Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#2187503
Ik vraag me af of het wild wat wij kunnen kopen ook echt wild is. Dus dat hij vrij heeft kunnen rondlopen in de bossen.

Bijvoorbeeld hert, het IS wild, echter bestaan er hertenkampen. Dit vind ik dus niet wild wild, maar gefokt/tam wild.
Fazant, deze kunnen niet in gevangenschap leven heb ik me laten vertellen, dus dit is altijd wild als het geschoten word.
Hoe zit het met haas? Wild konijn? Kwartel? Etc.

Dan nog een vraag, de bio industrie voor parelhoen? Hoe ziet deze uit? Ik voer meer parelhoen dan kip omdat ik het idee heb dat deze een prettiger leven hebben gehad. Maar hoe zit dit echt?
Door **Jolanda**
#2187504
De wilde eenden die ik kon krijgen, waren echt geschoten, gezien de kogeltjes die er nog in zaten.
Van het hertenvlees weet ik dat de herten in Polen worden geschoten, dus ook echt wild.
De konijnen zijn volgens mij ook echt wild, gezien de kleur en geur.
Van de overige wild producten die je via mij besteld kan ik je navragen hoe het daar mee zit.

Verder kan ik je ook niet helpen :-\
Door Nadia
#2187505
Zou je dat eens willen doen? :-*

Ik vraag me af hoe het 'in de regel' is. Of je er vanuit kan gaan of het ook echt vrijlopend wild was.
In Polen zullen ze ook vast iets van hertenkamp achtig iets hebben ? Of hebben ze daar veel echt wild?
Gebruikersavatar
Door pike
#2187565
Haas is altijd wild, die is niet in gevangenschap te houden. 
Fazant kan wild zijn maar hoeft niet, want die zijn dus wel in gevangenschap te houden. Vaak worden ze opgefokt en dan voor de jacht losgelaten. In Nederland is dit laatste verboden maar het gebeurt nog wel, was laatst nog in het nieuws. Dus kogeltjes in het vlees zegt dan niet zoveel. Maar graan in de maag ook niet want dat kunnen ze ook in het wild op de graanvelden eten.
Wilde eend wordt wilde eend genoemd om aan te geven dat het geen tamme is. Heet het alleen maar eend kan je ervan uit gaan dat hij tam is.
Hert is niet zo duidelijk, het kan van een hertenfarm komen. Maar met kogeltjes kan je er wel van uitgaan dat het echt wild is.
En bij wilde konijnen geldt ook, als ze het zo noemen is dat om aan te geven dat ze niet tam zijn. Bij konijnen kan je het bovendien goed aan de kleur van het vlees zien.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2187570
Ik kijk hier ook kritisch naar! Vooral met herten, je hebt in Nederland een hertenfokkerij. Waar ze omheind worden gehouden voor het vlees.

Alleen al het feit dat ik geen orgaan of pens kan krijgen van het hert zegt al veel, die laten de jagers achter in het bos. Ook zijn er in de ribben die ik heb best regelmatig een groot gat te vinden (daar waar de kogel doorheen is gegaan) best confronterend af en toe maar wel duidelijk geschoten en echt wild.

Daarnaast ga ik zelf ook zo veel mogelijk voor Hollands wild, al die dieren die uit weet ik niet waar in de wereld worden getransporteerd en je weet nooit hoe zaken rond de jacht geregeld zijn daar.

Je zou er toch wel achter moeten komen of het 'gekweekt wild' is of dat het echt wild betreft
Laatst gewijzigd door Sarah5 op wo 07 dec 2011, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2187582
In de regel is het vlees van echt wild veel donkerder. En voor mij is het heel simpel. Als mijn honden het niet eten: dan is het echt wild. Vreselijke beesten, die honden van mij ::)

Alle dieren die gekweekt worden voor vlees hebben het slecht. Tenzij het biologisch opgekweekt wordt. Dus ook parelhoen: stel je er niks van voor. Net zo erg als eendenkwekerijen en die zijn ook heel erg. Idem voor konijn.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2187590
Lizzy schreef: Zie bijv. http://www.vilt.be/Gaia_eist_verbod_op_ ... erijkooien
Ja ik weet het! Echt te erg voor woorden  :'( meestal zijn de konijnen ook nog een stuk groter en de kooien passen precies. Ze kunnen niet op of om.

Toen ik Diermanagement studeerde op mijn 18e met de insteek de wereld te verbeteren  :biggrin2: hadden ze in die school ook een ruimte waar konijnen zo gehouden werden en ook koeien met een buis naar hun maag om zo maagsappen te kunnen bestuderen. Ik was in shock en ging bij iedereen verhaal halen  ::) iedereen vond het de normaalste zaak van de wereld...

Na een enorme protestactie en brieven naar iedereen ben ik direct van school gegaan.
Door Wendi
#2187970
Herten op een hertenfarm worden ook geschoten.
Fazanten kunnen inderdaad ook in gevangenschap gehouden worden, er zijn ook hobbyisten die dat doen.
Patrijs mag in Nederland niet geschoten worden, dus patrijs komt of uit het buitenland, of komt uit de stroperij.
Zie ook het topic over keurmerk voor wild.

Een kogel zegt dus niet zoveel over de herkomst van het dier, alleen over de dodingsmethode.
Door Wendi
#2187985
Van een wit konijn kan je er wel vanuit gaan dat die niet heel blij geleefd heeft. Maar op de foto van Lizzy zie je ook konijnen met wildkleur, dus een konijn dat er uitziet als een wild konijn hoeft dat dus niet te zijn :-\
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2188212
Wendi schreef: Herten op een hertenfarm worden ook geschoten.
Fazanten kunnen inderdaad ook in gevangenschap gehouden worden, er zijn ook hobbyisten die dat doen.
Patrijs mag in Nederland niet geschoten worden, dus patrijs komt of uit het buitenland, of komt uit de stroperij.
Zie ook het topic over keurmerk voor wild.

