Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2162867
Ik ben helemaal niet zo kritisch geloof ik, maar heb ook nog niet zoveel meegemaakt.

Vleesbotten: als het maar niet te hard is. Kaalheid vang ik ook op met spiervlees of orgaan, dus dat maakt me niet zoveel uit. Ik heb twee keer ribben geprobeerd, maar beide keren te hard en ik houd het nu eerst bij gevogelte.
Spiervlees: vet maakt me niet uit, vliezen ook niet, maar ik heb ook nooit meegemaakt dat er veel aanzat. Het liefst ongemalen, heb een keer gemalen hazenvlees gehaald, maar daar zaten stukjes bot bij en dat ga ik niet zo snel meer halen.
Orgaan: als het maar biologisch of van wild is. Nog nooit teleurstellingen gehad.
Groenten, ei, noten e.d: zoveel mogelijk biologisch, gewoon wat we zelf ook eten.

Het belangrijkste vind ik: als het maar niet uit de bio-industrie komt. Dus biologisch, wild en vlees dat Wendi doorverkoopt (omdat zij altijd kritisch kijkt naar het dierenwelzijn en precies weet van welke dieren het komt). Bij nood koop ik ook we lgewoon rund, lam of geit. Dat betekent wel dat ik minder kritisch ben op de hoeveelheid diersoorten, met het minimale ben ik tevreden (4 diersoorten plus vis)
Door nienk
#2162932
tjah ik zou graag kritischer zijn denk ik, maar praktisch niet allemaal even haalbaar. ik heb maar een klein vriezertje, dus dat is eigenlijk wat bepaald wat ik kan bestellen. dus spiervlees (tenzij ik het van iemand over kan nemen) meestal gemalen, ongemalen verpakkingen zijn vaak  meer dan een kilo en dan kan ik het gewoon niet kwijt. ik heb wel liever ongemalen spiervlees omdat je dan ziet hoe het vlees is.

zelfde geldt beetje voor al het andere, ik zit vast aan bestellen in kleine hoeveelheden en kleine verpakkingen, bij de leverancier waar iemand hier in de stad zo vriendelijk is een bestelling bij te regelen.

als de praktische dingen niet mee zouden spelen, zou ik het liefst ook alleen maar mooi bevleesd, biologisch of wild en in stukken ipv gemalen voeren.

vriesbrand nog nooit gehad.

