Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ulla
#2217634
[quote="ulla"]
Door te lezen, en te lezen op barfplaats en andere fora,s ben ik enige jaren geleden barf gaan voeren, en voor mij is dat voor ieder van mijn honden een ander percentage , de 1 wat meer van dat en de ander wat minder van het ander.
Bij het zelf samen stellen hou ik een volledig dier in gedachten, en stel zo maaltijden samen.
Dus voor mij geen 2 of 3 pensdagen in de week of een zalmkop als complete maaltijd.
Ook hecht ik wel waarde aan groenten geven en /of andere toevoegingen.
Door miik
#2217750
Goed stuk Lizzy !
Het zou inderdaad zonde zijn als het verdwijnt, misschien kun je het ergens in de bieb erbij plakken ?
Zo is dat hier bij mn eigen honden ook gegaan. Je leest... je voert en probeert het en je past het aan totdat je eigen honden het goed doen !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2218618
Weet iemand waarom katten meer orgaan nodig hebben dan honden?
Als ik het goedheb raad Ian B. zo'n 15-25% aan.  En dat is dan zuiver orgaan, zonder pens wat bij honden dus 10% is.

Maar vanwaar dat verschil?
En is het gevaarlijk als je teveel orgaan voert? (en dan heb ik het niet enkel over hart)
Gebruikersavatar
Door pike
#2218996
Er staat wel een klein foutje in:
Lizzy schreef: En als mensen besluiten minder dan 40% a 50% vleesbot te voeren, hebben ze met niemand hier geen ruzie :) 
want als je met niemand hier geen ruzie hebt, dan heb je ruzie met iedereen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2219226
pike schreef: Er staat wel een klein foutje in:

want als je met niemand hier geen ruzie hebt, dan heb je ruzie met iedereen  :biggrin2:
ojee  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2219246
pike schreef: Er staat wel een klein foutje in:

want als je met niemand hier geen ruzie hebt, dan heb je ruzie met iedereen  :biggrin2:
Wat is daar fout aan dan  Afbeelding
Door Lizzy
#2219254
Ja, dat heb ik maar even aangepast, dank je :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Ik heb erover gedacht om dit in de bieb te zetten, dit stuk. Ik denk er nog even verder over. Het is namelijk echt verre van compleet.

Wat ik bijv. vergeten ben te vermelden is dat wij op Barfplaats niet alleen hebben gekeken naar of "ons hondje het er leuk op doet". Nee, wij hebben ook gekeken naar hoe het is om complete nesten pups af te spenen op zelf samengestelde voeding. En niet 1 ras, nee vele rassen. Klein maar ook groot! Vele van de fokkers hebben de ervaringen met ons gedeeld. Ook zijn veel van deze pups later gerontgend op ellebogen, heupen en rug. En we kunnen na 9 jaar barfplaats dus best wel wat zeggen, over onze manier van voeren en wat dat doet met het skelet.

Terug naar afspenen met zelfsamengestelde voeding: wat valt fokkers die pups afspenen zoals op? Dat de pups zeer levendig zijn, zeer gespierd (het zijn gelijk al geen pap-puppen), ze groeien fantastisch gezond en sterk op, geen vieze stinkende strontflatsen maar mooie keuteltjes, ze groeien netjes op en tot nu toe hebben we nog geen hond gehad met een verrot skelet. En dat is niet over 1 maar over meerdere generaties (BARF wordt wereldwijd inmiddels al 17 jaar fanatiek gevoerd en je kunt dus niet spreken van een mode verschijnsel van de laatste tijd, daarmee doe je "ons" ernstig tekort).

Maar goed, zo kan iemand als Angelique laten zien dat haar pups op zelf samengestelde voeding, van moeders die zelf samengesteld eten krijgen later prima heupen ontwikkelen. Neem haar Angels, met HD A, NBW 40. Wat is Angels Angelique, 3de generatie vers gevoerd? Zo kan ik ook laten zien dat mijn derde generatie BARF gevoerde pupje (Biscuit is 3de generatie BARF gevoerd) prima heupen heeft met HD A, NBW 35 en goede aansluiting. En deze lijst is ellenlang, dat kan ik beloven maar dat kan ik ook bewijzen.

