Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evy_JD
#2153467
Thea schreef: 85 gr parelhoenkarkas
Dat ben ik hahaha
maar nee ik hou me daar niet super strikt aan, dat is een richtlijn.
De ene keer 100 de andere keer 70 (ja ik weeg wel alles bij proportioneren)
Door Too
#2153516
pearlsofpassion schreef: Nou, naar het schijnt komt het bij katten wel vrij nauw. Veel nauwer als bij honden.
Je moet echt opletten voldoende bot te voeren.
Staat hier, en ik vind het wel heel geloofwaardig: http://www.caberfeidh.com/NaturalDiet.htm Staat ook uitgelegd waarom het zo is.
Volgens mij hebben we t hier over een hond.. ik zie t probleem echt niet om een hond voor een keer wat minder bot, dan de 40-50% die in de meeste menu's gehanteerd wordt, te voeren.

T stuk waar je naar verwijst is niet erg schokkend waar t vernieuwende inzichten betreft, schrijfster heeft t over rare incomplete voeding en niet over sporadisch wat minder bot in de maaltijd.
Door Cathelijn
#2153567
Ik weeg zelden meer iets. Floor krijgt op het oog, bijvoorbeeld 1 eendenrug, 1 grote haaskarkas of twee kleintjes.
Ze blijft mooi op gewicht, dus wat dat betreft zit het goed. Ik bestel meestal wel de vriezers vol en daarvoor heb ik wel een berekening liggen, zodat ik in verhouding bestel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2153579
Too schreef: Volgens mij hebben we t hier over een hond.. ik zie t probleem echt niet om een hond voor een keer wat minder bot, dan de 40-50% die in de meeste menu's gehanteerd wordt, te voeren.

T stuk waar je naar verwijst is niet erg schokkend waar t vernieuwende inzichten betreft, schrijfster heeft t over rare incomplete voeding en niet over sporadisch wat minder bot in de maaltijd.
Ja, maar over de hond zei ik ook al dat het geen kwaad kon. Die paar grammen maakt helemaal niets uit. Ik had het over de kat die met de restjes spiervlees ging lopen. Als die de helft van haar eten spiervlees eet, en geen vleesbot of orgaan, krijgt die tekorten. Daar had ik het over.  Daarom raadde ik aan die zo snel mogelijk een compleet vers menu voor te schotelen.  Brok alleen vangt die overmaat aan spiervlees niet op, want in brok zit al meer fosfor dan calcium dus die trekt die scheve verhouding echt niet recht.
Door madeleine
#2154462
Ik weeg bij het proportioneren nog steeds alles. Ik weet wel in hoeveel stukken een rugstuk moet maar ik vind het toch fijn om te weten dat ik het goed gedaan heb.. Het komt ook niet precies op het aantal gram bij vleesbot. Met spiervlees en orgaan (dat is gewoon makkelijker snijden) let ik er wel veel meer op.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2154477
moet eerlijk toegeven dat ik de dames de laatste tijd meer heb gegeven als er nog een restje over was ....
gevolg dat loeka een beetje te stevig aan het worden is  :embarassed:
(noa kan het wel hebben )
ben nu dus weer aan het wegen ....
moet alleen ff het balans met eten gaan zoeken omdat ik nu sinds een paar dagen aan het clickeren ben en ze daar dus ook voertjes krijgen ( gedroogde iniminie stukjes kipfilet)
Door Linsey
#2154812
Bij Lotje wel, ze mag 100g eten en daar hou ik me toch wel redelijk strikt aan.
Kai en Dino kunnen veel eten zonder bij te komen. Ze eten zo'n 200-300g per dag normaal, maar kan wel eens gebeuren dat dat 400g is of zelfs bij een dubbele maaltijd bij Kai (konijn in de vacht) bijna 1kg voor 2 dagen. Het enige waar ik bij Kai en Dino moet oppassen is dat ik ze niet te weinig geef, ze verbruiken enorm veel en te weinig worden ze snel mager van. Ze krijgen er soms ook nog tafelresten bij, dat is dan vooral gestoomde groenten en Dino soms overschot rijst. Plus alle extras die er nog niet bijgerekend zijn (yoghurt, eieren, groentenmix,...).
Door Martine-Tom
#2154830
Linsey schreef: Bij Lotje wel, ze mag 100g eten en daar hou ik me toch wel redelijk strikt aan.
Kai en Dino kunnen veel eten zonder bij te komen. Ze eten zo'n 200-300g per dag normaal, maar kan wel eens gebeuren dat dat 400g is of zelfs bij een dubbele maaltijd bij Kai (konijn in de vacht) bijna 1kg voor 2 dagen. Het enige waar ik bij Kai en Dino moet oppassen is dat ik ze niet te weinig geef, ze verbruiken enorm veel en te weinig worden ze snel mager van. Ze krijgen er soms ook nog tafelresten bij, dat is dan vooral gestoomde groenten en Dino soms overschot rijst. Plus alle extras die er nog niet bijgerekend zijn (yoghurt, eieren, groentenmix,...).
Een kilo... :o
Hoeveel weegt Kai, zo te zien is het toch maar een kleintje?
Denk dat Tom me voor gek verklaard als ik hem een kilo voorzet, ik krijg er met moeite 150 gram in  ;D
Door Antheman
#2155024
ik weeg niet meer. Alles op gevoel en natuurlijk krijgt Kees soms meer. Maar ik pas dan de volgende maaltijd aan, door wat minder te geven.