soms blijft er wel eens iets een dagje te lang in de koelkast liggen, Reus krijgt dat dan gewoon nog. Aangezien hij ook wel eens dingen begraaft en dan een week later op eet, neem ik aan dat hij van vers vlees zelf wel kan bepalen of hij het nog op kan eten of niet. (gek op brood, maar brood korstjes voor de vogels die zijn gaan schimmelen laat ie toch echt liggen)
Door Parelridder
#2162938
Ik kijk zeker wel naar de kwaliteit van het vlees, maar probeer tegelijkertijd redelijk te blijven in mijn eisen er aan:
Enig vliesvlees vind ik acceptabel (dus bijv. wel de paardensnijlingen, maar niet de paardensnippers van Lupa). Ik let er daarbij ook op dat ze de ene dag dan wellicht vlees hebben met vliezen, maar een andere dag spiervlees van pracht kwaliteit (tartaartjes uit de aanbieding, lamavlees..).
Met aanhangend vet heb ik geen probleem, aangezien mijn honden dat goed kunnen gebruiken gezien hun aktiviteiten en bespiering (flinke spieren verbranden nou eenmaal zelfs in rust meer dan een minder bespierde). De portie die ze krijgen is royaal, als ik dat alleen maar mager zou laten zijn zou de portie groter zijn dan ze op kunnen. Het is niet zo dat ik spiervlees voer wat even zo veel stukken vet bevat, dat koop ik niet, maar geitenvlees bijv. krijgen ze en heeft natuurlijk wel vetranden. En het vel van kippenruggen en eendenruggen verwijder ik niet als ze zo'n karkas eten. Ik let wel op dat ze naast vette diersoorten ook mager vlees eten, zodat er balans is. En tevens is het aanhangend vet 'extra' en telt het dus niet eme in het gewicht als spiervlees.
Ik voer zo veel mogelijk bio, maar zeker niet alleen maar, wel tenminste de helft. Ik kies voor veel variatie in diersoorten en alleen al daardoor niet alleen bio. Er zijn wel producten die ik persé alleen bio geef, zoals kipkarkas, kiporgaan, runderorgaan en kvv. Maar ik geef bijv. wel eendenruggen, omdat die er zo vreselijk mooi uit zien, ze daar doordat het zo super bevleesd is echt op kunnen kauwen en het drukt de prijs van hun voeding ook nog.
Karkassen alleen goed bevleesd.
Groentenprut maak ik van verse, mooie groenten. Ik maak dat voor 3, max. 4 weken, want rauw lopen na 4 weken vriezen de voedingswaarden daarvan terug.
Vriesbrand heb ik nooit ernstig gehad, alleen een randje nav een gescheurd zakje. dat geef ik gewoon, zou ik n.l. voor mezelf ook niet moeilijk over doen.
Een kipfilet uit de vriezer die voor mijzelf bedoeld was en tgv datum of vriesbrand in voedings waarde zal zijn terug gelopen, maar waaraan natuurlijk verder niks mankeert (immers diep gevroren) leg ik in plakjes op de droger, als beloningsmateriaal (is extraatje, dus gaat niet van hun dagportie af).
Vlees uit de koelkast dat niet fris meer ruikt, bijv. omdat het over datum is, dat gaat niet naar de hond. Het zal meestal wel goed gaan vermoedelijk, maar mijn honden zijn geen afvalbak, ik zou het rot vinden als ze nav mijn zuinigheid eens diarree zouden krijgen.
Gemalen voeding koop ik alleen van een producent die ik daarin vertrouw en wiens product geanalyseerd is en waarvan samenstelling en analyse beoordeeld door de cardioloog en voedingsdeskundige van de UKG. Zelf maal ik sommige karkassen ook, ivm risico van het eten van karkassen (hoe klein dat ook is, ik maak het graag nóg kleiner door een deel van de week gemalen te geven, mede omdat narcose voor mijn honden tgv DCM levensbedreigend is).


Edit: naam verwijderd van wie mooie vleesjes organiseert in de verzamelplaats, want zou (ten onrechte) kunnen suggereren dat anderen minder mooi vlees regelen.
Laatst gewijzigd door Parelridder op ma 14 nov 2011, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2162976
Ik ben helemaal niet zo kritisch, geloof ik... Toegegeven, ik heb ook nog nooit spullen ontvangen die werkelijk niet meer te voeren waren, maar verder is mijn standpunt: als mijn honden een dooie haas vinden in het bos en daarmee aan de haal gaan en daar echt op geen enkele manier last van hebben achteraf, dan overleven ze een iets minder vers ogend lapje vlees uit de diepvries ook wel.
Tegenwoordig heb ik het geluk dat ik alles biologisch of scharrel kan inkopen, en wild, en dat is altijd prachtig vlees/botwerk. Biokalkoennekken van 700 gram of meer, waar ik op het dikste gedeelte nog steeds moeiteloos met de snoeischaar doorheen kom - geweldig!
Het paardenvlees had ditmaal (heb vorige week nog gehaald) een paar flinke kluiten vet eraan; die snij ik eruit, dan snij ik de kluiten in kleinere stukjes en meng ze dan met brokken vlees. (Ik snij het niet-voorverpakte vlees altijd in grote stukken, doe die in een teiltje, meng er dan eventuele brokjes vet doorheen en portioneer de boel dan.) Dan heb ik soms dus reevlees vermengd met stukjes paardenvet, en doordat het vet met het vlees vermengd is, krijgen de honden toch hun omegaatjes binnen zonder dat ze op een homp vet moeten kauwen.

