Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2201480
Qyra schreef: Ja dat klopt maar het maakt toch niet uit of een hond 10 kilo of 40 kilo weegt, de percentages bliven toch gelijk??
nouja, de ene hond doet het beter op de ene percentage's, de andere op de ander. de percentage's die hier genoemd worden zijn richtlijnen. de ene hond krijgt wat meer bot, de ander wat minder orgaan, etcetera.

maar ik denk dat de gemiddeld hond het het beste doet op de gemiddelde percentage's die hier op barfplaats worden gehanteerd. als ik zelf iets zou laten maken voor meerdere honden, zou ik dus uitgaan van die percentage's als startpunt.

vandaar ook dat ik die 30% vleesbot wel erg laag vind. ik zou er zelf voor kiezen om hoger te gaan zitten in het vleesbot, zeg 50%. de honden die het daar dan moeilijk mee hebben kun je makkelijk wat spiervlees bij geven.
Door Monoxxide
#2201483
Zou 5% van dat spiervlees weghalen en 20% kaal bot er van maken. Dan zit je zo wat op het minimum van ongeveer 40% vleesbot. Nienk zegt dit omdat niet alle honden het goed doen op hetzelfde % aan bot. Jongste hier eet bvb 50% vleesbot terwijl de oudste maar een 40-45% aankan. Maar zou het nu voor het begin even niet te moeilijk maken en een basis zoeken voor alle 7 in één keer. Dan kun je je er nog een beetje aanpassen aan de individuele hond zijn behoefte door nu en dan eens een vleesbot bvb extra te geven. Dit is toch wat je eigenlijk wilde, nu en dan iets lekker om te kluiven.
Laatst gewijzigd door Monoxxide op di 20 dec 2011, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Qyra
#2201568
Oke dank jullie wel.
@Monoxxide zo heb ik het inderdaad bedoeld. En dat kluiven op een lekkere borstbeen zit wel goed!!
Maar dan zat ik dus wel goed met het menu wat ik eerder vermelde,
30 procent vleesbot( betsaat in mijn geval uit 70/30 en geen 50/50) (ik reken nu even over een kilo.)
dat zou dan 20 procent kaal bot zijn en 10 procent vlees.
Daar doe ik dan 10 procent pens bij
en 10 procent hart/lever/nier
en dan nog eens 50 procent spiervlees

1000 gram
30 procent vleesbot =        210 gram bot  = 20procent
                                     en   90 gram vlees= 10 procent
10 procent pens =              100 gram
10 procent hart/lever/nier=100 gram
50 procent spiervlees =      500 gram
                           is totaal 1000 gram
Dit doe ik x 5.5 dan heb ik de aantal kilo's wat ik per dag nodig ben en dan verdeel ik dan weer onder de honden wat die nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Qyra op di 20 dec 2011, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201597
Ja, maar dan geef je dus 300gr botmix en niet de 100gr die je eerst gaf.  ;)
300gr botmix is inderdaad wat ik eerder ook al aangaf als minimum. Als je af en toe met een vleesbotje aanvult is dat prima.
Door Qyra
#2201606
ja dat klopt.
Ik ga het op deze manier maar proberen en ik hoop dat ze hun ontlasting op een normale manier kwijt kunnen.
We wachten het maar af. En anders passen we de samenstelling aan als dat nodig is.
Wel super hoeveel reacties je hier op dit forum krijgt. Als je snel een antwoord wilt moet  je echt wel op barfplaats zijn.
Iedreen bedankt daarvoor.
Door Nathascha
#2203399
Waarom pak je anders niet de compleet mixen van Herby en vul je die aan met vleesbotten, ook via Herby.
Ik weet niet hoe de verhouding van het orgaan is in de compleetmix, zou je even na kunnen vragen.
Een vriendin van me, werkt zo met het spul van Herby. Je hebt nl 3 of 4 verschillende compleet mixen. Die afwisselen. En daarnaast kan je kip/eend nekken, konijnkarkas, haaskarkas ed voeren om je bot percentage goed te krijgen.
succes in ieder geval!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door