Maar wat ik graag wil weten, als je weegt en het serieus neemt, zeg maar, en je vleesbot is te zwaar. Hoe los je dat dan op, snij je dan een stuk eraf??
Door Martine-Tom
#2155076
Antheman schreef: ik weeg niet meer. Alles op gevoel en natuurlijk krijgt Kees soms meer. Maar ik pas dan de volgende maaltijd aan, door wat minder te geven.

Maar wat ik graag wil weten, als je weegt en het serieus neemt, zeg maar, en je vleesbot is te zwaar. Hoe los je dat dan op, snij je dan een stuk eraf??
Soms wel als het echt veel scheelt, meestal niet, de ene dag wat meer de andere weer wat minder over de gehele lijn zal het wel zo goed als kloppen...hoop ik :P
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2155097
Antheman schreef:
Maar wat ik graag wil weten, als je weegt en het serieus neemt, zeg maar, en je vleesbot is te zwaar. Hoe los je dat dan op, snij je dan een stuk eraf??
ja, niet als het een paar grammen zijn, maar is het 100gr dan gaat id de schaar erin..
Door Nadia
#2155423
Ik kan mij volledig bij Ellen aansluiten ;D
Ook hier word alles afgewogen en gaat er idd de schaar in als het niet klopt. Wat ik wel eens doe is als ik weet dat ik vandaag teveel bot heb gegeven, krijgt hij morgen te weinig. Dat het zo mekaar opheft. Maar ja, gewogen. Altijd, met portioneren en in de bakken doen. Tis zo'n kleine moeite.
Door Benjy en Misty
#2155500
Zelf weeg ik spiervlees en orgaan nauwkeurig af. Botwerk minder precies maar wel vrij binnen de perken. Meer of minder dan 15 tot 20 gram zal het nooit zijn. Als het echt teveel is gaat de schaar of het kapmes erin.
Door IraPablo
#2155531
Ik weeg alles als ik de bestelling binnen heb en ga verpakken in dagzakjes.
Bot moet 275 gr zijn maar bij de parelhoen ga ik niet moeilijk doen; die wegen ca. 300.
Ik doe dan in het dagzakje bij de volgende dag wel 25 gr minder bot erin.

Overigens:
wat ik ondertussen een hele sport vind worden: ik snij op gevoel en vind het geweldig als ik het dan in de weegschaal doe en het het klopt tot op de gram. Spiervlees 138 gr met de hand wegen, en dan hopen dat het klopt :biggrin2:
En ik moet zeggen dat het na ca. 3 jaar best al vaak precies klopt.
Tsja, anders is wegen saai toch? Zo blijft het spannend...
Door Nadia
#2155675
Hier word het ook een sport ja :)
Ook met vrieszakjes. Dan kijk ik naar het homp vlees. Dan denk ik, hmmm daar heb ik 8 zakjes voor nodig. Leg deze klaar. En cool, idd 8 zakjes :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door