En als iets te lang in de koelkast heeft gelegen (komt eigenlijk nooit voor, omdat ik steeds voor twee dagen portioneer, dus als er iets overblijft, wordt dat op zijn laatst op de derde dag gevoerd), dan voer ik dat gewoon. Heb ik drie kwijlende honden naast me staan. Alleen laatst, toen mijn eega een tijdje alleen thuis was geweest en alleen zwerfkat Moeke hoefde te voeren, was er een rol gemalen wild te lang in de koelkast blijven liggen. Max stond weliswaar naast me om die groen uitgeslagen meuk vrijwillig van me over te nemen, en ik heb hem ook een klein beetje gegeven, maar de rest heb ik weggemikt, dat was zelfs mij te veel. En nogmaals, ik ben niet superkritisch.

Slecht bevleesd heb ik eigenlijk alleen in de beginperiode dat we hier woonden een paar keer gehad, maar inmiddels weet ik waar ik mijn barfspullen het beste kan kopen, en dus bestel ik al het andere niet meer. Gemalen voer: alleen voor de katten, voornamelijk omdat die niet van grotere stukken houden. Maar de honden hebben een goed stuk bestek in hun bekkies, die mogen zelf het harde werk doen.

Mijn scharrelvleesadres in Dresden heeft me laatst een kilo konijnendarm (gevuld :biggrin2:) meegegeven, onder het motto: probeer maar eens, honden vinden het heerlijk! Ik ga dat ook zeker aan ze voeren, maar een gewoonte wordt dat natuurlijk niet (lees: ditmaal was het gratis, en ik ga voor verpakte keutels ook geen geld neertellen!).

Vlies, prut, kraakbeen, de fluppen die je tussen organen aantreft (overgang luchtpijp-long-hart bv.): het belandt allemaal in de voerbak. Wel vermengd met kwalitatief beter spul, maar ik gooi het zeker niet weg. Heb dat overigens ook niet vaak, vlies etc.

Groente is een combinatie van bio(-resten) van onszelf en lekker-makkelijk-uit-de-diepvries. Paar eieren per hond erdoor, lekker wat noten, staafmixer erop, mjam! Op groente zijn ze dol hier, en dan doe ik er nog niet eens pens of vleesvocht doorheen.

En verder sluit ik me bij Meike/Daisy aan: als het maar bio of scharrel of wild is. Het aantal soorten is daardoor flink minder geworden (van acht-negen botsoorten naar drie-vier), maar ik zit nog steeds aan de zes-zeven soorten plus vis in totaal, dus meer dan voldoende!
Door Martine-Tom
#2163060
[quote="Anne in Duitsland"]
Ik ben helemaal niet zo kritisch, geloof ik... Toegegeven, ik heb ook nog nooit spullen ontvangen die werkelijk niet meer te voeren waren, maar verder is mijn standpunt: als mijn honden een dooie haas vinden in het bos en daarmee aan de haal gaan en daar echt op geen enkele manier last van hebben achteraf, dan overleven ze een iets minder vers ogend lapje vlees uit de diepvries ook wel.Tegenwoordig heb ik het geluk dat ik alles biologisch of scharrel kan inkopen, en wild, en dat is altijd prachtig vlees/botwerk. Biokalkoennekken van 700 gram of meer, waar ik op het dikste gedeelte nog steeds moeiteloos met de snoeischaar doorheen kom - geweldig!
Het paardenvlees had ditmaal (heb vorige week nog gehaald) een paar flinke kluiten vet eraan; die snij ik eruit, dan snij ik de kluiten in kleinere stukjes en meng ze dan met brokken vlees. (Ik snij het niet-voorverpakte vlees altijd in grote stukken, doe die in een teiltje, meng er dan eventuele brokjes vet doorheen en portioneer de boel dan.) Dan heb ik soms dus reevlees vermengd met stukjes paardenvet, en doordat het vet met het vlees vermengd is, krijgen de honden toch hun omegaatjes binnen zonder dat ze op een homp vet moeten kauwen.

En als iets te lang in de koelkast heeft gelegen (komt eigenlijk nooit voor, omdat ik steeds voor twee dagen portioneer, dus als er iets overblijft, wordt dat op zijn laatst op de derde dag gevoerd), dan voer ik dat gewoon. Heb ik drie kwijlende honden naast me staan. Alleen laatst, toen mijn eega een tijdje alleen thuis was geweest en alleen zwerfkat Moeke hoefde te voeren, was er een rol gemalen wild te lang in de koelkast blijven liggen. Max stond weliswaar naast me om die groen uitgeslagen meuk vrijwillig van me over te nemen, en ik heb hem ook een klein beetje gegeven, maar de rest heb ik weggemikt, dat was zelfs mij te veel. En nogmaals, ik ben niet superkritisch.

