg. Van spiervlees koop ik altijd wel A kwaliteit, niet die vette rommel. Ik koop alles bij één leverancier en daar ben ik heel tevreden over: alle producten zien er vers en  prima uit.
Ik heb voor de honden wel een aparte vriezer. Ik bestel zo'n 50 kg in één keer. Toen ik ze vroeger Carnibest gaf, kon ik meer tegelijk inkopen: 100 kg. Maar die worsten stapelen gemakkelijker dan barf-producten.
Ik barf nu zo'n 2 à 3 jaar en ik moet zeggen dat mijn honden het er geweldig op doen. Barfen moet wel een beetje je hobby zijn, want het is wel wat bewerkelijker dan wat brokken in een bak gooien  ;D
In het voorjaar en 's zomers vind ik het helemaal leuk om te doen. Dan gooi ik wat kluifwerk achterin de tuin, wijntje erbij en de hele roedel kan genieten!

Kees.
Ik red dat ook niet hoor dus je bent niet de eenige.
Ja er zijn goedkope adressen en groepsbestellingen.
Echter moet je  daar weer een flink stuk voor rijden.
Wat ook weer geld kost waardoor die geitenrib ineens niet meer zo goedkoop is.
Wegens omstandigheden qua werk moet ik weer overstappen van barf naar KVV.
En dan ben ik toch echt ook een stuk goedkoper uit dan met barf.
Door Minhie
#2245012
Kees schreef: Hallo allemaal,
Ik zie hier bedragen langskomen waar ik echt verbaasd over ben  ??? Barfen voor € 1,50 de kilo? Dat haal ik bij lange na niet. Ik zit gemiddeld op zo'n € 3,30 de kg. Van spiervlees koop ik altijd wel A kwaliteit, niet die vette rommel. Ik koop alles bij één leverancier en daar ben ik heel tevreden over: alle producten zien er vers en  prima uit.
Ik heb voor de honden wel een aparte vriezer. Ik bestel zo'n 50 kg in één keer. Toen ik ze vroeger Carnibest gaf, kon ik meer tegelijk inkopen: 100 kg. Maar die worsten stapelen gemakkelijker dan barf-producten.
Ik barf nu zo'n 2 à 3 jaar en ik moet zeggen dat mijn honden het er geweldig op doen. Barfen moet wel een beetje je hobby zijn, want het is wel wat bewerkelijker dan wat brokken in een bak gooien  ;D
In het voorjaar en 's zomers vind ik het helemaal leuk om te doen. Dan gooi ik wat kluifwerk achterin de tuin, wijntje erbij en de hele roedel kan genieten!

Kees.
Daar ligt het dan ook meteen aan denk ik. Je koopt van 1 leverancier en mensen die goedkoper uit zijn, steken veel energie aan het vinden van goedkope adresjes en meebestellen. Kost wat tijd en moeite maar scheelt weer geld.  ;)
Door Miranda 1
#2248211
Hmm ik begin eigenlijk ook wel nieuwsgierig te worden hoeveel ik per maand uitgeef. Ik gaf aan brokken €120 per maand uit. Dit was voor mijn twee honden, zij eten nu samen 2 kilo Barf. Volgens mij ben ik ongeveer even veel kwijt. Mijn eerste bestelling bij Lupa was ook zoiets en dat was voor 1 maand voer.

De reden voor mij om af te gaan van brokken was dat mijn Berner er dunne ontlasting van kreeg. Op kvv was dit over, maar door het overstappen ben ik er ook achter gekomen dat hij een voedselallergie heeft. De Da dacht aan een schimmel. Dus wilde ik gaan elimineren, maar mijn hond eet 1400 gram per dag. Een kvv van 1 diersoort is dan niet te betalen voor mij en niet ideaal omdat je niet zeker weet wat erin zit.

