Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jantje
#268406
Sylvie schreef: Hallo, ik kwam weer even binnenwaaien. Ik vind dit dus errug interessant, omdat ik me een beetje probeer te verdiepen in het prooidiermodel, zoals dat op de Yahoogroep rawfeeding gepropageerd wordt.
Zij zeggen ruwweg:
10% bot
10 % orgaanvlees, waarvan 5 % lever
de rest is spiervlees.

Maar die 10 % bot is dan wel een kaal bot. Als je een gemiddeld 50/50 bot hebt, dan zit je dus alweer op zo'n 20% RMB.
Tot nu toe zit ik redelijk tegen Lonsdale aan, d.w.z. RMB's, orgaanvlees en wat groenterestjes.
Toch ben ik al helemaal in de war, moet ik zeggen. Want enerzijds refereren ze op die lijst aan Lonsdale, anderzijds aan het prooimodel en die zijn niet altijd identiek. Want Lonsdale zegt dat, als je geen hele prooidieren kunt voeren, dan zit een gemiddelde hond van 25 kg op zo'n 5 kg RMB per week en als ik van het prooidiermodel uitga, kom ik op zo'n hoeveelheid per maand uit.
Nu ben ik op zich al van mening dat het mooie van rauw voeren is, dat je aanpassingen kunt maken aan de individuele hond en verder geloof ik dat honden een enorm bereik hebben van voedsel voor omnivoren of carnivoren waar ze het heel goed op zullen doen. Dus de ene hond zal misschien floreren op regelmatig GF mix met supplementen, terwijl de ander het wellicht beter doet op het prooimodel. Volgens mij gaat het niet gauw echt totaal verkeerd, tenzij bij pups of bijvoorbeeld een totaal vegetarisch of all-meat dieet.
Toch wil ik wel graag wat experimenteren met een formule van ruwweg 30% RMB, 10 % orgaanvlees, incidenteel GFmix met een paar supplementen en verder spiervlees. Dus wat meer vlees erbij, zeg maar. Alleen kom ik qua redelijk geprijsd vlees niet veel verder dan complete vissen (makreel, sardines, allah, is toch een heel prooidier ;D) en hart, wat zowel orgaanvlees als spiervlees is. Want als ik hier in het noorden rondkijk, zie ik toch al gauw vlees voor een euro of 8, 9 per kilo >:(
Verder ben ik reuze benieuwd naar het boek van Eliasen, maar mijn portemonnee is momenteel leeg, dus nog ff wachten met downloaden. Maar die zegt, dacht ik; een derde bot, een derde vet en vlees en verder orgaanvlees en wat groente?
Sylvie,

Die verhoudingen die Harold opgeeft kloppen perfect,
hij heeft dat samen met mij uitgebeend en ik heb afgelopen jachtseizoen 2 hertekalveren gedaan , een reekalf , verschillende wilde konijnen en hazen.

Harold kan je zelfs tot op de gram de verschillende gewichten van alle organen e/o onderdelen van dat reekalf afzonderlijk opgeven.

Zelfs al eet een hond 10 hele konijnen achter mekaar op , dan nog krijgt ie maar 9 à 10 % bot binnen, en als ie een hele ree opeet , dan nog maar 13 % maximum, iets minder zelfs omdat de poten en de botten van de bil niet gegeten worden maar gewoon gekraakt omwille van het merg. (eigen ervaring)
Bij grotere prooidieren , waar het bottenpercentage hoger ligt dan die 13 % zal ie ook niet meer dan die ongeveer 13 % binnenkrijgen vermits er meer zwaardere botten bij zullen zijn.


Als je 30 % bot voert, zoals Billinghurts aangeeft (dus 60% rmb's op 50/50) wijk je enorm af van een echte wilde prooi, en dat laatste is voor mij nog altijd het ideale voer, tenminste als het gaan om de ideale verhouding, en mijn snijwerk heeft uitgewezen dat die echt wel afwijkt van gefokte of voor menselijke consumptie gekweekte dieren.

Die hoeveelheid bot die je teveel voert, neemt de plaats in van spiervlees, en zo geef je te weinig spiervlees, dus eiwitten.

Bovendien is, door het feit dat bijna alle snijlingen veel vet bevatten (anders waren het geen rest-snijlingen en zouden ze heel wat duurder kosten)dat spiervleespercentage sowieso wat aan de lage kant, wat de zaak nog verergert.

