Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

welke prijs zou je willen betalen voor biologisch (barf) vlees?

ik vind dierwelzijn/gezondheid niet belangrijk dus koop geen bio vlees
Geen stemmen
0%
ik vind dierwelzijn belangrijk maar kan me geen bio/natuur vlees veroorloven
31
45%
ik voer alleen bio/natuur de prijs is minder van belang
4
6%
ik zou bio/natuur vlees kopen tot 5 euro/kg
28
41%
Ik zou bio/natuur vlees kopen van 5 tot 10 euro/kg
1
1%
anders.... vertel!
5
7%
#2213054
Ik heb optie "bio/natuurvlees tot 5 euro" gekozen, maar kom in de praktijk niet gauw boven de 4,- p/kg uit denk ik.
Ik voer zoveel mogelijk wild en als dat niet lukt biologisch.

Ik moet wel zeggen dat ik er steeds meer op ben gaan letten door allerlei topics hier op BP. Onder andere een
paar jaar geleden door een topic over de tamme konijnen; dat voer ik dus niet meer. Ook gewone kipprodukten
voer ik niet meer in verband met de antibiotica en ik eet dat zelf ook niet meer. Maar ik heb wel het geluk dat mijn
honden wild lusten en dat ik het me (nog) kan veroorloven om iets duurders kan kip te voeren. 
#2213146
Optie tot 5,00 gekozen, maar dat is wel de max en zou ik echt niet voor alles willen betalen.
Ik voer sinds ongeveer een halfjaar al het orgaan biologisch en dat is geloof ik max zo'n 4,50 de kg, maar dat ga ik voor kipkarkassen niet neertellen. Bandit heeft ook hele biologische kippen in het assortiment, die kosten 3,35 en wegen ± 1 kg, dat vind ik dan nog net acceptabel voor een biologische kip.
Daarnaast voer ik verder weinig biologisch, ik probeer er wel op te letten want ik vind dierenwelzijn ook er belangrijk, maar ook aan mijn portemenee zit een eind... :-\ Dubbel eigenlijk, wel het beste voor je eigen dier willen, maar dat dan niet eisen van zijn voedselvoorzieners :-[.

Een keuze zou kunnen zijn om voor een kleiner ras te kiezen, die minder eten. Maar ja, welk ras dan? :-\
Door fransbulletje
#2214969
Ik vind biologisch vlees wel belangrijk voor de honden maar kvv is nog erg beperkt en niet altijd even makkelijk verkrijgbaar hier.
De bullen krijgen nu Carnibest bio maar daar is maar een soort van rund/kip en dat is dan iedere dag wel erg eenzijdig.
Darf hebben we geprobeerd maar doen ze het niet lekker op dus geen optie.
Ga nu morgen wat rolletjes Haaksbarf/Shaweca andere diersoorten halen om daarmee wat af te wisselen, 2 avondmaaltijden per week dan geen biologisch.
Zelf eten we zoveel mogelijk biologisch.
#2217390
Eens kijken wat ik vanaf het nieuwe jaar voer en waar dit vandaan komt:

Kip --> Biologisch
Parelhoen --> Biologisch
Kalkoen --> Biologisch

Fazant --> Wild
Haas --> wild
Hert --> wild
Eend --> Zowel wild, biologisch als opgefokt. Ik wil proberen om de opfok eend te laten vervallen, maar dat hangt een beetje af hoeveel bio eend ik op mijn nieuwe adres kan scoren.

Lam --> scharrel

Paard --> Niet opfok, niet bio, ik weet niet zo goed waar ik paard onder moet laten vallen..
Lama --> ?? Geen flauw idee

Konijn --> Opfok, ik heb begrepen dat konijn zeer moeilijk is om bio te houden?? Hier ga ik nog achteraan.. Ook voer ik wild konijn
Rund --> Opfok

Lijkt me niet heel slecht.. Maar kan altijd beter.. Spiervlees Bio of wild is vaak lastig aan te komen, of duur..
#2217466
Nadia,ik volg je topics op de voet en zal graag bio kip,parelhoen,kalkoen en eend van je afnemen
in de toekomst. ;)

Paard wordt iig niet gefokt voor het vlees,volgens mij is het overschot.

Lupa had altijd fijn bio geitenvlees,maar ik zie dat ze helaas gestopt zijn met de bio-barf,jammer.
#2217474
Hier ook steeds meer bio/scharrel en wild.
Heb het nog niet helemaal rond,
maar binnen een paar weken heb ik lam, geit en rund biologisch.
Natuurgrazers en wild; hooglanders, hert, haas, wilde eend en fazant.
Combi scharrel/biokip.
Zalm is altijd kweek is mij vertelt?
Weet dus niet waar dat onder valt.
En inderdaad paard is ook geen bio.
#2225316
Als het kan voer ik het, maar heb niet altijd de adresjes er voor. Dat geldt ook voor mijn eigen voedsel. De wil is er wel, maar de portemonnee laat het niet meer toe.
Gelukkig  heb ik wel veel wild adresjes dus dat krijgen ze hier veel dat vind ik ook ecologisch vlees.
Verder bestaat er geen echt iervriendelijk vlees, want je moet er immers een dier voor doden.  ;)
#2225441
ik heb "anders" gestemd, omdat ik zeker meer dan 50% wild voer, veel biologischer kan je het denk ik niet krijgen. Op haas, wilde nijn en wilde eend na moet ik maar geloven dat het ook echt wild is...  Mijn voornaamste reden om biologisch vlees te kopen zou toch de voedingswaarde zijn. Als ik voor ons een bio kip/rund koop, dan gaat een deel de barfvriezer in. Hierom voer maar heel weinig kip en sporadisch rund. Plofkippen vallen denk ik meer onder maagvulling ::)