Slecht bevleesd heb ik eigenlijk alleen in de beginperiode dat we hier woonden een paar keer gehad, maar inmiddels weet ik waar ik mijn barfspullen het beste kan kopen, en dus bestel ik al het andere niet meer. Gemalen voer: alleen voor de katten, voornamelijk omdat die niet van grotere stukken houden. Maar de honden hebben een goed stuk bestek in hun bekkies, die mogen zelf het harde werk doen.

Mijn scharrelvleesadres in Dresden heeft me laatst een kilo konijnendarm (gevuld :biggrin2:) meegegeven, onder het motto: probeer maar eens, honden vinden het heerlijk! Ik ga dat ook zeker aan ze voeren, maar een gewoonte wordt dat natuurlijk niet (lees: ditmaal was het gratis, en ik ga voor verpakte keutels ook geen geld neertellen!).

Vlies, prut, kraakbeen, de fluppen die je tussen organen aantreft (overgang luchtpijp-long-hart bv.): het belandt allemaal in de voerbak. Wel vermengd met kwalitatief beter spul, maar ik gooi het zeker niet weg. Heb dat overigens ook niet vaak, vlies etc.

Groente is een combinatie van bio(-resten) van onszelf en lekker-makkelijk-uit-de-diepvries. Paar eieren per hond erdoor, lekker wat noten, staafmixer erop, mjam! Op groente zijn ze dol hier, en dan doe ik er nog niet eens pens of vleesvocht doorheen.

En verder sluit ik me bij Meike/Daisy aan: als het maar bio of scharrel of wild is. Het aantal soorten is daardoor flink minder geworden (van acht-negen botsoorten naar drie-vier), maar ik zit nog steeds aan de zes-zeven soorten plus vis in totaal, dus meer dan voldoende!
[/quote]
Ok heb je een punt, maar voor mij speelt ook wel mee, voor die dooie haas heb ik niks betaald, voor vlees wat ik via een leverancier krijg en wat dan gewoon niet goed is vind ik het anders.
Als ik 7 euro betaal voor 2 kilo waarvan de helft gewoon slechte kwaliteit is vind ik dat toch anders dan dat ik zelf vlees slecht heb laten worden.
Door Anne in Zweden
#2163111
[quote="martine-tom"]
Ok heb je een punt, maar voor mij speelt ook wel mee, voor die dooie haas heb ik niks betaald, voor vlees wat ik via een leverancier krijg en wat dan gewoon niet goed is vind ik het anders.
Als ik 7 euro betaal voor 2 kilo waarvan de helft gewoon slechte kwaliteit is vind ik dat toch anders dan dat ik zelf vlees slecht heb laten worden.
[/quote]

Ja nee, dat liep een beetje door elkaar in mijn argumentatie inderdaad. Uiteraard, als je spullen besteld hebt, dan mag daar niets mis mee zijn. Maar ik heb de indruk dat veel mensen ook vlees dat ze zelf slecht hebben laten worden niet meer voeren, uit gezondheidsoverwegingen - en daar doelde ik op, dat ik dan niet zo kritisch ben. Tenzij het, zoals in het geval van dat gemalen wild voor de katten, écht meer groen dan vleeskleur heeft en de geur ook niet te harden is.
Door Martine-Tom
#2163122
[quote="Anne in Duitsland"]
Ja nee, dat liep een beetje door elkaar in mijn argumentatie inderdaad. Uiteraard, als je spullen besteld hebt, dan mag daar niets mis mee zijn. Maar ik heb de indruk dat veel mensen ook vlees dat ze zelf slecht hebben laten worden niet meer voeren, uit gezondheidsoverwegingen - en daar doelde ik op, dat ik dan niet zo kritisch ben. Tenzij het, zoals in het geval van dat gemalen wild voor de katten, écht meer groen dan vleeskleur heeft en de geur ook niet te harden is.
[/quote]
Ah ok dan bedoelden we hetzelfde  :)