Ik heb nooit mijn honden meer dan 15 % bot gevoerd, ook niet als pup,en zal dat ook nooit doen, eerder bij de 10 als bij de 15 en heb daar nooit problemen mee gehad, trouwens Billinghurst heeft ooit zelf bevestigd op zijn eigen Yahoo Barf groep dat 15 % normaal meer dan voldoende was.
Op de rawfeeding van Yahoo groups zullen er ondertussen een paar duizend mensen zijn die je kunnen geruststellen dat 10 % tot 15% bot meer dan voldoende is .
Mijn honden gaan overigens als een speer, net als die van Harold en een handjevol mensen die ik ken en die op hetzelfde principe voeren

Bereken eens op basis van het calciumgehalte van bv. kalfsbot wat de verhouing ca/ph word wanneer je 50/50 bot/Vlees voert ipv 10/50, zoals bij een prooi.
Het zal je nog meer duidelijk worden dat er iets niet klopt

Als je een basis respecteerd van minstens 70 tot 80 % "dierenlijken" zeg maar, en liefst in zijn verhouding tot een natuurlijk samengestelde prooi, dan kan en zal er bij een gezonde hond of pup niks mis gaan.

Hoe meer je daarvan afwijkt , hoe groter de kans op tekorten , met alle mogelijke gevolgen vandien.

Dat honden wolven zijn is duidelijk vastgesteld en in de praktijk bevestigd door studies aan het centrum voor huisdierenonderzoek in Kiel, waar men met hele roedels kruisingen van koningspoedels en wolven heeft geexperimenteerd, naast kruisingen van jakhalzen en coyotes met koningspoedels.

Een hyena is een typische restopruimer, en vaart misschien wel bij 30 % bot ,een wolf of hond niet , dat is een jager/doder en die drijft niet op restjes, tenzij in tijden van kommer en kwel, maar dan overleeft ie en dat is wat anders dan leven.


Honden gezond voeren en gezond houden is een koud kunstje als je de wetten van de natuur respecteer.

Te veel vet, te weinig spiervlees en te veel bot.....dat zijn de knelpunten bij het merendeel der barfers, zeker weten.
Door jantje
#268416
wat Eliasen betreft, die moet zijn boeken vol krijgen, en hij gebruikt daarbij nogal eens zijn fantasie volgens mij.

Bijvoorbeeld zijn hele verhaal over de zuurtegraad van de maagsappen bij de hond en de mens, wel daar klopt geen ene moer van.
Ergens op het web vind je een wetenschappelijk in- vitro model van het spijsverteringstelsel van de mens met grafieken en alles erop en eraan hoe het werkt, is totaal anders wat Mogens beweerd.

Verder heb ik , voor ie zijn boeken schreef met hem persoonlijk over het één en ander gemaild en moet ik zeggen dat zijn antwoorden toen helemaal niet die waren die ik in zijn eerste boek kan lezen.

Mech heeft tijdens zijn uiteenzetting over de voeding van wolven BEWUST geen enkele link willen leggen naar hondenvoeding en alle vragen hieromtrent BEWUST afgeweerd door te zeggen dat hij daar niet genoeg informatie over had, met duidelijk andere bedoelingen dan de conclusie die Eliassens hieruit heeft getrokken.
Eliasen had konkrete antwoorden van Mech verwacht, en heeft die niet gekregen, een bewuste keuze van David Mech, maar Eliasen wou zijn trip wel laten renderen, en moest toch iets schrijven.

Als je echt een antwoord op de vraag wil , of honden wolven zijn, ga dan eens praten met iemand van de praktijk in Merzig , Duitsland, en niet alleen praten maar goed kijken ook.

Zoek dan eens de bevindingen op van die mensen uit Kiel en hun proeven met roedels puwo, puvos en pusckas en dan kan je Eliasen zijn boek horizontaal klasseren.
Door Sylvie
#268446
jantje schreef: Als je 30 % bot voert, zoals Billinghurts aangeeft (dus 60% rmb's op 50/50) wijk je enorm af van een echte wilde prooi, en dat laatste is voor mij nog altijd het ideale voer, tenminste als het gaan om de ideale verhouding, en mijn snijwerk heeft uitgewezen dat die echt wel afwijkt van gefokte of voor menselijke consumptie gekweekte dieren.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt, wat ik schreef. Ik zei dat ik uit ging van 30% bot, waarvan de helft dus nog vlees bevat, dus zo'n 15 % bot en 15 % vlees...
Ik heb het dus niet over die 60% van Billinghurst.
Door jantje
#268455
Sylvie schreef: Ik denk dat je niet goed gelezen hebt, wat ik schreef. Ik zei dat ik uit ging van 30% bot, waarvan de helft dus nog vlees bevat, dus zo'n 15 % bot en 15 % vlees...
Ik heb het dus niet over die 60% van Billinghurst.
Ik heb jouw posting wel goed gelezen, en ik heb het wel degelijk over die 60 % RMB's die hij in zijn boeken adviseert, en dus niet over je 30 % rmb's op een verhouding van 50/ 50 want dat levert inderdaad nog altijd maar 15 % bot op en das perfect als je verder aanvult met spiervlees, weer binnen die bepaalde norm van een natuurlijk gevoerd prooidier en niet de overvloedig vette snijlingen alleen.