Orgaanvlees is, op haas na, niet biologisch. Ik zou ook niet weten waar ik dat kan krijgen. De eendagskuikens zijn denk ik zo a-biologisch als het mogelijk is  :-X

Het ligt ook erg aan de diersoort of ik er meer dan €5 voor over heb. Grazers worden hier gegeten, maar zijn zeker geen favoriet(op lam na). Wild is helemaal  :D. Op de exoten na is dat toch altijd onder de €4 de kilo. Orgaanvlees is in NL afval, dus dan zal ik mij voor €5 wel afgezet voelen.

Omdat ik maar 2-2,5kg per week voer is het financieel goed te doen om ook eens iets duurders te kopen. Als ik honden zou hebben wordt dat toch een ander verhaal...
#2225646
Ik heb gekozen voor optie 2, ik zou graag biologisch vlees voeren aan de honden, maar dat is niet haalbaar.

Tegenwoordig zitten de hondjes in Spanje bij mijn vriend en daar zijn we al blij als we voor een redelijke prijs bio-industrie vlees van drie verschillende diersoorten kunnen voeren. Daarom voeren we daar consequent groente en rauwe noten bij, altijd als ik daar ben zorg ik dat ik voor ruim een maand groentemix maak, zodat ze daardoor wat gevarieerder eten en wat meer vitamines binnen krijgen.

In Spanje voeren we niets biologisch, alleen heel soms wild dat we van jagers krijgen, hier in NL gaf ik al het orgaanvlees biologisch, dat vond ik goed te doen en was goed verkrijgbaar. In Spanje betaal je voor bio-industrie orgaanvlees rond de 9-10 euro per kilo, dus ik wil niet eens weten wat je voor biologisch orgaan betaalt.
#2239994
Ik zou heel graag biologisch en diervriendelijk willen voeren, helaas laten mijn financiën dat niet toe.
Kip voer ik wel biologisch, ik probeer er voor de rest wel op te letten maar moet eerlijk gezegd bij alles op de prijs letten.
#2240396
Zou graag meer biologisch gaan voeren, maar helaas is het financieel niet haalbaar.
Wel voer ik zo veel mogelijk wild, natuurgrazers en paard. Kip en tam Konijn voer ik helemaal niet en eigenlijk wil ik ook geen tamme eend meer voeren.
Heb wel het goede voornemen om in ieder geval orgaanvlees biologisch te gaan voeren. Verder zal ik tegen de tijd dat het jachtseizoen weer begint er voor zorgen dat de vriezer een eind leeg is.
Voor ons zelf letten we tegenwoordig ook beter op wat voor leven ons vlees eigenlijk heeft gehad. En we zijn er mee bezig om in ons restaurant volledig biologisch te gaan serveren.
#2240418
Ik heb optie 4 gekozen.
Zelf eten we ook al zoveel mogelijk biologisch en de honden ook.
Maar het is idd.niet makkelijk om hier aan mooi vlees te komen onder de 4 euro.

Gelukkig lusten ze hier alle wild ,ook haas ,maar voor Daantje moet ik het dan wel malen of in kleine stukken knippen.

Ook krijgen ze regelmatig vis ,ik ga ervan uit dat gekweekte vis altijd nog beter is dan de kip uit de bio-industrie,
maar ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt.

Ik had laatst biologische "soepkippen" voor heel weinig meegekregen van een kennis.
Die vielen ook wel in de smaak .
De honden zijn er ook veel minder "flatuleus"van  :biggrin2:

Biologische groente is hier geen probleem ,ik krijg veel wat over is van een biologische tuinderij.

Zo kan ik toch de kosten drukken.
#2240420

Een keuze zou kunnen zijn om voor een kleiner ras te kiezen, die minder eten. Maar ja, welk ras dan? :-\
probeer eens een schotse terrier, grote hond, kleine verpakking!  ;D

neemt niet weg dat ik nu ook overstap op de grote rassen, ik blijf die grote verpakking zo fijn vinden  ;)
Door Celicaatje
#2240605
Optie 3 heb ik gekozen.
Ben gelukkig in de positie dat ik het financieel kan doen.
Maar snap ook heel goed dat dit niet voor iedereen geldt die t wel zou willen.
Daarom is het zo jammer dat het duurder is.  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door