Dus neuh, het gaat wel iets verder als "waar onze hondjes het leuk op doen", waarvan wij 9 jaar bewijsmateriaal hier gewoon op het forum hebben staan.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2219264
Lizzy schreef: Ja, dat heb ik maar even aangepast, dank je :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Ik heb erover gedacht om dit in de bieb te zetten, dit stuk. Ik denk er nog even verder over. Het is namelijk echt verre van compleet.

Wat ik bijv. vergeten ben te vermelden is dat wij op Barfplaats niet alleen hebben gekeken naar of "ons hondje het er leuk op doet".
nou precies, we doen niet zomaar een dotje. Daarom vind ik zeker dat dit aangepaste pleidooi een plaatsje in de bieb verdient.
Nee, wij hebben ook gekeken naar hoe het is om complete nesten pups af te spenen op zelf samengestelde voeding. En niet 1 ras, nee vele rassen. Klein maar ook groot! Vele van de fokkers hebben de ervaringen met ons gedeeld. Ook zijn veel van deze pups later gerontgend op ellebogen, heupen en rug. En we kunnen na 9 jaar barfplaats dus best wel wat zeggen, over onze manier van voeren en wat dat doet met het skelet.

Terug naar afspenen met zelfsamengestelde voeding: wat valt fokkers die pups afspenen zoals op? Dat de pups zeer levendig zijn, zeer gespierd (het zijn gelijk al geen pap-puppen), ze groeien fantastisch gezond en sterk op, geen vieze stinkende strontflatsen maar mooie keuteltjes, ze groeien netjes op en tot nu toe hebben we nog geen hond gehad met een verrot skelet.
Wat mij vooral opvalt, is dat pups aanvallen als monsters, dat is zo mooi om te zien. Ze weten gelijk dat het eten is, er hoeven geen kunstgrepen te worden uitgehaald om ze tegen heug en meug geweekte brokjes of van die gore pap te laten eten.
En dat is niet over 1 maar over meerdere generaties (BARF wordt wereldwijd inmiddels al 17 jaar fanatiek gevoerd en je kunt dus niet spreken van een mode verschijnsel van de laatste tijd, daarmee doe je "ons" ernstig tekort).
exact!
Maar goed, zo kan iemand als Angelique laten zien dat haar pups op zelf samengestelde voeding, van moeders die zelf samengesteld eten krijgen later prima heupen ontwikkelen. Neem haar Angels, met HD A, NBW 40. Wat is Angels Angelique, 3de generatie vers gevoerd? Zo kan ik ook laten zien dat mijn derde generatie BARF gevoerde pupje (Biscuit is 3de generatie BARF gevoerd) prima heupen heeft met HD A, NBW 35 en goede aansluiting. En deze lijst is ellenlang, dat kan ik beloven maar dat kan ik ook bewijzen.

Dus neuh, het gaat wel iets verder als "waar onze hondjes het leuk op doen", waarvan wij 9 jaar bewijsmateriaal hier gewoon op het forum hebben staan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2219268
Angels is 3de generatie vers gevoerd. En wat vele fokkers ook opmerken is dat de melkgift op verse voeding overvloedig en van hoge kwaliteit is. Veel brokvoerders weten dit ook, aangezien ze tijdens de zoogperiode ineens vers gaan bijvoeren, maar helaas voor vele van hen is dit dan niet genoeg om tot zo'n zelfde melkgift te komen als de gemiddelde BARFgevoerde hond.
Wat dracht betreft houdt ik dan ook in gedachte wat JdBL in haar boek schreef dat de voeding tijdens de dracht van minder belang is dan de voeding die de teef het hele jaar door krijgt. Oftewel, de achterstand die je oploopt tijdens opfok met brokken, maak je niet goed door tijdens de dracht even wat beter voer te geven.
Door Martine-Tom
#2219373
Angelique schreef: Angels is 3de generatie vers gevoerd. En wat vele fokkers ook opmerken is dat de melkgift op verse voeding overvloedig en van hoge kwaliteit is. Veel brokvoerders weten dit ook, aangezien ze tijdens de zoogperiode ineens vers gaan bijvoeren, maar helaas voor vele van hen is dit dan niet genoeg om tot zo'n zelfde melkgift te komen als de gemiddelde BARFgevoerde hond.
Wat dracht betreft houdt ik dan ook in gedachte wat JdBL in haar boek schreef dat de voeding tijdens de dracht van minder belang is dan de voeding die de teef het hele jaar door krijgt. Oftewel, de achterstand die je oploopt tijdens opfok met brokken, maak je niet goed door tijdens de dracht even wat beter voer te geven.
En dat maakt het volgens mij ook gelijk lastig onderzoeken, de meeste honden zijn toch afgespeend op brok en brinta, en anders iig de ouders daarvan.
Ik denk dat als je echt zou willen onderzoeken wat de invloed van Barf op gezondheid is je een paar generaties vers gevoerd met hebben, maar goed ik heb er 0 verstand van, van genetica en overerven enzo.
Maar stel dat moeders een achterstand heeft op heupen oid, en moeders eet brok, tijdens de zoog krijgt ze vlees en de pups worden vers afgespeend, zou je dan die achterstand gelijk weg werken? In 1 generatie?