Wat ik duidelijk aangeven wil is kijk hoe een echt prooidier eruit ziet, specifiek naar de verhoudingen en wees allert voor TE VEEL bot, TE WEINIG spiervlees, TE VEEL vet in het algemeen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268473
Dan gaan we voor het gemak dan ook vanuit dat 1 dier het gehele prooidier opeet, in de natuur is dat volgens mij niet zo. Volgens mij worden er ook wel al half gegeten prooien gestolen van andere roofdieren , en de ene keer zal de één meer bot eten en de andere keer misschien de ander, grote gemene deler is dat onze honden niet voor het kiezen hebben wat ze in meer of mindere mate eten omdat ze maar moeten afwachten wat wij in hun bak gooien, en bij de meeste mensen is een heel prooidier in de tuin geen optie.
Hoe leuk wij het ook allemaal verzinnen zoals in de natuur lukt het niet, en eigenlijk wil ik ook dat mijn honden beter eten als dat ze in de natuur zouden doen.
Door Lizzy
#268479
sylvia schreef: Dan gaan we voor het gemak dan ook vanuit dat 1 dier het gehele prooidier opeet, in de natuur is dat volgens mij niet zo. Volgens mij worden er ook wel al half gegeten prooien gestolen van andere roofdieren , en de ene keer zal de één meer bot eten en de andere keer misschien de ander, grote gemene deler is dat onze honden niet voor het kiezen hebben wat ze in meer of mindere mate eten omdat ze maar moeten afwachten wat wij in hun bak gooien, en bij de meeste mensen is een heel prooidier in de tuin geen optie.
Hoe leuk wij het ook allemaal verzinnen zoals in de natuur lukt het niet, en eigenlijk wil ik ook dat mijn honden beter eten als dat ze in de natuur zouden doen.
Nou ja, aangezien een wolf in het wild maar een jaar of 6 wordt, kan ik het met jouw laatste stelling alleen maar heel erg eens zijn! En met dat andere vraagstuk trouwens ook. Zoals Jantje al eerder opmerkte zijn kleine prooidieren snacks. De wolf eet voor een groot deel grote prooidieren die ze dus met meerdere delen. Het ontleden van een geit is dus in mijn ogen ook niet voldoende om daar totale conclusies aan te verbinden over hoe we onze hond moeten voeren. Sowieso niet trouwens aangezien een plof-bio-industrie-prooi-dier niet te vergelijken is met een wild prooi-dier.
Door Ordell
#268484
Lizzy schreef: Nou ja, aangezien een wolf in het wild maar een jaar of 6 wordt, kan ik het met jouw laatste stelling alleen maar heel erg eens zijn! En met dat andere vraagstuk trouwens ook. Zoals Jantje al eerder opmerkte zijn kleine prooidieren snacks. De wolf eet voor een groot deel grote prooidieren die ze dus met meerdere delen. Het ontleden van een geit is dus in mijn ogen ook niet voldoende om daar totale conclusies aan te verbinden over hoe we onze hond moeten voeren. Sowieso niet trouwens aangezien een plof-bio-industrie-prooi-dier niet te vergelijken is met een wild prooi-dier.
Klopt helemaal, gefokte dieren zijn over het algemeen vetter dan de dieren in het wild. Het is een beetje aan een ieder wat voor invulling hij of zij geeft aan de voeding van de hond. Wanneer de basis rauw is, en dan het liefst in zo'n groot mogelijke stukken, en spiervlees altijd de hoofdmoot vormt, dan kun je blijven twisten over de percentages bot. Ik denk tussen de 10 en 15%, omdat dat uit ervaring bevalt, en een ander weer 25%. Ikzelf denk ook dat de honden uit de voedingen die wij geven, meer dan genoeg vet halen, en zodoende niet bijgegeven hoeft te worden, en al zeker niet voor de hond die weinig werk heeft te verzetten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268485
Gino schreef: Klopt helemaal, gefokte dieren zijn over het algemeen vetter dan de dieren in het wild. Het is een beetje aan een ieder wat voor invulling hij of zij geeft aan de voeding van de hond. Wanneer de basis rauw is, en dan het liefst in zo'n groot mogelijke stukken, en spiervlees altijd de hoofdmoot vormt, dan kun je blijven twisten over de percentages bot. Ik denk tussen de 10 en 15%, omdat dat uit ervaring bevalt, en een ander weer 25%. Ikzelf denk ook dat de honden uit de voedingen die wij geven, meer dan genoeg vet halen, en zodoende niet bijgegeven hoeft te worden, en al zeker niet voor de hond die weinig werk heeft te verzetten.
Even een nieuwsgierige vraag maar hoe bedoel je 10 tot 15 % bot omdat het uit ervaring bevalt?
Jijzelf geeft dit pas, dus die ervaring is er nog niet .
Door Ordell
#268487
sylvia schreef: Even een nieuwsgierige vraag maar hoe bedoel je 10 tot 15 % bot omdat het uit ervaring bevalt?
Jijzelf geeft dit pas, dus die ervaring is er nog niet .
Pas 6 dagen in de week volledig, voorheen barfte ik al een aantal dagen in de week, en kwam zodoende ook nooit boven die 15% uit...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268489
Gino schreef: Pas 6 dagen in de week volledig, voorheen barfte ik al een aantal dagen in de week, en kwam zodoende ook nooit boven die 15% uit...
Maar je pup is op grotere hoeveelheden groot geworden , kijk voor de volwassen hond zal het niet veel te lijden hebben, die storten niet zomaar door hun skeletje, maar ik zou mijn pups toch niet op 10% bot op willen laten groeien.
Een zwak opgebouwd skelet hersteld zich never nooit meer
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 23 feb 2005, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#268495
sylvia schreef: Maar je pup is op grotere hoeveelheden groot geworden , kijk voor de volwassen hond zal het niet veel te lijden hebben, die storten niet zomaar door hun skeletje, maar ik zou mijn pups toch niet op 10% bot op willen laten groeien.
Een zwak opgebouwd skelet hersteld zich never nooit meer
Maakt verhoudingsgewijs niet uit of je een grote hond grote hoeveelheden voert, en een kleine hond kleine hoeveelheden. het is nooit boven de 4 a 5 % van het lichaamsgewicht uitgekomen. En nou is het wel zo dat er wordt gezegd dat een teveel aan calcium wordt uitgescheiden, maar toch. Maar uit de rontgenfoto's en de algehele lichaamsbouw van Gino blijkt het tegenovergestelde van een zwak opgebouwd skelet, met de spieren van een pittbull... 8).
Nou speelt erfelijkheid ook een bepalde rol, maar goed, we waren het er lang geleden al over eens dat een goed gefokte kruising sterker is dan een rashond... ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268504
Gino schreef: Maakt verhoudingsgewijs niet uit of je een grote hond grote hoeveelheden voert, en een kleine hond kleine hoeveelheden. het is nooit boven de 4 a 5 % van het lichaamsgewicht uitgekomen. En nou is het wel zo dat er wordt gezegd dat een teveel aan calcium wordt uitgescheiden, maar toch. Maar uit de rontgenfoto's en de algehele lichaamsbouw van Gino blijkt het tegenovergestelde van een zwak opgebouwd skelet, met de spieren van een pittbull... 8).
Nou speelt erfelijkheid ook een bepalde rol, maar goed, we waren het er lang geleden al over eens dat een goed gefokte kruising sterker is dan een rashond... ;D