Een kogel zegt dus niet zoveel over de herkomst van het dier, alleen over de dodingsmethode.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik direct bij de leverancier haal en dus weet wat en waar het vandaan komt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2188228
In Delhaize kan je naar het schijnt konijn krijgen dat beter geleefd heeft. Op stro, in grotere kooien (dan wel met heel veel, maar toch meer ruimte) en ze krijgen hooi te eten.  Ik heb het zelf nog niet gezien, maar het stond in de newsletter van de konijnenopvang.
Het is natuurlijk wel erg duur voor de honden, maar als je het voor jezelf wat diervriendelijker wil...

In Belgie heb je trouwens meer kans om een 'tam' konijn in het wild tegen te komen dan een echt wild konijn.
Gelukkig is het nog steeds niet toegestaan om deze als wild te behandelen en te bejagen, maar als de mensen ze blijven dumpen (waar niet tegenop te vangen valt, zeker niet aan het tempo dat ze dan ook nog kweken), vraag ik me af hoelang dat nog gaat duren.
Deze tamme konijnen zijn echter niet aangepast aan een wild leven, dus maak niet de fout van te denken dat ze dan een beter leven gehad hebben. De meesten halen hun eerste verjaardag niet en elk jaar sterft de helft heel pijnlijk aan myxomatose.
Dan is vrij en in het wild leven toch ook niet alles...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2188477
Ik ben er voor mezelf ook nog niet uit wat ik van wild voeren vind.

Wat ik me afvraag is of het kopen van bijvoorbeeld hazenvlees de jacht stimuleerd. Zouden er minder hazen geschoten worden als geen Barfer dat nog aan zijn honden zou voeren? Of maakt het niets uit, omdat er een bepaald quotum is en dat toch wel geschoten wordt en geen haas meer of minder?

In dat laatste geval voer ik het met een beter gevoel. Want die haas was toch wel geschoten, of ik hem nou kopen wil of niet. Doen we er nog wat nuttigs mee en scheelt dan weer een dier dat een miserabel leven in de bioindustrie gehad heeft. Maar als er meer hazen geschoten worden om aan de Barf-industrie te voldoen, dan wordt het toch heel erg moeilijk kiezen. Wilde diersoorten overbejagen of dieren een vreselijk leven in de bioindustrie aandoen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2188585
Ja, das wel een goed punt!

Ik denk dat als je je aan karkassen en organen houdt en eventueel wat vleesafschraapsel, en geen volledige dieren koopt, het wel van dieren zal komen die zowiezo afgeschoten zouden worden.
En verder wil ik wel een duidelijke uitzondering maken voor wilde gans.  Ik weet niet zeker of dat in Nederland hetzelfde is als in Belgie, maar hier in Belgie zullen zowat alle wilde ganzen die geschoten worden, Canadese ganzen zijn. Das is een exote soort (naam zegt het zelf) die hier erg invasief te werk gaat. Ze neemt de leefruimte van de inheemse eenden- en ganzensoorten in, krijgt nesten van gemakkelijk 15 jongen, en vervuilt heel erg het milieu en dan vooral de waterlopen.  Vooral de eutrofiëring van deze waterlopen heeft nefaste gevolgen voor het leven dat hierin leeft en zowiezo al zeldzaam is omdat er al zoveel verstoord is.  Deze ganzen leven in natuurgebieden en dus is zelfs daar de natuur niet veilig.
Natuurbehouders zoeken wel naar de nesten en gaan dan eieren schudden om zo te proberen de populaties te beperken maar dat geeft weinig resultaat. Meer mogen ze echter niet doen. De overheid heeft nog steeds niet door wat een negatieve impact deze dieren op de inheemse soorten heeft en dat, als er niets gedaan wordt, enkel deze gans overblijft.  Ze pikken trouwens ook naar de jongen van andere eenden, ontnemen hen het voedsel en water en ga zo maar door.
Enkel in het jachtseizoen mag deze gans dus bejaagd worden, en enkel als ze overvliegt.

Dus: als jullie geschoten Canadese gans kunnen krijgen, zou ik het enkel kunnen aanmoedigen. Zelfs al worden ze door de mens niet gegeten en dus enkel voor de honden geschoten. Ze zouden eigenlijk uit natuurbehoudsredenen geschoten moeten worden. En dan kunnen ze in mijn ogen beter als voedsel dienen voor de honden dan voor niets te sterven.
Ik weet dat dat hard klinkt, want die ganzen kunnen er tenslotte ook niets aan doen dat ze zijn wat ze zijn en exoot zijn, maar het is wel logischer om de inheemse soorten en eigen milieu te willen beschermen. En dat houdt nu eenmaal in dat deze gans hier eigenlijk niet zou mogen zijn. De mens heeft ze naar hier gebracht voor moest dat niet duidelijk zijn.

Er zijn in zin trouwens ook vb wilde hertenpopulaties in natuurgebieden waarvan een bepaald aantal afgeschoten worden elk jaar om de populatie niet te groot te laten worden voor het gebied. Dat is zowel voor het natuurbehoud als om het dierenleed ten gevolge van te weinig voedsel of ruimte tegen te gaan. Daar zie ik ook geen graten in.  Het wordt (als het goed is) mooi opgevolgd door ecologen wat het ideale aantal is om weg te halen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 08 dec 2011, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door