Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#262696
jack schreef: Jack is Imker!
dus heb je vragen? kom maar op!
Hij is er nu niet.....maar vanavond wel!
groetjes Hetty
Hee super! Nou, ik wil wel weten hoe het nou zit met rauwe en niet-rauwe honing!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262697
Angelique schreef: Nou, zo hoor je nog eens wat over je medeforummers :D

Hebben jullie zelf ook bijen?
Jij weet nu ook gelijk waar je je honing en pollen kan kopen :D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262738
Jolly schreef: oke wat zijn in hemelsnaam bijenpollen? :-[
dat is stuifmeel wat aan de bij blijft zitten en kleine balletjes worden als de bij de korf ingaat blijven die pollen achter .....als ik het goed uitleg, maar dat zal Jack misschien beter kunnen vertellen
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262739
Peet schreef: daar ga je van niezen, toch? ???
nee dat zijn boom en gras pollen ;D

ja als je allergies bent voor klaver en zo dan ook van deze pollen.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 16 feb 2005, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#262826
Jolly schreef: oke wat zijn in hemelsnaam bijenpollen? :-[
Grappig onderwerp.
Ik heb net stage gelopen bij praktijk onderzoek plant en omgeving, afdeling bijen.

Bijen verzamelen nectar en stuifmeel als voedsel (pollen is gewoon engels voor stuifmeel). Dit nemen ze mee aan hun pootjes naar de bijenkast om het op te slaan voor later, als voedsel voor hunzelf en de larven.

De pollen die je kunt kopen worden weggevangen voor een bijenkast. Er zijn speciale vallen voor die voor de bijenkast gezet kunnen worden. De bijen moeten hierdoor heen als ze naar binnen willen. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar door de val kunnen ze niet met stuifmeel naar binnen, dit beland dan in die val.

Als honing verwarmd wordt boven de volgens mij ergens in de 30 graden, dan gaan de goede enzymen kapot.

Honing hoeft niet verwarmt te worden. Honing kan met behulp van een slinger uit de raampjes geslingerd worden (soort centrifuge). Gewone bloemenhoning is vloeibaar. Sommige honing is hard (bv koolzaad). Door dit na het inwinnen vaak te roeren (met bv een roerder op een boormachine) wordt dit ook smeerbaar (zoiets als pindakaas).

Volgens mij wordt de honing in de winkel alleen verhit om het kristaliseren tegen te gaan.

De magnetron is inderdaad niet aan te raden!!

Propolis schijnt erg helend te zijn. Ik heb er zelf shampoo van. Het is iig te koop bij het bijenhuis in Wageningen.
Laatst gewijzigd door laura op wo 16 feb 2005, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jack
#262948
Angelique.....we nemen de volgende keer een pot heerlijke honing mee.
Wij hebben bijen bij ons huis staan, dit zijn "vriendelijke"bijen! een speciaal ras.
Wij verhitten de honing ook niet, alleen koolzaad honing wil nog wel eens hard worden zodat je het moeilijk uit het potje krijgt. deze zet je dan in een pannetje met warm water.
Zelf hebben we een speciale boor hier moet je af en toe mee door de emmer met hing roeren dan krijg je een wat stroperige honing van.
zomerhoning hoef je verder niets aan te doen.
Wij slingeren de honing, even in de emmer laten zitten, en dan gaan we potjes vullen....
Hetty
Door Nelly
#263068
Ik heb een potje heerlijke honing uit de Biesbosch, zo zuiver mogelijk. Als ik straks niet meer hoef te werken zou ik best een cursus willen volgen en dan zelf wat bijenkasten willen plaatsen. Ben hier al een tijdje over aan het denken. De omgeving hier is er iig geschikt voor.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263868
Angelique schreef: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Nu verwacht Jack natuurlijk wel dat je dat als hij die pot komt brengen ook in het echt even doet he 8) ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#263869
sylvia schreef: Nu verwacht Jack natuurlijk wel dat je dat als hij die pot komt brengen ook in het echt even doet he 8) ;D
Puh, geen probleem hoor :P ;D
Door Truus
#263873
Ik koop mijn honing ook bij de Imker. De honing die in de winkel te koop is, is geen zuivere honing.
Overigens ....als je een brandwondje hebt, smeer er maar honing op. De pijn is weg en het werk zuiverend en genezend.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door