Ik ben voor mijn honden meer kwijt dan wat hier genoemd wordt. Mijn Berner eet dus het meest maar eet tot nu toe alleen maar konijn en hert.
Mijn Golden eet wel alles, maar eet minder. Omdat hij alle diersoorten eet ben ik voor hem goedkoper uit.

Ik bestel ook veel via het forum. Vooral op konijn scheelt het echt heel veel. Ik heb een keer een doos van 10 kilo konijn hart/long besteld bij Orinake en dat was €20 goedkoper!!!! dan bij een 'gewone' leverancier. Dus dit drukt de kosten wel.
Door Nadia
#2248836
Mooi Hondje! :)

Ik voer ook niet duur barf. Vlees van 4-5-6 euro de kilo kan en wil ik niet betalen. Dan moet ik korten op mijn eigen voer en ik heb veel over voor mijn beesten, maar dat doe ik niet.

Het duurste wat ik in de vriezer heb liggen kost 3.50 de kilo Dit is heel mooi (tam) konijnenspiervlees. Ik heb hier maar 8 kilo van. Puur voor de katten. Hun eten weinig, dus kan ik dat wel eens doen. Als het op is, dan is het op.
Dan heb ik wild konijnenvlees, wat volgens mij ergens rond de3.25 kost. Dit koop ik niet meer, omdat ik de kwaliteit niet geweldig vond voor die prijs. Ze vinden het trouwens WEL allemaal lekker. Ik heb hier nog maar 1 kilo van als het dat al is, dus dat tellen we niet mee ;)
Dan komt het lama/antiloop/hert spiervlees. Dit kost 2.85
Dan heb ik nog ander hert kost 2.25
Oh ja! Ik heb ook nog rund spiervlees. Kost 3.10 maar zat zo veel vet aan dat het uiteindelijk 5 euro de kilo kost  :-X
Paard (voer ik in verhouding veel) kost 2 euro de kilo Oke, het kost bruto minder, maar netto met vervoerskosten om en nabij 2 euro
Dan nog kipsnippers van 1.25

Ik ben dus gemiddeld 2.86 per kilo spiervlees kwijt, al dat dat niet helemaal reëel is, want ik heb het dure konijn meegeteld EN het goedkopere paard voer ik meer dan het duurdere antiloop.
Met het gangbare vlees kom ik op 2.34 uit per kilo.
Ik verbruik 8.9 kilo spiervlees op een maand dat is dus 20.82 wat ik uitgeef aan spiervlees. MAXIMAAL!! Want, nu heb ik lama evenveel geteld als paard/kip.
Dit is voor een hond van 30 kilo en 3 katten.

Bot:
Biologisch kipkarkas 1.50
Bio kip nek: 1.50
eendenruggen: 0.80
Eendennek: 1.20 (?)
Fazantenboutjes: 1.75
konijnkk: 1.50
(bio) parelhoen: 1.50
kwartelkarkas: 2.25
lamsribben: 1.-
hazenrug: 1.75
Zalmkop/graat: 0.50
Kom je uit op een gemiddelde van: 1.38 de kilo. MAAR ook hier geld de kwartelkarkasjes zijn alleen voor de poezen, die vind ik te duur voor de hond. En de eendenruggen voer ik weer vaker dan de hazenruggen etc. Dus ook hier kom ik per saldo stukke goedkoper uit.

Ik verbruik 13 kilo bot per maand, dus dat is: 17.95

Orgaan:
Pens: 50ct  --> Verbruik per maand 5 kilo = 2.50
hart: 1.50  --> Verbruik per maand 1.3 kilo = 1.95
Nier: 1.50  --> Verbuik per maand 0.7 kilo = 1.05
Lever: 2.35 (Ik voer 2 verschillende levers, ene kost 2.50 de ander 2.25 weer een ander krijg ik soms gratis, dus ga uit van 2.35) --> Verbruik per maand 0.7= 1.64
Orgaan kost me in de maand 7.14