Ik zie bij Tom wel echt verschillen tussen hem en zijn broer/zussen, nou zijn het natuurlijk ook kruisingen maar toch, Tom is de enige die niet papperig is, gespierd, slank, groot uithoudingsvermogen, en hij is ook de enige die vers eet, de rest een brok/blik/tafelresten.
Tom weegt bijna 7 kilo, zijn kleinste zusje weegt nog geen 2 kilo en krijgt uitsluitend kuipjes "vlees te eten, 2 pups hebben last van knietjes in lichte mate gelukkig, de enige keer dat Tom geluxeerd heeft met zijn knie was toen hij nog op brok stond, week of 15, sindsdien geen enkel probleem meer.
Dus ja ik zie zeker verschillen maar hoeveel generaties zou je nodig hebben om de invloed van brok weg te fokken of is het eigenlijk zo simpel als gewoon vers gaan voeren en de brok-achterstand is weg?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2219927
martine-tom schreef: En dat maakt het volgens mij ook gelijk lastig onderzoeken, de meeste honden zijn toch afgespeend op brok en brinta, en anders iig de ouders daarvan.
Ik denk dat als je echt zou willen onderzoeken wat de invloed van Barf op gezondheid is je een paar generaties vers gevoerd met hebben, maar goed ik heb er 0 verstand van, van genetica en overerven enzo.
Maar stel dat moeders een achterstand heeft op heupen oid, en moeders eet brok, tijdens de zoog krijgt ze vlees en de pups worden vers afgespeend, zou je dan die achterstand gelijk weg werken? In 1 generatie?

Ik zie bij Tom wel echt verschillen tussen hem en zijn broer/zussen, nou zijn het natuurlijk ook kruisingen maar toch, Tom is de enige die niet papperig is, gespierd, slank, groot uithoudingsvermogen, en hij is ook de enige die vers eet, de rest een brok/blik/tafelresten.
Tom weegt bijna 7 kilo, zijn kleinste zusje weegt nog geen 2 kilo en krijgt uitsluitend kuipjes "vlees te eten, 2 pups hebben last van knietjes in lichte mate gelukkig, de enige keer dat Tom geluxeerd heeft met zijn knie was toen hij nog op brok stond, week of 15, sindsdien geen enkel probleem meer.
Dus ja ik zie zeker verschillen maar hoeveel generaties zou je nodig hebben om de invloed van brok weg te fokken of is het eigenlijk zo simpel als gewoon vers gaan voeren en de brok-achterstand is weg?
Nee, helaas is het niet zo simpel. Een achterstand opgelopen in de opfok werk je niet meer weg. Maar lastig is natuurlijk wel dat dat niet meetbaar is. Net zoals een brokfabrikant zegt...op ons voer leeft je hond 2 jaar langer. Dan zeggen wij ook...langer dan wie..of wat.
Heupjes, ach, ik ken notoire borkvoerders wiens honden ook goede heupen hebben. Ik geloof zeker dat voeding daarop invloed heeft, maar onderschat de aanleg zeker niet. Zeker als dat generatie op generatie het geval is. Maar mijn oudste honden die in hun jeugd brokken gegeten hebben, daarbij zie ik toch een wat hogere gevoeligheid op de darmen voor foute voedingsdingen, dan bij de jongeren. Dit dus al door de jaren heen en niet alleen nu ze op leeftijd komen. Maar die wat verhoogde gevoeligheid staat dan niet in vergelijk met rasgenootjes die van meet af de stempel "gevoelige darmpjes" hebben meegekregen en dit ook waar maken door al aan de race te gaan als ze een pensstaafje ruiken b.v. Terwijl die oudsten van mij een dagje dun kunnen zijn als ik uitgeschoten ben met de pens ofzo. Maak ik geen fouten, dan hebben hun geen dagje dunne. De jongsten kan ik voeren wat ik wil, die kennen geen diarree.

