Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2228515
Ik heb toch nog een vraagje over het maken van een orgaanmix. Ik dacht dat ik het ergens een keer had gelezen, maar ik kan het vinden met zoeken.

Ik maak voor mijn Golden altijd orgaanmixen. Hij krijgt 15% orgaanmix en de helft daarvan is pens.
Maar welke percentages moet ik per soort orgaansoort geven. Ik heb eendenhart, kippenmaag, lamslever en konijnennier.

Ik geef het 1 keer per week een orgaanmix en 1 keer per week pens. Is dit goed? Of moet hij het orgaan meer verdeelt over de week krijgen? Hij krijgt er ook altijd bot bij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2228549
Limbabnees schreef: Kijk hier maar eens.
http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/vlees-en-orgaanvlees
Euhm, het kan zijn dat ik erover lees, maar daar zie ik de percentages van de organen niet bij staan...

Ik zou gewoon in het achterhoofd houden dat hart-lever-nier (in die volgorde) de belangrijkste organen zijn. Je kan er alledrie evenveel van geven of je kan wat meer hart of wat minder nier geven, zoals je zelf wilt.  Geef gewoon ook niet dubbel zoveel hart als de rest, dat zou ik niet doen.  Je kan er dan nog wat andere zaken zoals maagjes bij voegen, maar overdrijf daar gewoon niet in.  Zolang het merendeel maar die drie organen is en dat een beetje onderling in balans is, doe je het wel goed.
Door nienk
#2228584
gevoelsmatig lijkt me dat je het beter wat kan verdelen, je orgaanmix. over 2 of 3 dagen. dat is niet echt ergens op gebaseerd, maar lijkt me logisch dat de stoffen dan beter opgenomen worden, zegmaar. ben wel benieuwd wat anderen daar van denken?
Door eelke
#2228605
Ik geef evenveel lever, nier en hart. Ik zou die drie in dezelfde hoeveelheid pakken en dan mixen, eventueel nog aanvullen met maag. Pens zou je er ook doorheen kunnen doen als je dat makkelijk vind.
Barf je een hele week? Hoeveel gram orgaan geef je dan totaal per week?

Ik geef per keer 250 gram bot, en 250 gram spiervlees of 150 gram orgaan + 100 gram groente. En dit om de dag, dus ene dag spier, andere dag orgaan + groente.
Die hoeveelheden voor Joep, en ik heb het geluk dat Gijs het dubbele eet, erg makkelijk!
Door Miranda 1
#2228683
O,ja op die link had ik als eerst gekeken. Op gelukkig dier vind ik wel de totale percentage, maar ook niet per orgaansoort.
Maar aan jullie antwoorden heb ik zeker wat.

Mijn hond krijgt 600 gram per dag. Ik geef elke dag 300 gram bot. Dan geef ik:
1x per week 300 gram pens,
1x per week 300 gram orgaan,
2 x per week 300 gram groente,
3 x per week 300 gram vlees.
En dan nog een visje en een eitje natuurlijk.

Op deze manier vind ik het het makkelijkst. Maar net moet zoeken vond ik dus ergens een opmerking over 1 keer per week orgaan geven. Vandaar dat ik op die vraag ben gekomen.
Als het beter is om het te verdelen over 2 dagen per week is dat geen probleem. Ik moet weer porties maken, dus dan kan ik dat gelijk zo doen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2228762
Als je hond er niet van aan de dunne gaat, lijkt het mij prima om het op 1 dag te geven. Er zijn gewoon honden die daar niet tegen kunnen, maar dat merk je vanzelf.
Door Metaldog
#2228788
Mijn honden krijgen 10% van hun menu pens en 10% van hun menu is orgaanmix.
De verhoudingen die ik aan hou in de orgaanmix is 1/3 deel hart, 1/3 deel maag, 1/6 deel lever en 1/6 deel nier.
Door Envie
#2232368
ik geef altijd 50% hart en 50% wat anders. Meende dat ik dat hier ergens gelezen heb???
Of zit ik er naast?
Door nienk
#2232372
Envie schreef: ik geef altijd 50% hart en 50% wat anders. Meende dat ik dat hier ergens gelezen heb???
Of zit ik er naast?
hier wordt over het algemeen de helft pens en dan de andere helft hart/lever/nier aangeraden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door