Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#260143
Inmiddels heb ik aardig wat gelezen op het forum en het E-boek van Mogens Eliassen gekocht en zo zijn heel veel van mijn vragen beantwoord. De bibliotheek van BP is zeer waardevol voor starters!

Maar hoe nu verder? Ik voer BIBI en wil daarbij langzaam wat experimenteren met BARF-en.

Hoe kom ik echter aan mijn materiaal?
Je moet aan de verhoudingen denken en de botten moeten wel geschikt zijn (niet dragende delen en niet te oud vee). Verder liefst afwisselen, dus niet alleen rund of alleen lam.

Ik woon in Zoetermeer dus het slachthuis in Zevenhuizen is niet zo ver weg, maar ik ben bang dat ik mijn kleine vriezertje (tafelmodel) volprop met dingen die niet geschikt zijn of dat ik niet de juiste verhoudingen inkoop.

Graag krijg ik van jullie wat starterstips voor leveranciers. Als het al elders beschreven staat, geef me dan de link svp, want ik kon het niet vinden.

Groetjes,
Door Lizzy
#260166
In Zoetermeer kun je bij de Islamitische slager op de Oranjelaan kippennekken kopen. Ze kosten ongeveer 1 euro de kilo. Ze hebben daar trouwens ook kippenvleugels. Kippenvleugel bevat 50% bot en 50% vlees. Een nek bevat iets minder vlees. Je kunt hier trouwens ook goed orgaanvlees kopen. Ze hebben hier ook prachtige lams en geitenribben. Deze bevatten ook 50% vlees en 50% bot. Maar dit kost zomaar 6 a 7 euro de kilo... dus met een grotere hond loop je daar op leeg.

Goed, in Zevenhuizen weet ik niet wat ze verkopen, maar volgens mij staat er hier meer over: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=8907

Overigens kun je ook wat kalere botten kopen hoor. Je kunt dan bijv. eerst vlees geven (met bijv. groente) en daarna een kaler bot.

Bij Monique/Yalla kun je ook wel het e.e.a. kopen of bestellen. Ik zou zeggen: stuur haar anders eens een PB'tje. Of kijk op haar site om contact met haar op te nemen: www.yalla.nl

Ank van de Burg in Meerzicht verkoopt natuurlijk kippenvleugels. Ze kunnen daar kallkoennekken voor je bestellen, maar je moet wel 10 kilo minimaal afnemen en ik raad je aan kalkoennek te malen. Daar heb je dus een vleesmolen voor nodig.

Als je aan een VEN (Den Haag) pas kunt komen, dan kun je bij de VEN nog wel aan hele parelhoen en eend komen. Dit is niet echt goedkoop....

Volgens mij zit er in Buytenweg ook een goede Islamitische slager. Daar zou je ook wel het e.e.a. kunnen proberen te kopen.

Vis kun je op de markt kopen. Bij de visboer in het Stadshart hebben ze ook wel eens zalmkoppen. Ingevroren/hele sardientjes kunnen ze voor je bestellen.

Overigens: ik zou qua botten gewoon even langzaam beginnen. Dus met kippennekken. En deze kun je dus bij de Islamitische slager bestellen (vaak moeten ze ze bestellen). Eendennekken zijn ook wel goed. Misschien kun je die bestellen via het nieuwe CB verkooppunt dat er in Z'meer is bij gekomen? (weet ik niet, je zou hem/haar kunnen bellen).
Door Borke
#260198
Bedankt voor je reactie Lizzy :-)

Voordat ik meer gelezen had op het forum heb ik 3 kg kuikenbouten gekocht, dus ik denk dat ik van alles behalve kip moet kopen.

Die Islamitische slager is een goede tip, die verkopen vlees voor humane consumptie, dus rotzooi kan het nooit zijn. Geit of lam kan ik daar wel halen.
Ik zou ook eens naar pens kunnen informeren bij hen.
Want orgaanvlees dat mis ik nog, ik heb wat kipenmaagjes liggen (alweer kip).

Bij Monique/yalla koop ik mijn BIBI en runderbotten, via haar ben ik ook op het vers voeren gekomen (langzaamaan de brokken eruit).

Bij Carnibest kan ik bestellen, als je pech hebt duurt het een maand voordat het er is.
Ik vraag me af of de prijzen reeel zijn:
<<<<<Rugstukken van de koe en runderwervels van runderen ouder dan 1 jaar mogen
niet meer verkocht worden.
Wat er wel zijn,zijn koeiengewrichten en mergpijpen deze zijn heel hard ze
kunnen er op knagen zonder bot binnen te krijgen,bij de mergpijpen moet je
oppassen dat de onderkaak er niet in vast komt te zitten.
Deze botten kosten € 2,00 per kilo,ze zijn per stuk verpakt en worden per
kilo berekend.
Van het lam zijn er ribben,verpakt per klein aantal ribben €3,90 per kilo. Verder is er kalfsbotten €4,00 per kilo,kalfsstrotten met veel vlees €4,50
per kilo,kalfs spareribs met veel vlees €6,00 per kilo,kalfsstaarten met
veel vlees per kilo € 7,50 per kilo.>>>>>

Die mergpijpen klinken niet erg aantrekkelijk, lijkt me gevaarlijk en spareribs zijn de normale prijs die de Islamitische slager ook berekent...

Viskoppen had ik nog niet aan gedacht!

Groetjes,
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door