Wat ik opmerkt bij de zoveelste generatie versgevoerde hond is een hogere algemene gezondheid en dat meet ik dan persoonlijk af aan de algemene gezondheidstoestand van het ras an sich met zijn "bekende" kwaaltjes. Kwaaltjes die we lang geleden, toen er nog brok gevoerd werd hier ook zagen, maar toen lekker naief aannamen dat die erbij hoorden. Tenslotte had iedere bobtaileigenaar daar last van, maar heel toevallig zien we die kwaaltjes hier niet meer nadat we met vers voer begonnen waren. Zo ook bij collegafokkers die dezelfde methode volgden, die merken hetzelfde op.
Maarja, hoe meet je "een betere algemene gezondheid" , want als je dat hardop zegt, zullen vele mensen roepen, mijn hond is ook stikgezond en mankeert ook nooit wat. Maar door mijn vak (wat ik nu niet meer uitoefen) heb ik heel veel honden in handen gehad die volgens de eigenaren pico bello in orde waren en niets mankeerden :-X. En ook daaraan meet ik af dat mijn honden er dan toch wel een stuk fruitiger bijstaan.

Ik weet niet meer wie het schreef, volgens mij was het JdBL, maar iemand heeft ooit geschreven dat het tot 6 generaties kan duren voordat de "schade" veroorzaakt door brok en overmatige vaccinaties is weggewerkt.
Door Lizzy
#2220061
De reden dat ik over de heupen ben begonnen is omdat de anti-zelfsamenstel-maffia beweerd dat wat wij doen allemaal levensgevaarlijk is, vooral voor het skelet. Een jonge hond kan nooit goed opgroeien op zelf samengestelde voeding, want wij weten niet wat we doen, de eiwitverhoudingen zijn verkeerd, Ca/F verhoudingen zijn niet goed en wij slopen onze honden. In antwoord daarop zeg ik dan "ik heb een 3de generatie BARF gevoerde hond. Zij heeft HDA, NBW 35, goede aansluiting heupen en zo zijn er zoveel met haar". Maar ze houden 'm erin he. Want het overtuigt zo lekker :-X

Mij hoor je niet beweren dat een hond op zelf samengestelde voeding geen HD kan krijgen, want vlak inderdaad het genetische component niet uit. En ik ben er heel zeker van dat dingen als gevoelige darmen met 1 generatie (rauw/vers afgespeend) wel opgelost zijn. Maar ik geloof er zomaar in dat de totale schade pas na meerdere generaties is opgelost.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2220080
Angelique schreef:
volgens de eigenaren pico bello in orde waren en niets mankeerden :-X.
Doet me denken aan menig katteneigenaar. 'Poes glanst zo mooi op deze brokjes'. En dan ga ik eens aaien, en voel ik alleen maar een vette vacht, waarbij het aaien zelfs een laagje op je handen achterlaat, brrr. Of 'Poes heeft zo'n zachte luchtige vacht' en dan vind ik hem happig.
Of je krijgt neigingen om van je graatje te gaan als poes heeft gekakt op de bak. Dan krijg ik wel eens als antwoord: 'het ruikt bij jou ook niet lekker als je net hebt gescheten'. Dat zal best zijn, maar ik ga niet van mijn graatje als 1 van mijn katten iets heeft gedraaid.
Door Emytje
#2221655
Oh wat zeg je dat weer mooi. :biggrin2:

Maar het valt me inderdaad ook op als ik bij het asiel ben om daar katten te aaien. Onze katten die barf eten hebben een zachte vacht die mooi aansluit en niet 'afgeeft'. Ze hebben ook niet die bekende plakken lossen haren in hun vacht zitten. Ben ik bij het asiel, heb ik vette harige stinkhanden van het katten aaien. Het viel me de vorige keer ook op wat voor verschil er aan lucht uit de bekjes komt toen één van de asielkatten in mijn gezicht zat te gapen. ??? Boviendien jeuken mijn handen altijd daar zo om de furminator een keertje mee te nemen. Dan zou ik een trui kunnen breien van de haren die van die katten afkomen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door