Ik ben ook niet meer zo kritisch in die zin, als ik iets slecht(-er) heb laten worden, Tom begraaft een eendennek, midden in de zomer en graaft die na een week op en eet hem op...hij leeft nog steeds dus dan denk ik dat hij het ook wel overleefd als ik wat rijper spul voer, of vriesbrand ofzo  :biggrin2:
Echter, als ik het op die manier al binnen krijg gaat het de kliko in...
Gebruikersavatar
Door pike
#2163252
Vleesbot hoeft bij mij niet flink bevleesd te zijn, mag wel natuurlijk. Maar compleet kale botten die voer ik niet. Als er flink veel vlees aan zit krijgen ze er minder spiervlees bij, zit er maar weinig vlees aan dan gewoon wat meer. En ik heb het vleesbot graag zo groot mogelijk. Het hoeft niet superzacht te zijn, ik voer gerust fazant en haas en af en toe een (halve) lamskop. Maar loeihard bot dat voer ik niet.

Spiervlees, tja dat moet bij mij dus echt spiervlees zijn, stukken of lappen. Een beetje vet of een velletje mag natuurlijk maar grote brokken en vieze klodders voer ik niet. De honden moeten voedingsstoffen uit het spiervlees halen dus vliezen met een flinterdun laagje erop vallen bij mij onder het hoofdstuk rommel.  Als ze volgens het menu 100 gram spiervlees moeten krijgen, moet je ze niet 50 gram fliezeltjes geven en de rest vel. Als je de 50 gram al haalt want dat vel heeft een hoger soortelijk gewicht dan dat beetje vlees. Gemalen vlees wil ik ook niet, zeker weten dat daar ook al die vliezen en dat vet doorheen gaan. Plus wat je allemaal niet weet en niet kan zien.

Lever en nier komt doorgaans van schaap of geit, die van het konijn of haas krijgen ze ook. Gevogeltelever zijn ze hier niet gek op en die geef ik dan ook niet. Hart komt van schaap/geit/rund en ook gevogelte. Pens meestal van schaap.

Biologisch vlees voer ik niet, dat kan ik voor mijzelf ook niet betalen. De eitjes die ze krijgen zijn wel biologisch. Verder heb ik een voorkeur voor wild, maar ze krijgen ook gewoon gedomesticeerde soorten.

Ik koop geen vlees in dat over de hill is, maar heb geen problemen met het geven van vlees dat in mijn eigen koeling over de datum gaat en dan bepaald niet meer zo fris ruikt. Ik weet inmiddels uit ervaring dat de honden er geen problemen van krijgen en dat ze het maar wat lekker vinden. Daar doe ik dus niet moeilijk over.

Groente koop ik vers. Niet op de datum of verlept. Dat eet ik zelf ook niet.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2163469
Lees hier vaker de reactie dat mensen zo min mogelijk vet aan hun vlees willen, hebben jullie daar een rede voor? (buiten dan even als je hond te dik is ofzo)

Ik kan hier tegen de klippen opvoeren als ik alleen mager vlees voer.
Ik let er dus op dat ik zowel vettere producten als minder vette producten voer.
Dat zijn dan geen producten met hele hompen vet, maar wel eend met vel of geitenvlees met wat vet.
Ik denk persoonlijk ook dat vet ook een rol speelt in het menu van honden. Waarom kan ik niet beantwoorden, maar dat is meer mijn gevoel wat dat zegt.

Ik haal mijn producten meestal van slachterijen, islamitische slager, visboer en de vertrouwde adresjes van bp.
Maar ik ben ook niet bang om een aanbieding aan te schaffen. Als dat een miskoop is jammer dan voor een keer, maar ze krijgen dat meestal dan wel.
Ik heb pas 1x een miskoop gedaan en dat kreeg ik netjes vergoed, dus mij hoor je niet klagen.