Nee ik bedoel te zeggen dat Gino niet is opgegroeit op 10% botten, die heeft zeker tijdens zijn grootste groei KVV gegeten als hoofdmoot ....of heb ik het hier mis ???
Door Ordell
#268508
sylvia schreef: Nee ik bedoel te zeggen dat Gino niet is opgegroeit op 10% botten, die heeft zeker tijdens zijn grootste groei KVV gegeten als hoofdmoot ....of heb ik het hier mis ???
De helft van de week, maar als de andere helft er nauwelijks bot is gegeven kom je ook aan de 10-15%...Vergis je niet, 15% puur bot is niet weinig als je het los ziet, dan praat je over 150 gram per kilo.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268510
Gino schreef: De helft van de week, maar als de andere helft er nauwelijks bot is gegeven kom je ook aan de 10-15%...Vergis je niet, 15% puur bot is niet weinig als je het los ziet, dan praat je over 150 gram per kilo.
Maar gaf je ook weinig bot? Volgens mij werd er toch meer ribben en zo gegeven ?
Door Ordell
#268512
sylvia schreef: Maar gaf je ook weinig bot? Volgens mij werd er toch meer ribben en zo gegeven ?
Noit meer dan 1x per week, nog steeds overigens. Als je mijn menu leest dan zie je dat ik nu haast iedere dag bot bijgeef maar dan nooit boven de ca. 18% uitkom. Nou komt het niet op een paar procent, maar je leest wel eens dat er som 50% bot wordt gegeven, en dat vind ik gewoon teveel..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door