In totaal ben ik per maand 45.91 kwijt voor 3 katten en 1 hond Welke samen 29 kilo per maand eten.
(is goed voor een gemiddelde van 1.58 per kilo) MAAR wederom, dit is duur geteld, ivm de kwartelkarkassen welke ik evenredig heb geteld aan de eendenruggen etc.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2249398
en dankzij jolanda en nadia (waar ik heel blij mee ben) voer ik voor tussen de 15,00 en 17,50 in de maand
nu had ik een tijdje geen rund in huis dus heb ik dit bij de super markt gekocht , deze maand ben ik dus meer kwijt :biggrin2:
gelukkig zijn het geen grote barfmonsters :D :)
Door Parelridder
#2249411
'k Had laatste even opgeteld, incl. eventuele vervoerskosten, excl. de eitjes:
gemiddeld 1,50 per kilo vleesbot
gemiddeld 3,00 per kilo spiervlees (de mooie kwaliteit van Jolanda en Orinake)
gemiddeld 2,00 euro per kilo lever
gemiddeld 3,50 per kilo nier
gemiddeld 2,00 per kilo hart
gemiddeld 2,23 per kilo vette vis (gemalen vette vismix Kiezebrink, anders is het zeer wisselend of ze het willen eten)
Groentenmix van 8-9 soorten, genoeg voor 1 maand / 2 honden, pakweg 25 euro.

Samenstelling van hun weekmenu (excl. ei) per hond:
2100 gram vleesbot 3,15 euro
1190 gram spiervlees 3,57 euro
140 gram lever 0,28 euro
140 gram nier 0,49 euro
200 gram hart 0,40 euro
500 gram vette vis 1,12 euro
490 gram groentenmix 2,92 euro

Totaalkosten per hond per week indien zelf samengesteld als hierboven: 11,93 euro
Kiloprijs van dit menu: 11,93: 4,76 kilo = totaal 2,51 per kilo
Door miruske
#2249461
Parelridder: bedankt!! Zou je me kunnen vertellen wat je honden wegen? en wat voor soort hond het is?
Door Parelridder
#2249478
Het zijn Flatcoated retrievers. Ze wegen 26-27 kilo.
De portie per dag is zo'n 680 gram (excl. eitjes) en in de BARFrekenhulp op basis van 2,5% bij een gewicht van 27 kilo.
Door Lonaa
#2249531
Ik moet weer nieuwe adresjes zoeken, maar wat ik op dit moment heb liggen:

Vleesbot:
Kipkarkas 1,25 per kg
Eendennekken 1,20 per kg
Eendenkarkas 0,80 per kg
Konijnenkop 1,00 per kg
Konijnenkarkas 1,50 per kg
Haaskarkas 1,25 per kg
Geitennek 3,50 per kg
Parelhoenkarkas 1,50 per kg
Gemiddeld: 1,50 per kg

Spiervlees:
Konijnenvlees 3,50 per kg
Lama 2,85 per kg
Wildafsnijsels 1,50 per kg
hazenvlees 1,80 per kg
Paard 1,75 per kg
Rund 1,50 per kg
kipfilet 2,75 per kg
Hertenvlees 1,50 per kg
Gemiddeld: 2,15 per kg

Orgaan:
Pens: gratis
Hart: 1,00 per kg
Nier: 2,00 per kg
Lever: 1,00 per kg
(dat is het goedkoopste wat ik krijgen kan)
Gemiddeld: 1,00 per kg

Vis:
Zalmlijven: 0,50 cent per stuk.

Nu voer ik 5 katten (samen 600 gram) en 1 hond (400 gram per dag). Das dus 1 kg gemiddeld, per dag.