Ik voer liever kwaliteit dan dat ik bv 15 diersoorten voer. Standaard voer ik iets van 7 diersoorten, dat vind ik genoeg.
Om bv even met het vergelijk van vlees met vlies, ik zou daar voor af en toe geen probleem mee hebben. Maar dan betaal ik er zeker niet meer voor dan 1 euro.

Over het algemeen voer ik goed bevleesd. Soms wat kaler zoals konijnenkoppen, maar dan wel wat meer spiervlees erbij.
Lever en nier voer ik niet van rund of kip. Meestal van geit, lam of konijn.
Maar nog liever voer ik wild, dus als ik dat kan krijgen voor een leuk prijsje zeg ik zeker ja.

Gemalen voer ik soms, meestal als we met de caravan weg gaan. Dat neemt makkelijk mee.
Meestal is dat dan van 1 diersoort en wat ik al ken dus wat goed gekeurt is door me.
Ik heb daar geen probleem mee af en toe te voeren.

Groentes haal ik altijd vers van de markt of supermarkt.

Biologisch voer ik niet, dat kan ik niet betalen.
Door SjaakBF
#2163479
Ik ben hier pas zo'n half jaar bezig en ik merk dat ik in de loop van de tijd mijn eisen aan het bijstellen ben.

Een van de honden verdraagt geen kip en parelhoen, mogelijk ook geen eend. Dit beperkt me in de keuze maar ik kom op het moment nog steeds op 7-8 diersoorten uit voor deze hond. Dit houdt in dat ik wel af en toe concessies moet doen.

Bot zie ik graag goed bevleesd maar de hond die het verste is met rauw eten eet het bot rustig en voorzichtig. Ik voer vrij kaal bot dus wel maar geef daar goed wat vlees bij.

Ik heb bij een bestelling ooit vriesbrand op vlees gehad, ik heb dit gewoon opgevoerd - het percentage vlees dat vriesbrand had viel mee en de rest van de grote homp zag er mooi uit en rook niet verkeerd. Om toch aan flinke variatie diersoorten te krijgen voor de hond met voedingsallergieën accepteer ik ook vliezen, maar het moet wel binnen de perken blijven. Daarbij denk ik dan ook... vliezen zou hij ook eten als ik een hele prooi voer... mits met mate lijkt me met vlies niks mis, het zal zijn eigen specifieke voedingswaarde hebben. Geen idee hoe vlies opgebouwd is.

De eerste periode heb ik nog wel gemalen vlees gevoerd maar dat komt er niet meer in. Na toch wel slechte kwaliteit vlees gezien te hebben op dit en een ander forum wil ik zien wat ik voer.

De kleinste hond is met zijn 11 kg een bootwerker. In de beginperiode at hij 650+ gram per dag. Hij was altijd lastig op gewicht te houden dus van een beetje vet ben ik zeker niet vies - het moeten geen hompen zijn! Een beetje vet aan het vlees vind ik dus juist prima. Om deze reden voer ik dus wel konijnenniertjes met vet. Dat beetje extra vet kan hij prima gebruiken heb ik het idee.

Orgaan: geen pfofkip, geen lever en nier van rund, liefst biologisch als ik eraan kan kan komen.

Voor de allergische hond heb ik gemalen bot in huis mochten vrienden tijdens mijn afwezigheid de honden moeten voeren. Voor hen prettiger en voor mijn gevoel is dit ook veiliger. De andere hond mag hiervan mee eten maar zou tijdens zo'n periode ook KVV mogen eten van mij.

Groenten voer ik aan de allergische hond (nog) niet omdat ik nog steeds bezig ben uitzoeken waar hij mogelijk allergisch op reageert en ik heb zelf last van kruisreacties als ik fruit/groenten eet. Mijn streven is dus wel groenten voeren en dit zal dan gewoon zo vers mogelijk zijn. De andere hond krijgt van mij op dit moment kliekjes groenten die over zijn van mijn eigen maaltijden.

Nicole
Door Nadia
#2163481
@ Peggy, voor mij niet te veel vet omdat dit minder voedingswaarde bevat als echt vlees. Daarnaast zet Kain SUPER snel aan. Na een flinke trainingsdag zie ik dat ook echt aan hem dat de snoepjes aangezet hebben.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2163524
Hier gaat ook al het vet de kliko in, ik heb hier 3 die best snel aanzetten. Alleen heel af en toe als het vet er aan zit en niet te verwijderen valt krijgen ze dit (zeer met mate) zoals bijv. lamsstaartjes.

Het erge is dat als ik vlees sta te sorteren ze hier de stukken die ik weggooi zo voorzichtig mogelijk uit de zak staan te vissen. Dan heb ik het over vliezen maar ook ingedroogde stukken huid van hert. Dat vinden ze het allerlekkerst
Nu blijven ze dus maar mooi uit de schuur.

Ik ben niet heel kritisch met bevleesde botten, die mogen ook wat minder dik bevleesd zijn. Alleen zijn de honden hier zelf erg kritisch over  ::)
Wilde eendenruggetjes eten ze hier dus echt niet. Tamme konijnen ook niet ook al zijn die super bevleesd. Patrijs niet, gans niet houtduif niet. Eigenlijk kraken ze het liefst kip, kalkoen wilde konijn of haas en hertrib.

Ik had nu van mijn leverancier hertrugfilets gekregen, dat is dus een enorme lap mager spiervlees wat normaal voor weet ik het hoeveel per kilo verkocht wordt, deze waren iets donker verkleurd. Ze roken nog wel fris dus ik heb een test stuk aan alle3 gegeven. Nou Lola at zowat mijn vinger er bij op AUW en die andere 2 was het ook hapslik weg. Dat vonden ze echt heerlijk. Voor mij zelf zou ik het niet meer in de pan gooien (sowieso niet aangezien ik geen vlees eet, maar als ik wel vlees zou eten dus ook niet) maar mijn honden geef ik het dus wel met veel plezier!
Afbeelding

Wilde eigenlijk typen orgaan alleen wild of bio maar dat geldt bij mij voor al mijn vlees. Als ik niet voldoende wild en bio bij elkaar heb gescharreld krijgen ze wel eens een dagje DARF.

Vis vind ik nog lastig omdat ik het liefst ook alleen duurzaam gevangen of gekweekte vis zou willen voeren. Ze krijgen hier in elk geval Algenolie voor de omega's en in de tussentijd nog verder op zoek naar betaalbare en duurzame vis.
Laatst gewijzigd door Sarah5 op zo 13 nov 2011, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2163600
[quote="May Linn"]
Lees hier vaker de reactie dat mensen zo min mogelijk vet aan hun vlees willen, hebben jullie daar een rede voor? (buiten dan even als je hond te dik is ofzo)

[/quote]Bij mij is het puur omdat de porties zo klein zijn, hij krijg om en nabij de 50 gram spiervlees op een dag, een beetje homp vet weegt al snel zeker de helft, en om nou 50% vet te voeren van zijn spiervlees vind ik teveel.
Ik voer wel gewoon vet hoor mits in normale hoeveelheden maar 50% of meer van 1 portie vervangen door vet vind ik veel  ;)
Door Lonaa
#2163625
[quote="May Linn"]
Lees hier vaker de reactie dat mensen zo min mogelijk vet aan hun vlees willen, hebben jullie daar een rede voor? (buiten dan even als je hond te dik is ofzo)

Biologisch voer ik niet, dat kan ik niet betalen.
[/quote]

Hier krijgen ze wel vet hoor. :) Sally is redelijk op gewicht, en zeker in de winter hebben die hondjes het nodig, anders vallen ze echt af. Ze krijgen dan ook meer.

Dus nee, ik snij niet al het vet weg.

Biologisch kan ik ook niet betalen. Scharrel soms wel, en af en toe een bio aanbieding ook. :)
Liefst voer ik wild. :)
Door TMG1961
#2163716
Ik snij niet al het vet weg, alleen de echt grote stukken. Waarom? Pixie heeft al snel last van diarree als ik te veel vet voer. Zeker bij de vettere diersoorten zoals eend, daar moet ik het vel er echt vanaf halen. Voor haar gewicht hoef ik het niet te doen, 21 maanden en nog altijd op ruim 3,75%
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door