Mijn gemiddelde kilo prijs komt dus uit op: 1,60 euro. Dat kost het mij dus per dag om 5 katten en 1 hond te voeren. De hond eet dan voor 0,64 cent per dag en de katten voor 0,19 cent per kat per dag.  8)
Door Parelridder
#2249688
De diersoorten toegevoegd:
Parelridder schreef: 'k Had laatste even opgeteld, incl. eventuele vervoerskosten, excl. de eitjes:
gemiddeld 1,50 per kilo vleesbot (konijnkarkas, eendenhalzen, fazantkarkas)
gemiddeld 3,00 per kilo spiervlees (de mooie kwaliteit van Jolanda en Orinake) Ben ik élke dag weer blij mee! :-* :-* (lama, hertenindustrievlees, antiloop, konijn)
gemiddeld 2,00 euro per kilo lever (lam, jonge geit, konijn)
gemiddeld 3,50 per kilo nier (lam, geit, konijn)
gemiddeld 2,00 per kilo hart (rund, lam, konijn)
gemiddeld 2,23 per kilo vette vis (gemalen vette vismix Kiezebrink, anders is het zeer wisselend of ze het willen eten) (30% hele sardientjes, 30% hele haringen, 40% zalmlijven)
Groentenmix van 8-9 soorten, genoeg voor 1 maand / 2 honden, pakweg 25 euro. (bijv. bleekselderij, courgette, paprika, knolselderij, rode bieten, pompoen, venkel, broccoli en witlof)

Samenstelling van hun weekmenu (excl. ei) per hond:
2100 gram vleesbot 3,15 euro
1190 gram spiervlees 3,57 euro
140 gram lever 0,28 euro
140 gram nier 0,49 euro
200 gram hart 0,40 euro
500 gram vette vis 1,12 euro
490 gram groentenmix 2,92 euro

Totaalkosten per hond per week indien zelf samengesteld als hierboven: 11,93 euro
Kiloprijs van dit menu: 11,93: 4,76 kilo = totaal 2,51 per kilo
Mijn honden eten tevens biologische kvv. Bij de samenstelling van hun BARF menu is rekening gehouden met de ingredienten van de kvv: biologische kipkarkas, biologisch spiervlees van rund, geit en lam, biologische organen van rund en lam. Tevens eten ze de Wild variant van deze kvv, dus ree, gans, duif, fazant...
Door miruske
#2251739
tycolaika schreef: ff off topic , maar wauw wat een mooie meid !!!
Dank je bedoel je de pup of mijn teef? Of misschien beide want ze zijn allebei knap hahah :P
Door miruske
#2251741
Parelridder schreef: Het zijn Flatcoated retrievers. Ze wegen 26-27 kilo.
De portie per dag is zo'n 680 gram (excl. eitjes) en in de BARFrekenhulp op basis van 2,5% bij een gewicht van 27 kilo.
En daan 11.93 per week per hond dat is weinig. Dat zou voor mij op tweederde uitkomen (8 euro dus) want mijn hond weegt ook een derde minder dan de jouwe (16 kilo) Bedankt voor het rekenen. Het is dus wel duidelijk dat het niet duurder HOEFT te zijn. Het is alleen wel meer werk, maar ja dat is met de meeste betere dingen he
Door miruske
#2251742
Nadia schreef: Mooi Hondje! :)

In totaal ben ik per maand 45.91 kwijt voor 3 katten en 1 hond Welke samen 29 kilo per maand eten.
(is goed voor een gemiddelde van 1.58 per kilo) MAAR wederom, dit is duur geteld, ivm de kwartelkarkassen welke ik evenredig heb geteld aan de eendenruggen etc.
Bedankt voor de berekening en mooi om te zien dat het ook voor zo'n leuke prijs kan!
Door Miranda 1
#2251925
Nee duurder hoeft het idd niet te zijn.
Ik wilde eigenlijk ook op brokken blijven vanwege het gemak. Totdat ik er achter kwam dat 1 van mijn honden een voedselallergie heeft. Als ik zie hoe goed mijn honden het erop doen, dan vind ik het niet erg om er langer mee bezig te zijn. Hierdoor vind ik het juist leuk, haha.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door